Tillfälligt kort
Det tillfälliga kortet är avsett i stället för ett kort som försvunnit, glömts någonstans eller gått sönder. Det är endast avsett för tillfälligt bruk. Det tillfälliga kortets giltighetstid är högst tre månader. Efter användning returneras det tillfälliga kortet till registreringsstället.
Det finns teknik för distansavläsbar passerkontroll för korten.
På det tillfälliga kortet står inte kortinnehavarens uppgifter. Samma tillfälliga kort kan användas många gånger eftersom kortets uppgifter töms efter varje användare.
De tillfälliga korten är tomma då de anländer till organisationen. Informationen laddas på dem först då de överlåts för användning. Ett tillfälligt certifikat laddas på det tillfälliga kortet på registreringsstället.
För att det tillfälliga kortet ska kunna skapas förutsätts att en kortansökan har gjorts för personens del i Vartti-systemet.
Mer information: varmennepalvelut(at)dvv.fi
Gör så här
Organisationens registreringsställe beställer de tillfälliga korten från Vartti-systemet. Registreringsstället bör se till att det finns tillräckligt med tomma tillfälliga kort.
Kortinnehavaren kan hämta det tillfälliga kortet direkt från registreringsstället där registreraren aktiverar kortet för användning. Den som hämtar det tillfällig kortet ska identifiera sig. Det tillfälliga kortets giltighetstid fastställs då det överlämnas. Kortinnehavaren bestämmer PIN-koderna för det tillfällig kortet själv.
Det tillfälliga kortet för yrkeskorten för social- och hälsovården kan hämtas vid vilket registreringsställe som helst för den offentliga hälso- och sjukvården. Det tillfälliga kortet för personal- eller aktörskortet hämtas på det egna registreringsstället. Då kortinnehavaren returnerar det tillfälliga kortet till registreringsstället töms uppgifterna på kortet.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Livsförändringar utomlands
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Val och rösträtt
- Förmyndarskap
- Intressebevakningsfullmakt
- Enklare alternativ till intressebevakning
- Förordnande av intressebevakare
- Intressebevakarens person och uppgifter
- Intressebevakning för en minderårig
- Vem kan vara intressebevakare?
- Rättshandlingar som kräver tillstånd
- Förordnade av ställföreträdande intressebevakare
- Intressebevakningens upphörande
- Att avstå från uppdraget som intressebevakare
- Bevakning av en frånvarande persons eller en blivande egendomsägares intressen
- Övervakning av intressebevakarens verksamhet
- Begränsning av handlingsbehörigheten och omyndigförklaring
- Utdrag registret över förmynderskapsärenden
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Uppdatering av kundregister
- Urvalstjänster
- Befolkningsdatasystemets söktjänster
- Magistratregistrens söktjänster
- Registerutdrag
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Om myndigheten