Toimikortin käyttöönotto
Uusi toimikortti tulee aktivoida ennen käyttöä. Aktivointi tarkoittaa varmenteen käyttöönottoa ja henkilökohtaisten tunnuslukujen luomista. Tämä ohje koskee sekä organisaatiokortteja että sosiaali- ja terveydenhuollon toimikortteja.
Kortilla olevan varmenteen aktivointiin tarvitset
- aktivointitunnusluvun
- tietokoneen
- kortinlukijan
- kortinlukijaohjelmiston.
Aktivointitunnusluvun näet saamastasi tunnuslukukirjeestä.
Monet organisaatiot huolehtivat keskitetysti kortinlukijaohjelmiston asentamisesta. Tällöin työntekijöiden ei tarvitse asentaa kortinlukijaohjelmistoa itse. Tarkistathan organisaatiosi mahdolliset omat ohjeet kortinlukijaohjelmiston osalta.
Kortinlukijaohjelmiston voit ladata Kortinlukijaohjelmisto-sivulta. Suosittelemme käyttämään kortinlukijaohjelmiston uusinta versiota. Kortinlukijaohjelmisto on maksuton.
Ohje varmenteen aktivointiin
Aktivoinnissa kortille asetetaan perustunnusluku ja allekirjoitustunnusluku. Tunnusluvut saat päättää itse. Mieti haluamasi tunnusluvut valmiiksi etukäteen, sillä niiden syöttämiseen on rajattu aika.
- Perustunnusluvun sallittu pituus 4-8 numeroa.
- Allekirjoitustunnusluvun pituus riippuu kortin tyypistä: Sosiaali- ja terveydenhuollon toimikorteilla se on 4-8 numeroa ja organisaatiokorteilla 6-8 numeroa.
Jos työasemasi vaatii kirjautumista, kirjaudu työasemalle normaaliin tapaan käyttäjätunnuksella ja salasanalla ennen kuin aloitat aktivoinnin.
- Aseta kortti kortinlukijaan ja odota, että kortinlukijaohjelmisto käynnistyy.
Kortinlukijaohjelmisto käynnistää aktivointiprosessin automaattisesti, kun asetat kortin ensimmäisen kerran kortinlukijaan. Syötä pyydetyt tiedot: - Aktivoi perustunnusluku (PIN1).
Syötä kirjeessä oleva aktivointitunnusluku ja kahteen kertaan itse keksimäsi perustunnusluku eli PIN1. - Aktivoi allekirjoitustunnusluku (PIN2)
Syötä kirjeessä oleva aktivointitunnusluku, jos ohjelmisto sitä pyytää.
Syötä itse keksimäsi allekirjoitustunnusluku eli PIN2 kahteen kertaan. - Aktivointi on valmis.
Huomioithan, että sosiaali- ja terveydenhuollon toimikortti pitää tarvittaessa aktivoinnin jälkeen liittää käyttämiinne järjestelmiin, esim. potilastietojärjestelmiin. Tarkemmat ohjeet saat suoraan kyseisen tietojärjestelmän tuesta.
Uusimmissa kortinlukijaohjelmiston versiossa (4.0.20 ja uudemmat) perustunnusluvun ja allekirjoitustunnusluvun aktivointi tapahtuvat samassa ikkunassa. Vanhemmissa versioissa aktivointi tapahtuu kahdessa ikkunassa, joista molemmat pyytävät aluksi aktivointitunnuslukua.
Aktivoinnin jälkeen voit käyttää korttia myös kortinlukijaohjelmiston vanhemmilla versioilla sekä muiden valmistajien kortinlukijaohjelmistoilla.
Tunnuslukujen käyttö
Perustunnusluvun (PIN1) avulla voit tunnistautua palveluihin.
Allekirjoitustunnusluvun (PIN2) avulla voit voi tehdä sähköisen allekirjoituksen.
Aktivointitunnuslukua tarvitset, jos PIN-tunnuslukusi unohtuvat tai lukkiutuvat. Kirjoita aktivointitunnusluku ylös, sillä kirjeestä se saattaa haalistua.
Säilytä tunnusluvut turvallisessa paikassa ja erillään kortista.
Jos aktivointi keskeytyy
Jos aktivointi jostain syystä keskeytyy perustunnusluvun (PIN1) antamisen jälkeen ja ennen allekirjoitustunnusluvun (PIN2) antamista, ei ohjelma käynnistä aktivointia automaattisesti enää uudelleen. Tällöin allekirjoitustunnusluvun voi asettaa kortinlukijaohjelmiston vapauta PIN -toiminnolla.
Jos aktivointitunnusluku lukkiutuu
Aktivointitunnusluvun virheellinen syöttäminen 5 kertaa peräkkäin lukitsee kortin sirun pysyvästi. Tämä tarkoittaa, että kyseisen kortin sähköisiä ominaisuuksia ei voi hyödyntää, eli korttia ei voi käyttää esimerkiksi sähköiseen asiointiin tai tiedostojen salaamiseen. Tällöin tulee tilata uusi kortti.
Usein kysyttyä
Aktivointitunnuslukukirjeen oikeaan yläreunaan on tulostettu kortin numero ja yksilöivä tunniste. Vertaamalla näitä numeroita kortin pinnassa oleviin tietoihin voit varmistua, että kortti ja tunnuslukukirje ovat keskenään pari.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Eurooppalainen digitaalinen identiteettilompakko
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö