Toimikortin käyttöönotto
Uusi toimikortti tulee aktivoida ennen käyttöä. Aktivointi tarkoittaa varmenteen käyttöönottoa ja henkilökohtaisten tunnuslukujen luomista. Tämä ohje koskee sekä organisaatiokortteja että sosiaali- ja terveydenhuollon toimikortteja.
Kortilla olevan varmenteen aktivointiin tarvitset
- aktivointitunnusluvun
- tietokoneen
- kortinlukijan
- kortinlukijaohjelmiston.
Aktivointitunnusluvun näet saamastasi tunnuslukukirjeestä.
Kortinlukijaohjelmiston voit ladata Kortinlukijaohjelmisto-sivulta. Suosittelemme käyttämään kortinlukijaohjelmiston uusinta versiota. Kortinlukijaohjelmisto on maksuton.
Joissakin organisaatioissa kortinlukijaohjelmisto on keskitetysti ylläpidetty. Tällöin työntekijöiden ei tarvitse asentaa ohjelmistoa itse. Tarkistathan organisaatiosi mahdolliset omat ohjeet kortinlukijaohjelmiston osalta.
Ohje varmenteen aktivointiin
Aktivoinnissa kortille asetetaan perustunnusluku ja allekirjoitustunnusluku. Tunnusluvut saat päättää itse. Mieti haluamasi tunnusluvut valmiiksi etukäteen, sillä niiden syöttämiseen on rajattu aika.
- Perustunnusluvun sallittu pituus 4-8 numeroa.
- Allekirjoitustunnusluvun pituus riippuu kortin tyypistä: Sosiaali- ja terveydenhuollon toimikorteilla se on 4-8 numeroa ja organisaatiokorteilla 6-8 numeroa.
Jos työasemasi vaatii kirjautumista, kirjaudu työasemalle normaaliin tapaan käyttäjätunnuksella ja salasanalla ennen kuin aloitat aktivoinnin.
- Aseta kortti kortinlukijaan ja odota, että kortinlukijaohjelmisto käynnistyy.
Kortinlukijaohjelmisto käynnistää aktivointiprosessin automaattisesti, kun asetat kortin ensimmäisen kerran kortinlukijaan. Syötä pyydetyt tiedot: - Aktivoi perustunnusluku (PIN1).
Syötä kirjeessä oleva aktivointitunnusluku ja kahteen kertaan itse keksimäsi perustunnusluku eli PIN1. - Aktivoi allekirjoitustunnusluku (PIN2)
Syötä kirjeessä oleva aktivointitunnusluku, jos ohjelmisto sitä pyytää.
Syötä itse keksimäsi allekirjoitustunnusluku eli PIN2 kahteen kertaan. - Aktivointi on valmis.
Huomioithan, että sosiaali- ja terveydenhuollon toimikortti pitää tarvittaessa aktivoinnin jälkeen liittää käyttämiinne järjestelmiin, esim. potilastietojärjestelmiin. Tarkemmat ohjeet saat suoraan kyseessä olevan järjestelmätoimittajan tuesta.
Uusimmissa kortinlukijaohjelmiston versiossa (4.0.20 ja uudemmat) perustunnusluvun ja allekirjoitustunnusluvun aktivointi tapahtuvat samassa ikkunassa. Vanhemmissa versioissa aktivointi tapahtuu kahdessa ikkunassa, joista molemmat pyytävät aluksi aktivointitunnuslukua.
Aktivoinnin jälkeen voit käyttää korttia myös kortinlukijaohjelmiston vanhemmilla versioilla sekä muiden valmistajien kortinlukijaohjelmistoilla.
Tunnuslukujen käyttö
Perustunnusluvun (PIN1) avulla voit tunnistautua palveluihin.
Allekirjoitustunnusluvun (PIN2) avulla voit voi tehdä sähköisen allekirjoituksen.
Aktivointitunnuslukua tarvitset, jos PIN-tunnuslukusi unohtuvat tai lukkiutuvat. Kirjoita aktivointitunnusluku ylös, sillä kirjeestä se saattaa haalistua.
Säilytä tunnusluvut turvallisessa paikassa ja erillään kortista.
Jos aktivointi keskeytyy
Jos aktivointi jostain syystä keskeytyy perustunnusluvun (PIN1) antamisen jälkeen ja ennen allekirjoitustunnusluvun (PIN2) antamista, ei ohjelma käynnistä aktivointia automaattisesti enää uudelleen. Tällöin allekirjoitustunnusluvun voi asettaa kortinlukijaohjelmiston vapauta PIN -toiminnolla.
Jos aktivointitunnusluku lukkiutuu
Aktivointitunnusluvun virheellinen syöttäminen 5 kertaa peräkkäin lukitsee kortin sirun pysyvästi. Tämä tarkoittaa, että kyseisen kortin sähköisiä ominaisuuksia ei voi hyödyntää, eli korttia ei voi käyttää esimerkiksi sähköiseen asiointiin tai tiedostojen salaamiseen. Tällöin tulee tilata uusi kortti.
Usein kysyttyä
Aktivointitunnuslukukirjeen oikeaan yläreunaan on tulostettu kortin numero ja yksilöivä tunniste. Vertaamalla näitä numeroita kortin pinnassa oleviin tietoihin voit varmistua, että kortti ja tunnuslukukirje ovat keskenään pari.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Henkilöasiakkaiden käsittelyajat
- Avioliitto ja parisuhde
- Lapsen saaminen ja adoptio
- Nimiasiat
- Muutto
- Edunvalvonta ja toisen asioiden hoitaminen
- Ulkomailla tapahtuneet elämänmuutokset
- Ilmoitus muutosta ulkomailla
- Ulkomailla syntynyt lapsi
- Ulkomailla solmittu avioliitto
- Ulkomailla rekisteröity parisuhde
- Ulkomailla myönnetty avioero
- Ulkomailla muuttunut nimi
- Ulkomailla vahvistettu sukupuoli
- Ulkomailla tapahtunut kuolema
- Kansalaisuuden rekisteröiminen
- Suomen kansalaisuuden säilyttäminen
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Ulkomaalaisen opiskelijan rekisteröinti
- Kotikunta
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Todistukset väestötietojärjestelmästä
- Henkilötiedot väestötietojärjestelmässä
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Vaalit ja äänioikeus
- Kansalaisaloite
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Digituki kansalaisille
- Suomi.fi-verkkopalvelu
- Kaikki lomakkeet
- Avoin data
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Julkishallinnon poiminta- ja päivityspalvelu
- Päivityspalvelut yrityksille ja yhteisöille
- VTJ-muutosrajapinta
- Muutostietopalvelu
- VTJkysely-rajapinta
- VTJkysely-selainsovellus
- Asukasluettelopoiminnat isännöinti- ja huoltoyrityksille
- Kuntien poimintapalvelu
- Henkilötunnuksen uudistaminen
- Väestötietojen käytön edellytykset
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Digitaalisen henkilöllisyyden uudistus
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta