Laatutyökalut
Suomi.fi-laatutyökaluilla organisaatio voi arvioida ja seurata asiointipalvelujensa laatua ja käyttöä.
Laatutyökalut auttavat sähköisten asiointipalveluiden kehitystiimejä tunnistamaan oman digipalvelunsa vahvuudet ja heikkoudet sekä kehittämään palvelua entistä sujuvammaksi. Laatutyökalut ovat yhteismitallinen ratkaisu, jota kaikki toimijat voivat käyttää. Työkalut tarjoavat keinon verrata omaa palvelua muiden palveluihin ja parantavat tiedolla johtamista.
Itsearviointi-työkalu
Itsearviointityökalu sisältää kansallisen kriteeristön, jonka avulla organisaatio voi arvioida digitaalisia asiointipalvelujaan.
Asiakaspalaute-työkalu
Asiakaspalautetyökalulla organisaatio voi pyytää asiakkaalta palautetta sähköisestä asiointipalvelusta heti asioinnin jälkeen.
Käyttöasteen mittaaminen -työkalu
Käyttöastetyökalu kertoo organisaation toiminnan tuloksellisuudesta ja antaa mahdollisuuden palveluiden mittarointiin ja kehittämiseen.
Käyttöönotto on helppoa ja työkalut maksuttomia
Suomi.fi-laatutyökalujen käyttö on organisaatioille maksutonta. Käyttöönotto edellyttää Suomi.fi-palvelutietovarannon (PTV) käyttölupaa, koska Laatutyökalut liitetään osaksi Palvelutietovarantoon kuvattuja palveluita tai asiointikanavia. Organisaatiot, joilla on jo Palvelutietovarannon käyttölupa, eivät tarvitse Laatutyökalujen käyttöön erillistä käyttölupaa. Laatutyökalujen käyttö on vapaaehtoista ja maksutonta, mutta jokainen organisaatio vastaa käyttöönoton mahdollisista kustannuksista.
Laatutyökalujen videoesittely
Jos upotettu video ei näy, voit katsoa sen videoportaalissa.
Toimikaa näin
Käyttöönotto aloitetaan kirjautumalla Palveluhallintaan, täyttämällä käyttöönoton edellytykset -lomake ja tekemällä käyttölupahakemus sekä hyväksymällä käyttöehdot.
Tutustukaa palveluun ja aloittakaa käyttöönotto Suomi.fi-palveluhallinnassa. Kaiken Laatutyökaluihin käyttöön liittyvän ohjeistuksen löydätte Suomi.fi-palveluhallinnasta Tuki ja asiakaspalvelu -osiosta.
Hinta
Laatutyökalujen käyttäminen on julkishallinnolle ja yksityiselle sektorille maksutonta. Asiakasorganisaatio vastaa kuitenkin itse palvelun käyttöönotosta aiheutuvista kustannuksista.
Uutiset
- 6.2.2023 — Tervetuloa mukaan Suomi.fi-laatutyökalujen kevään tapahtumiin!
- 1.12.2022 — Asiakastarina: Tulli panostaa asiakaskokemukseen Suomi.fi-laatutyökalujen avulla – asiakaskokemuksen kehittäminen on koko organisaation yhteinen asia
- 6.9.2022 — Sähköisten verkko- ja asiointipalveluiden ja asiakaskokemuksen kehittäjä: Ota Suomi.fi-laatutyökalut käyttöön ja seuraa palvelun laatua ja käyttöä!
- 26.8.2022 — Asiakastarina: Oulun kaupunki kannustaa kuntia ottamaan käyttöön Suomi.fi-laatutyökalut – vertailukelpoisesta tiedosta hyötyvät kaikki
- 7.6.2022 — Asiakastarina: Poliisi odottaa Suomi.fi-laatutyökalujen madaltavan palautteenantamisen kynnystä
- 7.6.2022 — Aloita digitaalisen asiointipalvelun kehittäminen Suomi.fi-laatutyökalujen itsearvionnilla!
- 7.2.2022 — Ymmärrä ja mittaa paremmin digipalvelusi käyttöä – Ota käyttöön Suomi.fi-laatutyökalut
- 10.12.2021 — Laatutyökalujen avulla parempia digitaalisia palveluita