Digi- ja väestötietovirasto tekee yhteistyössä laajan asiantuntijajoukon kanssa työkyvyn digiopasta työpaikoille. Oppaan avulla työnantajat ja esihenkilöt löytävät helpommin sisältöjä, palveluita ja työvälineitä, joiden avulla he voivat edistää työhyvinvointia ja ennaltaehkäistä työkykyyn liittyviä ongelmia. Opas on julkaistu Suomi.fissä toukokuussa 2024.
Suomi.fin Työkyvyn tukeminen työpaikalla -opas
Työkyvyn tukeminen -työpaikalla -oppaan julkistustilaisuuden aineistot
Työkykyasioiden ammattilaisille suunnatussa webinaarissa esittelimme Suomi.fin uuden oppaan – Työkyvyn tukeminen työpaikalla.
Vastauksia julkistustilaisuuden kysymyksiin
Vastaajina Liisa Hakala, sosiaali- ja terveysministeriö, Salla Toppinen-Tanner Työterveyslaitos ja Liisa Hanén Mikro- ja yksinyrittäjät ry:stä.
Parhaiten vaikutetaan esimerkiksi tiedolla ja sitä kautta asenteisiin vaikuttamisella.
Työyhteisössä päästään parhaisiin tuloksiin, kun mukana on eri-ikäisiä. Nuoret tuovat mukanaan tuoretta tietoa ja tuoreita ajatuksia, vanhemmat puolestaan kokemusta sekä laajaa ja syvällistä osaamista.
Työpaikat voisivat tuoda enemmän esille hyviä kokemuksiaan nuorten ja vanhempien työntekijöiden työn yhdistelmistä.
Lisäksi on tärkeää jakaa tutkimustietoa. Tiedolla pystytään kumoamaan vääriä tietoja tai pelkoja esimerkiksi iäkkäämpien työkykyyn liittyen. On tärkeää tuoda esille, että työkykyongelmia voi tulla kaikenikäisille ja avainsana onkin ennaltaehkäisy ja nopea tuki.
Asiaa ei pidä pelätä. Tietoa ja apua on saatavilla. Suomi.fin Työkyvyn tukeminen työpaikalla -opas on siihen hyvä tietolähde.
Kaikilla työpaikkoja tukevilla tahoilla olisi hyvä olla osaaminen työturvallisuuden, työterveyden ja työkyvyn edistämisen myönteisestä vaikutuksesta organisaatioiden tuottavuuteen ja kilpailukykyyn ja pystyisivät perustelemaan sen asiakasorganisaatioille.
Kirjalliset ja digitaaliset materiaalit, kuten Suomi.fin Työkyvyn tukeminen työpaikalla -opas, on yksi hyvä esimerkki hyvästä tiedonlähteestä.
Yksilöiden kannalta on tärkeää, että palveluissa kiinnitetään aina huomio myös työkykyyn ja siihen, miten sitä vahvistamalla saadaan työllistymiskykyä parannettua ja työuria pidennettyä. On tärkeää myös löytää keinoja siihen, että palveluketjut ovat sujuvia.
Kannattaa ohjata työnantaja tai esihenkilö lukemaan Suomi.fin Työkyvyn tukeminen työpaikoilla -opas ja olemaan tarvittaessa yhteydessä työpaikan työterveyshuoltoon.
Pienet työnantajat arvostavat oppaan selkeyttä ja konkretiaa. Kun yrittäjän pitää vastata kaikesta itse ja oma aika on aina kortilla, eikä ole erikseen työhyvinvointiasioista vastaavaa osastoa tai asiantuntijaa, pitää yrittäjän pystyä ymmärtämään itse kokonaisuuksia. Yrittäjä tarvitsee konkreettista tukea ja ohjeita, voidakseen tukea työntekijöitään, ja tässä opas auttaa.
Pieni yritys ei pyöri ilman työntekijöitään. Yksikin sairauspoissaolo lisää yrittäjän itsensä työtä, kustannuksia ja huolta, puhumattakaan pidemmistä sairauspoissaoloista.
On aina yrittäjän intresseissä tukea työntekijöitään mahdollisimman hyvin, ja mitä aikaisemmassa vaiheessa, sitä parempi. Tahdosta ei asia yleensä jää kiinni, vaan useimmiten haasteet ovat kiinni taloudellisista resursseista.
Yksi erittäin tärkeä asia olisi, että pienille työnantajayrityksille räätälöitäisiin kohtuullisemmin hinnoiteltuja ja sopivan kattavia työterveyshuoltopaketteja, jotka vastaisivat juuri pienen työpaikan tarpeisiin.
Pienissä yrityksissä yrittäjä on usein ainoa esimies työntekijälle, ja yrittäjä itse on harvoin työkyvyn tukemisen asiantuntija.
Vaikka läheinen kontakti yrittäjä-työnantajan ja työntekijöiden kesken on usein toimivaa, kommunikointi helppoa ja asioista voidaan sopia joustavammin kuin isoissa yrityksissä, ei yrittäjällä välttämättä ole osaamista tai aikaa tunnistaa etenkään ennaltaehkäisevästi työntekijöidensä terveyteen tai jaksamiseen liittyviä haasteita.
Vaaditaan työntekijältä itseltään aktiivista otetta kommunikoida työnantajansa kanssa. Ja kaikki työntekijät eivät mielellään puhu asioistaan suoraan työnantajansa kanssa, vaan olisi helpompaa, jos välissä olisi jokin ulkopuolinen taho, jonka kanssa käydä läpi omaan elämään ja terveyteen liittyviä asioita kattavasti.
Miksi opas tehdään?
Suomen työikäinen väestö supistuu ja rakenteellinen työttömyys on jäänyt korkealle tasolle. Jotta ihmiset voisivat hyvin töissä eikä heille kertyisi pitkiä sairauspoissaoloja, työntekijöiden työkyvyn ongelmiin pitäisi puuttua mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Työnantajien on kuitenkin hankala löytää tietoa työkyvyn vahvistamisesta, koska tähän liittyviä työvälineitä, sähköisiä palveluita ja tietoa ei ole kootusti tarjolla. Opas kokoaa keskeiset tietolähteet ja työvälineet helposti saataville yhteen paikkaan.
Työkyvyn digiopas työnantajille -projekti
Työkyvyn digiopas työnantajille -projekti saa EU-rahoitusta, ja se on osa Suomen kestävän kasvun ohjelmaa. Digi- ja väestötietovirasto toteuttaa oppaan, Työterveyslaitos osallistuu projektiin ja sosiaali- ja terveysministeriö ohjaa projektia.
Miten opas tehdään?
Opas tehdään Suomi.fin sisältöyhteistyömallilla, joka on tapa tuottaa sisältöjä muotoilun keinoja hyödyntäen ja tutkittuun asiakasymmärrykseen perustuen. Digi- ja väestötietovirasto kokoaa organisaatiorajat ylittävän sisältöverkoston, joka suunnittelee ja tuottaa sisällöt.
Lisäksi opasta on mukana tekemässä Työterveyslaitoksen vetämä asiantuntijaraati, jonka tehtävänä on varmistaa, että oppaan sisällöt vastaavat työpaikkojen tarpeita.
Lue lisää sisältöyhteistyömallista
Lisätiedot projektista:
Projektipäällikkö Tanja Törnroos
[email protected]
Ajankohtaista
Kiire ei saa olla este työkyvyn tukemiseen – Suomi.fissä napakka, kattava ja käytännönläheinen opas pienten työpaikkojen johdolle ja esihenkilöille, tiedote 30.5.2024, Digi- ja väestötietovirasto
Tavoitteena hyvä työkyky ja terve mieli työpaikoilla, kolumni, 24.11.2023, sosiaali- ja terveysministeriö
Työkyvyn teemasta julkisuudessa
Esihenkilöt työkykyjohtamisen avainpelaajina, blogi, 18.1.2024, Keva
Blogit
- Heini Mynttinen 7.3.2024 — Kiire ei saa olla este työkyvyn tukemiselle työpaikan arjessa – uusi opas suunniteltu erityisesti pienten työpaikkojen tarpeisiin
- Teija Inkilä 30.1.2024 — Kohti parempaa työarkea — huomio työn tuloksesta työn tekijään
- Erika Gröhn 18.12.2023 — Kohti inhimillisesti kestävämpää työelämää
- Tanja Törnroos 6.11.2023 — Opasta rakennetaan asiakasymmärryksen avulla