Varakortit
Varakortti on tarkoitettu kadonneen, unohtuneen tai rikkoutuneen varmennekortin tilalle.
Varakorttia käytetään silloin, kun varmennekortti on rikkoutunut tai työntekijä ei voi muista syistä sitä käyttää. Varmennekortti voi olla esimerkiksi kadonnut tai unohtunut kotiin.
Varakortti on tarkoitettu vain tilapäiseen käyttöön. Käytön jälkeen kortti palautetaan rekisteröintipisteeseen, jossa varakorttiaihiota voidaan käyttää uudelleen. Varakortin voimassaoloaika on enintään kolme kuukautta.
Varakortti voidaan luoda vain sellaisille henkilöille, joille on tehty Vartti-järjestelmään varmennekorttihakemus.
Mitä tietoja varakortti sisältää?
Varakortit saapuvat rekisteröintipisteisiin tyhjinä korttiaihioina. Niille ladataan tietoa vasta siinä vaiheessa, kun ne luovutetaan käyttöön.
Varakortille yksilöidään rekisteröintipisteessä tilapäisvarmenne, joka sisältää kortinhaltijan alkuperäisen varmennekortin tiedot. Pääasiassa varakortilla pystyy tunnistautumaan tietojärjestelmiin samalla tapaa kuin varsinaisella varmennekortilla. Sen sijaan Suomi.fi-tunnistuksessa varakortti ei toimi kirjautumisvälineenä.
Varakorttien tilaamiseen liittyvissä kysymyksissä rekisteröintipisteet voivat olla yhteydessä varmennepalveluihin.
Vartti-järjestelmän käyttöön tai rekisteröijäoikeuksiin liittyvissä kysymyksissä voivat olla yhteydessä Vartin asiakastukeen.
Toimi näin
Rekisteröintipiste: näin tilaat varakorttiaihiot
Tilaa varakorttiaihiot Vartti-järjestelmän kautta. Ohje löytyy Vartti-järjestelmästä nimellä Varakorttiohje. Korttiaihiot toimitetaan noin viikon kuluttua niiden tilaamisesta. Säilytä varakorttiaihiot rekisteröijän lukitussa kaapissa.
Rekisteröintipiste: näin yksilöit varakortin käyttäjälle
- Varmista, että rekisteröintipisteellä on tyhjiä varakorttiaihioita.
- Kun kortinhakija saapuu rekisteröintipisteeseen, tunnista kortinhakija asianmukaisesti.
- Yksilöi varakortti Vartti-järjestelmässä kortinhaltijan käyttöön. Määrittele kortin voimassaoloaika kortin luovutuksen yhteydessä. Kortinhaltija valitsee ja syöttää itse varakortin PIN-tunnusluvut.
- Tyhjennä varakortti, kun varakortti palautetaan takaisin rekisteröintipisteeseen.
Kortin käyttäjä: näin saat varakortin käyttöösi
- Mene rekisteröintipisteeseen, josta organisaatiosi varakortit tilataan. Ota mukaan voimassa oleva tunnistautumisasiakirja, esimerkiksi henkilökortti tai passi.
- Rekisteröintipisteessä rekisteröijä yksilöi varakortin käyttöösi.
- Valitse ja syötä PIN-tunnusluvut varakortille rekisteröintipisteessä. Paina tunnusluvut mieleesi.
- Palauta varakortti rekisteröintipisteeseen, kun et enää tarvitse sitä tai sen voimassaoloaika loppuu. Palautuksen jälkeen varakortti tyhjennetään.
Voit hakea varakortin suoraan organisaatiosi rekisteröintipisteestä, jos organisaatiosi on ottanut varakortit käyttöön.
Voit hakea
- varakortin ammattikortin tilalle mistä tahansa julkisen terveydenhuollon rekisteröintipisteestä
- varakortin henkilöstö- tai toimijakortin tilalle organisaatiosi omasta rekisteröintipisteestä tai organisaatiosi valtuuttamasta rekisteröintipisteestä.
Hinta
Varakortit ovat maksuttomia kortin käyttäjälle, mutta rekisteröintipisteet voivat periä rekisteröintipalveluistaan maksun. Mahdollisen palvelumaksun voit tarkistaa rekisteröintipisteestä.
Rekisteröintipisteiden tilaamat varakorttiaihiot maksavat 25 €/kpl. Korttityypistä riippuen organisaatiolle voi tulla kuluja tilapäisvarmenteen lataamisesta varakortille. Tarkemmat hintatiedot löytyvät sopimusten liitteinä olevista hinnastoista.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Eurooppalainen digitaalinen identiteettilompakko
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö