Rakennus- ja huoneistotietoja ylläpidetään sekä väestökirjanpidon että yhteiskunnan julkisen ja yksityisen sektorin tarpeita varten. Tiedot palvelevat rakennuksiin, huoneistoihin ja asumiseen liittyviä julkisen hallinnon tietotarpeita sekä virallisten tilastojen tuotantoa. Käyttäjiä ovat mm. Verohallinto, Kansaneläkelaitos, Maanmittauslaitos, Tilastokeskus ja pelastuslaitokset.
Rekisteröitävät rakennukset sekä tiedot rakennuksista, asuinhuoneistoista ja toimitiloista on määritelty valtioneuvoston asetuksessa väestötietojärjestelmästä.
Väestötietojärjestelmään ei rekisteröidä asunto-osakkeiden-omistuksia. Niiden omistajuudet rekisteröidään Maanmittauslaitoksen hallinnoimaan huoneistotietojärjestelmään.
Väestötietojärjestelmästä luovutetaan henkilö-, rakennus- ja huoneistotietoja organisaatioiden tarpeisiin. Lue lisää tietojen luovuttamisesta.
Kunnille suunnatut sähköiset ylläpitopalvelut
Kunnille suunnatut sähköiset ylläpitopalvelut rakennushanke-, rakennus- ja huoneistotietojen ilmoittamiseksi ja ylläpitämiseksi ovat VTJ-ylläpitorajapinta ja VTJ-ylläpitokäyttöliittymä. Digi- ja väestötietovirasto myöntää käyttöoikeuden ylläpitopalveluille.
Toimi näin
Ennen kuin rakennustietojen VTJ-ylläpitorajapinta tai VTJ-ylläpitokäyttöliittymää voidaan ottaa kunnassa käyttöön, kunnan on haettava Digi - ja väestötietovirastolta ilmoituslupa rakennushanke - ja rakennustietojen ilmoittamiseksi väestötietojärjestelmään. Kunnan on liityttävä tätä tarkoitusta varten luotuun ns. kattolupaan. Ilmoituslupaa haetaan verkkoasioinnissa.
Kaikilla kunnilla on tällä hetkellä voimassa oleva ilmoituslupa ja ilmoituslupa tulee näin haettavaksi uudelle, kuntaliitoksessa perustetulle kunnalle.
Siirry verkkoasiointiinLinkki toiselle sivustolleyja-external-link-opens-in-a-new-tab
VTJ-ylläpitorajapinnan käyttöä varten kunta tarvitsee lisäksi Digi- ja väestötietoviraston myöntämän palvelinvarmenteen. Lue lisää palveluvarmenteesta.
Hinta ja käsittelyaika
VTJ-ylläpitorajapinnan ja VTJ-ylläpitokäyttöliittymän käyttö on kunnalle maksutonta.
Ilmoitusluvan kattolupaan liittymisen käsittely kestää noin viikon.
Usein kysyttyä
Rakennusten perustiedot kerättiin väestötietojärjestelmään vuonna 1980 väestö- ja asuntolaskennan yhteydessä lomakekyselynä rakennuksen omistajilta ja huoneistojen haltijoilta. Tiedot luvanvaraisista rakennushankkeista (uusista rakennuksista ja asuinhuoneistoista sekä muutostöistä) on 1.11.1980 jälkeen saatu suoraan kunnista.
Rakennus- ja huoneistotietoja tarkistettiin laajasti 1980-luvun puolivälissä sekä vuoden 1990 väestö- ja asuntolaskentaa varten. Tarkistukset kohdennettiin asuinrakennuksiin ja asuntoihin sekä henkilö-asunto-rakennus-tietoyhteyden eheyteen. Ennen vuotta 1980 valmistuneista rakennuksista on väestötietojärjestelmässä hieman suppeammat tiedot kuin uusista rakennuksista.
Yhteystietomme
Voit ottaa meihin yhteyttä sähköpostilla rahu.info@dvv.fi
Sähköposti on tarkoitettu ainoastaan organisaatioasiakkaiden käyttöön. Henkilöasiakkaat ottavat yhteyttä rakennuksen sijaintikunnan rakennusvalvontaan tai tekniseen toimeen.
Uusi koti rakennetun ympäristön tiedolle
Rakentamisen lupaprosesseissa muodostuvaa tietoa toimitetaan jatkossa Suomen ympäristökeskuksen ylläpitämään valtakunnalliseen rakennetun ympäristön tietojärjestelmään, josta valtion viranomaiset saavat tarvitsemansa tiedon. Rakennetun ympäristön tietojärjestelmään toimitettava tieto on yhteisesti sovitussa yhtenäisessä muodossa.
Rakentamisen tiedot tulee laatia yhteentoimivassa ja koneluettavassa muodossa 1.1.2026 lähtien, mutta tiedot tulee tallentaa rakennetun ympäristön tietojärjestelmään viimeistään 1.1.2029.