Suomi.fi-laatutyökalut tekee kaikille näkyväksi julkisten asiointipalvelujen laadun
Suomi.fi-laatutyökaluilla julkisen hallinnon organisaatiot voivat arvioida ja seurata asiointipalvelujensa laatua ja käyttöä. Lisäksi Laatutyökalut tarjoaa näkymän tietoon, jota käyttäjäorganisaatioiden palvelujen laadusta kertyy. Laatutyökalujen julkinäkymä on kaikille avoin. Se tarjoaa keinon verrata omaa palvelua muiden palveluihin ja parantaa tiedolla johtamista.
Laatutyökalujen julkinäkymä kehittyy asiakastarpeiden perusteella
Digi- ja väestötietovirasto toteutti syksyllä 2022 Laatutyökalujen julkinäkymän käyttäjätestauksia ja -haastatteluja, joiden perustella on uudistettu muun muassa etusivua ja laatutietojen hakutoimintoa. Sivuilla kävijä tietää nyt mistä sivustossa on kyse ja kuka palvelua tarjoaa. Laatutyökalujen julkinäkymälle on tämän kevään aikana tehty myös saavutettavuusarviointi ja saavutettavuutta on kehitetty.
Laatutyökalujen julkinäkymän uudistunut etusivu nostaa esille tietoa, jota Laatutyökalujen avulla kerätään. Sektorikohtaiset näkymät esittävät palveluiden saamien asiakasarvioiden keskiarvot ja tyytyväisten käyttäjien osuudet valtionhallinnon ja kuntien palveluissa.
Laatutyökalujen julkinäkymän hakutoiminnon uudistuksella on selkeytetty laatutietojen hakua palveluista ja organisaatioista. Uutena ominaisuutena on mahdollisuus selata organisaatiotyypin ja organisaation mukaan palveluita ja niiden saamia arvioita. Hakutoimintoon on lisätty myös mahdollisuus määritellä itse seurantajakso, jolta tietoja haluaa hakea. Myös hakutulosten taulukkonäkymä on entistä käyttäjäystävällisempi.
Jo aiemmin Laatutyökalujen julkinäkymässä on ollut mahdollista tarkastella yksittäisen palvelun saamia arvioita ja tuloksia. Vertailua on voinut tehdä yksittäisen palvelun kohdalla valittuun vertailuryhmään, mm. organisaatiotyypin tai kohderyhmän mukaan, johon tiedot saadaan Palvelutietovarannon kategoriatiedoista. Uusi ominaisuus on organisaatiokohtainen koontinäkymä, jossa on listaus valitun organisaation Laatutyökaluja käyttävistä palveluista. Sivulla näkyy kootusti näiden palveluiden asiakaspalautteiden keskiarvo, jakauma ja kehitys sekä tehtyjen itsearviointien saamat tulokset.
Tämän lisäksi nyt on myös mahdollista vertailla yksittäisten palveluiden ja/tai organisaatioiden saamia arvioita ja tuloksia keskenään.
Laatutyökaluja käyttävien organisaatioiden määrän kasvaessa kasvaa myös Laatutyökalujen kautta saadun datan määrä. Tämä tarjoaa uusia mahdollisuuksia kertyneen tiedon esittämiseen palvelu- ja organisaatiokohtaisesti sekä kansallisella tasolla ja lopulta tietoa siitä, miten digipalveluiden kehitys Suomessa on edennyt.
Digi- ja väestötietovirasto kehittää Laatutyökaluja jatkuvasti yhdessä asiakkaidensa ja Laatutyökalujen käyttäjien kanssa ja kuuntelee herkällä korvalla heidän tarpeitaan ja toiveitaan.
Laatutyökalujen julkinäkymään voi tutustua osoitteessa https://laatutyokalut.suomi.fi/public.
Tutustu ja anna palautetta!
Suomi.fi-laatutyökalut
Suomi.fi-laatutyökalut auttavat sähköisten asiointipalveluiden kehitystiimejä tunnistamaan oman digipalvelunsa vahvuudet ja heikkoudet sekä kehittämään palvelua entistä sujuvammaksi. Laatutyökalut ovat yhteismitallinen ratkaisu, jota kaikki toimijat voivat käyttää. Laatutyökalut tarjoaa keinon verrata omaa palvelua muiden palveluihin ja parantaa tiedolla johtamista.
Digi- ja väestötietovirasto tarjoaa Laatutyökalut maksutta organisaatioiden käyttöön. Lue lisää Laatutyökalujen käyttömahdollisuuksista ja käyttöönotosta Digi- ja väestötietoviraston sivuilta.
Haluatko pysyä ajan tasalla Suomi.fi-palveluiden kehityksestä? – Tilaa Suomi.fi-uutiskirje
Suomi.fi-uutiskirje on palveluiden kehittäjille suunnattu uutiskirje, joka kokoaa Suomi.fi-palveluiden tuoreet kuulumiset kuusi kertaa vuodessa.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Ulkomaalaisen opiskelijan rekisteröinti
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Eurooppalainen digitaalinen identiteettilompakko
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö