Äktenskapsintyg

Med ett äktenskapsintyg kan du intyga ett äktenskap som är registrerat i Finland. Äktenskapsintyg kan behövas till exempel när du registrerar ditt äktenskap utomlands.

Följande uppgifter anges i intyget när du beställer ett standardintyg via självbetjäningen. Ett standardintyg innebär att intyget alltid innehåller samma uppgifter och valfria uppgifter: 

  • Ditt namn
  • Födelsedatum (eller personbeteckning) 
  • Civilstånd
  • Adress
  • Din nuvarande makas eller makes namn, födelsedatum samt vigseldatum för ditt nuvarande äktenskap.

Dessutom kan du på intyget välja dina tidigare namn och tidpunkten när äktenskapet inletts och avslutats. 

Om du behöver andra uppgifter om familjeförhållanden, beställ intyget med webblankett, e-post eller telefon.

Om du behöver information om vigselorten eller vigselförrättaren på intyget, kan du beställa ett duplikat av vigselintyget från vigselförrättaren. Om du har vigts vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata eller magistraten kan du beställa intyget via webbformuläret på vår hemsida under Vigselintyg. Ett äktenskapsintyg innehåller inte information om vigselorten eller vigselförrättaren, eftersom dessa uppgifter inte registreras i befolkningsdatasystemet. Mer detaljerad information om vigselintyget finns på vår hemsida under Vigselintyg.

Beställningssätt för intyg

Du kan beställa ett äktenskapsintyg till dig själv. Intyg som beställts och inlämnats via självbetjäningen är förmånligare och du får intyget snabbt. Prisuppgifterna finns i slutet av sidan.

Självbetjäning

  • För beställningen behöver du nätbankskoder eller mobilcertifikat. Intyget betalas som nätbetalning. Observera att du endast kan beställa utdrag till dig själv eller till de som du är vårdnadshavare för.
  • Ett intyg som beställts från självbetjäningen för användning i hemlandet är förmånligare och du erhåller det genast elektroniskt. Du kan ladda ner intyget i PDF-format direkt efter betalningen eller så skickas det till Suomi.fi-meddelandenLänk till en annan webbplats, Öppnas i en ny flikyja-external-link-opens-in-a-new-tab, vilket kräver att du har tagit i bruk tjänsten Suomi.fi-meddelanden. Av dataskyddsskäl skickas intyget inte direkt till din e-post.
  • Om du behöver ett intyg till en utländsk myndighet skickas intyget per post. Din beställning hanteras inom 2-5 vardagar, varefter Posten förmedlar det till mottagaren.

 

Övriga sätt att beställa

Kontroll av egna uppgifter 

Du kan kontrollera dina uppgifter i befolkningsdatasystemet i tjänsten Personuppgifter. I tjänsten hittar du dina gällande personuppgifter, namnhistoriska uppgifter samt fastighets- och byggnadsinnehav. Du kan också kontrollera de uppgifter om din boendehistoria som sparats i befolkningsdatasystemet.

Om dina uppgifter innehåller fel kan du själv korrigera ditt tilltalsnamn, yrke, e-post, modersmål och kontaktspråk. I övriga fall kan du kontakta vår kundtjänst på numret 0295 536 220.

Handläggningstid

Pris

Självbetjäning 
Du betalar intyget i samband med beställningen.

• Elektroniskt intyg via självbetjäning 14 € / dokument
• Intyg per post via självbetjäning 21 € / dokument
• Intyg och EU:s flerspråkiga standardblankett per post via självbetjäning 36 € / dokument
• Intyg och Apostille-intyg per post via självbetjäning 59 € / dokument

Webblankett, e-post, telefonsamtal och besök 
Vi skickar fakturan separat. Om beställaren har hemkommun i utlandet, fakturerar vi på förhand. Vid besök betalar du i samband med besöket.

• Intyg 25 € / dokument
• Manuellt uppgjort intyg 80 € / dokument
• EU:s flerspråkiga standardblankett (blankett för översättningshjälp) som bifogas intyget 15 € / dokument
• Apostille-intyg 38 € / dokument

Leverans av intyg

Självbetjäning:

När du beställer intyg från självbetjäningen för en finländsk aktör

  • skickas det som ett elektroniskt PDF-dokument. Du kan ladda ner intyget från självbetjäningens flik Egna intyg direkt efter betalningen. Intyget kan laddas ner från självbetjäningen i 24 timmar.
  • Intyget skickas också till dina Suomi.fi-meddelandenLänk till en annan webbplatsyja-external-link-opens-in-a-new-tab om du har tagit tjänsten i bruk före beställningen.
  • Dokumentet undertecknas inte och det går inte att senare lägga till en översättningsblankett eller ett Apostille-intyg.
  • Intyg som beställts från självbetjäningen skickas inte per post eller krypterad e-post.

 

När du beställer intyg från självbetjäningen för en utländsk aktör

  • skickas det per post till din hemadress. Intyget har då stämpel och underskrift. Beroende på användningsområdet kan du dessutom beställa en EU-översättningsblankett eller ett Apostille-intyg. Din beställning behandlas inom 2–5 vardagar, varefter Posten förmedlar det till mottagaren.
  • Om du bor utomlands får du de övriga intygen som ett elektroniskt PDF-dokument eller som post till din hemadress, beroende på om du behöver intyget för en finländsk aktör eller till utlandet.

 

Beställningen har gjorts per e-post eller telefon:

Intyget skickas till dina Suomi.fi-meddelandenLänk till en annan webbplatsyja-external-link-opens-in-a-new-tab, som krypterad e-post till din e-postadress eller per post. Du kan själv välja leveranssätt när du gör beställningen.

Kontakta oss

Telefon

Telefonnummer 0295 537 340

Servicetider:

  • mån-fre 9-15

E-post

Du kan också kontakta oss per e-post. Använd krypterad e-postLänk till en annan webbplats, Öppnas i en ny flikyja-external-link-opens-in-a-new-tab om ditt meddelande innehåller personuppgifter eller annat konfidentiellt. Skicka meddelandet till följande adress:

  • utdrag@dvv.fi

Skicka krypterad e-postLänk till en annan webbplats, Öppnas i en ny flikyja-external-link-opens-in-a-new-tab

Ärenden:

  • intyg ur befolkningsdatasystemet
  • hemvistintyg
  • födelseintyg
  • levnadsintyg
  • äktenskapsintyg
  • civilståndsintyg
  • invånarförteckningar

Om du beställer en släktutredning, se anvisningarna för beställning på sidan för släktutredning.