Tietopyynnön tekeminen
Jos haluat saada Digi- ja väestötietovirastolta tietyn asiakirjan tai osan asiakirjasta, tee tietopyyntö.
Jos haluat edunvalvontaan tai edunvalvontavaltuutukseen liittyvän tiedon tai asiakirjan, tee tietopyyntö eri sivumme ohjeilla. Muussa tapauksessa käytä alla olevia ohjeita.
Katso sivuiltamme, mitä tietoja voit saada.
Toimi näin
- Laadi vapaamuotoinen tietopyyntö, joka sisältää ainakin seuraavat tiedot:
- Yhteystietosi: koko nimi, osoite, sähköpostiosoite, puhelinnumero
Jos haluat julkisia tietoja, sinun ei tarvitse antaa muita henkilötietojasi kuin toimitusosoite. Muissa pyynnöissä tarvitsemme henkilötietosi, jotta voimme varmistaa, että sinulla on oikeus saada pyytämäsi tieto. - Tietopyynnön sisältö: vapaamuotoinen kuvaus tiedosta, jonka haluat
Täsmennä pyyntösi mahdollisimman tarkasti. Tämä helpottaa ja nopeuttaa pyynnön käsittelyä. Tietopyynnön käsittelyä voivat nopeuttaa esimerkiksi seuraavat tiedot: henkilön nimi, henkilötunnus, kiinteistötunnus, asianumero, asiatunnus tai muu vastaava tieto.
Jos mahdollista, täsmennä, mitä viraston tehtäväluokkaa ja/tai tietovarantoa pyyntösi koskee. - Mahdolliset perustelut
Perustele pyyntösi, jos pyydät tietojasi asianosaisjulkisuuden perusteella tai haluat tarkastaa omat henkilötietosi. - Toivomasi vastauksen toimittamistapa
Tietopyynnön vastauksen voit saada:- Kopiona tai tulosteena
- Teknisenä tallenteena tai muussa sähköisessä muodossa
- Suullisesti
- DVV:n tiloissa nähtäväksi tai kuunneltavaksi
- DVV:n tiloissa jäljennettäväksi
- Yhteystietosi: koko nimi, osoite, sähköpostiosoite, puhelinnumero
- Lähetä tietopyyntösi jollain seuraavista tavoista
- Sähköpostilla osoitteeseen [email protected]
Jos viestisi sisältää luottamuksellista tietoa, käytä sähköpostin lähettämiseen DVV:n turvapostia. - Kirjepostina osoitteeseen Digi- ja väestötietovirasto, PL 123, 00530 Helsinki
- Voit myös tuoda pyyntösi palvelupaikkaan
- Sähköpostilla osoitteeseen [email protected]
Jos pyytämäsi tiedot vaativat henkilöllisyytesi varmistamista, olemme sinuun yhteydessä.
Käsittelyajat
Julkisesta asiakirjasta tieto annetaan mahdollisimman pian, viimeistään kahden viikon kuluessa siitä, kun Digi- ja väestötietovirasto on saanut tietopyynnön. Jos pyydettyjä asiakirjoja on paljon tai niihin sisältyy salassa pidettäviä osia tai muusta syystä asian käsittely ja ratkaisu vaativat erityistoimenpiteitä, asia ratkaistaan viimeistään yhden kuukauden kuluessa siitä, kun Digi- ja väestötietovirasto on saanut tietopyynnön.
Omien tietojen tarkastuspyyntöihin vastaamme yhden kuukauden kuluessa. Jos pyyntöjä on monta tai ne ovat monimutkaisia, virasto ilmoittaa vastauksessaan, että se tarvitsee niiden käsittelyyn enemmän aikaa. Jos virasto ilmoittaa tarvitsevansa lisäaikaa, määräaika on kolmen kuukauden kuluttua alkuperäisestä pyynnöstäsi.