Etunimen muuttaminen

Jokaisella tulee olla vähintään yksi ja enintään neljä etunimeä. Yhdeksi nimeksi lasketaan myös yhdysmerkillä toisiinsa yhdistyneet nimet. Voit hakea etunimenmuutosta, jos asut Suomessa ja sinut on merkitty väestötietojärjestelmään. Myös ulkomailla asuvat Suomen kansalaiset voivat hakea muutosta etunimiinsä, jos asuinmaa on muu kuin Ruotsi, Norja tai Tanska. Jos asut joistakin edellä mainituista maista, ole yhteydessä asuinmaasi viranomaisiin.

Voit hakea etunimiesi muutosta täyttämällä nimenmuutoshakemuksen. Hakemuksella voit vaihtaa etunimiäsi, niiden järjestystä ja poistaa tai lisätä etunimiä. Hakemuksella voit lisäksi poistaa tai lisätä yhdysmerkin etunimeesi.

Jos olet muuttanut etunimesi ulkomaisen viranomaisen päätöksellä, sinun ei tarvitse tehdä nimenmuutoshakemusta. Tällaisissa tapauksissa voit pyytää nimitiedon tallentamista maksutta.

Ulkomailla muuttuneen nimen ilmoittaminen

Kyseessä on lapsen tietojen ilmoittaminen, jos lapsesi on syntynyt alle kolme kuukautta sitten, eikä häntä ole vielä nimetty. Älä siis silloin tee nimenmuutoshakemusta, vaan ilmoita lapsesi tiedot sivujemme ohjeiden mukaan. Jos kyseessä on nimenmuutoshakemus alaikäiselle, voit tehdä sen alempaa löytyvän verkkolomakkeen kautta.

Lapsen tietojen ilmoittaminen 

Nimenmuutoksiin liittyvien hakemusten käsittely on valitettavasti ruuhkautunut ja niiden käsittely kestää tällä hetkellä useita kuukausia. Pahoittelemme viivästystä.

Muistilista

  • Kirjoita hakemukseen selkeästi, mitkä kirjaimet tulevat nimeen isolla ja mitkä pienellä kirjaimella. Huomioithan, että nimessä on oltava iso alkukirjain, eivätkä muut alkukirjaimet voi olla isolla kirjoitettuja. Kirjoita siis jo hakemukseesi alkukirjaimet oikein: esimerkiksi Anne (ei ANNE) tai Riitta-Liisa (ei RIITTA-LIISA tai Riitta-liisa).  
  • Otamme nimenmuutoshakemuksesi käsittelyyn vasta, kun olet maksanut käsittelymaksun ja käsittelemme asiasi saapumispäivänmäärän mukaisessa järjestyksessä. Tästä syystä etunimenmuutospalvelussa heti maksetut hakemukset saattavat edetä nopeammin. Huomioithan, että maksua ei palauteta, vaikka peruuttaisit hakemuksen tai siinä tehtäisiin hylkäävä päätös. 
  • Emme lähetä erillistä vahvistusviestiä siitä, että olemme vastaanottaneet hakemuksesi. 
  • Saatamme pyytää sinulta lisätietoja hakemastasi etunimestä. Joissakin tapauksissa pyydämme lisäksi nimilautakunnan lausunnon, jolloin hakemuksen käsittely kestää kauemmin. 
  • Kun asiasi on ratkaistu, saat siitä kirjallisen päätöksen. Etunimesi muuttuu väestötietojärjestelmään päätöksentekopäivänä. Valitettavasti hakemuksen käsittelyn tilannetta ei ole mahdollista seurata.
  • Nimenmuutoksen jälkeen saat automaattisesti postitse uuden Kela-kortin. Sinun täytyy kuitenkin itse uusia passi, henkilökortti ja ajokortti vastaamaan uutta nimeäsi. 
  • Jos et ole tyytyväinen päätökseen, sinulla on oikeus valittaa siitä hallinto-oikeuteen. 

Toimi näin 

Etunimenmuutoshakemus maksaa 55 euroa riippumatta siitä, mitä väylää pitkin sen teet. Otamme hakemuksesi käsittelyjonoon, kun olet maksanut käsittelymaksun. Valitse itsellesi sopivin tapa tehdä nimenmuutoshakemus:

1. Sähköinen nimenmuutospalvelu

Haethan etunimenmuutosta ensisijaisesti sähköisessä palvelussamme. Sähköiseen nimenmuutospalveluun vaaditaan vahva tunnistautuminen ja käsittelymaksu maksetaan hakemuksen tekemisen yhteydessä.

Sähköisessä nimenmuutospalvelussa itseään koskevan hakemuksen voi tehdä Manner-Suomessa vakituisesti asuva ja täysi-ikäinen henkilö.

Liitteitä ei valitettavasti ole mahdollista liittää nimenmuutospalvelussa tällä hetkellä, joten toimitathan ne sähköpostitse tai postitse.

Etunimenmuutospalvelu

2. Verkkolomake

Tee etunimenmuutoshakemus verkkolomakkeella, jos olet alaikäinen, et voi tehdä hakemusta sähköisessä nimenmuutospalvelussa tai haet nimenmuutosta alaikäiselle lapsellesi. Valitse verkkolomake myös silloin, jos haet nimenmuutosta useammalle perheenjäsenelle samaan aikaan. 

Lähetämme laskun jälkikäteen. Käsittelymaksu veloitetaan jokaiselta henkilöltä, vaikka nimenmuutosta haettaisiinkin yhdellä lomakkeella useammalle henkilölle.

Nimenmuutoshakemus verkkolomakkeella

3. Ladattava lomake

Nimenmuutoshakemuksen voit tehdä myös verkosta tulostettavalla lomakkeella, joka toimitetaan Digi- ja väestötietovirastolle täytettynä postitse tai salatulla sähköpostilla. Tällöin saat laskun myöhemmin.

Postiosoitteemme: Digi- ja väestötietovirasto, PL 1003, 02151 Espoo

Nimenmuutoshakemus lomakkeella

4. Neuvontaa puhelimitse

Voit olla meihin yhteydessä myös puhelimitse. Palvelemme puhelimitse arkisin kello 9-12.

Puhelinnumeromme on 0295 539 080.

Ethän kuitenkaan tiedustele käsittelyaikaa puhelimitse, sillä se ruuhkauttaa palveluamme. Käsittelemme hakemukset pääasiassa niiden saapumisjärjestyksessä.

5. Vierailu palvelupisteellämme

Voit tarvittaessa täyttää etunimenmuutoshakemuksen myös asioimalla paikan päällä virastomme palvelupaikassa. Huomioithan, että osaan palvelupaikoistamme täytyy varata aika etukäteen.

Suosittelemme kuitenkin ensisijaisesti täyttämään hakemuksen verkossa ja tarvittaessa soittamaan asiakaspalvelunumeroomme. Henkilökohtainen asiointi ei nopeuta hakemuksen käsittelyä.

Digi- ja väestötietoviraston palvelupaikkojen osoitteet 

Hinta

Etunimenmuutoshakemuksen käsittelymaksu on 55 euroa yhtä nimenmuutosta tai sellaisen hakijaa kohden.

Usein kysytyt kysymykset

Yhteystietomme

Autamme seuraavissa asioissa:

  • etunimen muuttaminen
  • sukunimen muuttaminen

Voit hoitaa nimeen liittyviä asioita kanssamme seuraavilla tavoilla:

1. Sähköposti

Otathan meihin yhteyttä ensisijaisesti sähköpostitse. Ethän kuitenkaan tiedustele käsittelyaikaa sähköpostin välityksellä, sillä se ruuhkauttaa palveluamme. Käsittelemme hakemukset pääasiassa niiden saapumisjärjestyksessä. 

Käytä sähköpostin lähettämiseen DVV:n turvapostia, jotta tietosi liikkuvat salatusti. Valitse turvapostissa vastaanottajaksi [email protected]. Kirjoita viestiin ainakin henkilötietosi ja asia, mitä viestisi koskee. Jos viestisi koskee vireillä olevaa asiaa, kirjaa myös asian diaarinumero.

Lähetä sähköposti turvapostina

Huomio! Kun ilmoitat lapsen nimiä tai lapsen muita tietoja, valitsethan turvapostin vastaanottajaksi [email protected]

Lue lisätietoja lapsen tietojen ilmoittamisesta

2. Puhelin

Voit ottaa meihin yhteyttä myös puhelimitse arkisin kello 9-12.

Puhelinnumeromme on 0295 539 080.

Ethän kuitenkaan tiedustele käsittelyaikaa puhelimitse, sillä se ruuhkauttaa palveluamme. Käsittelemme hakemukset pääasiassa niiden saapumisjärjestyksessä.

3. Palvelupisteessä asiointi

Jos et voi hoitaa asiaasi sähköpostitse tai puhelimitse, voit myös varata ajan palvelupisteellemme. Nimenmuutoshakemukset eivät kuitenkaan vaadi henkilökohtaista asiointia palvelupisteellä, vaan voit hoitaa ne aina sähköisesti. Henkilökohtainen asiointi ei nopeuta hakemuksen käsittelyä.

Digi- ja väestötietoviraston palvelupaikkojen osoitteet

Palvelupaikkojen ajanvaraukseen

4. Asiakirjojen postitus

Voit lähettää meille tarvittavat asiakirjat myös postitse.

Postiosoitteemme: Digi- ja väestötietovirasto, PL 1003, 02151 Espoo

Linkit asiaan liittyviin lakeihin