Suomi.fi-fullmakter, assisterat befullmäktigande i välfärdsområdena
En egen servicemodell för assisterat befullmäktigande har planerats för välfärdsområdena. Med hjälp av servicemodellen kan välfärdsområdena möjliggöra befullmäktigande även för dem som inte kan använda elektroniska tjänster. På så sätt kan dessa personer ge någon som de litar på fullmakt att uträtta hälsovårds-, social- och apoteksärenden.
Assisterat befullmäktigande kan för närvarande ordnas under ett besök vid välfärdsområdets servicepunkter. I framtiden kommer servicemodellen att utvidgas så att den även betjänar personer med rörelsehinder och personer som bor långt bort. Då kan tjänsten för assisterat befullmäktigande erbjudas till exempel i personens hem, i ett servicehem eller från en servicebil.
Assisterat befullmäktigande underlättar arbetet för yrkesutbildade inom social- och hälsovården och minskar ojämlikheten bland medborgarna
Assisterat befullmäktigande underlättar arbetet för yrkesutbildade inom social- och hälsovården samt vardagen för personer som bor i välfärdsområdena och deras närstående. Införandet av servicemodellen är frivilligt för välfärdsområdena och genomförs som samarbete mellan myndigheterna. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata stöder välfärdsområdena då de planerar servicemodellen och tar den i användning.
När den fungerar som bäst erbjuder digitaliseringen verktyg för att bygga ett ansvarsfullt och mer fungerande samhälle för alla. Till ansvarigheten hör att förebygga ojämlikhet. Att bygga ett hållbart välbefinnande i välfärdsområdena förutsätter att man förbereder de digitala tjänsterna så att de också kan användas av äldre medborgare.
Genom att börja använda assisterat befullmäktigande stöder man välfärdsområdena i deras uppgift som ansvarsfulla samhälleliga stödpelare som har förmåga att möta framtidens osäkerhet och att bygga upp ett proaktivt beslutsfattande.
Erfarenheter av försöket vid Kainuun sote
Kainuun sote började använda servicemodellen i mars 2022. Se videon om erfarenheterna från Kainuun sote.
Servicemodellens fördelar för välfärdsområdena
- Vårdpersonalen får mer tid över för själva omvårdnadsarbetet när de närstående själva kan kontrollera uppgifter om vården och social- och hälsovårdstjänsterna i webbtjänsten.
- Vårdarbetets kvalitet förbättras när de närstående har bättre insyn i den assisterade personens ärenden, såsom vårdplaner och läkemedelsordinationerna.
- De uppgifter som behövs hittas i tillförlitligt format i de elektroniska tjänsterna och tjänsterna har också en kanal för kommunikation med vårdpersonalen.
- Modellen gör det möjligt för äldre att använda digitala social- och hälsovårdstjänster.
Gör så här
- Bekanta er först med informationsmaterialet om assisterat befullmäktigande och modellen för servicevägen.
- Kartlägg de servicepunkter i välfärdsområdet där tjänsten för assisterat befullmäktigande kan ordnas och vem som ansvarar för registreringen av fullmakterna vid dessa servicepunkter.
- Kom överens om tidpunkten för ett inledande möte med vår expert: sanna.suomalainen-ajanko[@]dvv.fi. Under det inledande mötet ger Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata råd om planeringen av servicevägen.
Kostnaderna
- Servicemodellen för assisterat befullmäktigande är avgiftsfri och kräver inga integrationskostnader av välfärdsområdena. Välfärdsområdena ansvarar självständigt för servicepunkterna och deras placering, servicepunkternas öppettider och fullmaktsärenden.
- Assisterat befullmäktigande är avgiftsfritt för medborgarna.
Tidtabeller för införande enligt välfärdsområde (som kommit till vår kännedom)
- Kainuun sote, använts från och med mars 2022
- Mera information: Kainuun sote/valtuudet (på finska)
- Meddelande 26.10.2022 Försöket med assisterande fullmakt inom Kajanalands social- och hälsovård lyckades - verksamhetsmodellen är klar att tas i bruk även av andra välfärdsområden
- Samkommunen för social- och hälsovårdstjänster i Södra Savolax (Essote), under beredning, börjar användas under 2023
- Samkommunen för social- och hälsovårdstjänster i Norra Karelen (Siunsote), under beredning, börjar användas under 2023
- Södra Österbottens välfärdsområde EPSHP, under beredning, börjar användas under 2023
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Europeiska digitala identitetsplånboken
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete