Rakennus- ja huoneistotietoja ylläpidetään sekä väestökirjanpidon että yhteiskunnan julkisen ja yksityisen sektorin tarpeita varten. Tiedot palvelevat rakennuksiin, huoneistoihin ja asumiseen liittyviä julkisen hallinnon tietotarpeita sekä virallisten tilastojen tuotantoa. Käyttäjiä ovat mm. Verohallinto, Kansaneläkelaitos, Maanmittauslaitos, Tilastokeskus ja pelastuslaitokset.
Rekisteröitävät rakennukset sekä tiedot rakennuksista, asuinhuoneistoista ja toimitiloista on määritelty valtioneuvoston asetuksessa väestötietojärjestelmästä.
Väestötietojärjestelmään ei rekisteröidä asunto-osakkeiden-omistuksia. Niiden omistajuudet rekisteröidään Maanmittauslaitoksen hallinnoimaan huoneistotietojärjestelmään.
Väestötietojärjestelmästä luovutetaan henkilö-, rakennus- ja huoneistotietoja organisaatioiden tarpeisiin. Lue lisää tietojen luovuttamisesta.
Kunnille suunnatut sähköiset ylläpitopalvelut
Kunnille suunnatut sähköiset ylläpitopalvelut rakennushanke-, rakennus- ja huoneistotietojen ilmoittamiseksi ja ylläpitämiseksi ovat VTJ-ylläpitorajapinta ja VTJ-ylläpitokäyttöliittymä. Digi- ja väestötietovirasto myöntää käyttöoikeuden ylläpitopalveluille.
Toimi näin
Rakennustietojen ilmoittamista varten kunta tarvitsee Digi- ja väestötietoviraston myöntämän ilmoitusluvan. Lupa antaa kunnalle oikeuden käyttää VTJ-ylläpitorajapintaa ja VTJ-ylläpitokäyttöliittymää. Ilmoituslupaa haetaan verkkoasioinnissa.
VTJ-ylläpitorajapinnan käyttöä varten kunta tarvitsee lisäksi Digi- ja väestötietoviraston myöntämän palvelinvarmenteen. Lue lisää palveluvarmenteesta.
Hinta ja käsittelyaika
VTJ-ylläpitorajapinnan ja VTJ-ylläpitokäyttöliittymän käyttö on kunnalle maksutonta.
Ilmoitusluvan kattolupaan liittymisen käsittely kestää noin viikon.
Usein kysyttyä
Rakennusten perustiedot kerättiin väestötietojärjestelmään vuonna 1980 väestö- ja asuntolaskennan yhteydessä lomakekyselynä rakennuksen omistajilta ja huoneistojen haltijoilta. Tiedot luvanvaraisista rakennushankkeista (uusista rakennuksista ja asuinhuoneistoista sekä muutostöistä) on 1.11.1980 jälkeen saatu suoraan kunnista.
Rakennus- ja huoneistotietoja tarkistettiin laajasti 1980-luvun puolivälissä sekä vuoden 1990 väestö- ja asuntolaskentaa varten. Tarkistukset kohdennettiin asuinrakennuksiin ja asuntoihin sekä henkilö-asunto-rakennus-tietoyhteyden eheyteen. Ennen vuotta 1980 valmistuneista rakennuksista on väestötietojärjestelmässä hieman suppeammat tiedot kuin uusista rakennuksista.
Yhteystietomme
Voit ottaa meihin yhteyttä sähköpostilla [email protected]
Sähköposti on tarkoitettu ainoastaan organisaatioasiakkaiden käyttöön. Henkilöasiakkaat ottavat yhteyttä rakennuksen sijaintikunnan rakennusvalvontaan tai tekniseen toimeen.
Linkit asiaan liittyviin lakeihin
Laki väestötietojärjestelmästä ja Digi- ja väestötietoviraston varmennepalveluista (661/2009)
Uusi koti rakennetun ympäristön tiedolle
Rakentamisen lupaprosesseissa muodostuvaa tietoa toimitetaan jatkossa Suomen ympäristökeskuksen ylläpitämään valtakunnalliseen rakennetun ympäristön tietojärjestelmään, josta valtion viranomaiset saavat tarvitsemansa tiedon. Rakennetun ympäristön tietojärjestelmään toimitettava tieto on yhteisesti sovitussa yhtenäisessä muodossa.
Rakentamisen tiedot tulee laatia yhteentoimivassa ja koneluettavassa muodossa 1.1.2026 lähtien, mutta tiedot tulee tallentaa rakennetun ympäristön tietojärjestelmään viimeistään 1.1.2029.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö