Byggnads - och lägenhetsuppgifter ajourhålls för både befolkningsbokföringens och samhällets offentliga och privata sektorns behov. Uppgifterna tillgodoser den offentliga förvaltningens behov av information om byggnader, lägenheter och boende samt betjänar produktionen av officiell statistik. Uppgifterna används av bland annat Skatteförvaltningen, Folkpensionsanstalten, Lantmäteriverket, Statistikcentralen och räddningsverken.
Elektroniska ajourhållningstjänster för kommuner
För kommunerna finns elektroniska tjänster för anmälan och upprätthållande av uppgifter om byggprojekt, byggnader och lägenheter. Dessa tjänster är BDS-gränssnittet och BDS-användargränssnittet. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata beviljar användarrättigheter för ajourhållningstjänster.
BDS-gränssnittet möjliggör meddelandebaserade funktioner för anmälan av uppgifter om byggnadsprojekt och byggnader i realtid samt begränsade ajourhållningsfunktioner mellan kommunens programvara för byggnadstillsyn och befolkningsdatasystemet.
Tekniska krav för användning av gränssnittet i kommunen:
- programvara för byggnadstillsyn som stöder användning av gränsytan
- införande av befolkningsdatasystemets permanenta byggnadsbeteckning (BDS-PBB)
- servicecertifikat av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
BDS-användargränssnitt är ett gränssnitt som används med webbläddrare och där byggnadsuppgifter kan hanteras med bläddrar- och ajourhållningsroller. Ajourhållningsrollen ger användaren omfattande rättigheter att lägga till, ändra på och stryka bygglovs- och byggnadsuppgifter samt tillgång till rapporter i befolkningsdatasystemet. Med bläddrar-rollen kan användaren syna alla bygglovs-, byggnads- och lägenhetsuppgifter som registrerats i befolkningsdatasystemet. Rapporter är bl.a. listan över ofullbordade bygglov och byggnader eller bygglov, där nya byggnadsklassificeringen fattas.
Alla kommuner har möjlighet att ta BDS-användargränssnittet och bläddrar- och ajourhållningsrollen i bruk.
Gör så här
För att ta ibruk BDS-användargränssnittet bör kommunen ha en namngiven ansvarsanvändare för BDS-ajourhållningen som har huvudansvaret för användningen av BDS-användargränssnittet i sin organisation.
Rättigheter att fungera som ansvarsanvändare för BDS-ajourhållningen ansöks via e-tjänster. En instruktion om webbtjänster för att meddela ansvarsanvändaren för BDS-ajourhållning finns på biblioteket på denna sida.
Ansvarsanvändaren för BDS-ajourhållningen ser till att ansöka om användarrättigheter för användarna som passar deras arbetsuppgifter.
Mer information
rahu.info(at)dvv.fi (e-posten endast avsedd för myndighetsbruk)
Ta i bruk en tabell för att göra massuppdateringar
Kommunerna har tillgång till en formbunden Excel-tabell som kan användas för att meddela postnummer- och adressändringar, om dessa inte kan meddelas via gränssnittet till befolkningsdatasystemet pga. t.ex. byggnaders bristfälliga grunddata eller via BDS-användargränssnittet. En motsvarande tabell finns tillgänglig även för koordinatkorrigeringar.
Ladda ner tabellen för massuppdateringar här. (på finska)
Ladda ner tabellen för koordinatkorrigeringar här. (på finska)
Lantmäteriverket: Förbättring av uppgifter om byggnader
Anvisningar för hur man fyller i tabellen finns i en av flikarna i Excel-tabellen.
Mer information
Leila Kivistö, fornamn.slaktnamn(at)dvv.fi
Pris
Kommunerna får använda BDS-administratörsgränsytan och BDS-administratörsgränssnittet avgiftsfritt.
Vanliga frågor
De grundläggande uppgifterna om byggnaderna samlades år 1980 in till befolkningsdatasystemet i samband med befolknings- och bostadsräkningen med en blankettenkät som riktades till lägenhetsinnehavare och byggnadsägare. Efter den 1 november 1980 har tillståndspliktiga uppgifter om byggnadsprojekt (nya byggnader och bostadslägenheter samt ändringsarbeten) erhållits direkt från kommunerna. Byggnads- och lägenhetsuppgifterna kontrollerades i stor omfattning i mitten av 1980-talet samt inför befolknings- och bostadsräkningen som gjordes 1990. Granskningarna riktades till bostadsbyggnader och bostäder samt till kontinuiteten i dataförbindelsen person–bostad–byggnad. I befolkningsdatasystemet finns mindre aningen mindre information om byggnader som färdigställts före 1980 än om nya byggnader.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- Invånarförteckning till disponentbyråer och servicebolag
- Urvalet Personens grunduppgifter för kommuner
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten