Tietojen luovuttaminen väestötietojärjestelmästä
Väestötietojärjestelmän tietoja käytetään yhteiskunnan toimintojen ja tietohuollon tukena.
Tietopalvelutoiminta perustuu lakiin. Väestötietojärjestelmä tehostaa merkittävästi julkisen sektorin toimintaa, koska viranomaisen ei tarvitse kerätä samoja tietoja ja jatkuvasti ylläpitää perustason väestötietoja omassa rekisterissään omana työnään.
Julkinen sektori on merkittävä taho väestötietojärjestelmän tietojen ylläpitäjänä ja hyödyntäjänä, mutta väestötietojärjestelmää voidaan käyttää koko yhteiskunnan hyväksi – myös yritysten ja muiden yksityisten tahojen tarpeisiin. Väestötietojärjestelmän tiedoilla voidaan muun muassa pitää yritysten asiakasrekisterit ajan tasalla ja kohdentaa markkinointia sopiville kohderyhmille.
Väestötietojärjestelmän tietoja käsiteltäessä on noudatettava yksityiselämän suojan, henkilötietojen suojan ja tietoturvallisuuden vaatimuksia sekä hyvää tietojenkäsittely- ja tiedonhallintatapaa.
Väestötietojärjestelmästä ja Digi- ja väestötietoviraston varmennepalveluista säädetään laissa.
Tietoja luovutettaessa ja käsiteltäessä otetaan aina huomioon tietosuojan ja tietoturvallisuuden vaatimukset.
Tietojen luovuttaminen väestötietojärjestelmästä edellyttää pääsääntöisesti Digi- ja väestötietoviraston antamaa tietolupaa. Tietolupaa arvioitaessa Digi- ja väestötietovirasto selvittää tarkoin tietojen luovutuksensaajalta tietojen käyttöön ja suojaukseen sekä tietoturvaan liittyä seikkoja. Digi- ja väestötietovirasto myös valvoo väestötietojärjestelmästä luovutettujen tietojen käyttöä.
Usein kysytyt kysymykset
Väestötietojärjestelmän tietoja voidaan luovuttaa vain, jos tietojen luovuttamiselle on laissa säädetyt edellytykset. Henkilö voi kieltää tietojensa luovutuksen tiettyihin käyttötarkoituksiin. Tietojen luovutusta esimerkiksi viranomaistehtävien hoitamiseen ei voi estää.
Väestötietojärjestelmän tietoja voidaan käyttää erilaisissa asiointiin liittyvissä tilanteissa, esimerkiksi kun avaat puhelinliittymän tai haet luottoa.
Väestötietojärjestelmästä luovutettavan tiedon pitää olla tarpeellinen siihen käyttötarkoitukseen, johon se luovutetaan. Tietoja ei saa luovuttaa, jos luovuttamisen voidaan epäillä loukkaavan yksityiselämän tai henkilötietojen suojaa, henkilön etuja tai oikeuksia taikka vaarantavan valtion turvallisuutta. Digi- ja väestötietovirasto perii tietojen luovuttamisesta valtion maksuperustelain
edellyttämät maksut.
Väestötietojärjestelmän tietoja voidaan luovuttaa seuraaviin tarkoituksiin:
Viranomaistehtävien hoitaminen
Tietoja voidaan luovuttaa tuomioistuin- ja hallintomenettelyyn, viranomaisen suunnittelu- ja selvitystehtävään sekä muuhun näitä vastaavaan viranomaistehtävään
Historiallinen ja tieteellinen tutkimus sekä tilaston laatiminen
Rahoitus- ja vakuutustoiminta sekä muu vastaava toiminta
Luottotietotoiminta
Perintätoiminta
Asiakasrekisterin päivitys
Väestötietojärjestelmästä voidaan luovuttaa asiakas- tai markkinointirekisteriin tai vastaavaan muuhun rekisteriin talletettujen tietojen ylläpitämisessä, tarkistamisessa ja korjaamisessa tarpeellisia tietoja. Tämän tietojen luovutuksen rekisteröity voi kieltää tekemällä asiakasrekisterin päivityskiellon.
Asiakasrekisterinpäivityskiellosta huolimatta tiedot voidaan päivittää asiakasrekisteriin, jos siihen on lain mukaan oikeus. Viranomaisille, oppilaitoksille, pankeille, vakuutusyhtiöille, perintään ja Veikkaus Oy:lle voidaan tiedot luovuttaa lainsäädännön nojalla asiakasrekisterin päivityskiellosta huolimatta.
Markkinointi
Nimi- sekä osoitetietoja voidaan luovuttaa suoramainontaa ja muuta suoramarkkinointia, mielipide- ja markkinatutkimuksen tekemistä tai muuta näihin rinnastettavaa toimintaa varten.
Voit kieltää tietojesi luovuttamisen suoramarkkinointia varten tekemällä
suoramarkkinointikiellon.
Suoramarkkinoinnissa henkilön nimi- ja osoitetietoja ei koskaan luovuteta suoraan
suoramarkkinointia harjoittavalle yritykselle, vaan suoramarkkinointimateriaalin postittaa Digija väestötietoviraston hyväksymä tulostus- tai postitustalo, joka on sitoutunut hävittämään materiaalin käytön jälkeen.
Väestötietojärjestelmään ei tallenneta puhelinnumeroita, mutta väestötietojärjestelmän tietojen avulla voidaan löytää yrityksen omasta rekisteristä sopivia kohderyhmiä puhelin- ja sähköpostimarkkinointia tai puhelimitse tapahtuvia mielipide- tai markkinatutkimuksia varten.
Välttääksesi tämän, voit kieltää tietojesi käytön suoramarkkinointiin tekemällä
suoramarkkinointikiellon suoraan asianomaiselle yritykselle.
Tietojen luovuttaminen sukututkimukseen ja henkilömatrikkelin laatimiseen
Väestötietojärjestelmän tietoja voidaan käyttää myös sukututkimuksen ja henkilömatrikkelin laatimiseen.
Voit kieltää tietojesi luovuttamisen henkilömatrikkeli- ja sukututkimuskielloilla.
Henkilömatrikkelikiellossa tietoja ei luovuteta esimerkiksi oppilaitoksen entisistä oppilaista tai tietyn tutkinnon suorittaneista tehtävää matrikkelia varten.
Osoitepalvelu
Henkilöiden osoitetietoja voidaan lain mukaan luovuttaa osoitetietopalvelussa. Digi- ja väestötietoviraston osoitepalvelusta voi hakea lähes kaikkien Suomessa vakinaisesti asuvien henkilöiden ajantasaiset osoitteet.
Voit kieltää tietojesi luovutuksen osoitetietopalveluissa tekemällä yhteystietojen
luovutuskiellon.
Muu tietojen luovutus
Henkilön tietoja voidaan luovuttaa Digi- ja väestötietoviraston luvalla muuten ainoastaan, jos hakijalla on oikeus käsitellä tietoja lain perusteella. Henkilön tietoja voidaan esimerkiksi tarkistaa luotonmyönnön, jätehuolto- ja sähkösopimusten teon yhteydessä, isännöintitoiminnassa tai yksityisten terveyspalvelujen asioinnin yhteydessä.
Digi- ja väestötietovirasto vastaa väestötietojärjestelmän teknisestä kehityksestä ja ylläpidosta. Tietopalvelutoiminnassa Digi- ja väestötietovirasto huolehtii väestötietojärjestelmän tietojen luovuttamiseen liittyvistä asiakaspalvelutehtävistä ja tietolupaprosessin läpiviemisestä sekä tietopalvelutuotteiden kehitystyöstä.
Digi- ja väestötietovirasto on ulkoistanut osan väestötietojärjestelmän tietopalveluun liittyvistä tietojenkäsittelytehtävistä. Toimeksiantosopimuksilla ei ole siirretty julkista valtaa yhteistyökumppaneille, vaan väestötietojärjestelmän tietojen käsittelyyn liittyvät viranomaistehtävät, kuten tietoluvasta päättäminen, kuuluvat edelleen Digi- ja väestötietoviraston vastuulle.
Digi- ja väestötietovirasto toteuttaa julkissektorin tietopalvelutoimitukset.
Yksityissektorin tietopalvelujen osalta Digi- ja väestötietovirasto valitsee määräajoin useampia yhteistyökumppaneita hoitamaan massamuotoisiin tietopalveluihin liittyviä tehtäviä. Yhteistyökumppaneiden vastuulla on huolehtia asiakassuhteen ylläpitoon ja hoitamiseen liittyvästä työstä ja tietoluvan ehtojen noudattamisen seurannasta. Digi- ja väestötietoviraston yksityissektorin tietopalvelujen yhteistyökumppanit on listattu dvv.fi-sivustolla.
Yhteistyökumppaneiden lisäksi Digi- ja väestötietovirastolla on raamiluvansaajia, jotka voivat raamiluvan puitteissa välittää asiakkailleen yksittäisiä rajapintakyselyitä ennakkoon määriteltyyn tarkoitukseen. Digi- ja väestötietovirasto huolehtii lupaprosessissa ja varmistaa, että raamiluvansaajan asiakkaille voidaan välittää väestötietojärjestelmän tietoja.
Väestötietojärjestelmästä luovutetaan tietoja yksittäisinä kyselyinä ja massamuotoisesti. Massamuotoisella tietojen luovuttamisella tarkoitetaan muita kuin yksittäisten väestötietojärjestelmän tietojen luovuttamista luvansaajalle tai luvansaajan puolesta toimivalle taholle kuten tulostus- tai postitusyritykselle. Massamuotoista väestötietojärjestelmän tietojen luovuttamista ovat asiakasrekisterin päivitykset ja poiminnat. Rekisteripäivityksissä asiakkaan
rekisteri päivitetään ajantasaiseksi väestötietojärjestelmän tiedoilla. Poiminnan tarkoituksena puolestaan on suoramarkkinointikampanjan tai markkinatutkimuksen toteuttaminen. Julkisen sektorin toimijoille voidaan lisäksi poimia väestötietojärjestelmästä tietoja tieteellistä tutkimusta varten.
Yksittäinen tiedon luovuttaminen väestötietojärjestelmästä tapahtuu VTJkyselyn ja
rajapintayhteyksien kautta sekä otteiden muodossa. VTJkysely on suorakyselypalvelu, jossa käyttöoikeuden palveluun saaneet henkilöt voivat internet-selaimella tehdä kyselyjä väestötietojärjestelmään ja saada vastauksena reaaliaikaisia väestötietojärjestelmän tietoja. VTJrajapinta puolestaan on automaattinen kysely-yhteys väestötietojärjestelmän ja luvansaajan käyttämän rekisterin välillä, jossa asiakkaan sovellus hakee rajapinnan kautta väestötietojärjestelmän tiedot esimerkiksi henkilötunnuksen perusteella.
Osoitetietoja väestötietojärjestelmästä päivittävät organisaatiot
Alla mainitut tahot huomioivat asiakasrekisterien päivityksissä ainakin vakinaiset asuinosoitteet ja niissä tapahtuneet muutokset. Väestötietojärjestelmään ilmoitettujen tilapäisten asuinosoitteiden ja erillisten postiosoitteiden käyttämistä suositellaan. Viime kädessä organisaatiot tekevät ratkaisut siitä, mitä osoitteita ne hyödyntävät toiminnassaan.
Asiakasrekisterinpäivityskielto estää osoitetietojen päivittämisen alla mainituille tahoille lukuun ottamatta sellaisia toimijoita, joilla on tietojen saantiin lakiin perustuva oikeus. Asiakasrekisterinpäivityskiellosta huolimatta osoitetiedot voidaan luovuttaa viranomaisille, oppilaitoksille, pankeille, vakuutusyhtiöille, perintätoimen harjoittajille ja Veikkaus Oy:lle. Osoitetietoja voidaan luovuttaa myös muille organisaatioille, joilla on tähän lakiperuste (esimerkiksi laki rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä). Digi- ja väestötietovirasto edellyttää, että tiedot saava organisaatio sitoutuu siihen, että asiakasrekisterin päivityskiellon alaisia osoitetietoja käytetään vain henkilön, yrityksen tai yhteisön oikeuksien tai velvollisuuksien toteuttamiseksi. Asiakasrekisterin päivityskiellon alaisten osoitetietojen käyttö suoramarkkinointiin, massayhteydenottojen tekemiseen tai muihin vastaaviin tarkoituksiin ei ole sallittua.
- Aluehallintovirastot
- Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset
- Eläketurvakeskus
- Kansaneläkelaitos
- Keva
- Kunnat
- Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
- Maa- ja metsätalousministeriö (Kalastuksenhoitomaksurekisteri)
- Maahanmuuttovirasto
- Maanmittauslaitos
- Oikeushallinto
- Patentti- ja rekisterihallitus
- Poliisihallinto
- Puolustushallinto
- Seurakunnat
- Suomen riistakeskus
- Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
- Tilastokeskus
- Tulli
- Osa työttömyyskassoista
- Valtiokonttori
- Verohallinto
- Osa yliopistoista ja ammattikorkeakouluista
- Ylioppilastutkintolautakunta
- Ympäristöhallinto
-
AB Lindex
-
Aktia Bank Abp
-
Aktia Livförsäkring Ab
-
Alexandria Group Oyj
-
Aller Media Oy
-
AMA Group i Borås AB
-
American Express Europe, S.A. (Suomen sivuliike)
-
Ammattiliitto Pro ry, Fackförbundet Pro rf
-
Avida Finans AB (publ), filial i Finland
-
Axactor Finland Oy
-
AXA France IARD - Sivuliike - Suomi
-
B2 Impact Oy
-
Bank Norwegian AS
-
BioMed Pharma Oy
-
Bluestep Bank AB (publ), filial i Finland
-
BNP Paribas Cardif Försäkring AB
-
Bonnier Publications A/S
-
BRANG Oy
-
Camimax Oy
-
CIL Suomi Oy (Valitut Palat)
-
Collector Bank AB
-
Consortio Fashion Group AB
-
Courlux International S.A.
-
CreditVisor Oy
-
Danske Bank A/S, Suomen sivuliike
-
DNA Oyj
-
Dun & Bradstreet Finland Oy
-
Ecster AB, filialverksamheten i Finland
-
Ellos Group
-
Evli Oyj
-
Fimlab Laboratoriot Oy
-
Freedom Rahoitus Oy
-
Gasum Oy
-
Helsingin Seurakuntayhtymä - Helsingfors Kyrkliga Samfällighet
-
If Vahinkovakuutus Oyj, Suomen sivuliike
-
Ikano Bank AB (publ), Finland filial
-
Instabank ASA
-
Intrum Oy
-
K Auto Oy
-
Kaleva Oy
-
Kempeleen Näköshop Oy
-
Keskinäinen Vakuutusyhtiö Fennia
-
Keskisuomalainen Oyj
-
Kicks Kosmetikkedjan Oy
-
Kivra Oy
-
Komplett Bank ASA
-
Kredinor Oy
-
Kuurojen Liitto ry, Finlands Dövas Förbund rf
-
Laukaan Optikko Oy
-
Lea Bank ASA
-
Lotta Svärd Säätiö - Lotta Svärd Stiftelsen sr
-
Lowell Suomi Oy
-
Länsiauto Oy
-
Länsi-Uudenmaan Optiikka Oy
-
M.Broman Ab Oy
-
Mandatum Life Palvelut Oy
-
Marimekko Oyj
-
Mehiläinen Oy
-
Mobify Invoices Oy
-
MobilePay A/S, Suomen sivuliike
-
MTV Oy
-
Neste Markkinointi Oy
-
NOBA Bank Group AB (publ)
-
Nordea Bank Abp
-
Nordic Leisure Travel Group
-
Nordnet Bank AB Suomen sivuliike
-
Norion Bank AB, Suomen sivuliike
-
NutraQ Oy
-
Näköduo Ky
-
Näkövammaisten liitto ry, ruotsiksi Synskadades förbund rf
-
Oma Säästöpankki Oyj
-
Optikko Kaakinen Oy
-
OptiNeVa Oy
-
Optoys Oy
-
Osuuspankki
-
Otavamedia Oy
-
Outokummun Optiikka Oy
-
Oy Carlson
-
POP Pankkikeskus osk
-
Porin Näkökulma Oy
-
Posti Oy (osoitetietojärjestelmä)
-
PRA Suomi Oy
-
Resurs Bank AB Suomen sivuliike
-
Revire Perintä Oy
-
Riverty Finland Oy
-
Ropo Suomi Oy
-
Saldo Bank UAB Suomen sivuliike
-
Sanoma Media Finland Oy
-
SEB Kort Bank AB, Helsingin sivuliike
-
Sergel Oy
-
S-Pankki Oyj
-
S-Pankki Rahastoyhtiö Oy
-
Specsavers Nordic A/S
-
Sp-Henkivakuutus Oy
-
St1 Finance Oy
-
St1 Oy
-
Stadium Ab
-
Stockmann Oyj Abp
-
Stora Enso Oyj
-
Suomen Asiakastieto Oy
-
Suomen Hypoteekkiyhdistys
-
Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
-
Suomen Pelastusarmeijan Säätiö sr
-
Suomen Sosialidemokraattinen Puolue - Finlands Socialdemokratiska Parti r.p.
-
Suomen UNICEF ry, Finlands UNICEF rf
-
Svea Perintä Oy
-
Svenska Handelsbanken AB (publ), filialverksamheten i Finland
-
Synsam Group Finland Oy
-
Säästöpankkiliitto osk
-
Tact Finance Oy
-
Tapiolan Silmälasimarket Oy
-
Tehy ry, ruotsiksi Tehy rf
-
Telia Finance AB
-
Terveystalo Healthcare Oy
-
TF Bank AB, filial Finland
-
Toyota Tsusho Nordic Oy
-
United Bankers Oyj
-
UPM-Kymmene Oyj
-
Uusi-Optiikka A. Pietilä Oy
-
Uuva Oy
-
Varner AS
-
Veho Oy Ab
-
Veikkaus Oy
-
Veljekset Halonen Oy
-
Viestilehdet Oy
-
Volvo Car Finland Oy Ab
-
Vuokraturva Oy
-
Yves Rocher Finlande Oy
-
Ålands Penningautomatförening
-
Ålandsbanken Abp
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö