Fastställelse av delagarförteckningen i en bouppteckning
För att sköta dödsboets ärenden kan du ansöka om fastställelse av dödsboets delägaruppgifter hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Du måste inte ansöka om fastställelse. Fastställelsen riktas endast till uppgifterna som antecknats i bouppteckningen om dödsbodelägarna och den avlidnas äkta make, och inte hela innehållet.
Du kan behöva fastställa bouppteckningens delägaruppgifter till exempel för att sälja en fastighet som tillhör dödsboet. Dödsbodelägarna kan med fastställt bouppteckning visa att de tillsammans får representera dödsboet vid fastighetsaffärer. Fastighetens köpare å sin del kan lita på att affären som gjorts med de dödsbodelägare som antecknats i bouppteckningen är bindande för dödsboet, även om det senare framgår att det saknas en delägare i bouppteckningen.
Du får en bekräftelse om man av den släktutredning och de övriga dokument som ges som bouppteckningens bilagor kan fastställa att rätt personer antecknats som dödsbodelägare i bouppteckningsinstrumentet. Om delägaruppgifterna i bouppteckningsinstrumentet är felaktiga eller om du inte skickar in den tilläggsutredning som begärs, returneras bouppteckningsinstrumentet till dig utan fastställelse. Observera att en avgift uppbärs även för återkallad eller förfallen ansökan.
Gör så här
- Fyll i ansökan om fastställelse. Du kan också göra en fritt formulerad ansökan.
- Skicka in ansökan, bouppteckningsinstrumentets styrkta kopia samt kopior på alla bouppteckningsinstrumentets bilagor
- Skicka inte in handlingarna i original, eftersom dokumenten skannas och sedan förstörs.
- Skicka in ansökan och bouppteckningsinstrumentet med bilagor per post eller e-post. Dokument kan även lämnas i serviceställets postlåda eller entrétjänst.
Ansökan om fastställelse av delägaruppgifter i bouppteckning
Kontakta oss
E-post
Använd krypterad e-post om ditt meddelande innehåller personuppgifter eller annat konfidentiellt. Skicka meddelandet till [email protected]
Telefon
Kundtjänst per telefon på vardagar kl. 9–12
Telefonnummer 0295 537 000
Postadress för fastställelse av delägarförteckningen i en bouppteckning
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, PB 1003, 00531 Helsingfors
Serviceställen
Behandlingstid
Bekräftelse av delägaruppgifter i bouppteckningsinstrumente
Handläggningen av ansökningarna är överbelastad. Ansökningarna behandlas inom cirka 2 månader efter att de anhängiggjorts.
Pris
- 95 euro/bouppteckning då delägarna endast är bröstarvingarna, föräldrarna och/eller änkan/änklingen.
- 170 euro/bouppteckning i övriga fall.
- För en ansökan om styrkandet av delägaruppgifter som återkallats eller återsänts uppbärs 48 euro
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Livsförändringar utomlands
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Val och rösträtt
- Förmyndarskap
- Intressebevakningsfullmakt
- Enklare alternativ till intressebevakning
- Förordnande av intressebevakare
- Intressebevakarens person och uppgifter
- Intressebevakning för en minderårig
- Vem kan vara intressebevakare?
- Rättshandlingar som kräver tillstånd
- Förordnade av ställföreträdande intressebevakare
- Intressebevakningens upphörande
- Att avstå från uppdraget som intressebevakare
- Bevakning av en frånvarande persons eller en blivande egendomsägares intressen
- Övervakning av intressebevakarens verksamhet
- Begränsning av handlingsbehörigheten och omyndigförklaring
- Utdrag registret över förmynderskapsärenden
- Information till bl.a. läkare, myndigheter och andra instanser
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Uppdatering av kundregister
- Urvalstjänster
- Befolkningsdatasystemets söktjänster
- Magistratregistrens söktjänster
- Registerutdrag
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten