Kantelu virastosta tai sen palveluksessa olevasta virkamiehestä
Voit tehdä kantelun, jos olet viraston asiakkaana tyytymätön viraston tai sen palveluksessa olevan virkamiehen toimintaan asiassasi. Kantelun ratkaisee viraston pääjohtaja.
Kantelua koskevia rajoituksia
- Jos olet tyytymätön yli kaksi vuotta sitten tapahtuneeseen menettelyyn, kantelua ei oteta käsiteltäväksi, ellei siihen ole erityisiä syitä.
- Jos haluat hakea saamaasi päätökseen muutosta ja olet saanut päätöksen mukana muutoksenhakuohjeet, toimi ohjeiden mukaisesti. Kantelua ei tutkita, jos siinä tarkoitettuun asiaan on mahdollista hakea muutosta muutoksenhakuviranomaiselta.
- Kantelumenettelyssä ei voida puuttua viraston tai virkamiehen tekemiin päätöksiin, jotka on tehty harkintavallan rajoissa. Tästä johtuu, että menettelyssä ei voida kumota virkamiesten tekemiä ratkaisuja, määrätä niitä muutettaviksi tai puuttua yksittäisten asioiden käsittelyyn.
Kantelumenettelyssä voidaan puuttua lähinnä selkeisiin virkatoiminnassa tapahtuneisiin menettelyvirheisiin tai lainmukaisen harkintavallan väärinkäyttöön. Menettelyn tarkoituksena on ohjata viraston ja virkamiesten toimintaa lain ja hyvän hallinnon vaatimusten mukaiseksi. Virkamiehelle voidaan antaa ohjausta ja kiinnittää virkamiehen huomiota toimintatapaan vastaisen varalta ja antaa muun muassa huomautus virheellisestä menettelystä.
Virastojen ja virkamiesten ylimpiä valvojia ovat eduskunnan oikeusasiamies ja valtioneuvoston oikeuskansleri, joille voi myös tehdä kantelun viraston tai virkamiesten toiminnasta.
Muistilista ennen kantelun tekemistä
- Keskustele asiaasi hoitaneen virkamiehen kanssa.
- Onko asia vielä kesken ja käsittely kestänyt kauan? Ota yhteyttä asian valmistelijaan. Voit ottaa myös yhteyttä valmistelijan esimieheen.
- Onko kyseessä viraston päätös, johon voisit hakea muutosta? Käytä mahdollista oikeuttasi muutoksenhakuun, koska se on ainoa tapa muuttaa jo tehtyä päätöstä.
- Onko asia sellainen, jossa ei ole tehty päätöstä, vaan asia voidaan käsitellä uudelleen, jos henkilön olosuhteet ovat muuttuneet? Tällainen on esimerkiksi edunvalvonnan tarpeen selvittäminen.
Toimi näin
- Oma nimesi
- Yhteystiedot, joista sinut tavoittaa virka-aikaan (puhelinnumero ja sähköpostiosoite)
- Kerro tapahtuman ajankohta
- Kuvaile viraston tai virkamiehen menettelyä, joka mielestäsi on virheellinen tai epäasianmukainen
- Jos tapahtumasta on kulunut yli kaksi vuotta, selvitä erikseen, miksi asia pitäisi ottaa käsittelyyn näin pitkän ajan kuluttua.
Toimita kirje Digi- ja väestötietovirastoon sähköpostina, postin kautta tai tuo palvelupaikkaan. Käytä sähköpostin lähettämiseen DVV:n turvapostia, jotta henkilötiedot ja muut luottamukselliset tiedot kulkevat salatusti. Valitse turvapostin vastaanottajaksi [email protected].
Lähetä sähköposti turvapostina
Hinta
Palvelu on maksuton.
Käsittelyaika
Kanteluasiat käsitellään saapumisjärjestyksessä. Käsittelyaika on yleensä 2 – 4 kuukautta. Yksittäistapauksessa käsittelyaika saattaa alittua tai ylittyä riippuen asian laajuudesta.
Usein kysytty kysymys
Asioita on yhtä aikaa vireillä paljon ja ne käsitellään saapumisjärjestyksessä, ellei asia ole erityisen kiireellinen. Moniin asioihin tarvitaan lisäselvityksiä muun muassa toisilta viranomaisilta ja ne vievät aikaa. Viraston palvelujen käsittelyajoista saat tietoa viraston verkkosivuilta ja tarvittaessa asian valmistelijalta.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Ulkomaalaisen opiskelijan rekisteröinti
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Eurooppalainen digitaalinen identiteettilompakko
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö