Sähköisen ajanvarauksen tietosuojaseloste
Sähköisessä ajanvarausjärjestelmässä Digi- ja väestötietoviraston asiakkaat voivat varata, peruuttaa tai siirtää käyntiasiointiaikoja Digi- ja väestötietovirastossa. Asiakas voi myös pyytää virkailijaa tekemään varauksen puolestaan. Ajanvarausjärjestelmän tarjoamat palvelut ovat toimipistekohtaisia.
Tietojasi voi löytyä rekisteristä, jos olet varannut, peruuttanut tai siirtänyt käyntiasiointiaikaa sähköisessä ajanvarausjärjestelmässä.
Sähköinen ajanvarausjärjestelmä
Digi- ja väestötietovirasto
Lintulahdenkuja 2, 00530 Helsinki
PL 123, 00531 Helsinki
Puhelin (vaihde) 02 9553 6000, sähköposti kirjaamo(a)dvv.fi
Yhteyshenkilö rekisteriä koskevissa asioissa
Erikoissuunnittelija Veli-Matti Tukio
Puhelin (vaihde) 02 9553 6000, sähköposti kirjaamo(a)dvv.fi
Puhelin (vaihde) 02 9553 6000, [email protected]
Tietoja käsitellään viraston tarjoamien palveluiden ajanvarauksen tekemiseen sähköisesti, sekä palvelun kehittämiseen ja tilastointiin. Tilastot eivät sisällä henkilötietoja. Asiakas voi itse tehdä varauksen Internetissä järjestelmän asiakaskäyttöliittymän kautta tai vaihtoehtoisesti pyytää henkilökuntaa tekemään varauksen järjestelmän virkailijakäyttöliittymän kautta. Sähköisen ajanvarausjärjestelmän sisältämiä henkilötietoja käsitellään EU:n yleisen tietosuoja asetuksen 6 artiklan perusteella. Henkilötietoja käsitellään osana Digi- ja väestötietoviraston lakisääteisten palveluiden tarjoamista.
Asiakkaan syöttämät tiedot säilytetään järjestelmässä yhden vuorokauden ajan. Asiakasta koskevat tiedot peitetään ajanvarauksilta, jotka ovat vanhempia kuin 60 päivää.
Rekisteriin tallennetaan:
- Etunimi
- Sukunimi
- Osoite
- Katuosoite
- Postinumero
- Postitoimipaikka
- Sähköposti
- Puhelinnumero (GSM)
- Kotipuhelin
- Työpuhelin
- Syntymäaika sekä
- Sukupuoli.
Lisäksi asiakkailta kerätään seuraavia muita ajanvaraustapahtuman kannalta oleellisia tietoja:
- Palvelun toimitus- ja laskutustiedot sekä yrityksen tiedot.
Asiakas, tai työntekijä asiakkaan puolesta, syöttää itse tarvittavat tiedot rekisteriin.
Tietoja ei säännönmukaisesti luovuteta muille tahoille.
Tietoja ei siirretä Euroopan unionin tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle.
Tietoaineisto on suojattu pääsynhallinnan keinoin ja siihen on pääsy vain valtion sisäverkosta. Henkilötietoja suojataan lisäksi kulunvalvonnalla, käytönvalvonnalla sekä henkilötietojen käsittelyn ohjeistuksella.
Henkilörekisterin tietojen perusteella ei suoriteta automaattista päätöksentekoa tai profilointia.
Tarkastusoikeus
Sinulla on oikeus pyytää pääsyä itseäsi koskeviin henkilötietoihin eli tarkastaa henkilörekisteriin talletetut tietosi. Omien tietojen tarkastuspyynnön voit lähettää Digi- ja väestötietoviraston kirjaamoon. Varaudu todistamaan henkilöllisyytesi. Saat tarvitsemasi tiedot kuukauden kuluessa. Jos tietoja ei pystytä perustellusta syystä toimittamaan tässä ajassa, Digi- ja väestötietovirasto voi jatkaa määräaikaa enintään 2 kuukaudella. Tässä tapauksessa saat siitä ilmoituksen.
Oikeus vaatia tiedon korjaamista
Sinulla on oikeus pyytää henkilötietojesi korjaamista. Tee pyyntö kirjallisesti rekisterin yhteyshenkilölle (kohta Rekisterinpitäjä ja yhteyshenkilöt). Korjauspyynnössä sinun tulee mainita oikaistava tieto ja sen tarkka muutos tai rekisteriin täydennettävät tiedot. Henkilöllisyytesi tarkistetaan pyynnön yhteydessä.
Henkilötietojen käsittelyyn liittyvät rekisteröidyn oikeuksien rajoitukset
Suurin osa Digi- ja väestötietoviraston palveluista perustuu lakisääteisen velvoitteen noudattamiseen tai julkisen vallan käyttämiseen. Näissä tapauksissa sinulla ei ole oikeutta vaatia tietojesi poistamista tai siirtämistä toiseen järjestelmään.
Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojavaltuutetulle henkilötietojen käsittelyyn liittyen.
Lisätietoa löydät Tietosuojavaltuutetun ohjeista.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Henkilöasiakkaiden käsittelyajat
- Avioliitto ja parisuhde
- Lapsen saaminen ja adoptio
- Nimiasiat
- Muutto
- Edunvalvonta ja toisen asioiden hoitaminen
- Ulkomailla tapahtuneet elämänmuutokset
- Ilmoitus muutosta ulkomailla
- Ulkomailla syntynyt lapsi
- Ulkomailla solmittu avioliitto
- Ulkomailla rekisteröity parisuhde
- Ulkomailla myönnetty avioero
- Ulkomailla muuttunut nimi
- Ulkomailla vahvistettu sukupuoli
- Ulkomailla tapahtunut kuolema
- Kansalaisuuden rekisteröiminen
- Suomen kansalaisuuden säilyttäminen
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Todistukset väestötietojärjestelmästä
- Henkilötiedot väestötietojärjestelmässä
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Vaalit ja äänioikeus
- Kansalaisaloite
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Digituki kansalaisille
- Suomi.fi-verkkopalvelu
- Kaikki lomakkeet
- Avoin data
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Julkishallinnon poiminta- ja päivityspalvelu
- Päivityspalvelut yrityksille ja yhteisöille
- VTJ-muutosrajapinta
- Muutostietopalvelu
- VTJkysely-rajapinta
- VTJkysely-selainsovellus
- Asukasluettelopoiminnat isännöinti- ja huoltoyrityksille
- Henkilön perustiedot -poiminta kunnille
- Henkilötunnuksen uudistaminen
- Väestötietojen käytön edellytykset
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Digitaalisen henkilöllisyyden uudistus
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta