Ajanvarausjärjestelmäpalvelu
Ajanvarausjärjestelmäpalvelu (AjaPa-palvelu) on Digi- ja väestötietoviraston tarjoama keskitetty, reaaliaikaisena Internet-palveluna toteutettu selainkäyttöinen palvelu(24/7/365, https://dvv.ajapa.fi/th/). Sosiaali- ja terveydenhuollon toimikortteja hakevat varmennepalveluasiakkaat voivat varata palvelun piiriin kuuluvien rekisteröintipisteiden ajanvarauskalentereista palvelutapahtumia (käyntiasiointiaikoja varmennekortin ja tunnuslukujen tilaamiseen, henkilön tunnistamiseen, varmennekortin noutamiseen tai varmennekortin varmenteen sulkemiseen) sekä myös peruuttaa varattuja palvelutapahtumia.
Ajanvarausjärjestelmäpalvelu
Digi- ja väestötietovirasto
Lintulahdenkuja 2, 00530 Helsinki
PL 123, 00531 Helsinki
Puhelin (vaihde) 02 9553 6000, sähköposti [email protected]
Yhteyshenkilö rekisteriä koskevissa asioissa
Erityisasiantuntija Taija Malinen
Puhelin (vaihde) 02 9553 6000, sähköposti kirjaamo(a)dvv.fi
Puhelin (vaihde) 02 9553 6000, sähköposti [email protected]
Henkilötietoja käsitellään AjaPa-palvelussa hallinnoitavan sähköisen ajanvarauksen yhteydessä ja rekisteröin-tipisteiden ylläpidon yhteydessä, käyttöoikeuksien hallinnan yhteydessä, asiakaspalautteen hallinnoinnin, läpikäynnin ja asiakaspalautteen nojalla tapahtuvan palvelun kehittämisen yhteydessä sekä tilastoinnin ja kalentereiden/palvelutapahtumien käyttöasteen raportoinnin yhteydessä. Tilastot/käyttöasteraportit eivät sisällä henkilötietoja. Asiakas (toimikortin hakija) voi itse tehdä ajanvarauksen Internetissä AjaPa-palvelun sivulla Toimikortin hakija -käyttöliittymän kautta.
Ajanvarausjärjestelmäpalvelun sisältämiä henkilötietoja käsitellään EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan perusteella. Henkilötietoja käsitellään osana Digi- ja väestötietoviraston lakisääteisten palveluiden tarjoamista.
Asiakkaan/toimikortin hakijan syöttämät tiedot säilytetään järjestelmässä yhden kuukauden ajan ajanvarauk-sen päättymisen jälkeen. AjaPa-palveluun tallennetut rekisteröintipisteisiin, rekisteröijiin ja käyttöoikeuksiin liittyvät henkilötiedot säilytetään järjestelmässä siihen asti, kunnes rekisteröintipisteiden sulkemisen ja käyt-töoikeuksien poistamisen perusteella henkilötiedot poistetaan viivytyksettä järjestelmästä. Ajanvarausjärjes-telmään tallentuneet asiakaspalautteet säilytetään kuuden kuukauden ajan.
Rekisteriin tallennetaan asiakkaan/toimikortin hakijan ajanvaraukseen antamat tiedot: sukunimi, etunimi, organisaatio, organisaation yksikkö/osasto, puhelinnumero, sähköpostiosoite.
Rekisteröintipisteiden ja rekisteröijien osalta tallennetaan seuraavat tiedot: rekisteröintipisteen nimi, rekisteröintipisteen käyntiosoite, rekisteröintipisteen puhelinnumero, rekisteröintipisteen sähköpostiosoite, rekisteröijän etu- ja sukunimi ja rekisteröijän sähköpostiosoite.
Palautteenantajan (toimikortin hakija, rekisteröijä) ilmoittamat ja rekisteriin tallentuvat pakolliset tiedot ovat palautteenantajan etu- ja sukunimi, sähköpostiosoite, varmistuskysymys, joka näkyy näytöllä (voi olla vakio) sekä viesti/palaute. Vapaaehtoiset kentät ovat puhelinnumero ja organisaatio.
Lisäksi rekisteriin tallennetaan käyttäjän ip-osoite ja tietokantaa päivittäneiden operaatioiden aikaleimat.
Asiakas (toimikortin hakija) syöttää itse tarvittavat tiedot rekisteriin ajanvarauksen yhteydessä ja antaa tarvit-tavat tiedot palautteenannon yhteydessä. Rekisteröijät antavat tarvittavat tiedot rekisteröintipisteiden ylläpi-toa varten, käyttöoikeuksia varten sekä palautteenannon yhteydessä. Digi- ja väestötietovirasto toimittaa pääkäyttäjälle tarvittavat tiedot rekisteröijien käyttöoikeuksien myöntämistä, muuttamista ja poistamista varten tai Digi- ja väestötietovirasto yhtenä pääkäyttäjänä muuttaa tietoja itse.
Tietoja ei säännönmukaisesti luovuteta muille tahoille.
Tietoja ei siirretä Euroopan unionin tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle.
Henkilörekisterin tietojen perusteella ei suoriteta automaattista päätöksentekoa tai profilointia.
Tarkastusoikeus
Sinulla on oikeus pyytää pääsyä itseäsi koskeviin henkilötietoihin eli tarkastaa henkilörekisteriin talletetut tietosi. Omien tietojen tarkastuspyynnön voit lähettää Digi- ja väestötietoviraston kirjaamoon. Varaudu todistamaan henkilöllisyytesi.
Saat tarvitsemasi tiedot kuukauden kuluessa. Jos tietoja ei pystytä perustellusta syystä toimittamaan tässä ajassa, Digi- ja väestötietovirasto voi jatkaa määräaikaa enintään 2 kuukaudella. Tässä tapauksessa saat siitä ilmoituksen.
Oikeus vaatia tiedon korjaamista
Sinulla on oikeus pyytää henkilötietojesi korjaamista. Tee pyyntö kirjallisesti rekisterin yhteyshenkilölle (kohta Rekisterinpitäjä ja yhteyshenkilöt). Korjauspyynnössä sinun tulee mainita oikaistava tieto ja sen tarkka muutos tai rekisteriin täydennettävät tiedot. Henkilöllisyytesi tarkistetaan pyynnön yhteydessä.
Henkilötietojen käsittelyyn liittyvät rekisteröidyn oikeuksien rajoitukset
Suurin osa Digi- ja väestötietoviraston palveluista perustuu lakisääteisen velvoitteen noudattamiseen tai julkisen vallan käyttämiseen. Näissä tapauksissa sinulla ei ole oikeutta vaatia tietojesi poistamista tai siirtämistä toiseen järjestelmään.
Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojavaltuutetulle henkilötietojen käsittelyyn liittyen.
Lisätietoa löydät Tietosuojavaltuutetun ohjeista
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Eurooppalainen digitaalinen identiteettilompakko
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö