OBS!
Priserna för invånarförteckningarna i Webbapplikationen för BDSförfrågan förändras den 1.1.2025. Ladda ner den nya prislistan härFilen öppnas i en ny flikyja-document-link-opens-in-a-new-tab.
Invånarförteckning till disponentbyråer och servicebolag
Invånarförteckningarna är en självbetjäningsapplikation som erbjuds disponentbyråer och servicebolag och som gör det möjligt att välja invånarsituationen
- i bostadsbolag,
- en byggnad som ägs av ett bostadsbolag eller
- en enskild lägenhet.
Informationen kan laddas ner som PDF-fil eller i Excel-format.
Denna tjänst är endast avsedd för disponentbyråer och servicebolag. Om du till exempel representerar ett bostadsaktiebolag eller är privatperson som boendedisponent i ett bostadsaktiebolag, hittar du anvisningar för att få en invånarförteckning på sidan Övriga intyg.
Informationstjänsten för invånarförteckningar kan tas i bruk genom ansökan om datatillstånd via Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas e-tjänst. Tjänsten är avgiftsbelagd, minimidebiteringen är 9 euro / månad.
Prislista
- Invånarförteckningsurval 7 euro per urval. Även felaktigt urval debiteras.
- Dataenheter som lämnats ut i samband med invånarförteckningar 0,06 euro per dataenhet
- Användarspecifik fast månadsdebitering per användarnamn: 1 euro
- Minimidebiteringen per månad är 9 euro per faktura
- Ibruktagandeavgift för tjänsten: 300 euro
Gör så här
Informationstjänsten för invånarförteckningar kan tas i bruk genom ansökan om datatillstånd via Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas e-tjänstLänk till en annan webbplats, Öppnas i en ny flikyja-external-link-opens-in-a-new-tab.
E-tjänsten förutsätter att användaren identifierar sig stark med ett personkort, med ett organisationskort, med ett mobilcertifikat eller med nätbankskoder.
I det skede då sökanden ansöker om datatillstånd ska sökanden uppge uppgifter om de byggnader som hen förvaltar och för vilka man vill hämta invånarförteckningar från tjänsten. Tillståndshavaren ska ange de permanenta byggnadsbeteckningarna, adresserna och FO-numret för det bostads- eller fastighetsaktiebolag som äger byggnaderna och samtidigt försäkra sig förvaltar dessa byggnader. Den permanenta byggnadsbeteckningen är 10 tecken lång, innehåller 9 numeriska tecken och börjar alltid med 1, till exempel 123456789A. Den permanenta byggnadsbeteckningen finns bland annat i fastighetsbeskattningsbeslutet eller i Liiteri-informationstjänsten. Uppgifterna ska bifogas till webbansökan som bilaga (exempelbilaga, länkyja-document-link-opens-in-a-new-tab).
Ansökan om datatillstånd
- Logga in i e-tjänstenLänk till en annan webbplats, Öppnas i en ny flikyja-external-link-opens-in-a-new-tab.
- Välj Påbörja en ny ansökan i e-tjänsten.
- Välj Företag och samfund som kundtyp.
- I menyn Jag vill söka information om befolkningsdatasystemet väljer du Ansökan om datatillstånd - Webbapplikationen för BDSförfrågan.
- Öppna rullgardinsmenyn med Ny ansökan som standard och välj Fastighetsskötsel- och förvaltningsbolag, tjänst för urval av invånarförteckningar.
- Bekanta dig med datatillståndetFilen öppnas i en ny flikyja-document-link-opens-in-a-new-tab så att du kan godkänna villkoren för datatillståndet och förbinda dig att följa dem.
- Välj Servicebolag och disponentverksamhet som din organisations näringsgren.
- I fältet Tilläggsuppgifter kan du till exempel berätta närmare om uppgifternas användningsändamål (till exempel vattenfakturor).
- Bifoga de bilagor som behövs till nätansökan (under Bilagor). Du kan fylla i uppgifterna i den färdiga Excel-mallen (länk)yja-document-link-opens-in-a-new-tab.
Tilläggsuppgifter vid behov vtjkysely@dvv.fi
Efter att datatillståndet beviljats ska du ännu meddela uppgifterna om vem som gjort urvalet med en separat ansökan.
Du kan också vid behov skicka in nya byggnader med en bilaga enligt mallen (länk)yja-document-link-opens-in-a-new-tab per e-post till vtjkysely@dvv.fi medan du använder tjänsten. Ange er organisations kundnummer som du har fått i samband med att datatillståndet beviljades.
Handläggningstid
Behandlingstiden för ansökan om dataanvändningstillstånd för invånarförteckningen är cirka 2 veckor.
Mer information
Om du har frågor om urvalen i Invånarförteckningen kan du kontakta oss per e-post vtjkysely@dvv.fi
- Logga in i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas e-tjänstLänk till en annan webbplats, Öppnas i en ny flikyja-external-link-opens-in-a-new-tab.
- a) Om du redan har registrerat dig, logga in med den e-postadress och det lösenord du angav när du registrerade dig. Om du har glömt ditt lösenord, klicka på "Har du glömt ditt lösenord".
b) Om du inte har registrerat dig, klicka på Registrera dig. - Välj ”Påbörja en ny ansökan”.
- Välj på fliken att du representerar ett företag eller ett samfund.
- Välj: ”Jag vill söka uppgifter i befolkningsdatasystemet”.
- Inled Ansökan om användarrätt för ansvarig användare i Webbapplikationen för BDSförfrågan.
- Kontrollera uppgifterna om organisationen och sökanden.
- I fältet BDSförfrågans tillståndsnummer kan du skriva Urval.
- Lägg till det kundnummer för BDSförfrågan som beviljats er organisation. Kundnumret för er organisation finns i e-postmeddelandet som har skickats när licensen har beviljats.
- Välj "Övrig rättighet: Användare av urvalstjänsten för invånarförteckningar" under punkten förvaltningsserviceroll.
- Fyll i chefens uppgifter i ansökan. Till din chef skickas ett meddelande per e-post om att du ansöker om rättigheter för ansvarig användare. Chefen ska godkänna ansökan i sin e-post via länken innan ansökan kan behandlas. Om du är ensamföretagare, anteckna dina egna uppgifter i chefsuppgifterna.
- Klicka på "Skicka till MDB". Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata behandlar ansökan och skickar dig ett användarnamn och ett lösenord.
När du har fått datatillståndet och anmält uppgifterna om urvalet kan du göra urval i invånarförteckningen.
- Logga in med användarnamnet och lösenordet du fått från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata till BDSförfråganLänk till en annan webbplats, Öppnas i en ny flikyja-external-link-opens-in-a-new-tab.
- Välj "Invånarförteckningar LT" på startsidan under rubriken Urvalstjänster.
- Välj "Invånarförteckning 2" i menyn till vänster.
- Välj "Gör ny".
- Lägg till den permanenta byggnadsbeteckningen för den byggnad vars invånarförteckning du vill ha. Alternativt kan du söka med byggnadens adressuppgifter, men observera att adressen ska motsvara uppgifterna i Befolkningsdatasystemet. Fyll inte i adressuppgifter och byggnadsbeteckning samtidigt i samma sökning, utan använd endast ett sökvillkor åt gången. Observera att även felaktigt urval debiteras.
- Gå till fliken "Svarsuppgifter" och välj eller ta bort svarsuppgifter.
- Gå till fliken "Fil" och välj invånarförteckningens filformat (xlsx = Excel-fil).
- Gå till fliken "Plockning" och fyll i åtminstone urvalets namn och användningsändamål samt välj användare.
- Flytta urvalet till tidsinställning. På den här fliken kan du också spara konfigurationer för senare användning.
- Gå ännu till fliken Tidsinställning. Ändra inte uppgifterna utan klicka på Spara.
- Efter att du sparat hämtar systemet invånarförteckningen. Du får en notifikation till din e-postadress när avhämtningen är klar.
- När plockningen är klar hittar du invånarförteckningen via länken Hämtning av svar. (Rapp = urvalsrapport, utdrag = invånarförteckning)
Instruktioner med bilder för att göra urvalen finns under Instruktioner i BDSförfrågan.
Dokument som berör ärendet
- Datatillstånd för BDSförfrågans urvalstjänst för invånarförteckningarFilen öppnas i en ny flikyja-document-link-opens-in-a-new-tab
- Excel-ark som ska bifogasyja-document-link-opens-in-a-new-tab
Samarbetspartner
Våra samarbetspartner som också erbjuder invånarförteckningar:
- Alma Media Finland Oy
- Suomen Asiakastieto Oy
Länkar till lagar som berör ärendet
DataskyddslagLänk till en annan webbplatsyja-external-link-opens-in-a-new-tab (1050/2018)