Tietosuojaseloste/ Varmennetietojärjestelmä
Varmennetietojärjestelmä on tietotekninen järjestelmä, jossa varmentajan toimesta luodaan varmenteet ja allekirjoitetaan suljettujen varmenteiden sulkulistat. Varmennetietojärjestelmä koostuu voimassaolevien varmenteiden varmennehakemistosta, neuvontapalvelusta, suljettavien varmenteiden sulkupalvelusta sekä suljettujen varmenteiden sulkulistapalvelusta. Varmenteiden ja toimikorttien hallinnointi tapahtuu varmennetietojärjestelmässä.
Tietojasi voi löytyä tästä rekisteristä, jos sinulle on myönnetty kansalais-, organisaatio-, sosiaali- ja terveydenhuollon tai palveluvarmenne sähköiseen asiointiin, tai jos olet hakenut organisaatiollesi leimavarmennetta tai leimapalvelun rajapintavarmennetta.
Varmennetietojärjestelmä
Rekisterinpitäjä
Digi- ja väestötietovirasto
Lintulahdenkuja 2, 00530 Helsinki
Puhelin (vaihde) 02 9553 6000, kirjaamo(a)dvv.fi
Yhteyshenkilö rekisteriä koskevissa asioissa
Kehityspäällikkö Teemu Tukiainen
Lintulahdenkuja 2, 00530 Helsinki
Puhelin: (vaihde) 02 9553 6000, sähköposti: kirjaamo(a)dvv.fi
Puhelin (vaihde) 02 9553 6000, tietosuoja(a)dvv.fi
Digi- ja väestötietoviraston tehtävänä on tarjota valtakunnallisia varmennetun sähköisen asioinnin palveluja ja suoritteita. Palvelut ja suoritteet on tarkoitettu yhteiskunnan toimintojen ja tietohuollon sekä sen jäsenille kuuluvien oikeuksien ja velvollisuuksien mahdollistamiseen, toteuttamiseen ja turvaamiseen. Henkilötietoja käsitellään varmenteiden ja varmennekorttien tuottamiseksi, jakelemiseksi ja hallinnoimiseksi.
Varmennetietojärjestelmän sisältämiä henkilötietoja käsitellään EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan perusteella. Henkilötietoja käsitellään osana Digi- ja väestötietoviraston lakisääteisten palveluiden tarjoamista. Lisäksi varmennetietojärjestelmässä käsitellään henkilötietoja sähköisestä tunnistamisesta ja sähköisiin transaktioihin liittyvistä luottamuspalveluista sisämarkkinoilla ja direktiivin 1999/93/EY kumoamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 910/2014 nojalla, vahvasta sähköisestä tunnistamisesta ja sähköisistä luottamuspalveluista annetun lain (617/2009) 6 §:n nojalla ja väestötietojärjestelmästä ja Digi- ja väestötietoviraston varmennepalveluista annetun lain (661/2009) 6 §:n nojalla.
Digi- ja väestötietovirasto pitää myöntämistään henkilövarmenteista varmennerekisteriä, jonka tiedot säilytetään 5 vuoden ajan varmenteiden voimassaolon päättymisestä.
Rekisteriin tallennetaan seuraavat tiedot:
• Varmenteen haltijan/hakijan henkilötunnus, etu- ja sukunimi, kotiosoite
• Järjestelmän käyttäjien henkilötietoja seuraavasti: etu- ja sukunimi, henkilötunnus, sähköpostiosoite
• Varmenteen haltijan yksilöivä tunniste tai rekisteröintinumero
• Varmenteen haltijan yksilöintitunnus
• Varmenteen sarjanumero
• Varmenteen käyttötarkoitus
• Muut varmenteen käytön edellyttämät välttämättömät tekniset tiedot
• Varmenteen voimassaoloaika
• Tieto varmenteen haltijan julkisen avaimen luonnissa käytetystä laskumenetelmästä
• Varmenteen myöntäjän nimi
• Sulkulista, varmennehakemisto, rekisteröintilomakkeiden tiedot, asiakassopimusten henkilö- ja yhteystiedot
Tietoja antavat seuraavat tahot:
• Varmenteen hakija (itseltä)
• Järjestelmän käyttäjiltä itseltään tietoja
• Väestötietojärjestelmä (suostumus)
• Terveydenhuollon ammattihenkilöiden keskusrekisteri (suostumus)
• Organisaatiokorttien osalta asiakasorganisaation toimittamat tiedot
• Digi- ja väestötietoviraston varmennepalvelut (VP:n omia teknisiä tietoja)
• Varmennekorttien valmistajat kortin tietoja (esim. varmenteen sarjanumero)
Varmennekorttien valmistajille toimitetaan kerran vuorokaudessa kortin valmistamiseen tarvittavat tiedot. Tietoja ei säännönmukaisesti luovuteta muille tahoille.
Varmennetietojärjestelmän varmennehakemiston varmenteiden julkiset tiedot on julkaistu internetissä Digi- ja väestötietoviraston julkisessa varmennehakemistossa.
Tietoja ei siirretä Euroopan unionin tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle.
Varmennetietojärjestelmän varmennehakemiston varmenteiden julkiset tiedot on julkaistu internetissä Digi- ja väestötietoviraston julkisessa varmennehakemistossa.
Tietoaineisto on suojattu pääsynhallinnan keinoin ja siihen on pääsy vain valtion sisäverkosta. Henkilötietoja suojataan lisäksi kulunvalvonnalla, käytönvalvonnalla sekä henkilötietojen käsittelyn ohjeistuksella. Tiedot on suojattu rekisterissä yleisesti käytetyillä tavoilla (mm. salasanat, palomuuri, palvelimen säännölliset päivitykset).
Henkilörekisterin tietojen perusteella ei suoriteta automaattista päätöksentekoa tai profilointia.
Tarkastusoikeus
Sinulla on oikeus pyytää pääsyä itseäsi koskeviin henkilötietoihin eli tarkastaa henkilörekisteriin talletetut tietosi. Omien tietojen tarkastuspyynnön voit lähettää Digi- ja väestötietoviraston kirjaamoon. Varaudu todistamaan henkilöllisyytesi. Henkilörekisteriin tallennetut tiedot (organisaatio- ja sosiaali- ja terveydenhuollon varmenteiden haltijoiden tiedot) voi tarkastaa myös sähköisessä palvelussa (OmaKortti, https://omakortti.dvv.fi), jonne kirjaudutaan varmennekortilla.
Saat tarvitsemasi tiedot kuukauden kuluessa. Jos tietoja ei pystytä perustellusta syystä toimittamaan tässä ajassa, Digi- ja väestötietovirasto voi jatkaa määräaikaa enintään 2 kuukaudella. Tässä tapauksessa saat siitä ilmoituksen.
Oikeus vaatia tiedon korjaamista
Sinulla on oikeus pyytää henkilötietojesi korjaamista. Tee pyyntö kirjallisesti rekisterin yhteyshenkilölle (kohta Rekisterinpitäjä ja yhteyshenkilöt). Korjauspyynnössä sinun tulee mainita oikaistava tieto ja sen tarkka muutos tai rekisteriin täydennettävät tiedot. Henkilöllisyytesi tarkistetaan pyynnön yhteydessä.
Mikäli henkilötiedon tietolähteenä on ollut väestötietojärjestelmän tieto ja kyseinen tieto on virheellinen, tulee henkilötiedon korjauspyyntö kohdistaa väestötietojärjestelmään.
Henkilötietojen käsittelyyn liittyvät rekisteröidyn oikeuksien rajoitukset
Suurin osa Digi- ja väestötietoviraston palveluista perustuu lakisääteisen velvoitteen noudattamiseen tai julkisen vallan käyttämiseen. Näissä tapauksissa sinulla ei ole oikeutta vaatia tietojesi poistamista tai siirtämistä toiseen järjestelmään.
Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojavaltuutetulle henkilötietojen käsittelyyn liittyen.
Lisätietoa löydät Tietosuojavaltuutetun ohjeista
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Ulkomaalaisen opiskelijan rekisteröinti
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Eurooppalainen digitaalinen identiteettilompakko
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö