Apostille
Notarius publicus kan styrka en handling given av en finländsk myndighet eller därmed jämförbar instans (till exempel en läkare, auktoriserad translator) för utländska myndigheter.
Apostille-intyget ersätter den s.k. auktoriseringen eller legaliseringen, om handlingen ska användas i en stat som omfattas av s.k. Haag-konventionen eller apostille-avtalet.
När behöver du ett apostille-intyg?
Du behöver apostille-intyget då du måste intyga behörigheten hos den som undertecknat handlingen. Intyget används för dokument som tillställs myndigheterna i de stater som omfattas av det s.k. apostille-avtalet.
Du kan endast få ett apostille-intyg för en handling som utfärdats av en myndighet eller en därmed jämförbar instans (t.ex. auktoriserad translator, legitimerad läkare).
För ett privat dokument kan du få ett apostille-intyg först efter att notarius publicus har styrkt undertecknarens befogenheter eller underskrift.
Du behöver apostille-intyget endast utomlands. Intyget behövs inte inom Norden eller inom EU för vissa allmänna dokument utfärdade av myndigheter som styrker bl.a. personens födsel, död, namn, äktenskap, bostadsort eller nationalitet.
Gör så här
- Skicka in handlingarna i original till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställe antingen per post eller genom att besöka servicestället.
- Serviceställenas adresser
- Om mottagarstaten kräver ett apostille-intyg för något annat dokument än ett sådant som beviljats av en myndighet, ska notarius publicus först styrka antingen riktigheten av din underskrift eller att du har rätt att uträtta ärenden för den som undertecknat dokumentet. Först därefter kan apostille-intyget bifogas handlingen. Om handlingen förutsätter styrkande av underskrift, måste du besöka servicestället personligen.
- Om du lämnar in handlingen personligen ska du boka en tid till notarius publicus via den elektroniska tidsbokningstjänsten.
Tidsbokning - Berätta vilket land dokumentet är på väg till och att du behöver ett apostille-intyg.
Minneslista
-
Kontrollera att den stat dit ditt dokument är på väg omfattas av apostille-avtalet.
-
Kontrollera att dokumentet är i original, och att det har dokumentutfärdarens egenhändiga originalunderskrift.
Vanliga frågor
För att apostille-intyget ska kunna bifogas till dokumentet krävs att detta har en egenhändig originalunderskrift.
Varje land beviljar apostille-intyg endast för sina handlingar. Du kan alltså få ett apostille-intyg för ditt examensbetyg i det land där du avlade examen, men inte från Finland.
Notarius publicus
Tidsbeställning till notarius publicus
E-post
Använd krypterad e-post om ditt meddelande innehåller personuppgifter eller annat konfidentiellt. Skicka meddelandet till adressen [email protected]
Telefon
Telefontjänsten numret är 0295 537 000.
Servicetider mån–fre 9–15.
Behöver du ett köpvittne? Söktjänsten för köpvittnen
Serviceställen
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Europeiska digitala identitetsplånboken
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete