Kansalaisneuvonta

Kansalaisneuvonta on julkisten palvelujen käyttäjille suunnattu neuvontapalvelu, joka tukee muiden viranomaisten omia neuvontapalveluita. Palvelun avulla halutaan lisätä tietoisuutta julkisen hallinnon palveluista sekä helpottaa niissä asiointia.

Kansalaisneuvonta auttaa kansalaista löytämään oikean viranomaisen tai viranomaisen sähköisen palvelun asiansa hoitamiseen. Lisäksi Kansalaisneuvonta tarjoaa tukea sähköisen asioinnin tukipalveluihin ja vastaa yleisluontoisiin julkisia palveluita koskeviin kysymyksiin. Kansalaisneuvonta tukee myös Suomi.fi-palveluiden käytössä. 

Palvelussa ei ole mahdollista saada vireille viranomaisasioita, vaan se ohjaa oikean viranomaisen luokse. Kansalaisneuvonta ei myöskään välitä puheluita.

Palvelukanavat, aukioloajat ja palvelukielet

Kansalaisneuvonta palvelee asiakkaita suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Kansalaisneuvonnan palvelukanavia ovat puhelin, sähköinen yhteydenottolomake, chat-palvelu ja tekstsiviesti. Tekstiviestikanavaa voivat käyttää sitä tarvitsevat erityisryhmät, esimerkiksi puhe- ja kuulovammaiset. Tekstiviestipalvelu on käytettävissä ainoastaan suomalaisissa matkapuhelinliittymissä.

Puhelinneuvonta palvelee maanantaista perjantaihin klo 8–21 ja lauantaisin klo 9–15. Palvelu on suljettu sunnuntaisin ja arkipyhinä.

Puhelusta tai tekstiviestistä maksetaan vain operaattorin paikallisverkko-, matkapuhelin- tai tekstiviestimaksu. Jos käytät puhepakettia, sinun kannattaa tarkistaa operaattoriltasi, sisältyvätkö 029-alkuiset puhelut siihen. Neuvontapalvelu on maksutonta.

Kansalaisneuvonta palvelee

Puhelinneuvonta: 0295 000
Palveluaika: ma-pe 8-21, la 9-15

Chat kansalaisneuvonta.fi:ssä

Sähköinen lomake kansalaisneuvonta.fi:ssä

Tekstiviestineuvonta:
18395