Laatutyökalut
Suomi.fi-laatutyökaluilla organisaatio voi arvioida ja seurata asiointipalvelujensa laatua ja käyttöä.
Laatutyökalut auttavat sähköisten asiointipalveluiden kehitystiimejä tunnistamaan oman digipalvelunsa vahvuudet ja heikkoudet sekä kehittämään palvelua entistä sujuvammaksi. Laatutyökalut ovat yhteismitallinen ratkaisu, jota kaikki toimijat voivat käyttää. Työkalut tarjoavat keinon verrata omaa palvelua muiden palveluihin ja parantavat tiedolla johtamista.
Itsearviointi-työkalu
Itsearviointityökalu sisältää kansallisen kriteeristön, jonka avulla organisaatio voi arvioida digitaalisia asiointipalvelujaan.
Asiakaspalaute-työkalu
Asiakaspalautetyökalulla organisaatio voi pyytää asiakkaalta palautetta sähköisestä asiointipalvelusta heti asioinnin jälkeen.
Käyttöasteen mittaaminen -työkalu
Käyttöastetyökalu kertoo organisaation toiminnan tuloksellisuudesta ja antaa mahdollisuuden palveluiden mittarointiin ja kehittämiseen.
Käyttöönotto on helppoa ja työkalut maksuttomia
Suomi.fi-laatutyökalujen käyttö on organisaatioille maksutonta. Käyttöönotto edellyttää Suomi.fi-palvelutietovarannon (PTV) käyttölupaa, koska Laatutyökalut liitetään osaksi Palvelutietovarantoon kuvattuja palveluita tai asiointikanavia. Organisaatiot, joilla on jo Palvelutietovarannon käyttölupa, eivät tarvitse Laatutyökalujen käyttöön erillistä käyttölupaa. Laatutyökalujen käyttö on vapaaehtoista ja maksutonta, mutta jokainen organisaatio vastaa käyttöönoton mahdollisista kustannuksista.
Laatutyökalujen videoesittely
Jos upotettu video ei näy, voit katsoa sen videoportaalissa.
Tutustukaa palveluun
Tutustukaa Suomi.fi-laatutyökalujen julkinäkymässä julkisten asiointipalveluiden laatutietoihin ja Laatutyökaluja käyttävien organisaatioiden saamiin arvioihin.
Toimikaa näin
Tutustukaa palveluun ja aloittakaa käyttöönotto Suomi.fi-palveluhallinnassa. Lisätietoa palvelusta ja käyttöönotosta Suomi.fi kehittäjille -sivustolla:
Hinta
Laatutyökalujen käyttäminen on julkishallinnolle ja yksityiselle sektorille maksutonta. Asiakasorganisaatio vastaa kuitenkin itse palvelun käyttöönotosta aiheutuvista kustannuksista.
Uutiset
- 8.2.2024 — Suomi.fi-laatutyökalujen vuosi 2023: uusia ominaisuuksia ja parannuksia käyttöliittymään
- 8.2.2024 — Laatutyökalujen tilaisuudet jatkuvat myös vuonna 2024
- 11.12.2023 — Suomi.fi-laatutyökalujen käyttöönotto on vaivatonta ja maksutonta
- 23.10.2023 — Suomi.fi-laatutyökalut mahdollistivat Traficomille palvelukohtaisen palautteen keräämisen ja asiakaskokemuksen parantamisen
- 1.9.2023 — Suomi.fi-laatutyökalut tekee kaikille näkyväksi julkisten asiointipalvelujen laadun
- 9.6.2023 — Tervetuloa mukaan Suomi.fi-laatutyökalujen syksyn tapahtumiin!
- 9.6.2023 — Kutsu asiantuntija kylään: tehdään yhdessä digipalvelunne itsearviointi Suomi.fi-laatutyökaluilla
- 24.4.2023 — Tervetuloa mukaan Suomi.fi-laatutyökalujen kevään ja alkukesän tapahtumiin!
- 27.3.2023 — Asiakastarina: Turku Suomi.fi-laatutyökaluista: “Tämän tyyppisiä työkaluja on jo pidempään toivottu”
- 1.12.2022 — Asiakastarina: Tulli panostaa asiakaskokemukseen Suomi.fi-laatutyökalujen avulla – asiakaskokemuksen kehittäminen on koko organisaation yhteinen asia
- 6.9.2022 — Sähköisten verkko- ja asiointipalveluiden ja asiakaskokemuksen kehittäjä: Ota Suomi.fi-laatutyökalut käyttöön ja seuraa palvelun laatua ja käyttöä!
- 26.8.2022 — Asiakastarina: Oulun kaupunki kannustaa kuntia ottamaan käyttöön Suomi.fi-laatutyökalut – vertailukelpoisesta tiedosta hyötyvät kaikki
- 7.6.2022 — Asiakastarina: Poliisi odottaa Suomi.fi-laatutyökalujen madaltavan palautteenantamisen kynnystä
- 7.6.2022 — Aloita digitaalisen asiointipalvelun kehittäminen Suomi.fi-laatutyökalujen itsearvionnilla!
- 7.2.2022 — Ymmärrä ja mittaa paremmin digipalvelusi käyttöä – Ota käyttöön Suomi.fi-laatutyökalut
- 10.12.2021 — Laatutyökalujen avulla parempia digitaalisia palveluita