De viktigaste projekten vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har en central roll i flera projekt som främjar digitaliseringen. På den här sidan har vi samlat de viktigaste projekten som vi deltar i.
Projektpresentationer
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata bygger upp en digital identitetsplånbok för finländarna.
Bakom projektet ligger behovet av att garantera medborgarnas möjligheter att uträtta ärenden elektroniskt i alla tjänster inom den offentliga förvaltningen. Projektets mål är att vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- kan personkunder uträtta ärenden elektroniskt
- är ärendehanteringen i personkundernas tjänster digitaliserad
I detta rättsskyddsprojekt fokuserar man på att digitalisera kundrådgivningskanalerna, förmyndarverksamheten och familje- och arvsrättsliga tjänster samt på att utveckla en gemensam lösning för ärendehantering.
Projektet inleds den 1 januari 2022 och avslutas den 31 augusti 2025. Projektledare är Tom Marsti.
Mer information: Tom Marsti, direktör, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, [email protected], tfn 0295 536 006
Projektet för förnyelse av GEN-teknologin är ett pågående projekt vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Projektets mål är att uppdatera tjänsterna för underhåll av personuppgifter i befolkningsdatasystemet och ersätta föråldrad teknologi.
Projektets huvudmål är att säkerställa befolkningsdatasystemets (BDS) livscykelkontinuitet. Detta uppnås genom att ersätta gamla BDS-applikationer med modern teknologi och gränssnitt med nya realtidslösningar, huvudsakligen implementerade med JSON/REST-teknologi. Denna process inkluderar registrering av inhemska och utländska livshändelser, förnyelse av tjänster för ändringsinformation samt förbättring av hanteringen av flytt- och adressuppgifter.
Projektet startade 2021 och avslutas den 31 december 2025. Projektledare är Tuija Leivo-Rintakorpi.
Mer information: Tuija Leivo-Rintakorpi, specialsakkunnig, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, fö[email protected], tel. 0295 53 5257
Nyheter och meddelanden
- 2.12.2025 — Nu når myndigheternas digitala post bättre fram – du får en notifikation när du identifierar dig i myndigheternas elektroniska tjänster
- 10.10.2025 — Från och med 2026 ska myndighetsposten ska skickas i första hand elektroniskt – Kommunikationsmaterial tillgängligt för organisationer inom offentlig förvaltning
- 9.10.2025 — Från och med 2026 skickas myndighetspost i första hand elektroniskt – ändringen omfattar cirka två miljoner personer
- 17.11.2025 — Myndighetsposten blir elektronisk – delta i infotillfällen i januari 2026
- 18.11.2025 — Prioritera digitalt -infotillfällen för digitala stödjare och personer som arbetar inom myndigheternas kundservice åren 2025 och 2026