Edesmenneen omaisen asioiden vaivaton hoito  -hanke, 2024–2027

Digi- ja väestötietovirastossa käynnistyi syksyllä 2024 hanke edesmenneen omaisen asioiden hoitamisen tehostamiseksi. Tavoitteena on helpottaa omaisten asiointia raskaassa elämäntilanteessa digitalisoimalla kuolinpesän hoitoa ja perukirjan laatimista sekä lisäämällä automaatiota. Tämä koskee niin kuolinpesien osakkaita kuin kuolinpesien asioita hoitavia viranomaisia ja yrityksiä.  

  • Hanke on osa valtiovarainministeriön elämäntapahtumalähtöisen digitalisaation edistämisohjelmaa ja sen toimikausi on 5.4.2024–31.12.2027.
  • Ohjelma perustuu pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelmaan, jonka mukaan hallituskauden aikana pyritään digitalisoimaan elämäntapahtumien ympärille kiinnittyvät julkiset ja yksityiset palvelut niin, että ne toimivat saumattomasti yhteen.
  • Ohjelma toteutetaan yhteistyönä valtiovarainministeriön, oikeusministeriön, Digi- ja väestötietoviraston ja Verohallinnon kesken.  

Pysy ajan tasalla hankkeesta – tilaa uutiskirje 

Pysy ajan tasalla hankkeen etenemisestä ja tilaa sidosryhmille suunnattu uutiskirje.

Tilaa sidosryhmien uutiskirje

Digi- ja väestötietovirasto perustaa uuden kuolinpesän osakasrekisterin 

Osana ohjelmaa tuotetaan kansalaisen sähköinen asiointipalvelu, sähköinen perukirja ja kuolinpesän osakasrekisteri, josta vastaa Digi- ja väestötietovirasto. Sähköisestä asiointipalvelusta ja perukirjasta vastaa Verohallinto. 

  • Kuolinpesän osakasrekisteri on uusi perusrekisteri, jossa hallinnoidaan kuolinpesän osakastietoja.  
  • Osakasrekisteri sisältää tiedot kuolinpesistä sekä niiden perustiedoista ja osakkaista. Tiedot kootaan väestötietojärjestelmästä. 
  • Osakasrekisterin tietoja hyödynnetään kuolinpesän asioinnin sujuvoittamisessa, kun rekisterin tiedot liikkuvat viranomaisten välillä automaattisesti ja sähköisesti. Omainen voi myös itse käyttää osakasrekisterin tietoja asioidessaan kolmansien osapuolten kanssa esimerkiksi edesmenneen puhelinliittymän lakkauttamisessa ennen perukirjan tekoa. 
  • Perukirjan asioita voi hoitaa kirjautumalla OmaVero-palveluun. Omainen voi myös itse muokata ja täydentää kuolinpesän tietoja asiointipalvelussa. Kuolinpesän asiointipalveluun voivat kirjautua kuolinpesän osakasrekisterin mukaiset osakkaat.
  • Kuolinpesän osakkaat voivat myös valtuuttaa valitsemansa henkilön asioimaan puolestaan Suomi.fi-valtuuksilla. 
  • Rekisterin yhteydessä hyödynnetään Suomi.fi-viestejä kuolinpesään liittyvän asioinnin yhteydessä. 
  • Muutos koskee vain kuolinpesiä, jotka muodostuvat vuodesta 2027 alkaen. Nykyisten kuolinpesien asiointi säilyy ennallaan. 

Uuden rekisterin tavoitteena on, että viranomaiset ja yritykset saisivat rekisteristä tiedot kuolinpesän osakkaista. Näin ne pystyisivät tarjoamaan kuolinpesälle palveluita tehokkaammin, eikä kuolinpesän olisi tarpeen toimittaa osakastietoja eri organisaatioille muilla tavoin.

Lue lisää