Byggnads- och lägenhetsuppgifter ajourhålls för både befolkningsbokföringens och samhällets offentliga och privata sektorns behov. Uppgifterna tillgodoser den offentliga förvaltningens behov av information om byggnader, lägenheter och boende samt betjänar produktionen av officiell statistik. Uppgifterna används av bland annat Skatteförvaltningen, Folkpensionsanstalten, Lantmäteriverket, Statistikcentralen och räddningsverken.
Byggnader som ska registreras samt uppgifter om byggnader, bostadslägenheter och lokaler har fastställts i statsrådets förordning om befolkningsdatasystemet.
Ägandeuppgifter om aktielägenheter registreras inte i befolkningsdatasystemet. Ägandet av dem registreras i bostadsdatasystemet som administreras av Lantmäteriverket.
Uppgifter om personer, byggnader och lägenheter lämnas ut ur befolkningsdatasystemet för organisationernas behov. Läs mer om utlämnande av uppgifter.
Elektroniska ajourhållningstjänster för kommuner
För kommunerna finns elektroniska tjänster för anmälan och ajourhållning av uppgifter om byggprojekt, byggnader och lägenheter. Dessa tjänster är BDS-gränssnitt och BDS-användargränssnitt. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata beviljar användarrättigheter för ajourhållningstjänster.
Gör så här
Innan BDS-gränssnittet eller BDS-användargränssnittet för byggnadsuppgifter kan tas i bruk i kommunen ska kommunen ansöka om anmälningslov av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata för att anmäla byggprojekt- och byggnadsuppgifter i befolkningsdatasystemet. Kommunen ska ansluta sig till det sk. taktillståndet som skapats för detta ändamål.
Alla kommuner har för närvarande ett gällande anmälningstillstånd och anmälningstillstånd kan således sökas till en ny kommun som bildats genom en kommunsammanslagning.
Teknisk kravet för användningen av BDS-gränssnittet är utfärdat servicecertifikat av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Läs mer on servicecertifikat för organisationen.
Pris och handläggningstid
Kommunerna får använda BDS-administratörsgränsytan och BDS-administratörsgränssnittet avgiftsfritt.
Handläggningstiden av en anslutning till taktillståndet för anmälningstillståndet är cirka en vecka.
Vanliga frågor
De grundläggande uppgifterna om byggnaderna samlades år 1980 in till befolkningsdatasystemet i samband med befolknings- och bostadsräkningen med en blankettenkät som riktades till lägenhetsinnehavare och byggnadsägare. Efter den 1 november 1980 har tillståndspliktiga uppgifter om byggnadsprojekt (nya byggnader och bostadslägenheter samt ändringsarbeten) erhållits direkt från kommunerna.
Byggnads- och lägenhetsuppgifterna kontrollerades i stor omfattning i mitten av 1980-talet samt inför befolknings- och bostadsräkningen som gjordes 1990. Granskningarna riktades till bostadsbyggnader och bostäder samt till kontinuiteten i dataförbindelsen person–bostad–byggnad. I befolkningsdatasystemet finns mindre aningen mindre information om byggnader som färdigställts före 1980 än om nya byggnader.
Kontakta oss
Du kan kontakta oss via e-post [email protected]
E-postadressen är endast avsedd för organisationskunder. Privatpersoner kontaktar byggtillsynen eller tekniska sektorn i den kommun där byggnaden är belägen.
Länkar till lagar som berör ärendet
Statsrådets förordning om befolkningsdatasystemet (128/2010)
Nytt hem för informationen om den byggda miljön
Uppgifterna som bildas i byggandets tillståndsprocesser skickas i fortsättningen till det riksomfattande datasystemet för den byggda miljön, varifrån de statliga myndigheterna får de uppgifter som de behöver. Uppgifterna som skickas till datasystemet för den byggda miljön är i ett gemensamt avtalat, enhetligt format.
Kommunerna ska lämna uppgifter om byggande i interoperabelt och maskinläsbart till Ryhti-systemet senast den 1.1.2029. Kommunerna är dock skyldiga att hantera bygglov i form av informationsmodeller redan när lagen träder i kraft 1.1.2026.
- Privatpersoner
- Flytt
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Namnärenden
- Förmyndarskap
- Att få eller adoptera barn
- Äktenskap och parförhållande
- Dödsfall och bouppteckning
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Förlust av medborgarskap i en annan stat
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Tjänster av notarius publicus
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Val och rösträtt
- Bestyrkande av köp
- Registrering av anmälan om gåva
- Organisationer
- Certifikat, kort och stämplar
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Offentlig delgivning och kungörelser
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete