Rakennus- ja huoneistotietojen ylläpitopalvelut

Rakennus- ja huoneistotietoja ylläpidetään sekä väestökirjanpidon että yhteiskunnan julkisen ja yksityisen sektorin tarpeita varten. Tiedot palvelevat rakennuksiin, huoneistoihin ja asumiseen liittyviä julkisen hallinnon tietotarpeita sekä virallisten tilastojen tuotantoa. Käyttäjiä ovat mm. Verohallinto, Kansaneläkelaitos, Maanmittauslaitos, Tilastokeskus ja pelastuslaitokset.

Rekisteröitävät rakennukset sekä tiedot rakennuksista, asuinhuoneistoista ja toimitiloista on määritelty valtioneuvoston asetuksessa väestötietojärjestelmästä.

Väestötietojärjestelmään ei rekisteröidä asunto-osakkeiden-omistuksia. Niiden omistajuudet rekisteröidään Maanmittauslaitoksen hallinnoimaan huoneistotietojärjestelmään.

Väestötietojärjestelmästä luovutetaan henkilö-, rakennus- ja huoneistotietoja organisaatioiden tarpeisiin. Lue lisää tietojen luovuttamisesta.

Kunnille suunnatut sähköiset ylläpitopalvelut

Kunnille suunnatut sähköiset ylläpitopalvelut rakennushanke-, rakennus- ja huoneistotietojen ilmoittamiseksi ja ylläpitämiseksi ovat VTJ-ylläpitorajapinta ja VTJ-ylläpitokäyttöliittymä. Digi- ja väestötietovirasto myöntää käyttöoikeuden ylläpitopalveluille.

Toimi näin

Rakennustietojen ilmoittamista varten kunta tarvitsee Digi- ja väestötietoviraston myöntämän ilmoitusluvan. Lupa antaa kunnalle oikeuden käyttää VTJ-ylläpitorajapintaa ja VTJ-ylläpitokäyttöliittymää. Ilmoituslupaa haetaan verkkoasioinnissa.

Siirry verkkoasiointiin

VTJ-ylläpitorajapinnan käyttöä varten kunta tarvitsee lisäksi Digi- ja väestötietoviraston myöntämän palvelinvarmenteen. Lue lisää palveluvarmenteesta.

Hinta ja käsittelyaika

VTJ-ylläpitorajapinnan ja VTJ-ylläpitokäyttöliittymän käyttö on kunnalle maksutonta.

Ilmoitusluvan kattolupaan liittymisen käsittely kestää noin viikon.

Usein kysyttyä

Yhteystietomme

Voit ottaa meihin yhteyttä sähköpostilla [email protected]