Toimikortin käyttöönotto
Uusi toimikortti tulee aktivoida ennen käyttöä. Aktivointi tarkoittaa varmenteen käyttöönottoa ja henkilökohtaisten tunnuslukujen luomista. Tämä ohje koskee sekä organisaatiokortteja että sosiaali- ja terveydenhuollon toimikortteja.
Kortilla olevan varmenteen aktivointiin tarvitset
- aktivointitunnusluvun
- tietokoneen
- kortinlukijan
- kortinlukijaohjelmiston.
Aktivointitunnusluvun näet saamastasi tunnuslukukirjeestä.
Monet organisaatiot huolehtivat keskitetysti kortinlukijaohjelmiston asentamisesta. Tällöin työntekijöiden ei tarvitse asentaa kortinlukijaohjelmistoa itse. Tarkistathan organisaatiosi mahdolliset omat ohjeet kortinlukijaohjelmiston osalta.
Kortinlukijaohjelmiston voit ladata Kortinlukijaohjelmisto-sivulta. Suosittelemme käyttämään kortinlukijaohjelmiston uusinta versiota. Kortinlukijaohjelmisto on maksuton.
Ohje varmenteen aktivointiin
Aktivoinnissa kortille asetetaan perustunnusluku ja allekirjoitustunnusluku. Tunnusluvut saat päättää itse. Mieti haluamasi tunnusluvut valmiiksi etukäteen, sillä niiden syöttämiseen on rajattu aika.
- Perustunnusluvun sallittu pituus 4-12 numeroa.
- Allekirjoitustunnusluvun pituus riippuu kortin tyypistä: Sosiaali- ja terveydenhuollon toimikorteilla se on 4-12 numeroa ja organisaatiokorteilla 6-12 numeroa.
Jos työasemasi vaatii kirjautumista, kirjaudu työasemalle normaaliin tapaan käyttäjätunnuksella ja salasanalla ennen kuin aloitat aktivoinnin.
- Varmista että aktivointitunnusluku ja toimikortti, jota yrität aktivoida, kuuluvat yhteen. Aktivointitunnuslukukirjeen oikeaan yläreunaan on tulostettu kortin numero ja yksilöivä tunniste. Vertaamalla näitä numeroita kortin pinnassa oleviin tietoihin voit varmistua, että kortti ja tunnuslukukirje ovat keskenään pari. Tämä on tärkeää, jos olet tilannut samoihin aikoihin useamman kuin yhden kortin.
- Aseta kortti kortinlukijaan ja odota, että kortinlukijaohjelmisto käynnistyy.
Kortinlukijaohjelmisto käynnistää aktivointiprosessin automaattisesti, kun asetat kortin ensimmäisen kerran kortinlukijaan. Syötä pyydetyt tiedot: - Aktivoi perustunnusluku (PIN1).
Syötä kirjeessä oleva aktivointitunnusluku ja kahteen kertaan itse keksimäsi perustunnusluku eli PIN1. - Aktivoi allekirjoitustunnusluku (PIN2)
Syötä itse keksimäsi allekirjoitustunnusluku eli PIN2 kahteen kertaan. - Aktivointi on valmis.
Huomioithan, että sosiaali- ja terveydenhuollon toimikortti pitää tarvittaessa aktivoinnin jälkeen liittää käyttämiinne järjestelmiin, esim. potilastietojärjestelmiin. Tarkemmat ohjeet saat suoraan kyseisen tietojärjestelmän tuesta.
Aktivoinnin jälkeen voit käyttää korttia myös kortinlukijaohjelmiston vanhemmilla versioilla sekä muiden valmistajien kortinlukijaohjelmistoilla.
Tunnuslukujen käyttö
Perustunnusluvun (PIN1) avulla voit tunnistautua palveluihin.
Allekirjoitustunnusluvun (PIN2) avulla voit voi tehdä sähköisen allekirjoituksen.
Aktivointitunnuslukua tarvitset, jos PIN-tunnuslukusi unohtuvat tai lukkiutuvat. Kirjoita aktivointitunnusluku ylös, sillä kirjeestä se saattaa haalistua.
Säilytä tunnusluvut turvallisessa paikassa ja erillään kortista.
Jos aktivointitunnusluku lukkiutuu
Aktivointitunnusluvun syöttäminen väärin viisi kertaa peräkkäin lukitsee aktivointitunnusluvun. Tämän jälkeen korttia ei voi enää aktivoida. Aktivointitunnuslukua ei voida avata, vaan toimivan aktivointitunnusluvun saaminen vaatii uuden kortin tilaamisen.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Milloin alamme seurata alaikäisen omaisuuden hoitoa
- Tietoa edunvalvojille
- Alaikäisen edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Milloin alaikäinen tarvitsee edunvalvojan elatusapuasiaa varten
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Ohjeita leskeksi jääneelle lasten huoltajalle
- Usein kysyttyä alaikäisen edunvalvonnasta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Digi- ja väestötietovirasto sosiaalisessa mediassa
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö