Otteet holhousasioiden rekisteristä
Voit kysyä meiltä, onko jollain henkilöllä edunvalvoja, kuka hänen edunvalvojansa on ja mitkä ovat edunvalvojan tehtävät. Sinun ei tarvitse tilata varsinaista otetta meiltä, vaan voit kysyä asiasta esimerkiksi puhelimitse.
Edunvalvoja voi kuitenkin tarvita otetta päämiehestään, kun hän toimii tehtävässään. Otteella edunvalvoja voi todistaa asemansa tämän asioiden hoitajana.
Lisäksi jokin taho voi pyytää sinulta tietoa siitä, onko sinulla edunvalvojaa. Tällöin voit joko itse pyytää meiltä otteen itsestäsi tai jokin muu taho, kuten työnantajasi, voi pyytää meiltä sen.
Mikä holhousasioiden rekisteri on?
Se on valtakunnallinen rekisteri, josta luovutamme tietoja eri viranomaisille, yhteisöille ja yksityisille henkilöille. Käytännössä annamme tiedot yksittäisinä paperitulosteina (ote holhousasioiden rekisteristä). Valtion tai kunnan viranomaiset ja yhteisöt tai elinkeinonharjoittajat, jotka tarvitsevat jatkuvasti rekisterin tietoja hyväksyttävää tarkoitusta varten, voivat saada tietoja rekisteristä suoraan.
Mitä tietoja voin saada rekisteristä?
Voit pyytää meiltä seuraavia tietoja:
-
Onko jollain henkilöllä edunvalvoja?
-
Kuka hänen edunvalvojansa on?
-
Mitkä ovat edunvalvojan tehtävät?
-
Onko henkilön toimintakelpoisuutta rajoitettu?
Holhousrekisteristä saat tietoa myös voimassa olevista, taloudellisia asioita koskevista edunvalvontavaltuutuksista eli milloin valtuutus on vahvistettu ja kuka valtuutettu on. Sen sijaan emme säilytä vahvistamattomia valtakirjoja emmekä pidä rekisteriä vahvistamattomista valtuutuksista, joten et voi saada niistä tietoja meiltä.
Kun edunvalvonta on päättynyt tai valtuutuksen voimassaolo lakannut, saat pyytämäsi tiedon vain silloin, jos tarvitset sitä etujesi, oikeuksiesi tai velvollisuuksiesi hoitamiseen.
Toimi näin
-
Tilaa ote verkkolomakkeella
Huomaa, että emme voi käsitellä ahvenanmaalaisia koskevia asioita. Ole tällöin yhteydessä Ahvenanmaan valtionvirastoon.
Etkö voi hoitaa asiaasi verkossa?
Voit pyytää otetta meiltä puhelimitse tai tilauslomakkeella.
Kerro meille
- nimesi ja puhelinnumerosi
- sen henkilön nimi ja henkilötunnus, josta tilaat otteen
- otteen käyttötarkoitus
- maksajan yhteystiedot (nimi ja osoite sekä Y-tunnus, jos laskutettava on yritys)
- miten lähetämme otteen sinulle ja mihin osoitteeseen.
-
Näin saat asiakirjan
Yksityishenkilö: Saat otteen holhousasioiden rekisteristä Suomi.fi-viesteihin. Näin saat tiedon päätöksestä mahdollisimman nopeasti. Jos sinulla ei ole palvelua käytössäsi, saat otteen kirjepostitse. Voit myös tilausta tehdessäsi valita saada asiakirjat salattuna sähköpostina.
Viranomaiset ja yhteisöt: Saatte otteen holhousasioiden rekisteristä salattuna sähköpostina tai kirjepostitse. Jos teillä on jatkuva tarve tiedoille, voitte hakea Digi- ja väestötietovirastolta tietolupaa kyselypalvelujen käyttöön.
Hinta
Ote holhousasioiden rekisteristä maksaa 22 euroa.
Todistus edunvalvojan tai edunvalvontavaltuutetun asemasta ulkomailla toimimista varten maksaa 25 euroa.
Saat erillisen laskun, kun asiasi on käsitelty.
Lähetämme laskun ensisijaisesti Suomi.fi-viesteihin ja toissijaisesti OmaPosti-palveluun. Postitamme laskun vain silloin, jos sinulla ei ole näistä kumpaakaan käytössä.
Usein kysyttyä
Otteen teksti on sillä kielellä, jolla päätös on tehty, eli suomeksi tai ruotsiksi.
Jos todistat otteen avulla, että sinulla ei ole edunvalvojaa, ote on valintasi mukaan suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi.
Jos toimit edunvalvojana tai edunvalvontavaltuutettuna ja tarvitset todistuksen tehtäväsi hoitamiseen ulkomailla, voit pyytää edunvalvojan asemaa koskevan todistuksen meiltä.
Voimme toimittaa sen sinulle suomeksi tai ruotsiksi. Sinun täytyy itse käännättää todistus.
Tarvitsetko apua?
Puhelinpalvelu: suomeksi 0295 536 256 ja ruotsiksi 0295 536 305.
Palveluajat: ma–pe 9–15.
Chat-palvelumme on käytössä näillä sivuilla arkisin kello 9–15.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö