Digituen eettinen ohjeistus
Tämä ohjeistus esittelee digituen antajan ja digituen saajan velvollisuudet. Ohjeistuksen tavoitteena on edistää turvallista ja laadukasta digitukea, joka toteutetaan molempien osapuolten yhteisymmärryksessä.
Digituen löydettävyyden kipupisteet ja ratkaisun avaimet
Löydettävyyskartoituksen tarkoituksena on parantaa ymmärrystä digituen löydettävyydestä sekä digituen tarvitsijan että digituen antajan näkökulmasta. Kartoitukseen kootun tiedon varassa voidaan tehdä uudenlaisia ihmislähtöisiä ratkaisuja muun muassa sen suhteen, miten digituen äärelle ohjataan, miten digituesta viestitään ja miten digituen antajat löydetään.
Löydettävyyskartoituksen materiaalit:
Katso tallenne Linkki toiselle sivustolleyja-external-link-opens-in-a-new-tablöydettävyyskartoituksen esittelytilaisuudesta.
Yritysten ja yhteisöjen digiosaaminen, suosituksia digituen tarjoamisesta (2021)
Yritysten ja yhteisöjen digituen järjestämistä koskevat suositukset nostavat esiin ajankohtaisia tarpeita ja ratkaisuja digituen ja -taitojen kehittämiseen.
Nämä suositukset tarjoavat tietoa ja tukea digipalvelujen ja -tuen parissa toimiville, niitä suunnitteleville ja rahoittaville kuntien ja valtion viranomaisille, järjestöille, yrityksille sekä muille elinkeinotoimintaa harjoittaville organisaatioille.
Keskeiset havainnot: digituen tarpeen ja palveluiden laadun yhteys, yhtenäisen digituen tarve, erilaisten tukitarpeiden huomiointi sekä digituen käytännön toteutustapojen kehittäminen.
Digi haastaa erityisesti pieniä toimijoita (2020)
Yritysten ja yhteisöjen haasteet digipalveluiden ja -laitteiden kanssa ovat moninaisia. Siinä missä paikalliselle kalastajalle sosiaalisen median käytön oppiminen voi olla ratkaiseva askel kalasaaliin myynnin onnistumiseksi, saatetaan paikallisessa opiskelijayhdistyksessä pohtia samaan aikaan osallistavien etäkokoustyökalujen käyttöönottoa.
Kansallisella tasolla ei ole tällä hetkellä olemassa yhtä toimijaa, joka koordinoisi tai edes kokoaisi yhteen tietoa siitä, mistä kaikkialta yrittäjien ja yhteisöjen olisi mahdollista saada tukea digiasioissa.
Nuorten digitaidot -kartoitus (2021)
Nuoret kokevat, että he jäävät liian yksin digitaalisten palvelujen ja digitaalisen asioinnin opettelussa. Diginatiivius ei takaa taitoja toimia digitaalisessa maailmassa, vaan taitoja on aktiivisesti opetettava nuorille.
Digitaalisten palveluiden käyttöön liittyvät kipupisteet keskittyvät niiden löydettävyyteen, ymmärrettävyyteen ja käytettävyyteen. Myös kynnys ottaa yhteyttä palvelua tarjoavaan tahoon voi olla korkea, jos nuori ei tiedä miten toimia tai tuntee, että hän ei osaa kommunikoida häneltä odotetulla tavalla.
Tahot, jotka auttavat luovimaan palveluviidakossa, eivät välttämättä ole tuttuja ennestään. Tällöin lähipiirin tuen tärkeys korostuu. Kaikille lähipiirin tukea ei kuitenkaan ole tarjolla.
Nuoret kokevat, että koulutuksen tulisi antaa paremmat eväät paitsi ymmärtää tarjolla olevia palveluita, myös kohdata muita digitaalisen maailman haasteita, kuten nettikiusaamista.
Digitaitokartoitus (2020)Digitaitokartoituksessa suomalaisilta kysyttiin heidän digitaidoistaan. Näin saatiin käsitys digituen ja digitaitojen kehittämisen tarpeista. Tehty kartoitus on valtiovarainministeriön ja Digi- ja väestötietoviraston yhteinen. |