Utdrag ur registret över förmynderskapsärenden
Du kan fråga oss om någon har en intressebevakare, vem intressebevakaren är och vilka uppgifter intressebevakaren har. Du behöver inte beställa ett egentligt utdrag av oss, utan du kan också ställa frågor om ärendet till exempel per telefon.
Intressebevakaren kan dock behöva ett utdrag om sin huvudman när hen utför sitt uppdrag. Med utdraget kan intressebevakaren bevisa sin ställning som den som sköter dennes ärenden.
Dessutom kan någon aktör be dig om information om huruvida du har en intressebevakare. Då kan du själv be oss om ett utdrag, eller be en annan aktör, såsom din arbetsgivare, att be oss om det.
Vad är registret över förmynderskapsärenden?
Det är ett riksomfattande register från vilket vi lämnar ut uppgifter till olika myndigheter, samfund och privatpersoner. I praktiken ger vi uppgifterna som enskilda pappersutskrifter (utdrag ur registret över förmynderskapsärenden). Statliga eller kommunala myndigheter och samfund eller näringsidkare, som fortlöpande behöver uppgifter ur registret för ett godtagbart ändamål, kan få tillgång till dem direkt från registret.
Vilka uppgifter kan jag få från registret?
Du kan be oss om följande uppgifter:
- Har någon en intressebevakare?
- Vem är hens intressebevakare?
- Vilka är intressebevakarens uppgifter?
- Har personens handlingsbehörighet begränsats?
I förmyndarregistret kan du också få uppgifter om gällande intressebevakningsfullmakter som gäller ekonomiska ärenden, det vill säga när fullmakten har bekräftats och vem som är fullmaktstagare. Däremot förvarar vi inte obekräftade fullmakter och vi för inte register över obekräftade fullmakter, alltså kan du inte få uppgifter om dem från oss.
När intressebevakningen har upphört eller fullmaktens giltighetstid har upphört får du den uppgift som du begär endast om du behöver den för att sköta dina intressen, rättigheter eller skyldigheter.
Gör så här
Du kan be oss om utdraget via webblanketten. För att använda webblanketten behöver du nätbankskoder eller mobilcertifikat. Observera att vi inte kan behandla ärenden som gäller ålänningar. Vänligen kontakta Statens ämbetsverk på Åland.
Kan du inte sköta ditt ärende på nätet?
Du kan be oss om utdraget per telefon eller på beställningsblanketten.
- ditt namn och telefonnummer
- namn och personbeteckning på den person du beställer utdraget om
- utdragets användningsändamål
- betalarens kontaktuppgifter (namn och adress samt FO-nummer, om det är ett företag som faktureras)
- hur vi ska skicka utdraget till dig och till vilken adress.
Pris
Ett utdrag ur registret över förmynderskapsärenden kostar 22 euro.
Ett intyg över intressebevakarens eller intressebevakningsfullmäktigens ställning för verksamhet utomlands kostar 25 euro.
Så här får du dokumentet:
Privatperson: Du får ett utdrag ur registret över förmynderskapsärenden till dinaSuomi.fi-meddelanden. På så sätt får du information om beslutet så snart som möjligt. Om du inte har tillgång till tjänsten får du utdraget per brevpost. Du kan också välja att få dokumenten som krypterad e-post när du gör beställningen.
Myndigheter och samfund: Ni får ett utdrag ur registret över förmynderskapsärenden som krypterad e-post eller brevpost. Om ni har ett kontinuerligt behov av uppgifter, kan ni ansöka om datatillstånd för att använda förfrågningstjänsterna hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Vanliga frågor
Texten i utdraget är på det språk på vilket beslutet har fattats, det vill säga på finska eller svenska.
Om du med hjälp av utdraget intygar att du inte har någon intressebevakare kan du välja om utdraget är på finska, svenska eller engelska.
Om du är intressebevakare eller intressebevakningsfullmaktstagare och behöver ett intyg för att sköta ditt uppdrag utomlands kan du be oss om ett intyg över intressebevakarens ställning.
Vi kan förmedla det till dig på finska eller svenska. Du måste själv översätta intyget.
Behöver du hjälp?
Telefontjänst: 0295 536 305
Servicetider: mån–fre 9–15.
Vår svenskspråking chattjänst är för tillfället ur bruk.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Europeiska digitala identitetsplånboken
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete