Egendomsförteckning när intressebevakningen inleds
Denna sida är avsedd för intressebevakare för en myndig huvudman. Läs på våra olika sidor hur du gör en egendomsförteckning som intressebevakare för en minderårig eller som intressebevakningsfullmäktig.
När du har förordnats till intressebevakare för din huvudman övervakar vi din verksamhet. Din första uppgift är att göra upp en egendomsförteckning över din huvudmans tillgångar och skulder. Skicka den till oss inom tre månader efter att ditt uppdrag har inletts.
Centrala begrepp
Den person som intressebevakaren uträttar ärenden för.
Den som har förordnats att sköta sin huvudmans ekonomiska och egendomsrelaterade ärenden.
En förteckning där intressebevakaren uppger sin huvudmans egendom och skulder den dag då vår bevakning inleds.
Den redovisning intressebevakaren lämnar in till oss varje kalenderår över hur huvudmannens egendom har förvaltats.
När intressebevakningen upphör skickar intressebevakaren oss en redovisning över förvaltningen av egendomen för den tid som inte omfattas av någon årsredovisning.
Gör så här
1. Ta reda på din huvudmans egendom den dag då intressebevakningen inleddes.
Du måste ta reda på din huvudmans alla tillgångar och skulder. Läs närmare anvisningar om hur du gör detta i anvisningarna för ifyllande av egendomsförteckningen.
Anvisning för ifyllande av egendomsförteckning
2. Gör en egendomsförteckning.
Använd blanketten för egendomsförteckning. Vänligen notera att vi inte kan behandla årsredovisningar och fastighetsförteckningar för ålänningar. Vänligen skicka dem till Ålandskontoret.
- Ladda först ner den tomma blanketten på din enhet och spara den.
- Öppna blanketten i Adobe Reader. Du kan ladda ner programmet gratis på Adobes webbplats. Spara blanketten på din enhet då du fyllt i den.
- Om du fortsätter att fylla i blanketten senare, öppna den igen i Adobe Reader. När du sparar blanketten kan du välja att den nya versionen ersätter den föregående versionen. Om du inte vill ersätta den föregående versionen ska du spara blanketten med ett nytt namn.
Blankett för egendomsförteckning
Bifoga kopior av nödvändiga handlingar/verifikat till egendomsförteckningen. Behåll originalverifikaten.
Kom också ihåg att själv spara de uppgifter du lämnat till oss, eftersom vi inte returnerar egendomsförteckningen eller dess bilagor. Du behöver uppgifterna i egendomsförteckningen till exempel när du gör den första årsredovisningen.
3. Skicka egendomsförteckningen och bilagorna till oss.
När du har fyllt i blanketten ovan ska du skicka in den och dess bilagor via webblanketten. Observera att du i den här tjänsten endast kan skicka dokument, så gör dem klara i förväg.
För att använda webblanketten behöver du nätbankskoder eller mobilcertifikat.
Skicka dokument via webblankett
Kan du inte sköta ditt ärende på nätet?
Returnera den ifyllda egendomsförteckningen och bilagorna till adressen Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, PB 1004, 00531 Helsingfors. Bifoga kopior av handlingarna, inte originalen. Använd inte till exempel häftklamrar, gem eller plastfickor, eftersom handlingarna skannas. Observera att vi inte längre tar emot mappar.
Skickade du redan egendomsförteckningen men glömde något från den?
Du kan komplettera den själv med hjälp av nätblanketten.
4. Vi tar emot egendomsförteckningen.
Vi kontaktar dig om vi behöver tilläggsuppgifter eller kompletteringar.
Vi returnerar inte egendomsförteckningen eller dess bilagor.
Se även
Läs vanliga frågor om intressebevakningens ekonomiska ärenden.
Behöver du hjälp?
Telefontjänst: 0295 536 305
Servicetider: mån–fre 9–15.
Vår chattjänst är för tillfället ur bruk.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Europeiska digitala identitetsplånboken
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete