Ansökan eller återkallelse av spärrmarkering
Om du har befogad orsak att misstänka att din eller din familjs hälsa eller säkerhet är hotad kan en spärrmarkering göras för dig och din familj i befolkningsdatasystemet. Spärrmarkeringen kan också återkallas.
En spärrmarkering är en sällsynt säkerhetsåtgärd genom vilken man begränsar utlämnandet av uppgifter gällande personens adress, bostadsort och hemkommunsuppgifter ur befolkningsdatasystemet till sådana myndigheter som har rätt att behandla uppgifter som omfattas av spärrmarkeringen. Spärrmarkeringen gäller inte andra eventuella personregister som innehåller adressuppgifter.
En spärrmarkering kan sökas av en person har grundad och uppenbar anledning att misstänka att hans eller hennes eller familjens hälsa eller säkerhet är hotad. Sådana situationer kan vara till exempel situationer där ett vittne behöver skyddas, situationer av familjevåld eller situationer där en person har ett sådant yrke att han eller hon regelbundet utsätts för allvarligt hot om fysiskt våld.
För ansökan om spärrmarkering ska en skriftlig ansökan med tydliga motiveringar om det konkreta hotet mot sökanden och hur sannolikt det är lämnas in till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Myndiga personer undertecknar själva ansökan medan vårdnadshavarna tillsammans undertecknar en minderårig persons ansökan. Handlingar som bevisar hotet ska bifogas till ansökan.
I befolkningsdatasystemet kan man registrera en kontaktadress som inte omfattas av begränsningarna av utlämnande av spärrmarkering för kunden. Tack vare adressen kan personen som beviljats spärrmarkering kontaktas. Kontaktadressen ska vara en adress som inte avslöjar uppgifter om var personen bor (till exempel en postboxadress).
Gör så här
- Fyll i ansökan där du motiverar behovet av spärrmarkering och dess sannolikhet.
- Bifoga bilagor som kan verifiera hotet till ansökan och lämna in ansökan jämte bilagor till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
- Du kan skicka ansökan per post eller lämna in den på servicestället.
- Använd krypterad e-post om d skickar ansökan per e-post.
- Du kan meddela din kontaktadress i tjänsten Lomake.fi. Kontaktadressen kan till exempel vara ett postbox eller en adress till en bekant. Adressen får inte avslöja var du befinner dig.
Minneslista
- Ansökan om spärrmarkering kräver en skriftlig ansökan.
- Skaffa handlingar som bekräftar hotet som bilaga till ansökan.
- Kontrollera att du har undertecknat ansökan och att du har de samtycken som behövs (till exempel av myndiga sökanden i samma ansökan och av ett minderårigt barns andra vårdnadshavare).
Vanliga frågor
En spärrmarkering söks skriftligen hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
För att vi ska kunna bedöma hotet och hur sannolikt det är att det realiseras ska du till ansökan foga handlingar som bevisar hotet, till exempel en brottsanmälan, ett domstolsbeslut eller, om du ansöker om spärrmarkering på grund av ditt yrke, en skriftlig utredning av arbetsgivaren över det hot du utsätts för på grund av ditt yrke.
I de flesta fall fogas till ansökan om spärrmarkering brottsanmälningar, domstolsprotokoll eller, om spärrmarkeringen söks på grund av personens yrke, arbetsgivarens utredning över det hot yrket medför.
Ansökningar om spärrmarkering behandlas utan dröjsmål. Om vi måste be om kompletterande uppgifter, fördröjs behandlingen av ärendet. Det är viktigt att ansökan motiveras väl och att handlingar som vittnar om hotet har fogats till den.
En kontaktadress syns som offentlig adress i befolkningsdatasystemet. Kontaktadressen kan inte vara din hemadress och den får inte avslöja din bostadsort. Som kontaktadress har använts till exempel en postbox antingen i hemkommunen eller i en annan stad.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata förmedlar inte post.
En spärrmarkering döljer anteckningar om en persons adress och hemkommun i det befolkningsdatasystem som myndigheterna använder och förhindrar helt och hållet att uppgifterna förmedlas till sådana privata aktörer som annars skulle få dessa uppgifter. Därmed syns inte uppgifter om hemkommun och adress i till exempel sjukhusens, städernas, bankernas och försäkringsbolagens system. Detta leder oundvikligen till situationer där vissa tjänster inte kan erbjudas lika snabbt och smidigt som normalt. I vissa fall går det över huvudtaget inte att få en tjänst.
En spärrmarkering ska återkallas skriftligen. Det behövs inga motiveringar för att återkalla spärrmarkeringen.
Spärrmarkeringen avlägsnas tidigast inom några dagar efter det att uppgiften om spärrmarkeringen har avlägsnats ur befolkningsdatasystemet. Detta varierar dock och ibland kan en anteckning om spärrmarkering påverka uträttandet av ärenden ännu fler år senare.
En anteckning om spärrmarkering gäller endast befolkningsdatasystemet och förhindrar inte att adressuppgifter syns i andra register. Åtminstone telefonoperatörer och posten bör informeras om att dina adressuppgifter är hemliga.
Om du inte byter adress efter att spärrmarkeringen beviljats är det möjligt att dina adressuppgifter trots anteckningen om spärrmarkering finns i olika företags register. Efter att du beviljats spärrmarkering måste du vara mycket noga med att inte uppge din adress till olika företag så att den finns i något företags register.
Myndigheterna har trots spärrmarkeringen rätt att få dina adressuppgifter för att sköta ett lagstadgat uppdrag.
Kontakta oss
E-post
Använd kypterad e-post om ditt meddelande innehåller personuppgifter eller annat konfidentiellt. Skicka meddelandet till [email protected]
Telefon
Telefonnummer 0295 536 411
Vi betjänar per telefon på vardagar kl. 9–12
Serviceställen
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Livsförändringar utomlands
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Val och rösträtt
- Förmyndarskap
- Intressebevakningsfullmakt
- Enklare alternativ till intressebevakning
- Förordnande av intressebevakare
- Intressebevakarens person och uppgifter
- Intressebevakning för en minderårig
- Vem kan vara intressebevakare?
- Rättshandlingar som kräver tillstånd
- Förordnade av ställföreträdande intressebevakare
- Intressebevakningens upphörande
- Att avstå från uppdraget som intressebevakare
- Bevakning av en frånvarande persons eller en blivande egendomsägares intressen
- Övervakning av intressebevakarens verksamhet
- Begränsning av handlingsbehörigheten och omyndigförklaring
- Utdrag registret över förmynderskapsärenden
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Uppdatering av kundregister
- Urvalstjänster
- Befolkningsdatasystemets söktjänster
- Magistratregistrens söktjänster
- Registerutdrag
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Om myndigheten