Edunvalvontavaltuutus eli tuen tarpeen ennakointi
Miksi tekisin edunvalvontavaltuutuksen?
Voit ennakoida tuen tarpeen ja tehdä edunvalvontavaltuutuksen siltä varalta, että et itse pysty myöhemmin hoitamaan asioitasi. Valtuutus kirjataan valtakirjaan, johon voit nimetä etukäteen, kuka saa hoitaa asioitasi ja miten niitä saa hoitaa. Voit myös määritellä siinä, miten valtuutetun toimintaa valvotaan. Se on siis edunvalvojan määräämistä joustavampi ja kevyempi tapa järjestää omien asioiden hoitaminen tulevaisuutta varten.
Katso lyhyt videomme: Edunvalvontavaltuutus – kun haluat itse päättää asioistasi
Miten edunvalvontavaltuutus toimii?
Valtuuttaja, näin valmistelet edunvalvontavaltuutuksen:
Edunvalvontavaltakirjan avulla voit nimetä oman luottohenkilön hoitamaan asioitasi. Voit tehdä valtakirjan valmiiksi tulevaisuutta varten siltä varalta, ettet enää pystyisi siitä myöhemmin päättämään tai hoitamaan itse asioitasi.
Suosittelemme käyttämään valtakirjan laatimisessa apuna asiantuntijaa, kuten oikeusaputoimistoa, asianajotoimistoa, lakiasiantoimistoa tai pankin notariaattipalveluita.
Älä toimita valtakirjaa meille hyväksyttäväksi tai tallennettavaksi. Valtuutettu toimittaa valtakirjan meille vasta sitten, jos et pysty enää itse hoitamaan asioitasi.
Huolehdi, että valtakirja on valtuutetun saatavilla, jos sen vahvistaminen tulee ajankohtaiseksi. Voit esimerkiksi antaa valtakirjan säilytettäväksi valtuutetulle. Valtakirjan voi myös antaa säilytettäväksi pankin tallelokeroon. Tällöin on tärkeää, että valtuutetulla on pääsy sinne.
Älä toimita valtakirjaa meille säilytettäväksi. Valtuutettu toimittaa sen meille vasta sitten, jos et pysty enää itse hoitamaan asioitasi.
Valtuutettu, näin haet edunvalvontavaltuutuksen vahvistamista:
Valtuutettu
Hae valtuutuksen vahvistamista vasta sitten, jos valtuuttaja ei pysty enää hoitamaan niitä asioita, joita valtuutus koskee.
Sinun täytyy hankkia lääkärinlausunto siitä, että valtuuttajasi ei ole enää kykenevä hoitamaan asioitaan. Varaudu näyttämään edunvalvontavaltakirja lääkärille, jotta hän voi varmistua siitä, että sinulla valtuutettuna on oikeus saada lääkärinlausunto valtuuttajasta.
Lisäksi sinun pitää täyttää hakemus edunvalvontavaltuutuksen vahvistamiseksi.
Postita seuraavat asiakirjat meille osoitteeseen Digi- ja väestötietovirasto / Holhoustoimi, PL 1001, 02151 Espoo tai tuo ne mihin tahansa palvelupaikkaamme:
- hakemus edunvalvontavaltuutuksen vahvistamiseksi
- lääkärinlausunto
- alkuperäinen, paperinen edunvalvontavaltakirja (valtakirjan kopio tai sähköpostiin skannattu valtakirja ei kelpaa)
- valtuuttajan lausuma, jos hän ymmärtää valtuutuksen merkityksen
- valtuuttajan aviopuolison lausuma, jos valtuuttaja on naimisissa.
Sinun ei ole pakko pyytää valtuuttajan tai hänen aviopuolisonsa lausumaa, mutta niiden toimittaminen muiden asiakirjojen kanssa nopeuttaa asiasi käsittelyä. Pyydämme nimittäin puuttuvat lausumat henkilöiltä itseltään käsittelyn yhteydessä.
Toissijainen valtuutettu
Voit hakea valtuutuksensa vahvistamista vasta sitten, jos ensisijainen valtuutettu ei ota tehtävää vastaan tai on luopunut siitä. Noudata yllä olevia ohjeita.
Varavaltuutettu
Voit hakea valtuutuksen vahvistamista osaltasi sitten, jos valtuutettu on tilapäisesti estynyt hoitamaan tehtäväänsä ja esteen syy on jo tiedossa. Varmista ensin, että et itse ole esteellinen hoitamaan tehtävää. Noudata yllä olevia ohjeita, mutta huomaa, että lähtökohtaisesti sinun ei tarvitse toimittaa lääkärinlausuntoa.
Lue lisää usein kysyttyjä kysymyksiä valtuutuksen vahvistamisesta.
Käsittelemme hakemukset pääsääntöisesti saapumisjärjestyksessä ja pyydämme lisäselvityksiä tarvittaessa. Lopuksi arvioimme, onko valtuutuksen vahvistamiselle esteitä ja teemme päätöksen asiasta.
Saat tekemämme päätöksen postitse tai sähköpostitse, jos olet hakemuksessa suostunut päätöksen sähköiseen lähettämiseen. Lisäksi lähetämme alkuperäisen edunvalvontavaltakirjan sinulle takaisin. Lähetämme päätöksen myös valtuuttajalle, jos hän ymmärtää asian merkityksen.
Edunvalvontavaltuutettuna toimiminen:
Toimita meille omaisuusluettelo valtuuttajan varoista ja veloista kolmen kuukauden kuluessa valtuutuksen vahvistamisesta. Myös valtuuttajan myöhemmin saamasta omaisuudesta täytyy ilmoittaa. Luettelo siitä pitää toimittaa aina kuukauden kuluessa omaisuuden saamisesta. Jos valtuuttajasta tulee jonkin kuolinpesän osakas, toimita perukirja meille kuukauden kuluessa perunkirjoituksesta.
Huomioitavaa edunvalvontavaltuutettuna toimimisesta:
- Jos edustat valtuuttajaa taloudellisissa asioissa, sinun täytyy pitää kirjaa valtuuttajan varoista, veloista ja tilikauden tapahtumista. Sinun ei kuitenkaan tarvitse tehdä tiliä meille vuosittain, ellei niin ole erikseen edunvalvontavaltakirjassa määrätty.
- Jos edustat valtuuttajaa muissa kuin taloudellisissa asioissa, sinun täytyy pitää kirjaa valtuuttajan puolesta tekemistäsi toimenpiteistä.
- Voit valtuutettuna toimia ja edustaa valtuuttajaasi vain valtakirjassa määritellyissä asioissa.
- Olet velvollinen pitämään salassa ne valtuuttajaa koskevat tiedot, jotka valtuutettuna saat, ellei valtakirjassa ole toisin määrätty.
Valtuutus voi päättyä seuraavista syistä:
- Valtuuttaja peruuttaa valtuutuksen ennen kuin se tulee voimaan
- Valtuuttaja peruuttaa valtuutuksen sen jälkeen, kun se on jo tullut voimaan
- Valtuuttaja kuolee
- Valtuutettu kuolee
- Valtuutettu ilmoittaa meille, että luopuu tehtävästään
- Valtuuttajalle määrätään edunvalvoja
Lue sivuiltamme tarkemmin, miten eri tilanteissa täytyy toimia silloin, kun valtuutus päättyy.
Jos pohdit vaihtoehtoja läheisesi asioiden hoitamiseen, löydät apua helposta oppaasta. Saat sieltä juuri sinun tilanteeseesi sopivat ohjeet ja palvelut. Siirry edunvalvontaoppaaseen Suomi.fille
Edunvalvontavaltuutuksen vahvistamisen käsittelyaika
Keskimääräinen käsittelyaikamme on 2–3 kuukautta. Yksittäistapauksissa asian käsittely kestää tällä hetkellä pidempään.
Voit nopeuttaa asiasi käsittelyä toimittamalla kaikki tarvittavat asiakirjat kerralla. Tutustu huolellisesti tarvittaviin liitteisiin verkkosivuillamme.
Jos haluat kiirehtiä hakemuksesi käsittelyä, lähetä pyyntö kirjallisesti perusteluineen turvapostissa. Valitse osoite [email protected]
Edunvalvontavaltuutuksesta muualla
Edunvalvontavaltuutus, Muistiliitto
Opas oikeudelliseen ennakointiin (pdf), Suomen muistiasiantuntijat ry, (löydät valtakirjan mallipohjan sivuilta 36–37)
Suunnittele itse elämääsi – talousasiat hoitoon huolella (pdf), Finanssiala
Holhoustoimen yhteystiedot
Postiosoite
Omaisuusluettelot ja vuositilit lähetetään palvelupaikan omaan postiosoitteeseen.
Muu holhoustoimen posti lähetetään osoitteeseen:
Digi- ja väestötietovirasto / Holhoustoimi, PL 1001, 02151 Espoo.
Chat-palvelu
Voit esittää yleisiä kysymyksiä myös verkkosivujemme chatin kautta. Chat palvelee ma–pe klo 9–15. Ethän ilmoita chatin kautta arkaluonteisia tietoja, kuten henkilötunnuksia.
Chatin löydät tämän sivun oikeasta alareunasta.
Puhelinnumero
Puhelinpalveluaika arkisin kello 9–12
Palvelunumero 0295 536 256
Sähköposti
Käytä sähköpostin lähettämiseen turvapostia, jotta tietosi liikkuvat salatusti. Valitse turvapostissa vastaanottajaksi [email protected] Huomaa, että alkuperäisen edunvalvontavaltakirjan voi toimittaa vain postitse tai tuomalla sen palvelupaikkaamme.
Lähetä sähköposti turvapostina
Palvelupaikat
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Henkilöasiakkaiden käsittelyajat
- Avioliitto ja parisuhde
- Lapsen saaminen ja adoptio
- Nimiasiat
- Muutto
- Holhous ja edunvalvonta
- Edunvalvontaa kevyempiä vaihtoehtoja
- Edunvalvontavaltuutus eli tuen tarpeen ennakointi
- Kuka voi toimia edunvalvojana?
- Alaikäisen edunvalvonta
- Edunvalvojan määrääminen
- Edunvalvojan tehtävät
- Edunvalvojan tilivelvollisuus
- Lupaa edellyttävät toimenpiteet edunvalvonnassa
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Edunvalvojan tehtävistä luopuminen
- Holhousviranomaisen valvonnan keinot
- Poissaolevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Toimintakelpoisuuden rajoittaminen ja vajaavaltaiseksi julistaminen
- Holhousasioiden rekisteristä annettavat otteet
- Ulkomailla tapahtuneet elämänmuutokset
- Ilmoitus muutosta ulkomailla
- Ulkomailla syntynyt lapsi
- Ulkomailla solmittu avioliitto
- Ulkomailla rekisteröity parisuhde
- Ulkomailla myönnetty avioero
- Ulkomailla muuttunut nimi
- Ulkomailla tapahtunut kuolema
- Kansalaisuuden rekisteröiminen
- Suomen kansalaisuuden säilyttäminen
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Todistukset väestötietojärjestelmästä
- Henkilötiedot väestötietojärjestelmässä
- Rakennus- ja huoneistotiedot väestötietojärjestelmässä
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Osoitepalvelu
- Vaalit ja äänioikeus
- Kansalaisaloite
- Kansalaisneuvonta
- Kaikki lomakkeet
- Digituki kansalaisille
- Suomi.fi-verkkopalvelu
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Asiakasrekisterien päivityspalvelut
- Poimintapalvelut
- Väestötietojärjestelmän hakupalvelut
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Suomi.fi-palvelut
- Siirry Katso-palvelusta
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Digituki
- Digiturvapalvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Verkkoasiointi
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Tietoa virastosta