Egendomsförteckning när intressebevakningen inleds
Denna sida är avsedd för intressebevakare för en myndig huvudman. Läs på våra olika sidor hur du gör en egendomsförteckning som intressebevakare för en minderårig eller som intressebevakningsfullmäktig.
När du har förordnats till intressebevakare för din huvudman övervakar vi din verksamhet. Din första uppgift är att göra upp en egendomsförteckning över din huvudmans tillgångar och skulder. Skicka den till oss inom tre månader efter att ditt uppdrag har inletts.
Observera att vi inte kan behandla ålänningarnas egendomsförteckningar. Skicka den till Statens ämbetsverk på Åland.
Centrala begrepp
Den person som intressebevakaren uträttar ärenden för.
Den som har förordnats att sköta sin huvudmans ekonomiska och egendomsrelaterade ärenden.
En förteckning där intressebevakaren uppger sin huvudmans egendom och skulder den dag då vår bevakning inleds.
Den redovisning intressebevakaren lämnar in till oss varje kalenderår över hur huvudmannens egendom har förvaltats.
När intressebevakningen upphör skickar intressebevakaren oss en redovisning över förvaltningen av egendomen för den tid som inte omfattas av någon årsredovisning.
Gör så här
1. Ta reda på din huvudmans egendom den dag då intressebevakningen inleddes.
Du måste ta reda på din huvudmans alla tillgångar och skulder och anmäla dem till oss.
2. Gör en egendomsförteckning i Intressebevakningens e-tjänst.
Du kan upprätta och skicka egendomsförteckningen elektroniskt direkt i Intressebevakningens e-tjänst. Tjänsten vägleder dig. Om du vill kan du spara egendomsförteckningen som halvfärdig och fortsätta upprätta den senare.
Intressebevakningens e-tjänstLänk till en annan webbplatsyja-external-link-opens-in-a-new-tab
3. Lämna in egendomsförteckningen och dess bilagor till oss inom tre månader efter att uppdraget inletts.
Kan du inte uträtta ditt ärende på nätet?
Du kan också upprätta egendomsförteckningen genom att fylla i blanketten och lämna in dokumenten till oss i pappersform.
Blankett för egendomsförteckningFilen öppnas i en ny flikyja-document-link-opens-in-a-new-tab
Bifoga kopior av nödvändiga handlingar/verifikat till egendomsförteckningen. Behåll originalverifikaten.
Kom också ihåg att själv spara de uppgifter du lämnat till oss, eftersom vi inte returnerar egendomsförteckningen eller dess bilagor. Du behöver uppgifterna i egendomsförteckningen till exempel när du gör den första årsredovisningen.
Använd inte till exempel häftklamrar, gem eller plastfickor, eftersom handlingarna skannas. Observera att vi inte längre tar emot mappar.
Returnera den ifyllda egendomsförteckningen och bilagorna till adressen Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, PB 1004, 00531 Helsingfors.
Har du redan lämnat in egendomsförteckningen, men glömt något?
Du kan själv komplettera den med webblanketten.
Skicka kompletteringenLänk till en annan webbplatsyja-external-link-opens-in-a-new-tab
4. Vi tar emot egendomsförteckningen.
Vi kontaktar dig om vi behöver tilläggsuppgifter eller kompletteringar.
Vi returnerar inte egendomsförteckningen eller dess bilagor.
Se även
Läs vanliga frågor om intressebevakningens ekonomiska ärenden.