Smidigare uträttande av ärenden för ett dödsbo med Suomi.fi-fullmakter år 2027
Skötseln av ett dödsbos ärenden är belastande, i synnerhet om det kräver besök hos flera olika aktörer och insamling av fullmakter av delägarna. År 2027 kan en tjänsteleverantör med Suomi.fi-fullmakter erbjuda ett säkert och tillförlitligt sätt att uträtta ärenden elektroniskt för dödsboets räkning.
Suomi.fi-fullmakter kontrollerar rätten att uträtta ärenden i delägarregistret för dödsbon och fullmaktsregistret
Uträttande av ärenden för ett dödsbos räkning med Suomi.fi-fullmakter grundar sig på antingen
- rolluppgifterna i delägarregistret för dödsbon (t.ex. delägare, den som uppger boet, kontaktperson), eller
- en fullmakt given med Suomi.fi-fullmakter, vilken alla delägare bekräftar.
Om en person uträttar ärenden på basis av sin roll, uträttar hen ärenden i tjänsten utan separata fullmakter. Tjänsten kontrollerar i bakgrunden personens rätt att uträtta ärenden i delägarregistret för dödsbon via gränssnittet för Suomi.fi-fullmakter.
Dödsbodelägarna kan om de så önskar också ge en utomstående en Suomi.fi-fullmakt att för deras räkning uträtta ärenden. Vem som helst av delägarna kan inleda befullmäktigandet och varje delägare bekräftar för sin del fullmakten. Man kan ge en fullmakt genom att identifiera sig i Suomi.fi-fullmakter eller med en undertecknad fullmaktsansökan. I tjänsten kan man också kontrollera vem som redan har gett befullmäktigande.
Det är enkelt att uträtta ärenden för ett dödsbos räkning. En användare som fått Suomi.fi-fullmakt identifierar sig starkt med sina egna koder i e-tjänsten. Där väljer hen att uträtta ärenden för dödsboets räkning samt det dödsbo där hen har en roll eller fullmakt. Därefter kan hen sköta dödsboets ärenden i tjänsten.
– Suomi.fi-fullmakter eliminerar behovet av fullmakter till pappers. En Suomi.fi-fullmakt kan bekräftas elektroniskt eller med en fullmaktsansökan. Uträttandet av ärenden för ett dödsbos räkning sker digitalt utan separat papperskrig, berättar Markus Puustinen om projektet Underlättandet av smidig skötsel av en avliden anhörigs angelägenheter.
Via gränssnittet för Suomi.fi-fullmakter kan tjänsteleverantören tillförlitligt kontrollera användarens rätt att uträtta ärenden för någon annan
Användningen av Suomi.fi-fullmakter förutsätter att den integreras i e-tjänsten. Suomi.fi-fullmakter förmedlar utifrån en starkt identifierad persons personbeteckning dennes roller och fullmakter till e-tjänsten.
En tjänsteleverantör som utnyttjar Suomi.fi-fullmakter kan begränsa eller tillåta uträttande av ärenden i sin tjänst på basis av rolluppgiften. Exempelvis kan tjänsteleverantören ge den som uppger boet mer omfattande befogenheter än de övriga delägarna.
Suomi.fi-fullmakter förutsätter att alla delägare har bekräftat fullmakten.
– På så sätt kan tjänsteleverantören vara säker på att Suomi.fi-fullmakten är alla delägares gemensamma vilja.
Det går snabbt och smidigt att ta i bruk Suomi.fi-fullmakter
För att en organisation ska kunna använda Suomi.fi-fullmakter krävs en ansökan om användningstillstånd.
– Därefter styr vårt team vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata processen för ibruktagande av tjänsten i mål. Tidsschemat för ibruktagandet beror i hög grad på vilka åtgärder som behövs i kundens tjänster och processer. Från vår sida är alla åtgärder mycket snabba. De snabbaste ibruktagandena har gått från planering till produktion på några dagar, förklarar Puustinen.
Mer information om Suomi.fi-fullmakter finns på webbplatsen Suomi.fi för tjänsteutvecklare.
Stöd för ibruktagande av gränssnittstjänster för Suomi.fi-fullmakter: [email protected]
Suomi.fi-fullmakter i ett nötskal
- Suomi.fi-fullmakter gör det möjligt för medborgare och organisationer att uträtta ärenden för någon annans räkning i e-tjänster. Man kan också använda tjänsten i telefon- och chattjänster och i samband med besök.
- Suomi.fi-fullmakter är en del av Finlands nationella digitala infrastruktur. Tjänsten utnyttjas av 313 e-tjänster. Ärenden uträttas med Suomi.fi-fullmakter över åtta miljoner gånger i månaden. Bekanta dig med kundberättelser »
- Suomi.fi-fullmakter kontrollerar rätten att uträtta ärenden i flera officiella bakgrundsregister. Till dessa hör befolkningsdatasystemet, handelsregistret, företagsregistret, föreningsregistret, registret över förmynderskapsärenden och beskattningssammanslutningsregistret.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Milloin alamme seurata alaikäisen omaisuuden hoitoa
- Tietoa edunvalvojille
- Alaikäisen edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Milloin alaikäinen tarvitsee edunvalvojan elatusapuasiaa varten
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Ohjeita leskeksi jääneelle lasten huoltajalle
- Usein kysyttyä alaikäisen edunvalvonnasta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Digi- ja väestötietovirasto sosiaalisessa mediassa
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö