BDS-användargränssnitt för ajourhållning av byggnadsuppgifter
BDS-användargränssnitt är ett gränssnitt som används med webbläddrare och där byggnadsuppgifter kan hanteras med bläddrar- och ajourhållningsroller. Ajourhållningsrollen ger användaren omfattande rättigheter att lägga till, ändra på och stryka bygglovs- och byggnadsuppgifter. Med bläddrar-rollen kan användaren syna alla bygglovs-, byggnads- och lägenhetsuppgifter som registrerats i befolkningsdatasystemet. Rapporter är bl.a. listan över ofullbordade bygglov och byggnader eller bygglov, där byggnadsklassen fattas.
Uppgifter i anslutning till ibruktagandet av BDS-användargränssnittet:
- anmälningstillstånd som beviljas av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. För närvarande har alla kommuner ett giltigt anmälningstillstånd som har beviljats kommunerna i samband med ibruktagandet av permanenta byggnadsbeteckningen (BDS-PBB)
- en utsedd ansvarsanvändare som har det huvudsakliga ansvaret för användningen av den egna organisationens BDS-användargränssnitt. Ansvarsanvändaren meddelas via webbtjänst för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- ansvarsanvändaren registrerar användarna av BDS-gränssnittet samt användarrollerna till dem efter att ha fått användarrättigheter i BDS-ansvarsanvändartjänsten
- vid behov kan kommunen dessutom ansöka om en särskild spärrmarkeringsroll för att visa och ajourhålla byggnadens ägaruppgifter som omfattas av spärrmarkering.
BDS-användargränssnittet och dess ajourhållnings- och bläddrarroll får alla kommuner i bruk, om de så önskar.
Visning och ajourhållning av fastighets- och byggnadsuppgifternas ägaruppgifter som omfattas av spärrmarkering
Det behövs en särskild spärrmarkeringsroll när uppgifter om ägare till de byggnader vars ägare har spärrmarkering visas eller ajourhålls i befolkningsdatasystemet. Kommunen bör ansluta sig till det taktillstånd som skapats för detta ändamål, varefter ansvarsanvändaren av BDS-ajourhållning ges rätt att lägga till en spärrmarkeringsroll i BDS-användargränssnittet till de tjänsteinnehavare som behöver den.
Gå till anvisningen för att anslutas till taktillståndet (pdf)
Gör så här
Ansökan om tillstånd att anmäla byggnadsuppgifter samt rättigheterna för ansvarsanvändaren för användarhanteringen i BDS-användargränssnittet görs via webbtjänsten. Ansvarsanvändaren ser till att användarrättigheter söks för de roller som användare behöver enligt arbetsuppgifterna.
Gå till anvisningen för att anmäla ansvarsanvändaren (pdf)
Tilläggsuppgifter [email protected]
Anvisningar till inlogging på tjänsten
Läs mer om inlogging på tjänsten
Stöd under användning
Om du behöver hjälp i problemsituationer medan du använder BDS-användargränssnittet, skicka e-post till [email protected]. För att vi skall kunna snabbt utreda ärendet är det bra att till meddelandet foga så mycket uppgifter som möjligt om händelsen, bl.a. exakt datum och klockslag då felet inträffade, en bild av felet, byggnadsbeteckning, BDS bygglovsbeteckning, fastighetsbeteckning osv.
Innan en begäran om stöd skickas är det bra att bekanta sig med anvisningarna för ajourhållning av BDS. Anvisningarna kan innehålla en beskrivning av lösningen på problemsituationen.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Europeiska digitala identitetsplånboken
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete