Etunimen muuttaminen
Jokaisella täytyy olla vähintään yksi ja enintään neljä etunimeä. Yhdeksi nimeksi lasketaan nimet, jotka on yhdistetty toisiinsa yhdysmerkillä.
Voit muuttaa etunimesi Suomessa, jos
- asut Suomessa ja tietosi on merkitty suomalaiseen väestötietojärjestelmään.
- olet Suomen kansalainen ja asut ulkomailla muualla kuin Norjassa, Ruotsissa tai Tanskassa. Jos asut Norjassa, Ruotsissa tai Tanskassa ja haluat vaihtaa nimesi, ota yhteyttä asuinmaasi viranomaisiin.
Voit tehdä meille hakemuksen etunimesi muutoksesta, kun haluat
- vaihtaa etunimiäsi
- muuttaa etunimiesi järjestystä
- lisätä tai poistaa etunimiä
- lisätä yhdysmerkin etunimeesi tai poistaa sen.
Nimessä pitää olla iso alkukirjain, mutta muut kuin alkukirjaimet eivät voi olla isolla kirjoitettuja (esim. Anne ja Riitta-Liisa käyvät, mutta ANNE ja Riitta-liisa eivät). Muista kirjoittaa hakemukseen selkeästi, mitkä kirjaimet tulevat isolla ja mitkä pienellä kirjaimella.
Ulkomailla muuttunut nimi
Jos olet muuttanut etunimesi ulkomaisen viranomaisen päätöksellä, sinun ei tarvitse tehdä nimenmuutoshakemusta meille. Sen sijaan voit pyytää meitä tallentamaan uuden nimesi ilman maksua.
Näin ilmoitat ulkomailla muuttuneen nimen
Lapsen nimen ilmoittaminen ja muuttaminen
Jos lapsesi nimeä ei ole vielä tallennettu väestötietojärjestelmään, kyse on lapsen tietojen ilmoittamisesta. Älä silloin tee nimenmuutoshakemusta, vaan ilmoita lapsesi tiedot meille eri sivujemme ohjeilla. Alaikäisen lapsen väestötietojärjestelmään merkittyä nimeä voi muuttaa tämän sivun ohjeilla.
Näin käsittelemme hakemuksesi
1. Hakemuksen lähettäminen
Tee hakemus alla olevilla ohjeilla.
Emme lähetä erillistä vahvistusviestiä siitä, että olemme vastaanottaneet hakemuksesi.
2. Hakemuksen käsittely
Otamme hakemuksesi käsittelyyn vasta sitten, kun olet maksanut käsittelymaksun, ja käsittelemme hakemukset saapumispäivän mukaisessa järjestyksessä. Tästä syystä hakemuksen tekemisen yhteydessä maksetut hakemukset saattavat edetä nopeammin. Huomaa, että maksua ei palauteta, vaikka peruisit hakemuksesi tai tekisimme asiassa hylkäävän päätöksen.
Saatamme pyytää sinulta lisätietoja hakemastasi nimestä tai puuttuvia asiakirjoja. Joissakin tapauksissa pyydämme lisäksi nimilautakunnan lausunnon, jolloin hakemuksesi käsittely kestää kauemmin.
Et valitettavasti pysty seuraamaan hakemuksesi käsittelyn etenemistä. Löydät kuitenkin keskimääräisen käsittelyajan tältä sivulta.
3. Asian ratkaisu
Kun olemme käsitelleet hakemuksesi, saat siitä kirjallisen päätöksen postitse, sähköpostitse tai Suomi.fi-viesteihin, jos olet ottanut palvelun käyttöösi. Nimesi muuttuu väestötietojärjestelmään päätöksentekopäivänä.
Nimenmuutoksen jälkeen saat automaattisesti postitse uuden Kela-kortin. Sinun täytyy kuitenkin itse uusia passi, henkilökortti ja ajokortti vastaamaan uutta nimeäsi.
Jos et ole tyytyväinen päätökseen, sinulla on oikeus valittaa siitä hallinto-oikeuteen.
Toimi näin
Valitse itsellesi sopivin tapa tehdä nimenmuutoshakemus:
1. Sähköinen nimenmuutospalvelu
Voit tehdä sähköisessä palvelussamme vain itseäsi koskevan hakemuksen, jos asut Manner-Suomessa vakinaisesti ja olet täysi-ikäinen.
Palvelun käyttö edellyttää vahvaa tunnistautumista. Huomaa myös, että käsittelymaksu maksetaan hakemuksen tekemisen yhteydessä.
2. Verkkolomake
Tee hakemus verkkolomakkeella, jos
- haet nimenmuutosta sukupuolen vahvistamisen yhteydessä
- olet alaikäinen ja sinulla on verkkopankkitunnukset
- haet nimenmuutosta alaikäiselle lapsellesi
- haet nimenmuutosta useammalle perheenjäsenelle samaan aikaan
- et voi muusta syystä tehdä hakemusta sähköisessä nimenmuutospalvelussa.
Palvelun käyttö edellyttää vahvaa tunnistautumista.
Lähetämme laskun sinulle postitse kotiosoitteeseesi tai Suomi.fi-viesteihin, jos olet ottanut sen käyttöösi. Otamme hakemuksesi käsittelyyn maksun maksamisen jälkeen. Käsittelymaksu veloitetaan jokaiselta henkilöltä, vaikka etunimenmuutosta haettaisiinkin yhdellä lomakkeella useammalle henkilölle.
Jos hakemukseen tarvitaan suostumuksia, myös suostumuksen antaja voi allekirjoittaa tämän lomakkeen.
Jos hakemuksesta puuttuu tarvittavia allekirjoituksia, pyydämme niitä erikseen. Hakemuksen käsittely etenee nopeammin, jos jo hakemuksessa on kaikki tarvittavat allekirjoitukset. Suostumuksen nimenmuutokselle voi toimittaa erikseen myös erillisellä suostumuslomakkeella tai sähköpostilla.
Nimenmuutoshakemus verkkolomakkeella
3. Ladattava lomake
Voit tehdä hakemuksen myös verkosta tulostettavalla lomakkeella. Tallenna lomake tietokoneellesi ennen sen täyttämistä.
Toimita täytetty lomake meille allekirjoituksineen postitse osoitteeseen Digi- ja väestötietovirasto, PL 1003, 00531 Helsinki tai salatulla sähköpostilla. Tällöin saat laskun postitse kotiosoitteeseesi tai Suomi.fi-viesteihin, jos olet ottanut sen käyttöösi.
Nimenmuutoshakemus lomakkeella
Hinta
Etunimenmuutoshakemuksen käsittelymaksu on 60 euroa yhtä nimenmuutosta tai sellaisen hakijaa kohden.
Jos et maksa käsittelymaksua hakemuksen tekemisen yhteydessä, lähetämme laskun sinulle erikseen Suomi.fi-viestinä tai postitse. Otamme asiasi käsittelyyn vasta, kun olet maksanut käsittelymaksun.
Käsittelyajat
Etunimen muuttaminen
- Sähköisessä nimenmuutospalvelussa 6–10 viikkoa.
- Muutoin käsittelyaika 2–5 kuukautta riippuen siitä kuinka nopeasti maksat käsittelymaksun.
- Jos hakemukseesi tarvitaan lisäselvityksiä sinulta tai nimilautakunnan lausunto, käsittelyaika voi olla pidempi.
Sukunimen muuttaminen
Kun haet sukunimeä, joka sinulla on ollut aiemmin käytössä
- Sähköisessä nimenmuutospalvelussa 6–10 viikkoa.
- Muutoin käsittelyaika 2–5 kuukautta riippuen siitä kuinka nopeasti maksat käsittelymaksun.
- Jos hakemukseesi tarvitaan lisäselvityksiä sinulta, käsittelyaika on pidempi.
Kun haet sukunimeä, joka sinulla ei ole ollut aiemmin käytössä
- 2–5 kuukautta.
- Hakemuksen käsittelyaika riippuu siitä, kuinka nopeasti maksat käsittelymaksun ja toimitat mahdolliset liitteet.
- Jos hakemukseesi tarvitaan nimilautakunnan lausunto, käsittelyaika on pidempi.
Sukunimen muuttaminen avioituessa
- Voit kysyä käsittelyajasta avioliittoasioiden asiantuntijoiltamme.
Lapsen nimen ilmoittaminen
- Löydät käsittelyajan lapsen nimen ilmoittaminen -sivultamme.
Usein kysytyt kysymykset
Alaikäisen etunimenmuutos
Suostumuksen tarve riippuu siitä, kuka tekee hakemuksen ja minkä ikäisestä lapsesta on kyse.
-
Jos huoltaja hakee 10–17-vuotiaalle lapselleen nimenmuutosta, tarvitsemme kaikilta huoltajilta ja lapselta suostumuksen asiaan.
-
Jos huoltaja hakee alle 10-vuotiaalle lapselleen nimenmuutosta, tarvitsemme kaikilta huoltajilta suostumuksen asiaan mutta emme pyydä suostumusta lapselta.
-
Jos 15–17-vuotias hakee nimenmuutosta itse, kuulemme hänen kaikkia huoltajiaan asiassa.
Käsittelemme hakemukset saapumisjärjestyksessä. Ulkomaille matkustamiseen ja passin hankkimiseen liittyvissä kysymyksissä voit olla yhteydessä Rajavartiolaitokseen ja poliisiin.
Voimme pyytää nimilautakunnalta lausuntoa, jos haet harvinaista etunimeä tai lausuntopyynnölle on jokin muu erityinen syy.
Jos nimilautakunnan lausunto ei ole puoltava, sinulla on mahdollisuus antaa vastine lausuntoon. Sen jälkeen ratkaisemme asian ja teemme päätöksen, josta sinulla on oikeus valittaa hallinto-oikeuteen.
Muutamme nimesi väestötietojärjestelmään päätöksentekopäivänä.
Nimenmuutoksen jälkeen saat automaattisesti uuden Kela-kortin. Sinun pitää kuitenkin itse uusia passi, henkilökortti ja ajokortti sitten, kun uusi nimesi on merkitty väestötietojärjestelmään. Voit tarkastaa järjestelmässä näkyvän nimesi Tarkasta omat henkilötietosi -palvelussamme.
Väestötietojärjestelmään päivitetty nimi välittyy automaattisesti useille viranomaisille muutaman päivän sisällä. Huomaa, että voimassa oleva turvakielto vaikuttaa tietojen välittymiseen. Voit myös halutessasi tilata meiltä maksullisen otteen väestötietojärjestelmästä, joka todistaa uuden nimesi.
Listaus väestötietietojärjestelmän kautta tiedon saavista viranomaisista
Muista ilmoittaa uusi nimesi viranomaisten lisäksi myös esimerkiksi isännöitsijälle, puhelinoperaattorille, kirjastoon ja muille yrityksille sekä tahoille, joiden asiakas tai jäsen olet.
Ilmoita nimenmuutoksestasi tarvittaessa myös ulkomaan viranomaisille. Me emme yleensä välitä tietoja ulkomaille.
Etunimi voi olla vakiintunut naisen tai miehen nimeksi tai se voi olla sukupuolineutraali. Voit vaihtaa oman etunimesi vastaamaan sukupuoli-identiteettiäsi.
Olet täyttänyt 15 vuotta
Tee nimenmuutoshakemus tämän sivun ohjeilla ja kirjoita hakemukseen vapaamuotoinen perustelu, miksi haluat vaihtaa nimesi.
Jos olet 15–17-vuotias, kuulemme huoltajiasi asiassa.
Olet alle 15-vuotias
Et voi tehdä nimenmuutoshakemusta itse vaan huoltajasi voivat tehdä sen.
Hakemukseen tarvitaan
- kaikkien huoltajiesi suostumus
- liitteeksi asiantuntijan, kuten terveydenhuollon ammattilaisen, lausunto sukupuoli-identiteetistäsi.
Yhteystietomme
Löydät keskimääräiset käsittelyajat sivuiltamme.
Voit hoitaa etu- ja sukunimeen liittyviä asioita kanssamme seuraavilla tavoilla:
Sähköposti
Ota meihin yhteyttä ensisijaisesti sähköpostitse.
Käytä sähköpostin lähettämiseen turvapostia, jotta tietosi liikkuvat salatusti. Valitse turvapostissa vastaanottajaksi [email protected]. Kirjoita viestiin ainakin henkilötietosi ja asia, jota viestisi koskee.
Huomio! Kun ilmoitat lapsen nimiä tai lapsen muita tietoja, valitse turvapostin vastaanottajaksi [email protected]. Lue lisää lapsen tietojen ilmoittamisesta.
Lähetä sähköposti turvapostina
Puhelin
Neuvonnan puhelinnumero on 0295 539 080.
Palveluajat:
- ma 9-15
- ti-pe 9-12
Löydät keskimääräiset käsittelyajat sivuiltamme.
Postiosoite
Voit lähettää meille tarvittavat asiakirjat myös postitse osoitteeseen Digi- ja väestötietovirasto, PL 1003, 00531 Helsinki.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Henkilöasiakkaiden käsittelyajat
- Avioliitto ja parisuhde
- Lapsen saaminen ja adoptio
- Nimiasiat
- Muutto
- Edunvalvonta ja toisen asioiden hoitaminen
- Ulkomailla tapahtuneet elämänmuutokset
- Ilmoitus muutosta ulkomailla
- Ulkomailla syntynyt lapsi
- Ulkomailla solmittu avioliitto
- Ulkomailla rekisteröity parisuhde
- Ulkomailla myönnetty avioero
- Ulkomailla muuttunut nimi
- Ulkomailla vahvistettu sukupuoli
- Ulkomailla tapahtunut kuolema
- Kansalaisuuden rekisteröiminen
- Suomen kansalaisuuden säilyttäminen
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Todistukset väestötietojärjestelmästä
- Henkilötiedot väestötietojärjestelmässä
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Vaalit ja äänioikeus
- Kansalaisaloite
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Digituki kansalaisille
- Suomi.fi-verkkopalvelu
- Kaikki lomakkeet
- Avoin data
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Julkishallinnon poiminta- ja päivityspalvelu
- Päivityspalvelut yrityksille ja yhteisöille
- VTJ-muutosrajapinta
- Muutostietopalvelu
- VTJkysely-rajapinta
- VTJkysely-selainsovellus
- Asukasluettelopoiminnat isännöinti- ja huoltoyrityksille
- Henkilön perustiedot -poiminta kunnille
- Henkilötunnuksen uudistaminen
- Väestötietojen käytön edellytykset
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Digitaalisen henkilöllisyyden uudistus
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta