Negatiivinen asenne
Negatiivinen asenne tarkoittaa sitä, että erilaiset kielteiset tunteet, oletukset ja aikeet vaikuttavat henkilön käyttäytymiseen.
Digitaalisuuteen tai uusien digitaitojen oppimiseen negatiivisesti suhtautuva henkilö välttelee tai kyseenalaistaa uuden oppimista. Usein syynä ovat aikaisemmat kokemukset tai kielteiset tunteet.
Digitukijana voi olla tilanteessa, jossa ohjattava suhtautuu digilaitteiden ja -palveluiden käyttöön negatiivisesti. Tämä on hyvin ymmärrettävää, sillä positiivinen asenne digilaitteiden ja -palveluiden käyttöön edellyttää, että käyttäjällä on hyviä kokemuksia digin käytöstä. Ilman näitä kokemuksia digimaailmaan tutustuminen voi tuntua vastenmieliseltä ja haasteelliselta.
Negatiivisen asenteen taustalla voi olla useita erilaisia syitä. Henkilö, jolla on toimintakyvyn rajoite, on voinut esimerkiksi kohdata tilanteita, joissa hän on kokenut tulleensa väärinymmärretyksi tai täysin ohitetuksi. Hänellä voi olla myös kokemus siitä, että asioita on ryhdytty tekemään hänen puolestaan, vaikkei hän ole sitä itse toivonut.
Jos henkilölle ei ole kertynyt käyttökokemusta ja onnistuneita oppimiskokemuksia digilaitteiden ja -palveluiden käyttämisestä, voi ympäristöllä olla vaikutusta siihen, kuinka halukas hän on tutustumaan digilaitteisiin ja -palveluihin. Henkilö on voinut esimerkiksi kuulla keskusteluja digilaitteisiin ja -palveluiden käyttöön liittyvistä hankaluuksista tai vaaroista. Muita mahdollisia syitä voivat olla esimerkiksi se, että henkilö on joutunut selviytymään digipulmiensa kanssa yksin, eikä ole löytänyt tietoa tarjolla olevasta digituesta.
Jos digilaitteen käyttöön liittyy epävarmuutta ja pelkoa virheiden teosta, voi digituen pyytäminen tuntua hankalalta. Tällöin myös digilaitteen ja -palveluiden käyttö voi rajoittua hyvin kapea-alaiseksi.
Digitukijan on tärkeä huomata, että negatiivinen asenne voi johtua myös esimerkiksi siitä, ettei henkilöllä ole taloudellisia mahdollisuuksia hankkia digilaitetta ja toimivaa verkkoyhteyttä. Digilaite voi olla myös käyttöiältään vanha. Keskustelu digilaitteen kunnosta on aina herkkä aihe. Digitukijan on muistettava, että uusien digilaitteiden ja nopean verkkoyhteyden hankkiminen ei ole kaikille taloudellisesti mahdollista.
Monet asenteeseen vaikuttavat tekijät voivat jäädä pimentoon. Digitukijana sinun kannattaa olla kiinnostunut niistä asioista, joita ohjattava tuo esiin. Voit olla luomassa positiivisia ja ihmisen omista tarpeista lähteviä oppimiskokemuksia digilaitteiden ja -palveluiden parissa.
Seuraavat asiat aiheuttavat negatiivista asennetta henkilöille, joilla on rajoitteita omassa toimintakyvyssään:
-
Motivaatio ja asenne
-
Aiemmat kokemukset
-
Muiden asenne
-
Yksinäisyys
-
Taloudellinen tilanne
-
Virheen pelko
-
Laitteiden käyttö
-
Digituen löydettävyys
Mitä digitukijalta edellytetään? Taitava digitukija osaa ohjata asiakasta selkeällä kielellä ja tunnistaa keskeiset palvelut!
Huomioi yksilölliset tarpeet
Digitukijana sinulla on tärkeä rooli siinä, että digituki on entistä saavutettavampaa ja huomioi yksilölliset tarpeet. Jos ohjattavallasi on toimintakykyyn liittyviä rajoitteita, sinun on hyvä huomioida nämä yksilölliset tarpeet ja toimintakyky sekä pystyä mukauttamaan ohjaustapaasi ohjattavan tarpeen mukaiseksi.
Digitukijan on hyvä ymmärtää myös, miten ympäristö vaikuttaa oppimiseen sekä huolehtia, että opastustila on esteetön ja rauhallinen.
Tunne apuvälineet
Digitukijana sinä kohtaat jokaisen ohjattavan siten, että vahvistat ja arvostat ohjaamaasi henkilöä. Jokainen oppii digiarjessa. Digitukija tarvitsee myös perustietoa erilaisista apuvälineistä, kuten ruudunlukuohjelmasta ja digilaitteiden helppokäyttötoiminnoista.
Käytä selkeää kieltä ja havainnollista
Selkeän kielen käyttö ja vaikeasti ymmärrettävien termien selittäminen auttavat onnistumaan.
Tarvittaessa voit hyödyntää myös kuvia ja videoita sekä muita luovia tapoja tehdä käsiteltävä asia ymmärrettäväksi.
Rohkaise, kannusta ja tue oppimaan
Ohjaustilanteessa tarvitaan toisinaan tulkkia ja silloinkin on tärkeää huomioida nimenomaan ohjattava henkilö ja vahvistaa ja rohkaista hänen oppimistaan.
Digitukijana toimit digiturvallisesti ja digitukijan eettisen ohjeistuksen mukaisesti. Säilytät malttisi myös pulmallisissa tilanteissa. Osaat käyttää tarvittavia laitteita ja ohjelmistoja ja olet kiinnostunut oppimaan uutta. Ohjaustilanteessa uskallat varmistaa, että olet ymmärtänyt ohjattavan digituen tarpeen oikein.
Asiakkaan toimintakyvyn rajoitteista huolimatta annat ohjattavan oppia ja kokeilla itse sekä varmistat, että tarjoamasi digituki on kaikille ohjattaville löydettävää.
Ohjattavan oppimista voit tukea esimerkiksi seuraavilla tavoilla:
- Pilko ohjeet osiin ja etene yksi asia kerrallaan eteenpäin
- Hyödynnä ohjeita antaessasi puheen tukena esimerkiksi kuvia
- Kertaa opeteltu asia ja varmista ymmärrys
- Tue itsenäistä oppimista esimerkiksi mukaan annettavan kuvatuetun ohjeen avulla
Digitukijan on hyvä hallita seuraavia taitoja, kun hän toimii henkilöiden kanssa, joilla on rajoitteita toimintakyvyssä:
Digitukijan tulee hallita ihmisten kohtaamiseen ja asiakkaan ohjaamiseen liittyvät perustaidot. Ohjaus on ammatillista vuorovaikutusta, jossa digitukija ohjaa asiakastaan. Ohjaukseen liittyy olennaisesti muun muassa aktiivinen kuuntelu, sanotun toistaminen, selkiinnyttäminen, kysyminen ja tuen antaminen.
Digitukijan tulisi tunnistaa asiakaskunnalleen olennaiset palvelut ja verkostot, joihin hän voi tarvittaessa ohjata asiakkaan. Tässä auttaa se, että digitukija hahmottaa mistä tuesta, tiedosta tai palvelusta asiakas hyötyy eniten.
Digitukijalla tulee olla perustaidot yleisimpien puhelimien ja tietokoneiden käyttöjärjestelmistä. Digitukijalle on hyötyä myös siitä, että hän hallitsee perustaidot asiakkailleen keskeisistä ohjelmistoista ja palveluista. On hyvä ”oppia” tunnustamaan omat taitorajat ja tuntemaan verkostot, joilla omaa osaamista voi pitää yllä.
Jos digitukija toimii asiakkaiden kanssa, joilla on toimintakyvyn rajoitteita, on tärkeää, että tukija tuntee yleisimmät apuvälineet ja niiden hyödyt digitaalisessa ympäristössä. Erilaisten tukilaitteiden ja -välineiden perustaidot ja niiden tuoma hyöty on hyvä harjoitella, jotta osaa suositella niitä myös asiakkaille. On myös hyvä tiedostaa, että tukitilanne saattaa vaatia hieman enemmän aikaa, jos asiakkaan toimintakyvyssä on haasteita.
Digitukijan toivotaan hallitsevan ymmärrettävän kielen perusteet. Hyvä kielenkäyttö edellyttää kolmea asiaa: tulee olla asiallinen, selkeä ja ymmärrettävä. Asiallisuus viittaa puheen sävyyn ja asiakkaan kunnioittamiseen. Selkeä kieli koostuu hahmotettavista sanoista ja lyhyistä lauseista. Se auttaa kuulijaa ymmärtämään mistä puhutaan. Ymmärrettävä kieli liittyy ajatteluun. Se lähtee liikkeelle kuulijalle tutusta ja johdattaa uuteen. Ohjaustilanteessa tulisi välttää epämääräisyyttä ja monitulkintaisia ilmaisuja.
Tiedon hakeminen on erilaisten asioiden selvittämistä ja hoitamista. Tiedonhakutaitoja tarvitaan monessa digitukijan työtehtävässä. Digitukijalla on tärkeä olla hyvät tiedonhakutaidot. Digitukijan on hyvä tietää, mitä kanavia voi käyttää tiedon hakemiseen. Tietoa on paljon saatavilla, joten on tärkeää vertailla eri lähteistä löydettyä tietoa. On myös osattava arvioida tiedon luotettavuutta ja sitä, onko tieto ajantasaista?
Digitukijan on tärkeä osata toimia digiturvallisesti. Digiturvalliseen toimintaan liittyy tieto siitä, mitä ovat henkilötiedot, julkiset ja salassa pidettävät tiedot ja turvallisuusluokitellut tiedot. Täytyy myös tietää, millaisilla välineillä näitä tietoja voidaan käsitellä tai millaisessa tilassa tuettavan henkilökohtaisista asioista voi keskustella.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Eurooppalainen digitaalinen identiteettilompakko
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö