- Digi- ja väestötietovirasto
- Virasto työnantajana
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Tietosuoja
- Tietojen luovuttaminen
- Tietojen luovuttamisen kieltäminen
- Väestötietojärjestelmän tietojen käytön valvonta ja lokitiedot
- Työnhakijan tietosuoja
- Tietosuojaselosteet
- Ajanvarausjärjestelmäpalvelu
- Arvontoja ja kilpailuja varten käsiteltävät asiakastiedot
- Asianhallintajärjestelmän (D360) tietosuojaseloste
- Avioehtoasioiden tietosuojaseloste
- Avoliittoasioiden tietosuoja
- Diaari- ja asiankäsittelyjärjestelmän (Maisa) tietosuojaseloste
- Digituen tietosuojaseloste
- Digiturvapalveluiden tietosuojaseloste
- Hankesalkkupalvelun tietosuojaseloste
- Holhousasioiden tietosuojaseloste
- Kansalaisaloitteiden kannatusilmoitusten allekirjoittajien rekisterin tietosuojaseloste
- Kansalaisneuvonnan tietosuojaseloste
- Katso-palvelun tietosuojaseloste
- Lahjoitusasioiden tietosuojaseloste
- ServiceNow-tiketöintijärjestelmän tietosuojaseloste
- Sukuselvitysrekisterin tietosuojaseloste
- Sulkupalvelun ja sulkupalvelun puhelutallenteiden tietosuojaseloste
- Sähköisen ajanvarauksen tietosuojaseloste
- Sähköisen asianhallintajärjestelmän tietosuojaseloste
- Vakava-kassajärjestelmän tietosuojaseloste
- Valtiolle.fi-rekrytointijärjestelmän tietosuojaseloste
- Varmennetietojärjestelmän tietosuojaseloste
- Viestinnän sidosryhmärekisterin tietosuojaseloste
- Vihkimisoikeusrekisterin tietosuojaseloste
- Väestötietojärjestelmän tietosuojaseloste
- Äänioikeusrekisterin tietosuojaseloste
- Álbmotdiehtovuogádaga diehtosuodječilgehus
- Digitaalisen turvallisuuden asiantuntijapalvelut
- Lahjoita tietoa -kampanja
- Tietotilinpäätös
- Asiakirjajulkisuuskuvaus
- Uutisarkisto
- Blogi
- Tapahtumat
- Medialle
- Podcastit
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Avoin data
Kantelu virastosta tai sen palveluksessa olevasta virkamiehestä
Voit tehdä kantelun, jos olet viraston asiakkaana tyytymätön viraston tai sen palveluksessa olevan virkamiehen toimintaan asiassasi. Kantelun ratkaisee viraston pääjohtaja.
Kantelua koskevia rajoituksia
- Jos olet tyytymätön yli kaksi vuotta sitten tapahtuneeseen menettelyyn, kantelua ei oteta käsiteltäväksi, ellei siihen ole erityisiä syitä.
- Jos haluat hakea saamaasi päätökseen muutosta ja olet saanut päätöksen mukana muutoksenhakuohjeet, toimi ohjeiden mukaisesti. Kantelua ei tutkita, jos siinä tarkoitettuun asiaan on mahdollista hakea muutosta muutoksenhakuviranomaiselta.
- Kantelumenettelyssä ei voida puuttua viraston tai virkamiehen tekemiin päätöksiin, jotka on tehty harkintavallan rajoissa. Tästä johtuu, että menettelyssä ei voida kumota virkamiesten tekemiä ratkaisuja, määrätä niitä muutettaviksi tai puuttua yksittäisten asioiden käsittelyyn.
Kantelumenettelyssä voidaan puuttua lähinnä selkeisiin virkatoiminnassa tapahtuneisiin menettelyvirheisiin tai lainmukaisen harkintavallan väärinkäyttöön. Menettelyn tarkoituksena on ohjata viraston ja virkamiesten toimintaa lain ja hyvän hallinnon vaatimusten mukaiseksi. Virkamiehelle voidaan antaa ohjausta ja kiinnittää virkamiehen huomiota toimintatapaan vastaisen varalta ja antaa muun muassa huomautus virheellisestä menettelystä.
Virastojen ja virkamiesten ylimpiä valvojia ovat eduskunnan oikeusasiamies ja valtioneuvoston oikeuskansleri, joille voi myös tehdä kantelun viraston tai virkamiesten toiminnasta.
Muistilista ennen kantelun tekemistä
- Keskustele asiaasi hoitaneen virkamiehen kanssa.
- Onko asia vielä kesken ja käsittely kestänyt kauan? Ota yhteyttä asian valmistelijaan. Voit ottaa myös yhteyttä valmistelijan esimieheen.
- Onko kyseessä viraston päätös, johon voisit hakea muutosta? Käytä mahdollista oikeuttasi muutoksenhakuun, koska se on ainoa tapa muuttaa jo tehtyä päätöstä.
- Onko asia sellainen, jossa ei ole tehty päätöstä, vaan asia voidaan käsitellä uudelleen, jos henkilön olosuhteet ovat muuttuneet? Tällainen on esimerkiksi edunvalvonnan tarpeen selvittäminen.
Toimi näin
- Oma nimesi
- Yhteystiedot, joista sinut tavoittaa virka-aikaan (puhelinnumero ja sähköpostiosoite)
- Kerro tapahtuman ajankohta
- Kuvaile viraston tai virkamiehen menettelyä, joka mielestäsi on virheellinen tai epäasianmukainen
- Jos tapahtumasta on kulunut yli kaksi vuotta, selvitä erikseen, miksi asia pitäisi ottaa käsittelyyn näin pitkän ajan kuluttua.
Toimita kirje Digi- ja väestötietovirastoon sähköpostina, postin kautta tai tuo palvelupaikkaan. Käytä sähköpostin lähettämiseen DVV:n turvapostia, jotta henkilötiedot ja muut luottamukselliset tiedot kulkevat salatusti. Valitse turvapostin vastaanottajaksi [email protected]
Hinta
Palvelu on maksuton.
Käsittelyaika
Kanteluasiat käsitellään saapumisjärjestyksessä. Käsittelyaika on yleensä 2 – 4 kuukautta. Yksittäistapauksessa käsittelyaika saattaa alittua tai ylittyä riippuen asian laajuudesta.
Usein kysytty kysymys
Asioita on yhtä aikaa vireillä paljon ja ne käsitellään saapumisjärjestyksessä, ellei asia ole erityisen kiireellinen. Moniin asioihin tarvitaan lisäselvityksiä muun muassa toisilta viranomaisilta ja ne vievät aikaa. Viraston palvelujen käsittelyajoista saat tietoa viraston verkkosivuilta ja tarvittaessa asian valmistelijalta.
- Henkilöasiakkaat
- Avioliitto ja parisuhde
- Avioliiton esteiden tutkinta
- Vihkiminen
- Avioehto
- Sukunimestä päättäminen avioituessa
- Ulkomailla solmittu avioliitto
- Ulkomailla myönnetty ero
- Aviovarallisuussuhteeseen sovellettava lainsäädäntö
- Osituskirjan rekisteröinti
- Rekisteröidyn parisuhteen muuttaminen avioliitoksi
- Avopuolisoiden yhteistalouden purkaminen
- Avio-oikeuden poistaminen
- Vihkimisoikeusrekisteristä annettavat otteet
- Lapsen saaminen ja adoptio
- Nimiasiat
- Muutto
- Vaalit ja äänioikeus
- Holhous ja edunvalvonta
- Edunvalvontaa kevyempiä vaihtoehtoja
- Edunvalvontavaltuutus
- Kuka voi toimia edunvalvojana?
- Alaikäisen edunvalvonta
- Edunvalvojan määrääminen
- Edunvalvojan tehtävät
- Tilivelvollisuus
- Lupaa edellyttävät toimenpiteet edunvalvonnassa
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Edunvalvojan tehtävistä luopuminen
- Holhousviranomaisen valvonnan keinot
- Poissaolevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Toimintakelpoisuuden rajoittaminen ja vajaavaltaiseksi julistaminen
- Holhousasioiden rekisteristä annettavat otteet
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Suomi.fi-verkkopalvelu
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Todistukset väestötietojärjestelmästä
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Henkilötiedot väestötietojärjestelmässä
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Kansalaisaloite
- Osoitepalvelu
- Kansalaisneuvonta
- Ulkomailla asuminen
- Muutto
- Nimen muuttaminen ulkomailla
- Ulkomailla solmittu avioliitto
- Ulkomailla rekisteröity parisuhde
- Ulkomailla myönnetty avioero
- Ulkomailla syntyneen lapsen rekisteröinti
- Kansalaisuuden rekisteröinti
- Ilmoitus Suomen kansalaisuuden säilyttämisestä
- Ulkomailla tapahtuneen kuoleman ilmoittaminen
- Laillistamisohje
- Suomeen muutto
- Avoin data
- Lomakkeet
- Avioliitto ja parisuhde
- Organisaatioasiakkaat
- Varmenteet ja kortit
- Asiakasrekisterien päivityspalvelut
- Poiminta- ja analyysipalvelut
- Väestötietojärjestelmän hakupalvelut
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Digiturvapalvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Katso-tunnistus
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta