Varakortit
Varakortti on tarkoitettu kadonneen, unohtuneen tai rikkoutuneen kortin tilalle.
Varakorttia käytetään silloin, kun organisaatiokortti on rikkoutunut tai ei ole muista syistä työntekijällä käytettävissä. Se on tarkoitettu vain tilapäiseen käyttöön.
Varakortin voimassaoloaika on enintään kolme kuukautta. Käytön jälkeen varakortti palautetaan rekisteröintipisteeseen.
Korteissa on etäluettava kulunvalvontateknologia.
Varakortin pinnassa ei ole kortinhaltijan tietoja. Samaa varakorttia voi käyttää monta kertaa, sillä kortin tiedot tyhjennetään kunkin käyttäjän jälkeen.
Varakortit saapuvat organisaatioille tyhjinä korttiaihioina. Niille ladataan tietoa vasta siinä vaiheessa, kun ne luovutetaan käyttöön. Varakortille ladataan online-yhteydellä tilapäisvarmenne, joka sisältää kortinhaltijan tiedot. Tilapäisvarmenteiden tietosisältö vastaa tuotantokäytössä olevien korttien varmenteiden tietosisältöä.
Varakortin luominen edellyttää, että henkilölle on tehty korttihakemus Vartti-järjestelmässä.
Lisätietoja: varmennepalvelut(at)dvv.fi
Toimi näin
Organisaation rekisteröintipiste tilaa varakortit Vartti-järjestelmästä. Rekisteröintipisteen on hyvä varautua siihen, että heiltä löytyy tarpeeksi varakorttiaihioita.
Kortinhaltija voi hakea varakortin suoraan rekisteröintipisteestä, jossa rekisteröijä aktivoi sen hänelle käyttöön. Varakortin hakija on tunnistettava asianmukaisesti. Varakortin voimassaoloaika määritellään luovutuksen yhteydessä. Kortinhaltija määrittelee varakortin PIN-tunnusluvut itse.
Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattikorttien varakortin voi hakea mistä tahansa julkisen terveydenhuollon rekisteröintipisteestä. Henkilöstö- tai toimijakortin varakortti haetaan omasta rekisteröintipisteestä. Kun kortinhaltija palauttaa varakortin rekisteröintipisteeseen, kortin tiedot tyhjennetään.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Henkilöasiakkaiden käsittelyajat
- Avioliitto ja parisuhde
- Lapsen saaminen ja adoptio
- Nimiasiat
- Muutto
- Holhous ja edunvalvonta
- Edunvalvontaa kevyempiä vaihtoehtoja
- Edunvalvontavaltuutus eli tuen tarpeen ennakointi
- Kuka voi toimia edunvalvojana?
- Alaikäisen edunvalvonta
- Edunvalvojan määrääminen
- Edunvalvojan tehtävät
- Edunvalvojan tilivelvollisuus
- Lupaa edellyttävät toimenpiteet edunvalvonnassa
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Edunvalvojan tehtävistä luopuminen
- Holhousviranomaisen valvonnan keinot
- Poissaolevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Toimintakelpoisuuden rajoittaminen ja vajaavaltaiseksi julistaminen
- Holhousasioiden rekisteristä annettavat otteet
- Ulkomailla tapahtuneet elämänmuutokset
- Ilmoitus muutosta ulkomailla
- Ulkomailla syntynyt lapsi
- Ulkomailla solmittu avioliitto
- Ulkomailla rekisteröity parisuhde
- Ulkomailla myönnetty avioero
- Ulkomailla muuttunut nimi
- Ulkomailla tapahtunut kuolema
- Kansalaisuuden rekisteröiminen
- Suomen kansalaisuuden säilyttäminen
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Todistukset väestötietojärjestelmästä
- Henkilötiedot väestötietojärjestelmässä
- Rakennus- ja huoneistotiedot väestötietojärjestelmässä
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Osoitepalvelu
- Vaalit ja äänioikeus
- Kansalaisaloite
- Kansalaisneuvonta
- Kaikki lomakkeet
- Digituki kansalaisille
- Suomi.fi-verkkopalvelu
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Asiakasrekisterien päivityspalvelut
- Poimintapalvelut
- Väestötietojärjestelmän hakupalvelut
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Digituki
- Digiturvapalvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Verkkoasiointi
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Tietoa virastosta