Etunimen muuttaminen
Jokaisella täytyy olla vähintään yksi ja enintään neljä etunimeä. Yhdeksi nimeksi lasketaan myös yhdysmerkillä toisiinsa yhdistetyt nimet. Voit hakea etunimenmuutosta, jos asut Suomessa ja sinut on merkitty väestötietojärjestelmään. Myös ulkomailla asuvat Suomen kansalaiset voivat hakea muutosta etunimiinsä, jos asuinmaa on muu kuin Ruotsi, Norja tai Tanska. Jos asut joistakin edellä mainituista maista, ole yhteydessä asuinmaasi viranomaisiin.
Voit hakea etunimiesi muutosta täyttämällä nimenmuutoshakemuksen. Hakemuksella voit vaihtaa etunimiäsi, niiden järjestystä ja poistaa tai lisätä etunimiä. Hakemuksella voit lisäksi poistaa tai lisätä yhdysmerkin etunimeesi.
Jos olet muuttanut etunimesi ulkomaisen viranomaisen päätöksellä, sinun ei tarvitse tehdä nimenmuutoshakemusta. Tällaisissa tapauksissa voit pyytää nimitiedon tallentamista maksutta.
Ulkomailla muuttuneen nimen ilmoittaminen
Jos lapsesi on syntynyt alle kolme kuukautta sitten eikä häntä ole vielä nimetty, kyse on lapsen tietojen ilmoittamisesta. Älä siis silloin tee nimenmuutoshakemusta, vaan ilmoita lapsesi tiedot näiden ohjeiden mukaan. Jos kyseessä on nimenmuutoshakemus alaikäiselle, voit tehdä sen alempaa löytyvän verkkolomakkeen kautta.
Muistilista
- Kirjoita hakemukseen selkeästi, mitkä kirjaimet tulevat nimeen isolla ja mitkä pienellä kirjaimella. Huomaa, että nimessä on oltava iso alkukirjain, eivätkä muut kuin alkukirjaimet voi olla isolla kirjoitettuja. Kirjoita siis jo hakemukseesi alkukirjaimet oikein: esimerkiksi Anne (ei ANNE) tai Riitta-Liisa (ei RIITTA-LIISA tai Riitta-liisa).
- Otamme nimenmuutoshakemuksesi käsittelyyn vasta, kun olet maksanut käsittelymaksun, ja käsittelemme asiat saapumispäivämäärän mukaisessa järjestyksessä. Tästä syystä etunimenmuutospalvelussa heti maksetut hakemukset saattavat edetä nopeammin. Huomaa, että maksua ei palauteta, vaikka peruuttaisit hakemuksen tai siinä tehtäisiin hylkäävä päätös.
- Emme lähetä erillistä vahvistusviestiä siitä, että olemme vastaanottaneet hakemuksesi.
- Saatamme pyytää sinulta lisätietoja hakemastasi etunimestä. Joissakin tapauksissa pyydämme lisäksi nimilautakunnan lausunnon, jolloin hakemuksen käsittely kestää kauemmin.
- Kun asiasi on ratkaistu, saat siitä kirjallisen päätöksen. Etunimesi muuttuu väestötietojärjestelmään päätöksentekopäivänä. Valitettavasti hakemuksen käsittelyn tilannetta ei ole mahdollista seurata.
- Nimenmuutoksen jälkeen saat automaattisesti postitse uuden Kela-kortin. Sinun täytyy kuitenkin itse uusia passi, henkilökortti ja ajokortti vastaamaan uutta nimeäsi.
- Jos et ole tyytyväinen päätökseen, sinulla on oikeus valittaa siitä hallinto-oikeuteen.
Toimi näin
Etunimenmuutoshakemus maksaa 55 euroa riippumatta siitä, mitä väylää pitkin sen teet. Otamme hakemuksesi käsittelyjonoon, kun olet maksanut käsittelymaksun. Valitse itsellesi sopivin tapa tehdä nimenmuutoshakemus:
1. Sähköinen nimenmuutospalvelu
Hae etunimenmuutosta ensisijaisesti sähköisessä palvelussamme. Sähköiseen nimenmuutospalveluun vaaditaan vahva tunnistautuminen ja käsittelymaksu maksetaan hakemuksen tekemisen yhteydessä.
Sähköisessä nimenmuutospalvelussa itseään koskevan hakemuksen voi tehdä Manner-Suomessa vakituisesti asuva ja täysi-ikäinen henkilö.
Liitteitä ei valitettavasti ole mahdollista liittää nimenmuutospalvelussa tällä hetkellä, joten toimita ne meille sähköpostitse tai postitse.
2. Verkkolomake
Tee etunimenmuutoshakemus verkkolomakkeella, jos olet alaikäinen, et voi tehdä hakemusta sähköisessä nimenmuutospalvelussa tai haet nimenmuutosta alaikäiselle lapsellesi. Valitse verkkolomake myös silloin, jos haet nimenmuutosta useammalle perheenjäsenelle samaan aikaan.
Lähetämme laskun jälkikäteen. Käsittelymaksu veloitetaan jokaiselta henkilöltä, vaikka nimenmuutosta haettaisiinkin yhdellä lomakkeella useammalle henkilölle.
Nimenmuutoshakemus verkkolomakkeella
3. Ladattava lomake
Voit tehdä nimenmuutoshakemuksen myös verkosta tulostettavalla lomakkeella. Toimita se meille postitse osoitteeseen Digi- ja väestötietovirasto, PL 1003, 02151 Espoo tai salatulla sähköpostilla. Tällöin saat laskun myöhemmin.
Nimenmuutoshakemus lomakkeella
4. Neuvontaa puhelimitse
Voit olla meihin yhteydessä myös puhelimitse. Palvelemme puhelimitse arkisin kello 9–12.
Puhelinnumeromme on 0295 539 080.
Ethän kuitenkaan tiedustele käsittelyaikaa puhelimitse, sillä se ruuhkauttaa palveluamme. Käsittelemme hakemukset pääasiassa niiden saapumisjärjestyksessä.
5. Asiointi palvelupaikassamme
Voit tarvittaessa täyttää etunimenmuutoshakemuksen myös asioimalla virastomme palvelupaikassa. Suosittelemme kuitenkin ensisijaisesti täyttämään hakemuksen verkossa ja tarvittaessa soittamaan asiakaspalvelunumeroomme. Henkilökohtainen asiointi ei nopeuta hakemuksen käsittelyä.
Hinta
Etunimenmuutoshakemuksen käsittelymaksu on 55 euroa yhtä nimenmuutosta tai sellaisen hakijaa kohden.
Jos et maksa käsittelymaksua hakemuksen tekemisen yhteydessä, lähetämme laskun sinulle erikseen Suomi.fi-viestinä tai postitse. Otamme asiasi käsittelyyn, kun olet maksanut käsittelymaksun.
Käsittelyajat
Etunimen muuttaminen
Jos olet tehnyt hakemuksen sähköisessä nimenmuutospalvelussa, käsittelyaika on 4-8 viikkoa. Muiden hakemusten käsittelyaika riippuu siitä, kuinka nopeasti maksat käsittelymaksun ja toimitat mahdolliset liitteet. Tällöin käsittelyaika on 1-3 kuukautta. Jos pyydämme hakemukseesi nimilautakunnan lausunnon, käsittelyaika voi olla pidempi.
Sukunimen muuttaminen
Kun haet sukunimeä, joka sinulla on ollut aiemmin käytössä
Jos olet tehnyt hakemuksen sähköisessä nimenmuutospalvelussa, käsittelyaika on 4-8 viikkoa. Muiden hakemusten käsittelyaika riippuu siitä, kuinka nopeasti maksat käsittelymaksun ja toimitat mahdolliset liitteet. Tällöin käsittelyaika on 1-3 kuukautta.
Kun haet sukunimeä, joka sinulla ei ole ollut aiemmin käytössä
Käsittelyaika on tällä hetkellä keskimäärin 1–3 kuukautta. Hakemuksen käsittelyaika riippuu siitä, kuinka nopeasti maksat käsittelymaksun ja toimitat mahdolliset liitteet. Jos pyydämme hakemukseesi nimilautakunnan lausunnon, käsittelyaika voi olla pidempi.
Sukunimen muuttaminen avioituessa
Voit kysyä käsittelyajasta avioliittoasioiden asiantuntijoiltamme.
Lapsen nimen ilmoittaminen
Löydät käsittelyajan lapsen nimen ilmoittaminen -sivultamme.
Usein kysytyt kysymykset
Etunimenmuutoksen käsittelymaksu on 55 euroa yhtä nimenmuutoshakemusta tai sellaisen hakijaa kohden.
Kun nimenmuutosta haetaan alle 15-vuotiaalle, pyydämme hänen huoltajiltaan suostumuksen nimenmuutokselle. Yli 15-vuotiaan nimenmuutosta hakevan huoltajia kuulemme asiassa.
Pyydämme alaikäiseltä suostumuksen hänelle haettuun nimenmuutokseen, jos hän on yli 10-vuotias. Hakemuksen käsittely etenee nopeammin, jos jo hakemuksessa on yli 10-vuotiaan lapsen ja hänen huoltajiensa allekirjoitus.
Käsittelemme hakemukset niiden saapumisjärjestyksessä asiatyypeittäin, sillä haluamme kohdella kaikkia asiakkaitamme yhdenvertaisesti. Suosittelemme hankkimaan tarvittavat matkustusasiakirjat nykyisellä nimelläsi.
Asian käsittelyn etenemistä ei valitettavasti ole mahdollista seurata. Saat postitse, Suomi.fi-viestinä tai sähköpostitse kirjallisen päätöksen, kun nimenmuutosasia on ratkaistu. Käsittelemme hakemukset niiden saapumisjärjestyksessä asiatyypeittäin.
Meidän on pyydettävä nimilautakunnan lausunto, kun kyseessä on harvinainen etunimi tai lausuntopyynnölle on jokin muu erityinen syy.
Jos nimilautakunnan lausunto ei ole puoltava, sinulla on mahdollisuus antaa vastine lausuntoon. Sen jälkeen ratkaisemme asian ja teemme päätöksen, josta sinulla on vielä oikeus valittaa.
Käsittelymaksu peritään aina hakemuksen yhteydessä, sillä se perustuu maksuasetukseen. Käsittelymaksua ei palauteta, vaikka peruisit hakemuksen tai asiassa annettaisiin kielteinen päätös.
Muutamme nimesi väestötietojärjestelmään päätöksentekopäivänä. Nimenmuutoksen jälkeen saat uuden Kela-kortin, mutta sinun on itse uusittava passi, henkilökortti ja ajokortti.
Muuttuneen nimesi voit tarkistaa Tarkasta omat henkilötietosi -palvelussamme.
Väestötietojärjestelmään päivitetty nimi välittyy automaattisesti useille viranomaisille muutaman päivän sisällä. Voit myös halutessasi tilata meiltä maksullisen otteen väestötietojärjestelmästä, joka todistaa uuden nimesi.
Listaus väestötietietojärjestelmän kautta tiedon saavista viranomaisista
Muista ilmoittaa uusi nimesi viranomaisten lisäksi myös muille tahoille, kuten isännöitsijälle, puhelinoperaattorille, kirjastoon ja muille yrityksille sekä tahoille, joiden asiakas tai jäsen olet.
Tarvittaessa ilmoita nimenmuutoksestasi myös ulkomaan viranomaisille. Me emme pääsääntöisesti välitä tietoja ulkomaille.
Etunimi voi olla vakiintunut naisen tai miehen nimeksi tai se voi olla sukupuolineutraali. Jos olet täyttänyt 15 vuotta ja haluat vaihtaa etunimesi vastaamaan sukupuoli-identiteettiäsi, oma vapaamuotoinen perustelusi riittää. Jos olet alle 15-vuotias, hakemukseen täytyy liittää asiantuntijan lausunto, esimerkiksi terveydenhuollon ammattilaisen lausunto, sukupuoli-identiteetistäsi. Kuulemme myös alaikäisen vanhempia nimenmuutosasiassa.
Yhteystietomme
Autamme seuraavissa asioissa:
- etunimen muuttaminen
- sukunimen muuttaminen.
Voit hoitaa nimeen liittyviä asioita kanssamme seuraavilla tavoilla:
1. Sähköposti
Ota meihin yhteyttä ensisijaisesti sähköpostitse. Ethän kuitenkaan tiedustele käsittelyaikaa sähköpostin välityksellä, sillä se ruuhkauttaa palveluamme. Käsittelemme hakemukset pääasiassa niiden saapumisjärjestyksessä.
Käytä sähköpostin lähettämiseen turvapostia, jotta tietosi liikkuvat salatusti. Valitse turvapostissa vastaanottajaksi [email protected]. Kirjoita viestiin ainakin henkilötietosi ja asia, jota viestisi koskee. Jos viestisi koskee vireillä olevaa asiaa, kirjaa myös asian diaarinumero.
Lähetä sähköposti turvapostina
Huomio! Kun ilmoitat lapsen nimiä tai lapsen muita tietoja, valitse turvapostin vastaanottajaksi [email protected].
Lue lisätietoja lapsen tietojen ilmoittamisesta
2. Puhelin
Voit ottaa meihin yhteyttä myös puhelimitse arkisin kello 9–12.
Puhelinnumeromme on 0295 539 080.
3. Asiointi palvelupaikassamme
Jos et voi hoitaa asiaasi sähköpostitse tai puhelimitse, voit varata ajan palvelupaikkaamme. Nimenmuutoshakemukset eivät kuitenkaan vaadi henkilökohtaista asiointia palvelupaikassa, vaan voit hoitaa ne aina sähköisesti. Henkilökohtainen asiointi ei nopeuta hakemuksen käsittelyä.
Digi- ja väestötietoviraston palvelupaikkojen osoitteet
Palvelupaikkojen ajanvaraukseen
4. Asiakirjojen postitus
Voit lähettää meille tarvittavat asiakirjat myös postitse osoitteeseen Digi- ja väestötietovirasto, PL 1003, 02151 Espoo.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Henkilöasiakkaiden käsittelyajat
- Avioliitto ja parisuhde
- Lapsen saaminen ja adoptio
- Nimiasiat
- Muutto
- Holhous ja edunvalvonta
- Edunvalvontaa kevyempiä vaihtoehtoja
- Edunvalvontavaltuutus eli tuen tarpeen ennakointi
- Kuka voi toimia edunvalvojana?
- Alaikäisen edunvalvonta
- Edunvalvojan määrääminen
- Edunvalvojan tehtävät
- Edunvalvojan tilivelvollisuus
- Lupaa edellyttävät toimenpiteet edunvalvonnassa
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Edunvalvojan tehtävistä luopuminen
- Holhousviranomaisen valvonnan keinot
- Poissaolevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Toimintakelpoisuuden rajoittaminen ja vajaavaltaiseksi julistaminen
- Holhousasioiden rekisteristä annettavat otteet
- Ulkomailla tapahtuneet elämänmuutokset
- Ilmoitus muutosta ulkomailla
- Ulkomailla syntynyt lapsi
- Ulkomailla solmittu avioliitto
- Ulkomailla rekisteröity parisuhde
- Ulkomailla myönnetty avioero
- Ulkomailla muuttunut nimi
- Ulkomailla vahvistettu sukupuoli
- Ulkomailla tapahtunut kuolema
- Kansalaisuuden rekisteröiminen
- Suomen kansalaisuuden säilyttäminen
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Todistukset väestötietojärjestelmästä
- Henkilötiedot väestötietojärjestelmässä
- Rakennus- ja huoneistotiedot väestötietojärjestelmässä
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Osoitepalvelu
- Vaalit ja äänioikeus
- Kansalaisaloite
- Kansalaisneuvonta
- Kaikki lomakkeet
- Digituki kansalaisille
- Suomi.fi-verkkopalvelu
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Asiakasrekisterien päivityspalvelut
- Poimintapalvelut
- Väestötietojärjestelmän hakupalvelut
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Digituki
- Digiturvapalvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Verkkoasiointi
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Tietoa virastosta