Medborgarrådgivningens kundservicesystem
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas Medborgarrådgivning är en rådgivningstjänst för användare av offentlig service. Tjänsten stöder de övriga myndigheternas egna rådgivningstjänster. Syftet med tjänsten är att öka kännedomen om den offentliga förvaltningens tjänster och göra det lättare att uträtta myndighetsärenden.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata producerar och utvecklar tjänsten i enlighet med statsrådets förordning om Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
I Medborgarrådgivningen används kundservicesystemet via många kanaler. Det är ämbetsverkets interna arbetshanteringsredskap som används för att administrera kundkontakter och ämbetsverkets interna kontakter. I systemet sparas de blanketter som kunderna skickat till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas Medborgarrådgivning samt servicebegäran som kunderna framfört per telefon, chatt eller sms. I systemet sparas också ämbetsverkets interna serviceförfrågningar.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Fågelviksgränden 2, 00530 Helsingfors
PB 123, 00531 Helsingfors
Telefon (växel) 02 9553 6000
E-post kirjaamo(at)dvv.fi
Kontaktperson i ärenden som gäller registret
Minna Kuitunen, specialsakkunnig
Fågelviksgränden 2, 00530 Helsingfors
Telefon (växel) 02 9553 6000
E-post kirjaamo(at)dvv.fi
Telefon (växel) 02 9553 6000
E-post [email protected]
Det flerkanaliga kundservicesystemet, samtalssystemet och den anonyma chat-tjänsten möjliggör centraliserad administration av kontakter och förfrågningar från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas kunder. Ändamålet med behandlingen av personuppgifter i anslutning till dessa är att identifiera klienter och användare och betjäna dem i olika kontaktsituationer. Kundtjänstens samtal bandas för att utveckla verksamheten, utbilda kundtjänstpersonalen i att utveckla tjänstens kvalitet samt verifiera servicehändelsen i reklamationssituationer. Personuppgifterna kan dessutom användas för statistikföring, såsom uppföljning av det totala antalet kundtjänsthändelser under en viss tidsperiod. Vi kan också be dig om feedback via textmeddelande.
Personuppgifter som ingår i kontakter som behandlas i personkundtjänsten behandlas som en del av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas lagstadgade myndighetstjänster. Behandlingen av personuppgifter är nödvändig och oundviklig för att Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ska kunna utföra uppgifter av allmänt intresse. Bestämmelser om Myndigheten för digitaliserings verksamhet och vissa tjänster finns i lagen om befolkningsdatasystemet och Befolkningsregistercentralens certifikattjänster (661/2019) samt i lagen om förvaltningens gemensamma stödtjänster för e-tjänster (571/2016).
Uppgifter som registrerats i det flerkanaliga kundtjänstsystemet förvaras ett (1) år efter att ärendet stängts.
Telefoninspelningarna förvaras ett (1) år efter kontakten.
De personuppgifter som behandlas i systemet är desamma både för kunden och för de tjänstemän som använder systemet:
-
Förnamn och efternamn eller enbart förnamn,
-
Adress (för tjänstemän verksamhetsställets adress)
-
E-postadress,
-
Telefonnummer och
-
Kontaktsätt samt tidsinformation om kontakten, till exempel vilken tid e-posten har anlänt samt när samtalet inletts och avslutats.
För tjänstemän som använder systemen behandlas dessutom följande personuppgifter i systemen:
-
Roll (användare, huvudanvändare)
-
Tjänstebeteckning
-
Organisation och
-
Organisationens kontaktuppgifter.
Övrigt innehåll:
-
Datainnehållet i meddelanderubriken och meddelandefältet vilka kunden har skickat, eventuella bilagor samt kontaktsätt
-
Innehållet i den meddelanderubrik och det meddelandefält vilka myndigheten skickat till kunden, inklusive eventuella bilagor och
-
Samtal per telefon och innehåll.
Dessutom kan tjänstemannen anteckna de tilläggsuppgifter som klienten gett under telefonsamtalet, såsom det kontaktsätt som klienten önskar.
Uppgifterna fås av kunden själv. För att sköta ärendet kan information som Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata eller andra myndigheter med anknytning till ärendet redan har bifogats till uppgifterna.
Kontaktuppgifterna till de anställda vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata registreras i systemet till nödvändig del i enlighet med begäran om användarrättigheter.
Kunden informeras om att samtalet bandas i början av samtalet med ett automatiskt ljudmeddelande. Tjänstemannen kan anteckna de uppgifter som klienten lämnat under samtalet, såsom kontaktuppgifter och det kontaktsätt som klienten önskat, för att återkomma till ärendet.
Uppgifter lämnas inte ut till tredje part, om inte behandlingen av ärendet förutsätter att ärendet överförs till exempelvis en annan myndighet.
Personuppgifter överförs inte till länder utanför EU eller EES eller till internationella organisationer.
Personuppgifterna används inte för automatiskt beslutsfattande.
Undersökningsrätt
Du har rätt att få tillgång till dina personuppgifter och granska dem.
Du kan sända en begäran om granskning till registratorskontoret vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Var beredd på att styrka din identitet.
Rätt att rätta uppgifter
Du har rätt att rätta felaktiga personuppgifter om dig själv. Lämna in en skriftlig begäran till kontaktpersonen för registret. Ange i begäran om rättelse den uppgift som ska korrigeras och den exakta ändringen eller kompletteringen av den. Var beredd på att styrka din identitet.
Begränsningar av den registrerades rättigheter
Största delen av tjänsterna som tillhandahålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata grundar sig på att den registeransvarige fullgör sin lagstadgade skyldighet eller utför en uppgift av allmänt intresse eller utövar offentlig makt. I dessa fall kan du inte kräva att dina personuppgifter raderas eller överförs till ett annat system och du kan i regel inte heller motsätta dig behandlingen av dina personuppgifter.
Om du anser att dina personuppgifter behandlas lagstridigt kan du lämna in besvär till dataombudsmannens byrå.
Dataombudsmannens byrå
Besöksadress Fågelviksgränden 4, 00530 Helsingfors
Postadress PB 800, 00531 Helsingfors
E-post tietosuoja(at)om.fi
Telefonväxel 029 566 6700
Registratorskontoret 029 566 6768
Mer information om att anföra besvär finns på webbplatsen för dataombudsmannens byrå på adressen https://tietosuoja.fi/sv/.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Europeiska digitala identitetsplånboken
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete