Spärrmarkering
Spärrmarkering är en exceptionell åtgärd som begränsar utlämnandet av dina adressuppgifter ur befolkningsdatasystemet. När du har en spärrmarkering kan uppgifter om din adress och hemkommun endast lämnas ut till sådana myndigheter som får behandla uppgifter som omfattas av spärrmarkering.
Vilka register omfattas av spärrmarkeringen?
Spärrmarkeringen gäller endast befolkningsdatasystemet och Traficoms trafik- och transportregister. Förbudet omfattar inte andra myndigheters eller organisationers personregister som innehåller adressuppgifter, såsom Patent- och registerstyrelsens handelsregister. I dessa syns alltså dina uppgifter trots spärrmarkeringen.
När kan jag och min familj få en spärrmarkering?
Vi registrerar en spärrmarkering om du har grundad och uppenbar anledning att misstänka att din eller din familjs hälsa eller säkerhet är hotad. Sådana hotsituationer är till exempel situationer med familjevåld eller om du har ett yrke där du kan råka ut för hot om allvarligt fysiskt våld.
Hur länge är spärrmarkeringen i kraft?
När vi registrerar en spärrmarkering för första gången gäller den i högst fem år. Därefter kan man be att giltighetstiden förlängs med två år åt gången. Om du ansöker om förlängning av spärrmarkeringen ska du motivera din ansökan lika noggrant som när du ansöker om den för första gången.
En spärrmarkering kan gälla tills vidare endast av särskilda skäl.
Gör så här
1. Fyll i ansökan om spärrmarkering. Motivera vilket hot du utsätts för och hur sannolikt det är.
Om du med samma ansökan också ansöker om spärrmarkering
- för en myndig person, ska ansökan innehålla personens underskrift
- för en minderårig, ska ansökan innehålla vårdnadshavarnas underskrifter.
2. Skaffa handlingar som bekräftar hotet. Sådana är till exempel en brottsanmälan, ett domstolsbeslut eller arbetsgivarens utredning om det hot som yrket medför, om du ansöker om spärrmarkering på grund av ditt yrke. Du måste skaffa fram handlingarna själv, eftersom vi inte kan skaffa dem åt dig.
3. Lämna in ansökan och de bifogade handlingarna till oss på något av följande sätt:
- Med krypterad e-post. Ange vaes[email protected] som mottagare för den krypterade e-posten.
- Genom att föra eller posta dem till vilket av våra serviceställen som helst.
Att avlägsna en spärrmarkering
Jag är myndig och vill avlägsna min spärrmarkering.
Du kan själv avlägsna spärrmarkeringen direkt på sidan Personuppgifter i webbtjänsten Suomi.fi.
Om du inte kan avlägsna förbudet elektroniskt, kan du personligen besöka vårt serviceställe eller per e-post eller brev begära att förbudet upphävs. Observera att det då tar längre tid att avlägsna spärrmarkeringen.
Jag är vårdnadshavare till ett minderårigt barn och vill avlägsna mitt barns spärrmarkering.
En minderårig kan inte själv avlägsna en spärrmarkering. Vårdnadshavarna begär att förbudet avlägsnas på den minderårigas vägnar.
Båda vårdnadshavarna ska begära att förbudet avlägsnas i Suomi.fi-tjänsten under ”Registrering av kontaktadress i samband med spärrmarkering eller avlägsnande av spärrmarkering”.
Om ni inte kan avlägsna förbudet elektroniskt, kan ni personligen besöka vårt serviceställe eller per e-post eller brev begära att förbudet upphävs. Observera att det då tar längre tid att avlägsna spärrmarkeringen.
Vanliga frågor
Vi behandlar ansökningar om spärrmarkering utan dröjsmål.
Behandlingen tar längre om vi måste be dig om tilläggsuppgifter. Därför är det viktigt att du motiverar din ansökan väl och bifogar handlingar som verifierar hotet.
En spärrmarkering döljer anteckningar om en persons adress och hemkommun i det befolkningsdatasystem som myndigheterna använder och förhindrar att uppgifterna förmedlas till sådana privata aktörer som annars skulle få dessa uppgifter. Därmed syns inte uppgifter om hemkommun och adress i till exempel sjukhusens, städernas, bankernas och försäkringsbolagens system. Detta leder oundvikligen till situationer där vissa tjänster inte kan erbjudas lika snabbt och smidigt som i normala fall. I vissa fall går det över huvud taget inte att få en tjänst.
Spärrmarkeringen gäller endast befolkningsdatasystemet och Traficoms trafik- och transportregister. Den hindrar inte att adressuppgifterna syns i ett annat register. Åtminstone telefonoperatörer och posten bör informeras om att dina adressuppgifter är hemliga.
Om du inte flyttar till ny adress efter att spärrmarkeringen beviljats, kan dina adressuppgifter trots spärrmarkeringen finnas kvar i olika företags register. Adressen försvinner alltså inte automatiskt från andra register.
Efter att spärrmarkeringen beviljats lönar det sig för dig att vara uppmärksam på vart du anmäler dina adressuppgifter.
Myndigheterna har trots spärrmarkeringen rätt att få dina adressuppgifter för att sköta en lagstadgad uppgift.
Vi kan inte förmedla din post till dig.
Om vi har antecknat en spärrmarkering i befolkningsdatasystemet för dig kan vi också registrera en kontaktadress till dig. Då är kontaktadressen offentlig i befolkningsdatasystemet och den kan lämnas ut till den som ber om adressuppgifter för ett godtagbart användningsändamål. Därför bör uppgifter om ditt boende inte framgå av kontaktadressen. Den kan alltså inte vara din hemadress.
Om du vill kan du ange en kontaktadress i Suomi.fi-tjänsten under ”Registrering av kontaktadress i samband med spärrmarkering eller avlägsnande av spärrmarkering”.
Spärrmarkeringen avlägsnas tidigast inom några dagar efter det att uppgiften om spärrmarkeringen har avlägsnats ur befolkningsdatasystemet. Detta varierar dock och ibland kan en anteckning om spärrmarkering påverka uträttandet av ärenden ännu flera år senare.
Ta först reda på om du uttryckligen behöver ett gammalt beslut eller ett utdrag ur befolkningsdatasystemet av vilket både din hemadress och uppgift om att du har en spärrmarkering framgår.
Om det räcker med ett utdrag ur befolkningsdatasystemet kan du beställa ett sådant genom att följa anvisningarna på vår webbplats.
Om du behöver en kopia av det gamla beslutet kan du beställa det från oss per e-post. Ange ditt namn, din födelsetid samt var och när du har beviljats spärrmarkering. Beakta att kopian kan vara avgiftsbelagd.
Kontrollera att de förbud du har anmält i befolkningsdatasystemet i kraft. Du kan ta i bruk och avlägsna förbuden i tjänsten Kontrollera dina personuppgifter. Om det på grund av ett hot mot dig inte räcker med de förbud du själv kan anmäla, kan du ansöka om spärrmarkering.
Kontakta oss
E-post
Använd kypterad e-post om ditt meddelande innehåller personuppgifter eller annat konfidentiellt. Skicka meddelandet till [email protected].
Telefon
Telefontjänsten numret är 0295 536 411.
Servicetider: mån–fre 9–15
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten