Sukuselvitysrekisterin tietosuojaseloste
Sukuselvitysrekisterin tietoja on käytetty valtakunnallisen sukuselvityspalvelun asiankäsittelyjärjestelmänä vuonna 2019. Asianhallintajärjestelmään on tallennettu sukuselvitystilaukseen liittyviä henkilötietoja sukuselvityksen kohteesta ja tilaajasta palvelun tarjoamiseksi.
Rekisteristä löytyvät tiedot kaikista vireille tulleista sukuselvitystilauksista ja tilauksien valmistumisesta.
Sukuselvitysrekisteri
Digi- ja väestötietovirasto
Lintulahdenkuja 2, 00530 Helsinki
PL 123, 00531 Helsinki
Puhelin (vaihde) 02 9553 6000, sähköposti kirjaamo(a)dvv.fi
Yhteyshenkilö rekisteriä koskevissa asioissa
Tarkastaja Mari Järvinen
Puhelin (vaihde) 02 9553 6000, sähköposti kirjaamo(a)dvv.fi
Puhelin (vaihde) 02 9553 6000, [email protected]
Sukuselvitysrekisterin tietoja on käytetty valtakunnallisen sukuselvityspalvelun asiankäsittelyjärjestelmänä.
Rekisteriin on tallennettu vireille tulleet sukuselvitystilaukset ja tilauksien valmistuminen.
Sukuselvitysrekisterin sisältämiä henkilötietoja käsitellään EU:n yleisen tietosuoja asetuksen 6 artiklan perusteella. Henkilötietoja käsitellään osana rekisteröidyn ja rekisterinpitäjän välisen sopimuksen (tässä tapauksessa sukuselvitystilauksen) täytäntöönpanoa.
Rekisterin tietoja säilytetään 31.12.2020 asti.
Rekisteriin on tallennettu:
- sukuselvityksen kohteesta sukunimi ja etunimet
- syntymäaika
- tilaajan nimi
- tilauksen saapumispäivä
- tilauksen valmistuminen/peruutus
- sukuselvityksen toimitustapa
- sukuselvityksen tekijä
- tekijän yksikkö
- tilauksen käsittelytietoja.
Tiedot on saatu asiakkaan täyttämästä sukuselvitystilauslomakkeesta, Väestötietojärjestelmästä sekä viraston henkilöluetteloista ja perhelehdistä.
Tietoja ei säännönmukaisesti luovuteta muille tahoille.
Tietoja ei siirretä Euroopan unionin tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle.
Tietoaineisto on suojattu pääsynhallinnan keinoin ja siihen on pääsy vain valtion sisäverkosta. Henkilötietoja suojataan lisäksi kulunvalvonnalla, käytönvalvonnalla sekä henkilötietojen käsittelyn ohjeistuksella.
Henkilörekisterin tietojen perusteella ei suoriteta automaattista päätöksentekoa tai profilointia.
Tarkastusoikeus
Sinulla on oikeus pyytää pääsyä itseäsi koskeviin henkilötietoihin eli tarkastaa henkilörekisteriin talletetut tietosi. Omien tietojen tarkastuspyynnön voit lähettää Digi- ja väestötietoviraston kirjaamoon. Varaudu todistamaan henkilöllisyytesi. Saat tarvitsemasi tiedot kuukauden kuluessa. Jos tietoja ei pystytä perustellusta syystä toimittamaan tässä ajassa, Digi- ja väestötietovirasto voi jatkaa määräaikaa enintään 2 kuukaudella. Tässä tapauksessa saat siitä ilmoituksen.
Oikeus vaatia tiedon korjaamista
Sinulla on oikeus pyytää henkilötietojesi korjaamista. Tee pyyntö kirjallisesti rekisterin yhteyshenkilölle (kohta Rekisterinpitäjä ja yhteyshenkilöt). Korjauspyynnössä sinun tulee mainita oikaistava tieto ja sen tarkka muutos tai rekisteriin täydennettävät tiedot. Pyynnön liitteeksi on mahdollisesti liitettävä luotettava dokumentti oikeasta tiedosta. Henkilöllisyytesi tarkistetaan pyynnön yhteydessä.
Oikeus tietojen poistamiseen tai tietojen käsittelyn rajoittamiseen
Sinulla on oikeus pyytää henkilötietojesi poistamista tai niiden käsittelyn rajoittamista. Tee pyyntö kirjallisesti rekisterin yhteyshenkilölle (kohta Rekisterinpitäjä ja yhteyshenkilöt). Pyynnössä sinun tulee kertoa tarkasti tiedot, joita pyyntösi koskee. Henkilöllisyytesi tarkistetaan pyynnön yhteydessä.
Henkilötietojen käsittelyyn liittyvät rekisteröidyn oikeuksien rajoitukset
Sinulla ei ole oikeutta pyytää tietojen siirtämistä järjestelmästä toiseen, koska oikeus perustuu vain automaattiseen henkilötietojen käsittelyyn. Sinulla ei ole myöskään oikeutta vastustaa henkilötietojen käsittelyä, koska käsittely perustuu tässä rekisterissä rekisteröidyn ja rekisterinpitäjän väliseen sopimukseen.
Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojavaltuutetulle henkilötietojen käsittelyyn liittyen.
Lisätietoa löydät Tietosuojavaltuutetun ohjeista.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Eurooppalainen digitaalinen identiteettilompakko
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö