Dödsfall och bouppteckning
Vem hjälper i frågor som gäller en närståendes död?
Vi på MDB kan endast ge råd i följande frågor:
Vi kan inte ta ställning till andra frågor. Du får personlig hjälp av experter på arvsrätt, till exempel på advokat- och juridiska byråer, rättshjälpsbyråer och banker.
Information om dödsfall, bouppteckning och arvskifte finns också i handboken När en närstående avliderLänk till en annan webbplats, Öppnas i en ny flikyja-external-link-opens-in-a-new-tab på Suomi.fi.
I vilka frågor som gäller dödsfall kan du kontakta MDB?
Hälso- och sjukvårdsenheten anmäler dödsdagen för ett dödsfall som inträffat i Finland till befolkningsdatasystemet.
Om dödsfallet inte har registrerats i befolkningsdatasystemet ska du kontakta den läkare som konstaterat dödsfallet.
Om läkaren säger att hen har anmält dödsfallet till oss kan du kontakta oss per telefon på numret 0295 536 220 eller per e-post på adressen vaestotiedot@dvv.fi.
Om en person har avlidit utomlands ska den närstående meddela oss om detta genom anvisningar på vår webbsida.
Vi registrerar uppgiften om dödsfallet i befolkningsdatasystemet.
När en person avlider, förtecknas dödsboets egendom, skulder och delägare vid bouppteckningen. Bouppteckningen ska ordnas inom tre månader från dödsfallet. För detta behövs en släktutredning för att utreda den avlidnes make eller maka och arvingar.
Du behöver ett levnadsintyg för bouppteckningen endast om du är den avlidnes arvinge eller testamentstagare och det inte framgår av den avlidnes släktutredning att du lever.
Så här beställer du en släktutredning
Så här beställer du ett levnadsintyg
Bouppteckningsinstrumentet ska upprättas inom tre månader från dödsfallet vid en bouppteckning. Den färdiga bouppteckningen ska skickas till Skatteförvaltningen inom en månad från bouppteckningen.
Vi på MDB upprättar inte bouppteckningsinstrument och kan inte ge råd om upprättandet av bouppteckningsinstrument. Däremot kan du be till exempel en bank, rättshjälpsbyrå eller advokat om hjälp.
Fastställelse av delägaruppgifterna i bouppteckningen
Det är inte obligatoriskt att fastställa delägaruppgifterna i bouppteckningen. Du kan behöva det till exempel om dödsboet säljer en aktielägenhet eller fastighet. Vi fastställer alltså att de rätta dödsbodelägarna har antecknats i bouppteckningen.
Du kan ansöka om fastställelse av delägaruppgifterna i bouppteckningen hos oss när bouppteckningen är klar.
Läs mer om fastställelse av delägaruppgifterna i bouppteckningen på vår webbplats.
Arvingar har också rätt att avsäga sig det arv de får.
Be oss deponera ditt meddelande om arvsavsägelse endast om du har skulder som utsöks och vill förhindra din andel i dödsboet för att betala dina skulder. När du innan utmätningsbeslutet har avsagt dig arvet och skickat meddelandet om arvsavsägelse till oss för deponering, får din arvs- eller testamentsrätt inte utmätas.
Läs mer på vår webbplats om arvsavsägelse vid utsökning.
Med hjälp av det europeiska arvsintyget kan arvingarna, testamentsexekutorerna och boutredningsmännen intyga sin ställning och sina befogenheter i en annan EU-medlemsstat.
Vi utfärdar intyget när arvlåtaren har avlidit. Kom ihåg att kontrollera att du begär ett intyg av myndigheten i rätt land.
Är en minderårig eller en person som har en intressebevakare delägare i dödsboet?
Bouppteckningsinstrumentet ska lämnas in till oss inom en månad efter bouppteckningen, om dödsbodelägaren är en minderårig eller en person som har en intressebevakare.
Du behöver inte ansöka om tillstånd hos oss för bouppteckning eller betalning av dödsboets räkningar.
Däremot behövs tillstånd av oss om den minderåriga eller personen som har en intressebevakare till exempel
vill avsäga sig arvet
tänker ingå arvskiftesavtal
vill sälja en fastighet eller bostad som dödsbodelägare.
Läs mer om de åtgärder som tillståndet kräver på vår webbplats.
En minderårigs vårdnadshavare ska innan de ansöker om tillstånd kontrollera att de inte är jäviga att handla för den minderårigas räkning. På vår webbplats finns en förteckning över när vårdnadshavaren är jävig. Om vårdnadshavarna är jäviga måste de ansöka om en ställföreträdare som i sin tur ansöker om tillstånd hos oss. Hinderslösa vårdnadshavare ansöker alltså inte själva om tillstånd.
Om du inte är jävig ska du ansöka om tillstånd med anvisningarna på vår webbsida.
Läs mer om intressebevakning för minderåriga barn.
Är en person vars intressebevakningsfullmakt har fastställts delägare i dödsboet?
Bouppteckningsinstrumentet ska lämnas in till oss inom en månad från bouppteckningen när dödsbodelägaren är en person med en fastställd intressebevakningsfullmakt.
Du behöver inte ansöka om tillstånd hos oss för bouppteckning eller betalning av dödsboets räkningar.
Intressebevakningsfullmäktigen ska ansöka om tillstånd för åtgärder i anslutning till dödsboet - såsom arvskifte eller försäljning av en fastighet - endast om så har bestämts i fullmakten. Innan fullmaktstagare vidtar åtgärder i anslutning till dödsboet ska hen kontrollera att hen inte är jävig. Läs mer om jäv och om instruktionerna på vår webbplats.
Vanliga frågor
Du kan inte uppge en ny adress eller postadress för en avliden person, eftersom vi inte uppdaterar en avliden persons uppgifter. Däremot kan man meddela Posti den adress dit dödsboets post ska skickas.
Fråga först banken om du behöver ett intyg.
Om du behöver ett intyg kan du beställa det från oss enligt instruktionerna på vår webbplats. Observera att vi endast kan ge ett intyg om ert släktskapsförhållande syns i befolkningsdatasystemet. Om så inte är fallet måste du vänta tills släktutredningen är klar. Ert släktskap syns i släktutredningen.
Banken får information om dödsfallet när dödsdagen har registrerats i befolkningsdatasystemet. Överföringen av uppgifter beror på hur ofta bankerna uppdaterar sina kunduppgifter från befolkningsdatasystemet.
Då ska intressebevakaren endast lämna in slutredovisningen och dess bilagor till oss. Till exempel behöver bouppteckningsinstrumentet inte skickas till oss. Läs mer om anvisningar för olika situationer då intressebevakningen upphör.
Vi har inga mallar för arvskifte, avvittringsavtal eller bouppteckningsinstrument. Vi ger inte heller råd om hur de ska göras.
Däremot får du personlig hjälp av experter på arvsrätt, till exempel på advokat- och juridiska byråer, rättshjälpsbyråer och banker.
Det kan inte registreras eftersom det inte finns något testamentsregister i Finland. Vi styrker inte heller testamenten.
Du hittar anvisningar om hur du beställer ett dokument i tjänsten Finland utomlands.
Välj först från vilket land du ska beställa dokumentet.
Välj därefter "Resor och tjänster", därefter "Familj och nationalitet" och "Ämbetsbevis och adressförfrågningar".
Om du för något godtagbart användningsändamål behöver information om att en person har avlidit kan vi lämna ut uppgifterna om dödsdagen med ett avgiftsbelagt intyg.
Observera att du måste
kunna identifiera personen, dvs. ange vissa personuppgifter, såsom namn och födelsedatum
berätta för vilket ändamål du behöver informationen.
Du kan be om information med hjälp av anvisningarna på vår webbplats.
Våra kontaktuppgifter
Du hittar handläggningstiderna på vår webbplats.
Om ditt ärende gäller släktutredningar kan du ta kontakt
E-post sukuselvitykset@dvv.fiyja-external-link-opens-in-a-new-tab
- Telefontjänsten numret är 0295 536 230.
- Servicetider mån–fre 9–15.
Om ditt ärende gäller fastställelse av delägaruppgifterna i bouppteckningen eller deponering av meddelandet om arvsavsägelse vid utsökning, kan du kontakta
- Telefontjänsten numret är 0295 539 099.
- Servicetider mån–fre 9–15.
Om ditt ärende gäller beställning av ett europeiskt arvsintyg kan du kontakta
E-post perintotodistus@dvv.fiyja-external-link-opens-in-a-new-tab
- Telefontjänsten numret är 0295 536 404.
- Servicetider mån–fre 9–15.
Använd MDB:s krypterade e-postLänk till en annan webbplats, Öppnas i en ny flikyja-external-link-opens-in-a-new-tab så att dina uppgifter hemlighålls.