Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattikortti
Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattikortti on tarkoitettu sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöille, kuten esimerkiksi lääkäreille, farmaseuteille, sairaanhoitajille ja sosionomeille.
Ammattikortilla tunnistaudutaan luotettavasti terveydenhuollon tietojärjestelmiin ja allekirjoitetaan sähköisesti potilasasiakirjoja ja lääkemääräyksiä.
Ammattikortin hakijalla täytyy olla voimassa oleva ammattioikeus Terhikki- tai Suosikki-rekisterissä. Jos voimassa olevaa ammattioikeutta Terhikki- tai Suosikki-rekisterissä ei ole, ammattikorttia ei voi tilata.
Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattikortti on henkilökohtainen ja se on sidottu kortinhaltijan ammattioikeuteen. Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilainen voi työskennellä yhdellä ammattikortilla valtakunnallisesti kaikissa terveydenhuollon organisaatioissa.
Ammattikortti on voimassa viisi vuotta, ellei ammattioikeuteen liity jokin voimassaoloaikaa rajoittava tekijä.
Ammattikortin etupuolella on mainittu kortin voimassaoloaika, kortinhaltijan rekisteröintinumero, sukunimi ja etunimi sekä ammattioikeusnimike. Kortinhaltijan valokuva painetaan kortin etupuolelle, jos kortti tilataan kuvallisena. Kortin taustapuolen tiedoissa mainitaan muun muassa kortin sarjanumero.
Oletko uusimassa ammattikorttia?
Jos nykyisen ammattikorttisi voimassaoloaikaa on jäljellä alle kolme kuukautta, voit uusia kortin WebVartti-palvelun kautta. Kun tilaat uuden korttisi WebVartin kautta, sen voi tilata joko kuvallisena tai kuvattomana aiemman ammattikorttisi mukaisesti. Kortin kuvaa ei voi vaihtaa WebVartissa. Jos nykyisessä kortissasi ei ole valokuvaa, mutta haluat kuvan uuteen korttiisi, tilaa uusi kortti rekisteröintipisteestä. Voit uusia Sote-ammattikorttisi WebVartissa vain, kun nykyisen korttisi voimassaoloaikaa on jäljellä alle kolme kuukautta, tai jos nimesi on muuttunut.
Ohjeet WebVartti-palvelun käyttöön löydät sivun lopusta otsikon “Ohjeet ja käyttöehdot” alta.
Toimi näin
Miten tilaan ensimmäisen ammattikorttini?
Jos tilaat ensimmäistä ammattikorttiasi tai jos aikaisempi ammattikorttisi ei ole voimassa, tilaa kortti julkisen terveydenhuollon rekisteröintipisteestä. Jos työskentelet apteekissa, tilaa ensimmäinen ammattikorttisi ensisijaisesti apteekin omasta rekisteröintipisteestä.
1. Varaa aika rekisteröintipisteeseen. Ota yhteyttä valitsemaasi rekisteröintipisteeseen joko suoraan tai varaa aika ajanvarauspalvelun kautta. Ajanvarauspalvelu on käytössä vain osalla rekisteröintipisteistä.
Julkiset rekisteröintipisteet hyvinvointialueittain
Rekisteröintipisteiden ajanvarauspalvelu
2. Ota rekisteröintipisteeseen mukaan voimassa oleva tunnistamisasiakirja:
-
henkilökortti tai passi
-
Euroopan talousalueen jäsenvaltion, Sveitsin tai San Marinon viranomaisen myöntämä passi tai henkilökortti
-
muun valtion viranomaisen myöntämä passi.
Jos sinulla ei ole yhtäkään edellä mainituista asiakirjoista, poliisi voi pyynnöstä tunnistaa henkilöllisyytesi ja tehdä erillisen tunnistamisasiakirjan. Poliisi lähettää tunnistamisasiakirjan rekisteröintipisteeseen.
3. Saat ammattikortin postissa noin kahden viikon kuluttua tilaamisesta. Kortin saapumisen jälkeen saat lisäksi erillisessä kirjeessä aktivointitunnusluvun, jota tarvitset kortin aktivointiin.
Miten otan ammattikortin käyttöön?
Jotta korttia voi käyttää tunnistautumiseen tai esimerkiksi reseptien allekirjoittamiseen, on kortti ensin aktivoitava. Aktivointiin tarvitset aktivointitunnusluvun, joka lähetetään erillisessä kirjeessä. Aktivoinnissa luot kortille kaksi henkilökohtaista PIN-tunnuslukua.
Ohje ammattikortin aktivointiin
PIN-tunnuslukuni on unohtunut. Miten vaihdan kortin tunnusluvut?
Jos jompikumpi tai molemmat henkilökohtaiset PIN-tunnuslukusi ovat unohtuneet, voit itse luoda uudet. Uuden PIN-tunnusluvun luomiseen tarvitset aktivointitunnusluvun, kortinlukijaohjelmiston ja kortinlukijan.
PIN-tunnusluvun vaihtaminen ja unohtuneen tunnusluvun vapautus
Kuinka nopeasti saan kortin itselleni?
Kortin ja aktivointitunnuslukukirjeen toimitusaika on noin kaksi viikkoa. Aktivointitunnusluku lähetetään noin 4 arkipäivän päästä kortin lähettämisestä.
Milloin pitää tilata uusi ammattikortti?
Jos varmenteen tietosisältöön tai kortin pinnassa oleviin tietoihin tulee muutoksia, on tilattava uusi kortti. Uusi kortti on tilattava myös silloin, jos kortti on vioittunut tai kadonnut. Kadonnut kortti on myös ilmoitettava sulkupalveluun.
Tarvitsetko apua ammattikortin käyttöönotossa tai haluatko sulkea korttisi? Löydät neuvonta- ja sulkupalveluiden yhteystiedot sivulta Neuvonta, tuki ja sulkupalvelut.
Hinta
Ammattikortti on maksuton, mutta julkisen terveydenhuollon rekisteröintipisteet voivat periä rekisteröintipalveluistaan maksun. Mahdollisen palvelumaksun voit tarkistaa rekisteröintipisteestä. Osa rekisteröintipisteistä ilmoittaa palvelunsa hinnan ajanvarauspalvelussa.
Varmenteiden neuvontapalvelu
puh. 0600 9 6160 (pvm/mpm)
ma–pe 8–21, la 9–15
Suljettu sunnuntaisin ja arkipyhinä.
Palvelussa neuvotaan varmennekortteihin liittyvissä asioissa, kuten esimerkiksi kortin aktivointi ja PIN-tunnuslukujen käyttö. Lisätietoa neuvontapalvelusta sivulta Neuvonta ja tuki.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Henkilöasiakkaiden käsittelyajat
- Avioliitto ja parisuhde
- Lapsen saaminen ja adoptio
- Nimiasiat
- Muutto
- Edunvalvonta ja toisen asioiden hoitaminen
- Ulkomailla tapahtuneet elämänmuutokset
- Ilmoitus muutosta ulkomailla
- Ulkomailla syntynyt lapsi
- Ulkomailla solmittu avioliitto
- Ulkomailla rekisteröity parisuhde
- Ulkomailla myönnetty avioero
- Ulkomailla muuttunut nimi
- Ulkomailla vahvistettu sukupuoli
- Ulkomailla tapahtunut kuolema
- Kansalaisuuden rekisteröiminen
- Suomen kansalaisuuden säilyttäminen
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Ulkomaalaisen opiskelijan rekisteröinti
- Kotikunta
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Todistukset väestötietojärjestelmästä
- Henkilötiedot väestötietojärjestelmässä
- Rakennus- ja huoneistotiedot väestötietojärjestelmässä
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Vaalit ja äänioikeus
- Kansalaisaloite
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Digituki kansalaisille
- Suomi.fi-verkkopalvelu
- Kaikki lomakkeet
- Avoin data
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Digitaalisen henkilöllisyyden uudistus
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta