Sujuvampaa asiointia kuolinpesän puolesta Suomi.fi-valtuuksien avulla vuonna 2027
Kuolinpesän asioiden hoitaminen on kuormittavaa, erityisesti jos se vaati käyntiasiointia useiden eri tahojen luona sekä valtakirjojen keräämistä osakkailta. Vuonna 2027 palveluntarjoaja voi Suomi.fi-valtuuksien avulla tarjota turvallisen ja luotettavan tavan asioida sähköisesti kuolinpesän puolesta.
Suomi.fi-valtuudet tarkastaa asiointioikeuden kuolinpesän osakasrekisteristä ja valtuusrekisteristä
Asiointi kuolinpesän puolesta Suomi.fi-valtuuksien avulla perustuu joko:
- Kuolinpesän osakasrekisterin roolitietoihin (esim. osakas, kuolinpesän ilmoittaja, yhteyshenkilö)
- Suomi.fissä annettuun valtuutukseen, jonka kaikki osakkaat vahvistavat.
Jos henkilö asioi roolinsa perusteella, hän asioi palvelussa ilman erillisiä valtuuksia. Asioinnin taustalla palvelu tarkastaa Suomi.fi-valtuuksien rajapintapalvelun kautta henkilön asiointioikeuden kuolinpesän osakasrekisteristä.
Kuolinpesän osakkaat voivat halutessaan myös antaa ulkopuoliselle taholle Suomi.fi-valtuuden asioida puolestaan. Kuka tahansa osakkaista voi käynnistää valtuuttamisen ja jokainen osakas vahvistaa valtuuden osaltaan. Valtuuden voi antaa Suomi.fi:ssä tai hakea valtuuden rekisteröintiä hakemuksella. Palvelusta voi myös tarkastaa, ketkä kaikki ovat jo antaneet valtuuden.
Asiointi kuolinpesän puolesta on suoraviivaista. Kuolinpesän osakas tai valtuuden saanut käyttäjä tunnistautuu vahvasti omilla tunnuksillaan asiointipalveluun. Siellä hän valitsee asioinnin kuolinpesän puolesta sekä kuolinpesän, jossa hänellä on rooli tai valtuutus. Tämän jälkeen hän voi hoitaa kuolinpesän asioita palvelussa.
– Suomi.fi-valtuudet poistaa tarpeen paperisille valtakirjoille. Valtuuden voi vahvistaa sähköisesti tai valtuushakemuksella. Asiointi kuolinpesän puolesta tapahtuu digitaalisesti ilman erillistä paperisotaa, kertoo Markus Puustinen edesmenneen omaisen asioiden vaivaton hoito -hankkeesta.
Suomi.fi-valtuuksien rajapintapalvelun kautta palveluntarjoaja voi tarkastaa luotettavasti henkilö oikeuden asioida toisen puolesta
Suomi.fi-valtuuksien hyödyntäminen edellyttää rajapintapalvelun integrointia asiointipalveluun. Suomi.fi-valtuudet välittää asiointipalvelulle henkilön roolit ja valtuudet vahvasti tunnistautuneen henkilön henkilötunnuksen perusteella.
Suomi.fi-valtuuksia hyödyntävä palveluntarjoaja voi rajata tai sallia asioinnin palvelussaan roolitiedon perusteella. Esimerkiksi se voi sallia pesän ilmoittajalle laajemman toimivallan kuin muille osakkaille.
Suomi.fi-valtuuden antaminen kuolinpesän puolesta edellyttää, että kaikki osakkaat vahvistavat valtuuden.
– Palveluntarjoaja voi siten olla varma siitä, että valtuus on kaikkien osakkaiden yhteinen tahto.
Suomi.fi-valtuuksien käyttöönotto on sujuvaa ja nopeaa
Organisaatiolta Suomi.fi-valtuuksien käyttö edellyttää käyttölupahakemuksen.
– Tämän jälkeen Digi- ja väestötietoviraston käyttöönottotiimi ohjaa palvelun käyttöönottoprosessin maaliin. Käyttöönoton aikataulu riippuu pitkälti asiakkaan palveluissa ja prosesseissa tarvittavista toimenpiteistä. Meidän puoleltamme kaikki toimet ovat hyvin nopeita. Nopeimmat käyttöönotot ovat menneet muutamassa päivässä suunnittelusta tuotantoon, kuvailee Puustinen.
- Lisätietoa Suomi.fi-valtuuksista löytyy Suomi.fi-kehittäjille -sivustolta
- Tukea Suomi.fi-valtuuksien rajapintapalveluiden käyttöönottoon: [email protected]
Suomi.fi-valtuudet pähkinänkuoressa
- -Suomi.fi-valtuudet mahdollistaa kansalaisille ja organisaatioille puolesta-asioinnin digitaalisissa asiointipalveluissa. Palvelua voidaan hyödyntää myös puhelin- ja chat-palvelussa sekä käyntiasioinnin yhteydessä.
- Suomi.fi-valtuudet on osa Suomen kansallista digitaalista infrastruktuuria. Palvelua hyödyntää 313 asiointipalvelua. Suomi.fi-valtuuksilla asioidaan yli kahdeksan miljoonaa kertaa kuukaudessa. Tutustu asiakastarinoihin »
- Suomi.fi-valtuudet tarkastaa asiointioikeuden useista virallisista taustarekistereistä. Näitä ovat väestötietojärjestelmä, kaupparekisteri, yritystietorekisteri, yhdistysrekisteri, holhousasioiden rekisteri ja verotusyhtymärekisteri.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Milloin alamme seurata alaikäisen omaisuuden hoitoa
- Tietoa edunvalvojille
- Alaikäisen edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Milloin alaikäinen tarvitsee edunvalvojan elatusapuasiaa varten
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Ohjeita leskeksi jääneelle lasten huoltajalle
- Usein kysyttyä alaikäisen edunvalvonnasta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Digi- ja väestötietovirasto sosiaalisessa mediassa
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö