Beställ intyg från befolkningsdatasystemet
Intyg som beställs kan gälla dig själv eller någon annan. Intyg ska beställas för ett godtagbart användningsändamål. Intygen är avgiftsbelagda.
Du behöver inga separata intyg för att uträtta ärenden med finska myndigheter, utan myndigheterna får uppgifterna direkt från befolkningsdatasystemet.
På webben kan du avgiftsfritt kontrollera dina gällande uppgifter i befolkningsdatasystemet.
Välj det intyg du behöver
Levnadsintyg
Intyg behövs till exempel för bouppteckning om du är arvinge till den avlidne eller testamentstagare. Du behöver ett levnadsintyg om dig själv för bouppteckning endast om uppgiften om att du lever inte framgår av släktutredningen.
Beställ ett intyg i samma ärende från endast en kanal.
Intyg som beställts via självbetjäningen är förmånligare och du får genast tillgång till det elektroniska intyget. Från självbetjäningen kan du endast beställa intyg åt dig själv eller någon du är vårdnadshavare för. I självbetjäningen hittar du uppgifter i standardform som kommer på intyget. Om du behöver annan information, beställ intyget per e-post, telefon eller blankett.
Intyg från befolkningsdatasystemet som självbetjäning
I Intygstjänsten använder vi ett automatiserat avgörandeförfarande. Om du beställer ett intyg för en finländsk aktör eller EU-parlamentet eller EU-kommissionen ges intyget automatiskt. Intyg från befolkningsdatasystemet betalas i tjänsten i samband med beställningen. Mer information om det automatiska beslutsförfarandet finns på vår webbplats.
En beställning som betalats via självbetjäningen kan inte annulleras.
Kan du inte uträtta ditt ärende på nätet?
Om du inte kan uträtta ärendet på nätet kan du bekanta dig med andra sätt att uträtta ärenden.
Mer information om bouppteckning
Hemvistintyg
Du kan beställa ett hemvistintyg om du behöver bevisa din nuvarande bostadsort. Sådana situationer kan vara till exempel för att skaffa parkeringstillstånd, situationer med anknytning till avfallshantering, hobbyer som är bundna till orten eller ansökan om förmåner i anslutning till dem samt att ansöka om eller säga upp en bostad.
Din nya adress gäller från och med den dag du anmäler som flyttningsdatum i flyttningsanmälan. Observera att det kan dröja innan uppgifterna förs in i befolkningsdatasystemet.
Beställ ett intyg i samma ärende från endast en kanal.
Intyg som beställts via självbetjäningen är förmånligare och du får genast tillgång till det elektroniska intyget. Från självbetjäningen kan du endast beställa intyg åt dig själv eller någon du är vårdnadshavare för. I självbetjäningen hittar du uppgifter i standardform som kommer på intyget. Om du behöver annan information, beställ intyget per e-post, telefon eller blankett.
Intyg från befolkningsdatasystemet som självbetjäning
I Intygstjänsten använder vi ett automatiserat avgörandeförfarande. Om du beställer ett intyg för en finländsk aktör eller EU-parlamentet eller EU-kommissionen ges intyget automatiskt. Intyg från befolkningsdatasystemet betalas i tjänsten i samband med beställningen. Mer information om det automatiska beslutsförfarandet finns på vår webbplats.
En beställning som betalats via självbetjäningen kan inte annulleras.
Kan du inte uträtta ditt ärende på nätet?
Om du inte kan uträtta ärendet på nätet kan du bekanta dig med andra sätt att uträtta ärenden.
Äktenskapsintyg
Med ett äktenskapsintyg kan du intyga ett äktenskap som är registrerat i Finland. Äktenskapsintyg kan behövas till exempel när du registrerar ditt äktenskap utomlands.
Beställ ett intyg i samma ärende från endast en kanal.
Intyg som beställts via självbetjäningen är förmånligare och du får genast tillgång till det elektroniska intyget. Från självbetjäningen kan du endast beställa intyg åt dig själv eller någon du är vårdnadshavare för. I självbetjäningen hittar du uppgifter i standardform som kommer på intyget. Om du behöver annan information, beställ intyget per e-post, telefon eller blankett.
Intyg från befolkningsdatasystemet som självbetjäning
I Intygstjänsten använder vi ett automatiserat avgörandeförfarande. Om du beställer ett intyg för en finländsk aktör eller EU-parlamentet eller EU-kommissionen ges intyget automatiskt. Intyg från befolkningsdatasystemet betalas i tjänsten i samband med beställningen. Mer information om det automatiska beslutsförfarandet finns på vår webbplats.
En beställning som betalats via självbetjäningen kan inte annulleras.
Kan du inte uträtta ditt ärende på nätet?
Om du inte kan uträtta ärendet på nätet kan du bekanta dig med andra sätt att uträtta ärenden.
Beställning av äktenskapsintyg
Civilståndsintyg
Med civilståndsintyg kan du intyga ditt civilstånd. Av intyget framgår det om du är gift, i ett registrerat partnerskap, ogift, frånskild eller änka/änkling.
Beställ ett intyg i samma ärende från endast en kanal.
Intyg som beställts via självbetjäningen är förmånligare och du får genast tillgång till det elektroniska intyget. Från självbetjäningen kan du endast beställa intyg åt dig själv eller någon du är vårdnadshavare för. I självbetjäningen hittar du uppgifter i standardform som kommer på intyget. Om du behöver annan information, beställ intyget per e-post, telefon eller blankett.
Intyg från befolkningsdatasystemet som självbetjäning
I Intygstjänsten använder vi ett automatiserat avgörandeförfarande. Om du beställer ett intyg för en finländsk aktör eller EU-parlamentet eller EU-kommissionen ges intyget automatiskt. Intyg från befolkningsdatasystemet betalas i tjänsten i samband med beställningen. Mer information om det automatiska beslutsförfarandet finns på vår webbplats.
En beställning som betalats via självbetjäningen kan inte annulleras.
Kan du inte uträtta ditt ärende på nätet?
Om du inte kan uträtta ärendet på nätet kan du bekanta dig med andra sätt att uträtta ärenden.
Beställning av civilståndsintyg
Födelseintyg
Med ett födelseintyg kan du styrka ditt officiella födelsedatum. Intyget kan behövas till exempel när du flyttar utomlands eller registrerar dig som invånare i ett annat land. Till exempel skolor och daghem utomlands kan också kräva födelseintyg.
Beställ ett intyg i samma ärende från endast en kanal.
Intyg som beställts via självbetjäningen är förmånligare och du får genast tillgång till det elektroniska intyget. Från självbetjäningen kan du endast beställa intyg åt dig själv eller någon du är vårdnadshavare för. I självbetjäningen hittar du uppgifter i standardform som kommer på intyget. Om du behöver annan information, beställ intyget per e-post, telefon eller blankett.
Intyg från befolkningsdatasystemet som självbetjäning
I Intygstjänsten använder vi ett automatiserat avgörandeförfarande. Om du beställer ett intyg för en finländsk aktör eller EU-parlamentet eller EU-kommissionen ges intyget automatiskt. Intyg från befolkningsdatasystemet betalas i tjänsten i samband med beställningen. Mer information om det automatiska beslutsförfarandet finns på vår webbplats.
En beställning som betalats via självbetjäningen kan inte annulleras.
Kan du inte uträtta ditt ärende på nätet?
Om du inte kan uträtta ärendet på nätet kan du bekanta dig med andra sätt att uträtta ärenden.
Släktutredning
Släktutredningen behövs oftast för att utreda den avlidnes arvingar i anslutning till en bouppteckning.
Intyg över boendeuppgifter
Med intyget över boendeuppgifter kan du bevisa din nuvarande adress eller boendehistoria. Du kan behöva ett intyg till exempel för att skaffa parkeringstillstånd eller ansöka om bostad.
Din nya adress gäller från och med den dag du anmäler som flyttningsdatum i flyttningsanmälan. Observera att det kan dröja innan uppgifterna förs in i befolkningsdatasystemet.
Intyg över uppgifter om person jämte familjeförhållanden
Med ett intyg över uppgifter om person jämte familjeförhållanden kan du till exempel intyga personens barn samt nuvarande eller tidigare äktenskapsuppgifter. Du kan behöva intyget till exempel för att registrera uppgifter om familjeförhållanden hos en utländsk myndighet eller för ansökan om medborgarskap i en utländsk stat.
Invånarförteckning
Invånarförteckning för bostadsaktiebolag
Om du är en privatperson som är disponent för ett bostadsaktiebolag kan du beställa en invånarförteckning för ett godtagbart användningsändamål. Disponentbyråer och servicebolag kan ansöka om datatillstånd för urval från invånarförteckningen. Läs mer om datatillstånd.
Invånarförteckning för privatpersoner
Om du är en privatperson kan du endast beställa en invånarförteckning för ett godtagbart användningsändamål.
Intyg från andra register
Följ de intygsspecifika anvisningarna för att beställa det intyg du behöver.
Beställ ett intyg i samma ärende från endast en kanal.
Kom ihåg att annullera din beställning om du slutligen inte behöver intyget eller beställer det på nytt via en annan kanal. Om en annullering inte görs behandlar vi din begäran och du får en faktura på beställningen.
- Utdrag ur registret över förmynderskapsärenden
- Levnadsintyg utfärdat av notarius publicus
- Andra intyg av notarius publicus
- Kopia av registrerat äktenskapsförord
- Intyg ur registret över äktenskapsförordsärenden
- Intyg ur vigselrättsregistret
- Intyg ur registret över gåvoärenden
- Registerutdrag för religionssamfund Länk till en annan webbplatsyja-external-link-opens-in-a-new-tabyja-external-link-opens-in-a-new-tab
Användningsändamål i utlandet
Intygsmodeller och kontroll av intygets riktighet
Elektroniskt intyg
Man kan från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas självbetjäning beställa elektroniska intyg över boningsort, civilstånd och äktenskap samt levnads- och födelseintyg.
Det elektroniska intyget innehåller inte stämpel från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Intygets riktighet kan kontrolleras hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata med hjälp av koden på intyget. Anvisningar finns i slutet av sidan.
Exempel på elektroniska intyg 1yja-document-link-opens-in-a-new-tabyja-document-link-opens-in-a-new-tab
Exempel på elektroniska intyg 2 Filen öppnas i en ny flikyja-document-link-opens-in-a-new-tabyja-document-link-opens-in-a-new-tab
Intyg av tjänsteman
När en tjänsteman gör ett intyg för inhemskt bruk innehåller intyget en maskinell underskrift eller en elektronisk underskrift. Intyg för utländskt bruk innehåller en manuell underskrift och en stämpel från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Exempel på intyg av tjänsteman 1Filen öppnas i en ny flikyja-document-link-opens-in-a-new-tabyja-document-link-opens-in-a-new-tab
Exempel på intyg av tjänsteman 2 Filen öppnas i en ny flikyja-document-link-opens-in-a-new-tabyja-document-link-opens-in-a-new-tab
Obs! Befolkningsregistercentralen och magistraterna sammanslogs 2020 till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Det kan finnas intyg som är giltiga antingen med magistratens eller Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas logo.
Kontroll av intygets riktighet
Vi kan kontrollera intygets riktighet med hjälp av identifikationen på 32 tecken längst ned på intyget. Utöver identifikationen ska du uppge dina uppgifter (ditt namn, din födelsetid och/eller personbeteckning) för granskning.
Du kan be om kontroll per telefon, tfn 0295 536 230, telefontid vardagar kl. 9–15.
Dödsfallsintyg
Du kan behöva ett dödsfallsintyg till exempel för att registrera ett dödsfall utomlands.
Vanliga frågor om intyg och utdrag
Allmänt
Vi hämtar uppgifterna till intygen från befolkningsdatasystemet. Du kan kontrollera dina uppgifter i tjänsten PersonuppgifterLänk till en annan webbplats, Öppnas i en ny flikyja-external-link-opens-in-a-new-tabyja-external-link-opens-in-a-new-tab.
Du kan själv korrigera ditt tilltalsnamn, yrke, e-post, modersmål och kontaktspråk i tjänsten PersonuppgifterLänk till en annan webbplats, Öppnas i en ny flikyja-external-link-opens-in-a-new-tabyja-external-link-opens-in-a-new-tab.
Om det förekommer andra fel i dina uppgifter ska du kontakta vårt serviceställe.
Du kan beställa intyg över dig själv. Dessutom kan du beställa levnadsintyg, födelseattest och hemvistintyg för en person som du är vårdnadshavare för. Som vårdnadshavare får du uppgifter om dem du är vårdnadshavare för så länge vårdnadsförhållandet pågår.
Du kan också beställa intyg för en annan person för ett godtagbart ändamål. Uppgifterna lämnas ut om de lagstadgade förutsättningarna för utlämnande av uppgifter uppfylls.
Du kan beställa intyg på finska, svenska och engelska. Det är också möjligt att få intyg på spanska, italienska, franska och tyska, varvid leveranstiden är längre.
Det finsk- och svenskspråkiga intyget kan åtföljas av en flerspråkig EU-standardblankett på vilket som helst av EU:s officiella språk. EU:s flerspråkiga standardblankett är ett formulär som används inom EU som bilaga till befolkningsdatasystemets intyg och är avsett som översättningshjälp.
Om du beställer ett intyg för inhemskt bruk, kontrollera intygets giltighetstid hos mottagaren av intyget.
Om du beställer ett intyg för utländskt bruk, kontrollera intygets giltighetstid hos den utländska mottagaren av intyget. Praxisen varierar mellan olika länder.
Giltighetstiden beror på intygets syfte. Ett levnadsintyg bevisar till exempel att en person levde den dagen då intyget utfärdades.
Du behöver en släktutredning för att sköta dödsboärenden. Läs mer och beställ den på släktutredningssidan.
Ämbetsbevis och intyg ur befolkningsdatasystemet är samma sak. Församlingarna använder benämningen ämbetsbevis och avser ett intyg ur person- och/eller familjeuppgifterna i databefolknings- systemet, till exempel en släktutredning eller ett levnadsintyg.
Beställning:
• Släktutredning
• Intyg från befolkningsdatasystemet
Du kan beställa ett enskilt intyg från befolkningsdatasystemet per e-post på utdrag@dvv.fiyja-external-link-opens-in-a-new-tabyja-external-link-opens-in-a-new-tab.
Vänligen uppge alltid ditt namn och uppgifterna om företaget du representerar, intygets användningsändamål samt vilka uppgifter du behöver för intyget.
Om ditt företag upprepade gånger har behov av att använda befolkningsdatasystemets person-, byggnads- eller lägenhetsuppgifter, kontakta vtjkysely@dvv.fiyja-external-link-opens-in-a-new-tabyja-external-link-opens-in-a-new-tab.
Självbetjäning
Du kan beställa levnadsintyg, hemvistintyg och födelseattest över dig själv och de personer som du är vårdnadshavare för. Du kan även beställa ett äktenskapsintyg och civilintyg. Du kan också beställa EU:s flerspråkiga standardformulär eller Apostille-intyg.
Du kan logga in i självbetjäningen med nätbankskoder eller mobilcertifikat härLänk till en annan webbplats, Öppnas i en ny flikyja-external-link-opens-in-a-new-tabyja-external-link-opens-in-a-new-tab.
För inhemskt bruk är intyget elektroniskt och du kan skriva ut det genast efter betalningen.
Om du beställer ett intyg för utländsk användning skickar vi intyget och en eventuell standardblankett per post.
Om du beställer ett intyg för inhemsk användning är intyget elektroniskt och står till ditt förfogande genast efter betalningen.
Handläggningstiden för ett intyg som ska uppvisas utomlands är 2-5 vardagar + postgången.
Ett intyg för inhemskt bruk sparas i tjänsten Meddelanden om du har tagit i bruk tjänsten Suomi.fi-meddelanden. Om du inte har tagit i bruk tjänsten Meddelanden, sparas intyget i tjänsten 24 timmar efter att det betalats.
Du kan bekanta dig med tjänsten Suomi.fi-meddelanden och ta den i bruk härLänk till en annan webbplats, Öppnas i en ny flikyja-external-link-opens-in-a-new-tabyja-external-link-opens-in-a-new-tab.
Om du är myndig och har en spärrmarkering kan du som vanligt beställa ett intyg över dig själv. Utdraget kommer att innehålla uppgift om att du har spärrmarkering.
Om en person du är vårdnadshavare för har en spärrmarkering, kan du inte beställa ett intyg för hen via självbetjäningen. Om du är 15-18 år och har en spärrmarkering kan du inte beställa intyget via självbetjäningen. Kontakta i sådana fall servicestället.
Du kan endast beställa ett intyg över dig själv eller de personer som du är vårdnadshavare för.
Om du vill beställa ett intyg över en annan person för ett godtagbart användningsändamål kan du göra beställning via krypterad e-post på adressen vtj-todistus@dvv.fiyja-external-link-opens-in-a-new-tabyja-external-link-opens-in-a-new-tab, per telefon eller med en blankettLänk till en annan webbplats, Öppnas i en ny flikyja-external-link-opens-in-a-new-tabyja-external-link-opens-in-a-new-tab. Vänligen uppge alltid dina uppgifter, intygets användningsändamål och vilka uppgifter du behöver för intyget.
Om du är stadigvarande bosatt utomlands kan du inte beställa levnadsintyg. Du kan då vända dig till Finlands ambassad. Om du råkar befinna dig i Finland kan du boka tid till notarius publicus på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Du kan ändå beställa andra intyg från självbetjäningen om du har nätbankskoder eller ett mobilcertifikat.
Du kan beställa ett intyg över dig själv eller de personer som du är vårdnadshavare för. I tjänsten kan också beställas ett Apostille-intyg som bifogas intyget. Intyget kan beställas på finska, svenska eller engelska.
Dessutom kan du beställa intyget per krypterad e-postLänk till en annan webbplatsyja-external-link-opens-in-a-new-tabyja-external-link-opens-in-a-new-tab på adressen vtj-todistus@dvv.fiyja-external-link-opens-in-a-new-tabyja-external-link-opens-in-a-new-tab, per telefon eller med blankettLänk till en annan webbplats, Öppnas i en ny flikyja-external-link-opens-in-a-new-tabyja-external-link-opens-in-a-new-tab. Vänligen uppge alltid dina egna uppgifter, intygets användningsändamål och vilka uppgifter du behöver för intyget.
Om du har problem med att öppna ett elektroniskt intyg som redan betalats, sänd e-post till adressen todistus.palaute@dvv.fiyja-external-link-opens-in-a-new-tabyja-external-link-opens-in-a-new-tab.
Intyg som beställts från självbetjäningen för utländskt bruk skickas per post. Handläggningstiden för intyget 2–5 vardagar + postgången.
Om intyget inte kommer inom två veckor, skicka e-post till adressen todistus.palaute@dvv.fiyja-external-link-opens-in-a-new-tabyja-external-link-opens-in-a-new-tab.
Släktutredningar kan ej beställas via självbetjäning, då släktutredningar skrivs manuellt utgående från gamla civil-/befolkningsregister. Dessa uppgifter erhålls inte från befolkningsdatasystemet.
Beställa släktutredning med elektronisk blankettLänk till en annan webbplatsyja-external-link-opens-in-a-new-tabyja-external-link-opens-in-a-new-tab eller per telefon.
Tilläggsuppgifter om släktutredningar
Beställningar från utlandet
Sättet att beställa ett intyg beror på om du bor utomlands permanent och vilken typ av intyg du behöver.
Du kan beställa ett intyg via självbetjäning i följande situationer:
- Du behöver ett levnadsintyg, ett hemvistintyg eller ett födelseintyg för dig själv eller för någon som du är vårdnadshavare för. Observera att om du bor permanent utomlands kan du inte få ett levnadsintyg via tjänsten.
- Du behöver ett äktenskapsintyg eller ett civilståndsintyg för dig själv.
För att logga in i självbetjäningen krävs finländska nätbankskoder eller mobilcertifikat. Det är också möjligt att logga in med ett elektroniskt identifieringsverktyg från ett annat EU-land (eIDAS) för att beställa ett hemvistintyg eller ett födelseintyg.
Om du behöver mer omfattande uppgifter om familjerelationer i ditt intyg eller om du beställer ett intyg för en annan person kan du göra beställningen genom att fylla i webblanketten, förutsatt att du har finländska nätbankskoder eller ett mobilcertifikat.
Om du bor permanent utomlands – andra beställningssätt
Om du bor permanent utomlands och behöver ett levnadsintyg ska du personligen besöka antingen en finsk ambassad utomlands eller notarius publicus på ett serviceställe hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata i Finland. Mer information hittar du på sidan Levnadsintyg utfärdat av notarius publicus.
Övriga intyg kan beställas antingen via krypterad e-post till utdrag@dvv.fi eller per telefon. Ange alltid dina egna uppgifter, syftet med intyget och vilka uppgifter som bör finnas på intyget.
EU:s flerspråkiga standardblankett är ett formulär som används inom EU som bilaga till befolkningsdatasystemets intyg och är avsett som översättningshjälp. Det finsk- och svenskspråkiga intyget kan åtföljas av ett flerspråkigt EU-standardformulär på vilket som helst av EU:s officiella språk.