Edesmenneen omaisen asioiden vaivaton hoito  -hanke, 2024–2027

Digi- ja väestötietovirastossa käynnistyi syksyllä 2024 hanke edesmenneen omaisen asioiden hoitamisen tehostamiseksi. Tavoitteena on helpottaa omaisten asiointia raskaassa elämäntilanteessa digitalisoimalla kuolinpesän hoidon ja perukirjan laatimisen palveluja sekä lisäämällä automaatiota. Tämä koskee niin kuolinpesien osakkaita kuin kuolinpesien asioita hoitavia viranomaisia ja yrityksiä.  

Hanke on osa valtiovarainministeriön elämäntapahtumalähtöisen digitalisaation edistämisohjelmaa ja sen toimikausi on 5.4.2024 - 31.12.2027. Ohjelma perustuu pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelmaan, jonka mukaan hallituskauden aikana pyritään digitalisoimaan elämäntapahtumien ympärille kiinnittyvät julkiset ja yksityiset palvelut niin, että ne toimivat saumattomasti yhteen. Ohjelma toteutetaan yhteistyönä valtiovarainministeriön, oikeusministeriön, Digi- ja väestötietoviraston ja Verohallinnon kesken.  

Digi- ja väestötietovirasto perustaa uuden osakasrekisterin 

Osana ohjelmaa tuotetaan kansalaisen sähköinen asiointipalvelu, sähköinen perukirja ja kuolinpesän osakasrekisteri, josta vastaa Digi- ja väestötietovirasto. Rekisterin yhteyteen tuotettavasta sähköisestä asiointipalvelusta vastaa Verohallinto. 

  • Kuolinpesän osakasrekisteri on uusi perusrekisteri, jossa hallinnoidaan kuolinpesän osakastietoja.  
  • Rekisteri sisältää tiedot kuolinpesistä sekä niiden perustiedoista ja osakkaista. Tiedot kootaan väestötietojärjestelmästä ja tarvittaessa täydennetään esimerkiksi seurakunnilta saatavilla tiedoilla. 
  • Osakasrekisterin tietoja hyödynnetään kuolinpesän asioinnin sujuvoittamisessa, kun rekisterin tiedot liikkuvat viranomaisten välillä automaattisesti ja sähköisesti. Omainen voi myös itse käyttää osakasrekisterin tietoja asioidessaan kolmansien osapuolten kanssa esimerkiksi edesmenneen puhelinliittymän lakkauttamisessa ennen perukirjan tekoa. 
  • Perukirjan asioita voi hoitaa sähköisesti kirjautumalla OmaVero-palveluun. Omainen voi myös itse muokata ja täydentää kuolinpesän tietoja asiointipalvelussa. Kuolinpesän asiointipalveluun voivat kirjautua kuolinpesän osakasrekisterin mukaiset osakkaat, ja osakkaat voivat myös valtuuttaa valitsemansa henkilön asioimaan puolestaan suomi.fi-valtuuksien kautta. 
  • Rekisterin yhteydessä hyödynnetään Suomi.fi-viestejä kuolinpesään liittyvän asioinnin yhteydessä. 

Osakasrekisterin tavoitteena on, että viranomaiset ja yritykset saisivat rekisteristä tiedot kuolinpesän osakkaista. Näin ne pystyisivät tarjoamaan kuolinpesälle palveluita tehokkaammin, eikä kuolinpesän olisi tarpeen toimittaa osakastietoja eri organisaatioille muilla tavoin.

Lue lisää 

Lisätietoja