Det digitala stödet
Det är Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas uppgift att skapa ett riksomfattande nätverk för digitalt stöd samt förbättra kännedomen om det digitala stödet och göra det enklare att hitta. Med hjälp av registrets uppgifter uppdateras en aktuell lägesbild av de digitala stödtjänster som erbjuds i Finland. Uppgifterna används även för att hålla kontakten med de organisationer som erbjuder digitalt stöd.
Register över organisationer som tillhör det digitala stödets nationella nätverk
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Fågelviksgränden 2, 00530 Helsingfors
PB 123, 00531 Helsingfors
Telefon (växeln) 02 9553 6000, e-post kirjaamo(a)dvv.fi
Kontaktperson i ärenden som gäller registret
Projektchef Minna Piirainen
Fågelviksgränden 2, 00530 Helsingfors
Telefon (växel) 02 9553 6000, e-post kirjaamo(a)dvv.fi
Telefon (växel) 02 9553 6000, [email protected]
Registret över organisationer som tillhör det digitala stödets nationella nätverk förs för att kartlägga det digitala stödets nationella omfattning. Dessutom samlas uppgifter om organisationernas kontaktpersoner in för kontakt. Registret förs för att sköta MDB:s lagstadgade uppgifter.
Uppgifterna förvaras tills vidare. Om organisationen slutar erbjuda digitalt stöd raderas uppgifterna från registret. Personen kan själv radera sina uppgifter från registret genom att kontakta Digistödsteamet vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata på adressen [email protected].
- Namn
- Telefonnummer
- E-postadress
- Information om den organisation som den registrerade representerar och det digitala stöd organisationen erbjuder
Uppgifterna i registret kommer antingen via den blankett den registrerade själv fyllt i eller som fyllts i av det digitala stödets regionala koordinator. Registreringen baserar sig på den registrerades samtycke.
Uppgifterna utlämnas inte regelmässigt.
Personuppgifter lämnas inte ut utanför EU/EES-området.
Inget automatiskt beslutsfattande och ingen automatisk profilering görs utifrån uppgifterna i personregistret.
Granskningsrätt
Du har rätt att be om tillgång till dina egna personuppgifter, det vill säga att granska de uppgifter som finns om dig i personregistret. Du kan granska de uppgifter som sparats om dig via Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas e-tjänst. Du kan också skicka en begäran om kontroll av egna uppgifter till registratorskontoret vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Var beredd att bevisa din identitet.
Du får uppgifterna inom en månad. Om uppgifterna av motiverade skäl inte kan lämnas inom denna tid, kan Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata förlänga tidsfristen med högst två månader. I det här fallet får du ett meddelande om förseningen.
Rätt att yrka på ändring av uppgift
Du har rätt att yrka på att dina personuppgifter ska rättas. Lämna in ett skriftligt yrkande till kontaktpersonen för registret (punkten Personuppgiftsansvarig och kontaktperson). I yrkandet på rättelse ska du nämna vilken uppgift som ska korrigeras och exakt vilken ändring du vill göra eller ange vilka kompletterande uppgifter du vill ha införda i registret. Din identitet kontrolleras när du yrkar på rättelse.
Begränsningarna i den registrerades rättigheter gäller behandlingen av personuppgifterna
Merparten av tjänsterna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata grundar sig på iakttagande av myndighetens lagstadgade skyldighet eller på utövande av offentlig makt. I dessa fall har du inte rätt att kräva att dina uppgifter tas bort eller överförs till ett annat system eller att motsätta dig att dina personuppgifter behandlas. Det går inte heller att be om att behandlingen av personuppgifter ska begränsas.
Du har rätt att besvära dig hos dataombudsmannen angående behandlingen av personuppgifter.
Dataombudsmannens byrå, PB 800, 00521 Helsingfors
Mera information finns i Dataombudsmannens anvisningar