- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Myndigheten som arbetsgivare
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Dataskydd
- Utlämnande av uppgifter
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Dataskyddsbeskrivningar
- Dataskyddsbeskrivning för Medborgarrådgivningens kundservicesystem
- Dataskyddsbeskrivning för medborgarinitiativ
- Dataskyddsbeskrivning för befolkningsdatasystemet
- Dataskyddsbeskrivning för Certificatdatasystemet
- Dataskyddsbeskrivning för det digitala stödet
- Katso-tjänstens dataskyddsbeskrivning
- Dataskyddsbeskrivning för Rösträttsregister
- Dataskyddsbeskrivning för Spärrtjänsten och spärrtjänstens telefoninspelningar
- Dataskyddsbeskrivning för ServiceNow-ticketsystemet
- Dataskyddsbeskrivning för äktenskapsförordsärenden
- Dataskyddsbeskrivning för diarie- och ärendehanteringssystemet
- Dataskyddsbeskrivning för registret över ärenden som gäller samboförhållanden
- Dataskyddsbeskrivning för registret över förmyndarskapsärenden
- Dataskyddsbeskrivning för registret över gåvoärenden
- Dataskyddsbeskrivning för släktutredningsregistret
- Dataskyddsbeskrivning för det elektroniska tidsbokningssystemet
- Dataskyddsbeskrivning för det elektroniska ärendehanteringssystemet
- Dataskyddsbeskrivning för Vakava-kassasystem
- Dataskyddsbeskrivning för vigselrättsregistret
- Dataskyddsbeskrivning för kommunikationsenhetens intressentgruppsregister
- Dataskyddsbeskrivning för personregister för rekryteringssystemet valtiolle.fi
- Dataskyddsbeskrivning för Ärendehanteringssystemet (D360)
- Dataskyddsbeskrivning för digital säkerhet
- Dataskydd för arbetssökande
- Nyhetsarkiv
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
Dataskyddsbeskrivning för Ärendehanteringssystemet (D360)
Ärendehanteringssystemet (D360) är ett ärendehanteringssystem för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas administrativa ärenden. Systemet är avsett för ärendehantering och dokumenthantering samt arkivering av handlingar. I systemet införs i enlighet med lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen ärenden som inkommit till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata eller som myndigheten själv har inlett inklusive ärendets behandlingsskeden. I fråga om utlämnande av uppgifter tillämpas 16 § i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas ärendehanteringssystem (D360)
Telefon (växel) 02 9553 6000, [email protected]
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas ärendehanteringssystem D360 är ett datasystem för förvaltning av dokument. Systemet är avsett för ärendehantering och dokumenthantering samt arkivering av handlingar.
I systemet finns förutom ovan nämnda uppgifter även identifieringsuppgifter om registrerade användare samt logguppgifter om användningen av systemet (användarens namn, ändring, datum och klockslag).
Förvaringstiden för uppgifterna bestäms med stöd av arkivlagen och varierar från ärende till ärende.
Systemet innehåller uppgifter enligt Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas informationsstyrningsplan (TOS) om myndighetens uppgifter, behandlingsfaser och dokument samt metadata om dessa. Datainnehållet består till exempel av följande ärenden: förvaltningsärenden, upphandlingsärenden och tillståndsärenden som kunderna anhängiggjort, interna dokument, information om rekrytering, korrespondens med myndigheter och ministerier.
Uppgifter om ärenden som ska öppnas i systemet:
- uppgiftsklass
- rubrik
- behörighetsgrupp
- offentlighetsklass
- personuppgifters karaktär
- ansvarig person eller enhet
- den som gjort ärendet anhängigt
- kontakt (den som gjort ärendet hängigt, berörd part, den som ska få del av ärendet): förnamn, efternamn, organisation
- roller (handläggare, registrerare).
Uppgifterna är dels personuppgifter, dels övriga uppgifter
Uppgifterna samlas in från handlingar som inkommer till eller upprättas av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, av kunder och av systemanvändare.
Till myndigheten inkommer uppgifter från olika datasystem (t.ex. upphandlingssystemet Cloudia, valtiolle.fi), per e-post och brev, som förs till ärendehanteringssystemet för förvaring.
Inget regelmässigt utlämnande av uppgifter.
Offentliga uppgifter som ingår i ärendehanteringssystemet lämnas ut på begäran.
Sekretessbelagda uppgifter kan lämnas ut, om mottagaren har rätt att få uppgifter enligt offentlighetslagen eller någon annan lagstiftning.
Personuppgifter utlämnas på begäran i enlighet med 13 § och 16 § 3 mom. i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999).
Personuppgifter lämnas inte ut utanför EU/EES-området.
Datamaterialet har skyddats med identitetskontroll och servern kan endast nås från statens intranät. Personuppgifterna skyddas dessutom genom passerkontroll, användningskontroll samt anvisningar för behandling av personuppgifterna. En del av personuppgifterna i ärendehanteringssystemet är sekretessbelagda.
Inget automatiskt beslutsfattande och ingen automatisk profilering görs utifrån uppgifterna i personregistret.
Granskningsrätt
Du har rätt att be om tillgång till dina egna personuppgifter, det vill säga att granska de uppgifter som finns om dig i det här personregistret. Om du vill granska dina uppgifter, skicka din begäran om insyn till registratorskontoret vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Kontaktuppgifterna finns i punkten Personuppgiftsansvarig och kontaktuppgifter. Din identitet kan kontrolleras i samband med begäran.
Du får uppgifterna inom en månad. Om uppgifterna av motiverade skäl inte kan lämnas inom denna tid, kan Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata förlänga tidsfristen med högst två månader. I det här fallet får du ett meddelande om förseningen.
Rätt att yrka på ändring av uppgift
Du har rätt att yrka på att dina personuppgifter ska rättas. Lämna in ett skriftligt yrkande till kontaktpersonen för registret (punkten Personuppgiftsansvarig och kontaktperson). I yrkandet på rättelse ska du nämna vilken uppgift som ska korrigeras och exakt vilken ändring du vill göra eller ange vilka kompletterande uppgifter du vill ha införda i registret. Din identitet kontrolleras när du yrkar på rättelse.
Begränsningarna i den registrerades rättigheter gäller behandlingen av personuppgifterna
Merparten av tjänsterna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata grundar sig på iakttagande av myndighetens lagstadgade skyldighet eller på utövande av offentlig makt. I dessa fall har du inte rätt att kräva att dina uppgifter tas bort eller överförs till ett annat system eller att motsätta dig att dina personuppgifter behandlas. Det går inte heller att be om att behandlingen av personuppgifter ska begränsas.
Du har rätt att besvära dig hos dataombudsmannen angående behandlingen av personuppgifter. Dataombudsmannens byrå, PB 800, 00521 Helsingfors
Mera information finns i Dataombudsmannens anvisningar
- Privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Hindersprövning
- Vigsel
- Äktenskapsförord
- Makens släktnamn
- Äktenskap utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Registrering av lag som tillämpas på ett förmögenhetsförhållande
- Registrering av avvittringsinstrument
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Upplösning av samboförhållande
- Uteslutande av giftorätt
- Utdrag ur vigselrättsregistret
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Val och rösträtt
- Förmyndarskap
- Intressebevakningsfullmakt
- Enklare alternativ till intressebevakning
- Förordnande av intressebevakare
- Intressebevakarens person och uppgifter
- Intressebevakning för en minderårig
- Vem kan vara intressebevakare?
- Rättshandlingar som kräver tillstånd
- Förordnade av ställföreträdande intressebevakare
- Intressebevakningens upphörande
- Att avstå från uppdraget som intressebevakare
- Bevakning av en frånvarande persons eller en blivande egendomsägares intressen
- Övervakning av intressebevakarens verksamhet
- Begränsning av handlingsbehörigheten och omyndigförklaring
- Utdrag registret över förmynderskapsärenden
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Medborgarinitiativ
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Registrering av anmälan om gåva
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Boende utomlands
- Äktenskap utomlands
- Registrering av ett barn som fötts utomlands
- Flytt
- Legalisering av utländska handlingar
- Registrering av medborgarskap
- Anmälan om behållande av finskt medborgarskap
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av lag som tillämpas på ett förmögenhetsförhållande
- Flytt till Finland
- Blanketter
- Äktenskap och parförhållande
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Uppdatering av kundregister
- Urvals- och analystjänster
- Befolkningsdatasystemets söktjänster
- Magistratregistrens söktjänster
- Registerutdrag
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Om myndigheten