Hyppää sisältöön

Asukasluettelopoiminnat isännöitsijätoimistoille ja huoltoyhtiöille 

Asukasluettelopoiminnat on isännöitsijätoimistojen ja huoltoyhtiöiden käyttöön tarjottava itsepalvelusovellus, jolla on mahdollista poimia asukastilanne 

  • asuntoyhtiöstä,  

  • asuntoyhtiön omistamasta rakennuksesta tai  

  • yksittäisestä huoneistosta. 

Tiedot ovat ladattavissa pdf-tiedostona tai Excel-yhteensopivassa muodossa.

Tämä palvelu on ainoastaan isännöitsijätoimistoille ja huoltoyhtiöille, sitä ei myönnetä suoraan esimerkiksi asunto-osakeyhtiölle. Jos edustat asunto-osakeyhtiötä tai toimit yksityishenkilönä taloyhtiön asukasisännöitsijänä, löydät ohjeet asukasluettelon saamiseksi Muut todistukset –sivulta.

Asukasluetteloiden poimintapalvelun saa käyttöön hakemalla tietolupaa Digi- ja väestötietoviraston verkkoasioinnista. Palvelu on maksullinen, vähimmäisveloitus on 7e/kk.

VTJkyselyssä siirrytään kaksivaiheiseen kirjautumiseen 11.5.2023

​​​​​​​Asukasluetteloiden poimintapalvelua käytetään VTJkysely-selainsovelluksen kautta, jossa otetaan käyttöön kaksivaiheinen kirjautuminen 11.5.2023. Tämän myötä myös asukasluetteloiden poimintapalveluun on jatkossa käytettävä kaksivaiheista kirjautumista.

Toimi näin 

Asukasluetteloiden poimintapalvelun saa käyttöön hakemalla tietolupaa Digi- ja väestötietoviraston verkkoasioinnista.

Verkkoasiointi edellyttää rekisteröitymistä, jota varten käyttäjän on tunnistauduttava vahvasti henkilökortilla, organisaatiokortilla, mobiilivarmenteella tai verkkopankkitunnuksilla.

Tietoluvan hakemisvaiheessa hakijan tulee ilmoittaa hallinnoimiensa rakennusten tiedot niistä rakennuksista, joista haluaa palvelusta poimia asukasluetteloita. Rakennuksista tulee ilmoittaa pysyvät rakennustunnukset, osoitteet sekä rakennukset omistavan asunto- tai kiinteistöosakeyhtiön Y-tunnus ja samalla vakuuttaa, että hallinnoi näitä rakennuksia. Pysyvän rakennustunnuksen muoto on 10 merkkiä pitkä, sisältää 9 numeerista merkkiä, ja se alkaa aina 1:llä, esimerkiksi 123456789A. Pysyvä rakennustunnus löytyy mm. kiinteistöverotuspäätöksestä tai Liiteri tietopalvelusta. Tiedot tulee toimittaa verkkohakemuksen liitteenä (esimerkkiliite).

Tietoluvan hakeminen

  1. Kirjaudu verkkoasiointiin
  2. Valitse verkkoasioinnissa Aloita uusi hakemus
  3. Valitse asiakasryhmäksi Yritykset ja yhteisöt
  4. Valitse Haluan hakea tietoja väestötietojärjestelmästä -valikosta VTJkyselyn tietolupahakemus
  5. Avaa hakemustyyppi-alasvetovalikko ja valitse Asukasluettelopoiminnat, VTJkysely
  6. Perehdy tietolupaan, jotta voit hyväksyä tietoluvan ehdot ja sitoutua noudattamaan niitä. 
  7. Valitse organisaatiosi toimialaksi Huoltoyhtiöt ja isännöinti
  8. Lisätietoja-kentässä voit kertoa tarkemmin tietojen käyttötarkoituksesta (esimerkiksi vesilaskut). 
  9. Liitä verkkohakemukseen tarvittavat liitteet (kohtaan Liitteet). Voit täyttää tiedot valmiiseen Excel-pohjaan

Lisätietoja tarvittaessa vtjkysely(a)dvv.fi

Tietoluvan myöntämisen jälkeen sinun on vielä ilmoitettava poimintojen tekijän tiedot erillisellä hakemuksella. 

Voit myös tarvittaessa palvelun käytön aikana toimittaa uusia rakennuksia mallipohjan mukaisella liitteellä sähköpostitse osoitteeseen vtjkysely(a)dvv.fi. Mainitse viestissä organisaationne asiakasnumero, joka on toimitettu sinulle tietoluvan myöntämisen yhteydessä.

Käsittelyaika 

 Asukasluettelopoiminnan tietolupahakemuksen käsittelyaika on noin 2 viikkoa. 

Lisätietoja

Jos sinulla on jotain kysyttävää Asukasluettelopoimintoihin liittyen, voit olla yhteydessä sähköpostitse vtjkysely(at)dvv.fi

Hinnasto

  • Asukasluettelopoiminnat 6 euroa per poiminta. Myös virheellisestä poiminnasta veloitetaan. 
  • Asukasluettelopoiminnoissa luovutetut tietoyksiköt 0,05 euroa per tietoyksikkö 
  • Käyttäjäkohtainen kiinteä kuukausiveloitus per käyttäjätunnus: 1 euro 
  • Vähimmäisveloitus kuukaudessa 7 euroa per lasku