Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattikortti

Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattikortti on tarkoitettu sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöille, kuten esimerkiksi lääkäreille, farmaseuteille, sairaanhoitajille ja sosionomeille.

Ammattikortilla tunnistaudutaan luotettavasti terveydenhuollon tietojärjestelmiin ja allekirjoitetaan sähköisesti potilasasiakirjoja ja lääkemääräyksiä.

Ammattikortin hakijalla täytyy olla voimassa oleva ammattioikeus Terhikki- tai Suosikki-rekisterissä. Ammattikortin hakijalla tulee lisäksi olla väestötietojärjestelmään rekisteröity suomalainen henkilötunnus. Jos väestötietojärjestelmään rekisteröityä suomalaista henkilötunnusta ja voimassa olevaa ammattioikeutta Terhikki- tai Suosikki-rekisterissä ei ole, ammattikorttia ei voi tilata.

Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattikortti on henkilökohtainen ja se on sidottu kortinhaltijan ammattioikeuteen. Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilainen voi työskennellä yhdellä ammattikortilla valtakunnallisesti kaikissa terveydenhuollon organisaatioissa.

Ammattikortti on voimassa viisi vuotta, ellei ammattioikeuteen liity jokin voimassaoloaikaa rajoittava tekijä.

Ammattikortin etupuolella on mainittu kortin voimassaoloaika, kortinhaltijan rekisteröintinumero, sukunimi ja etunimi sekä ammattioikeusnimike. Kortinhaltijan valokuva painetaan kortin etupuolelle, jos kortti tilataan kuvallisena. Kortin taustapuolen tiedoissa mainitaan muun muassa kortin sarjanumero.

Oletko uusimassa ammattikorttia?

Jos nykyinen ammattikorttisi on voimassa, voit uusia kortin OmaKortti-palvelun kautta. Kun tilaat uuden korttisi OmaKortin kautta, sen voi tilata joko kuvallisena tai kuvattomana aiemman ammattikorttisi mukaisesti. Kortin kuvaa ei voi vaihtaa OmaKortissa.

OmaKortti

Ohjeet OmaKortti-palvelun käyttöön löydät sivun lopusta otsikon “Ohjeet ja käyttöehdot” alta.

​​​Ratkaisemme OmaKortissa lähetetyt hakemukset automaattisesti. Lisätietoa automaattisesta ratkaisumenettelystä löydät täältä.

WebVartti on nyt OmaKortti. Digi- ja väestötietoviraston varmennepalvelujen WebVartti-asiointipalvelun nimi ja osoite muuttuivat 17.9.2024. Asiointipalvelun uusi nimi on Omakortti. Uusi osoite on https://omakortti.dvv.fi.

Milloin minun on tilattava kortti rekisteröintipisteestä?

Tilaa uusi ammattikortti rekisteröintipisteestä, jos

  • tilaat ensimmäistä ammattikorttiasi
  • aikaisempi ammattikorttisi ei ole enää voimassa
  • nykyisen ammattikorttisi siru on vioittunut
  • nykyisessä ammattikortissasi ei ole valokuvaa, mutta haluat uuteen korttiisi kuvan (tai päinvastoin).

Ohjeet rekisteröintipisteen kanssa asiointiin löydät Toimi näin -kohdasta.

Toimi näin

Miten tilaan ensimmäisen ammattikorttini?

Jos tilaat ensimmäistä ammattikorttiasi, jos aikaisempi ammattikorttisi ei ole voimassa tai jos korttisi siru on vioittunut, tilaa kortti julkisen terveydenhuollon rekisteröintipisteestä. Jos työskentelet apteekissa, tilaa ensimmäinen ammattikorttisi ensisijaisesti apteekin omasta rekisteröintipisteestä.

1. Varaa aika rekisteröintipisteeseen. Ota yhteyttä valitsemaasi rekisteröintipisteeseen joko suoraan tai varaa aika ajanvarauspalvelun kautta. Ajanvarauspalvelu on käytössä vain osalla rekisteröintipisteistä.

Julkiset rekisteröintipisteet hyvinvointialueittain

Rekisteröintipisteiden ajanvarauspalvelu

2. Ota rekisteröintipisteeseen mukaan voimassa oleva tunnistamisasiakirja:

  • henkilökortti tai passi

  • Euroopan talousalueen jäsenvaltion, Sveitsin tai San Marinon viranomaisen myöntämä passi tai henkilökortti

  • muun valtion viranomaisen myöntämä passi.

Jos sinulla ei ole yhtäkään edellä mainituista asiakirjoista, poliisi voi pyynnöstä tunnistaa henkilöllisyytesi ja tehdä erillisen tunnistamisasiakirjan. Poliisi lähettää tunnistamisasiakirjan rekisteröintipisteeseen.

3. Saat ammattikortin postissa noin kahden viikon kuluttua tilaamisesta. Kortin saapumisen jälkeen saat lisäksi erillisessä kirjeessä aktivointitunnusluvun, jota tarvitset kortin aktivointiin.

Miten otan ammattikortin käyttöön?

Jotta korttia voi käyttää tunnistautumiseen tai esimerkiksi reseptien allekirjoittamiseen, on kortti ensin aktivoitava. Aktivointiin tarvitset aktivointitunnusluvun, joka lähetetään erillisessä kirjeessä. Aktivoinnissa luot kortille kaksi henkilökohtaista PIN-tunnuslukua.

Ohje ammattikortin aktivointiin

PIN-tunnuslukuni on unohtunut. Miten vaihdan kortin tunnusluvut?

Jos jompikumpi tai molemmat henkilökohtaiset PIN-tunnuslukusi ovat unohtuneet, voit itse luoda uudet. Uuden PIN-tunnusluvun luomiseen tarvitset aktivointitunnusluvun, kortinlukijaohjelmiston ja kortinlukijan.

PIN-tunnusluvun vaihtaminen ja unohtuneen tunnusluvun vapautus

Kuinka nopeasti saan kortin itselleni?

Kortin ja aktivointitunnuslukukirjeen toimitusaika on noin kaksi viikkoa. Aktivointitunnusluku lähetetään noin 4 arkipäivän päästä kortin lähettämisestä.

Milloin pitää tilata uusi ammattikortti?

Jos varmenteen tietosisältöön tai kortin pinnassa oleviin tietoihin tulee muutoksia, on tilattava uusi kortti. Tilaa uusi kortti esimerkiksi silloin, jos nimesi tai ammattioikeutesi on muuttunut. Uusi kortti on tilattava myös silloin, jos kortti on vioittunut tai kadonnut. Kadonnut kortti on myös ilmoitettava sulkupalveluun.

Tarvitsetko apua ammattikortin käyttöönotossa tai haluatko sulkea korttisi? Löydät neuvonta- ja sulkupalveluiden yhteystiedot sivulta Neuvonta, tuki ja sulkupalvelut.

Hinta

Ammattikortti on maksuton, mutta julkisen terveydenhuollon rekisteröintipisteet voivat periä rekisteröintipalveluistaan maksun. Mahdollisen palvelumaksun voit tarkistaa rekisteröintipisteestä. Osa rekisteröintipisteistä ilmoittaa palvelunsa hinnan ajanvarauspalvelussa.

Varmenteiden neuvontapalvelu

puh. 0600 9 6160 (pvm/mpm)
ma–pe 8–21, la 9–15
Suljettu sunnuntaisin ja arkipyhinä.

Palvelussa neuvotaan varmennekortteihin liittyvissä asioissa, kuten esimerkiksi kortin aktivointi ja PIN-tunnuslukujen käyttö. Lisätietoa neuvontapalvelusta sivulta Neuvonta ja tuki.

 

 

Suomen väkiluku 5 648 011