Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattikortti on tarkoitettu sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöille, kuten esimerkiksi lääkäreille, farmaseuteille, sairaanhoitajille ja sosionomeille.
Osa sote-ammattikorteista tulee uusia – valmistusvirhe estää reseptin kirjoittamisen ammattikortilla
Osassa sote-ammattikortteja on huomattu valmistusvirhe. Virheellisistä korteista puuttuu varmenteeseen sisältyvä lääkkeenmääräämisoikeuden yksilöintinumero (SV-numero). Ilman SV-numeroa sote-ammattilainen ei voi kirjoittaa ammattikortilla lääkereseptejä.
Valmistusvirhe koskee lääkkeenmääräämisoikeuden sisältäviä sote-ammattikortteja, joiden voimassaolo on alkanut 15.3.–13.4.2023.
Digi- ja väestötietovirasto lähettää erillisen asiakastiedotteen kaikille niille sote-ammattilaisille, joita asia koskee.
Pahoittelemme virheestä aiheutuvaa haittaa.
Hakijalla täytyy olla voimassa oleva ammattioikeus Terhikki- tai Suosikki-rekisterissä. Jos hakijalla ei ole voimassa olevaa Terhikki- tai Suosikki-rekisteriin merkittyä ammattioikeutta, ei ammattikorttia voi tilata.
Ammattikortilla on mahdollista tunnistautua luotettavasti terveydenhuollon tietojärjestelmiin ja allekirjoittaa sähköisesti potilasasiakirjoja ja lääkemääräyksiä.
Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattikortti on henkilökohtainen ja se on sidottu kortinhaltijan ammattioikeuteen. Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilö voi työskennellä yhdellä kortilla valtakunnallisesti kaikissa terveydenhuollon organisaatioissa.
Ammattikortti on voimassa viisi vuotta, ellei ammattioikeuteen liity jokin voimassaoloaikaa rajoittava tekijä.
Ammattikortin etupuolella on mainittu kortin voimassaoloaika, kortinhaltijan rekisteröintinumero, sukunimi ja etunimi sekä ammattioikeusnimike. Kortin taustapuolelta löytyy esimerkiksi kortin sarjanumero. Ammattikortin voi tilata kuvallisena tai kuvattomana.
Jos varmenteen tietosisältöön tai ammattikortin pinnassa oleviin tietoihin tulee muutoksia, täytyy tilata uusi kortti. Tällaisia muuttuvia tietoja voivat olla esimerkiksi sukunimi tai ammattioikeustiedot. Uusi ammattikortti tulee tilata myös silloin, jos kortti on vioittunut tai kadonnut.
Jos kortti katoaa tai menee rikki, tulee varmenne sulkea ottamalla yhteyttä sulkupalveluun.
Toimi näin
Ensimmäisen ammattikortin tilaaminen
Jos tilaat ensimmäistä ammattikorttiasi tai jos aikaisempi ammattikorttisi ei ole voimassa, tilaa kortti julkisen terveydenhuollon rekisteröintipisteestä. Apteekissa työskentelevät sote-ammattilaiset tilaavat ensimmäisen ammattikorttinsa ensisijaisesti apteekistaan, mikäli apteekissa on oma rekisteröintipiste.
Rekisteröintipisteeseen on hyvä varata aika etukäteen. Osaan rekisteröintipisteistä voi varata ajan ajanvarauspalvelun kautta. Ajan voi varata myös ottamalla yhteyttä rekisteröintipisteeseen. Ota mukaan rekisteröintipisteeseen voimassa oleva tunnistamisasiakirja, eli henkilökortti tai passi. Hyväksyttäviä tunnistamisasiakirjoja ovat myös voimassa olevat Euroopan talousalueen jäsenvaltion, Sveitsin tai San Marinon viranomaisen myöntämä passi tai henkilökortti, ja muun valtion viranomaisen myöntämä passi. Jos sinulla ei ole mitään edellä mainituista asiakirjoista, poliisi voi pyynnöstä tunnistaa henkilöllisyytesi ja tehdä erillisen tunnistamisasiakirjan, jonka poliisi lähettää rekisteröintipisteeseen.
Rekisteröintipisteet käyttävät korttihakemusten tekemiseen Vartti-järjestelmää, joka hakee ammattioikeuden Valviran Terhikki- tai Suosikki-rekisteristä. Ammattioikeuksiin liittyvistä asioista voit lukea lisää Ammattioikeuksiin liittyvät kysymykset -sivulta tai olla tarvittaessa yhteydessä Valviraan.
Ammattikortin uusiminen
Jos sinulla on vielä voimassa oleva sosiaali- ja terveydenhuollon ammattikortti ja tarvitset uuden kortin, voit tilata uuden kortin WebVartti-palvelusta. Voit uusia Sote-ammattikorttisi WebVartissa vain, kun nykyisen korttisi voimassaoloaikaa on jäljellä alle kolme kuukautta, tai jos nimesi on muuttunut. WebVartista voi tilata kortin kuvallisena tai kuvattomana aikaisemman kortin mukaisesti.
Kortin käyttöönotto
Jotta korttia voi käyttää tunnistautumiseen tai esimerkiksi reseptien allekirjoittamiseen, on kortti ensin aktivoitava. Aktivointiin tarvitset aktivointitunnusluvun, joka lähetetään erillisessä kirjeessä. Aktivoinnissa luot kortille kaksi henkilökohtaista PIN-tunnuslukua.
Varmenteiden neuvontapalvelu
puh. 0600 9 6160 (pvm/mpm)
ma–pe 8–21, la 9–15
Suljettu sunnuntaisin ja arkipyhinä.
Palvelussa neuvotaan varmennekortteihin liittyvissä asioissa, kuten esimerkiksi kortin aktivointi ja PIN-tunnuslukujen käyttö. Lisätietoa neuvontapalvelusta sivulta Neuvonta ja tuki.
Toimitusaika ja kortin hinta
Kortin ja aktivointitunnuslukukirjeen toimitusaika on noin kaksi viikkoa. Aktivointitunnusluku lähetetään noin 4 arkipäivän viiveellä kortin lähettämisestä.
Ammattikortti on maksuton, mutta julkisen terveydenhuollon rekisteröintipisteet voivat periä rekisteröintipalveluistaan maksun. Mahdollisen palvelumaksun voi tarkistaa rekisteröintipisteestä. Joidenkin rekisteröintipisteiden osalta maksun näkee myös ajanvarauspalvelusta.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Henkilöasiakkaiden käsittelyajat
- Avioliitto ja parisuhde
- Lapsen saaminen ja adoptio
- Nimiasiat
- Muutto
- Edunvalvonta ja toisen asioiden hoitaminen
- Ulkomailla tapahtuneet elämänmuutokset
- Ilmoitus muutosta ulkomailla
- Ulkomailla syntynyt lapsi
- Ulkomailla solmittu avioliitto
- Ulkomailla rekisteröity parisuhde
- Ulkomailla myönnetty avioero
- Ulkomailla muuttunut nimi
- Ulkomailla vahvistettu sukupuoli
- Ulkomailla tapahtunut kuolema
- Kansalaisuuden rekisteröiminen
- Suomen kansalaisuuden säilyttäminen
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Todistukset väestötietojärjestelmästä
- Henkilötiedot väestötietojärjestelmässä
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Vaalit ja äänioikeus
- Kansalaisaloite
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Digituki kansalaisille
- Suomi.fi-verkkopalvelu
- Kaikki lomakkeet
- Avoin data
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Julkishallinnon poiminta- ja päivityspalvelu
- Päivityspalvelut yrityksille ja yhteisöille
- VTJ-muutosrajapinta
- Muutostietopalvelu
- VTJkysely-rajapinta
- VTJkysely-selainsovellus
- Asukasluettelopoiminnat isännöinti- ja huoltoyrityksille
- Henkilön perustiedot -poiminta kunnille
- Henkilötunnuksen uudistaminen
- Väestötietojen käytön edellytykset
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Digitaalisen henkilöllisyyden uudistus
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta