Ändring av förnamn
Var och en måste ha minst ett och högst fyra förnamn. Som ett namn räknas namn som har förenats med varandra med bindestreck.
Du kan ändra ditt förnamn i Finland om
- du bor i Finland och dina uppgifter har antecknats i det finländska befolkningsdatasystemet.
- du är finsk medborgare och bor utomlands utanför Norge, Sverige eller Danmark. Om du bor i Norge, Sverige eller Danmark och vill byta namn, kontakta myndigheterna i ditt bosättningsland.
Du kan ansöka om ändring av ditt förnamn hos oss när du vill
- byta ditt förnamn
- ändra ordningen på dina förnamn
- lägga till eller ta bort förnamn
- lägga till bindestreck i ditt förnamn eller ta bort det.
Namnet ska ha en stor begynnelsebokstav, men andra än begynnelsebokstäver kan inte vara skrivna med stor bokstav (t.ex. Anne och Riitta-Liisa går, men ANNE och Riitta-liisa går inte). Kom ihåg att skriva tydligt i din ansökan vilka bokstäver i namnet som ska skrivas med stor bokstav och vilka som ska skrivas med liten bokstav.
Namn som ändrats utomlands
Om du har ändrat ditt förnamn genom beslut av en utländsk myndighet behöver du inte ansöka om namnändring hos oss. Istället kan du be oss spara ditt nya namn utan kostnad.
Så här anmäler du ett namn som ändrats utomlands
Anmälan och ändring av ett barns namn
Om ditt barns namn ännu inte har sparats i befolkningsdatasystemet är det fråga om att anmäla barnets uppgifter. Gör då inte en ansökan om namnändring, utan anmäl ditt barns uppgifter enligt anvisningarna på vår webbplats.
Ett minderårigt barns namn som antecknats i befolkningsdatasystemet kan ändras med hjälp av anvisningarna på denna sida.
Pris
Behandlingsavgiften för ansökan om ändring av förnamn är 95 euro per namnändring eller per sökande.
Så här handlägger vi din ansökan
1. Skicka ansökan
Gör ansökan enligt anvisningarna nedan.
Vi skickar inget separat bekräftelsemeddelande om att vi har tagit emot din ansökan.
2. Handläggningen av ansökan
Vi handlägger din ansökan om namnändring först när du har betalat handläggningsavgiften. Vid namnändringstjänsten bestäms avgiften automatiskt i enlighet med ansökan. Vi handlägger ansökningarna i ordning enligt ankomstdatum. Därför kan ansökningar som betalats i samband med inlämnandet av ansökan framskrida snabbare. Observera att avgiften inte återbetalas även om du återkallar din ansökan eller om det blir avslag på ansökan.
Vi kan be dig om tilläggsuppgifter om det sökta namnet eller begära handlingar som saknas. I vissa fall ber vi dessutom nämnden för namnärenden om ett utlåtande, varvid handläggningen av ansökan tar längre tid.
Du kan tyvärr inte följa hur handläggningen av din ansökan framskrider. Du hittar dock den genomsnittliga handläggningstiden på den här sidan.
3. Avgörande
När vi har behandlat din ansökan får du ett skriftligt beslut per post, e-post eller Suomi.fi-meddelanden om du har tagit tjänsten i bruk. Ditt namn ändras i befolkningsdatasystemet den dag beslutet fattas, om namnet du har ansökt är godkänt.
Efter namnändringen får du automatiskt ett nytt FPA-kort per post. Du måste dock själv förnya ditt pass, identitetskort och körkort så att de motsvarar ditt nya namn.
Om du inte är nöjd med beslutet har du rätt att överklaga det hos förvaltningsdomstolen.
Gör så här
-
Elektronisk namnändringstjänst
Du kan ansöka om ändring av för- och efternamn i den här tjänsten om
- du har fyllt 15 år, och
- du är stadigvarande bosatt i Fastlandsfinland eller
- du är finsk medborgare och stadigvarande bosatt utomlands i någon annan stat än Norge, Sverige eller Danmark.
Du kan ansöka om ändring av för- och efternamn för ditt barn i den här tjänsten om
- du är barnets vårdnadshavar, och
- barnet är under 18 år.
Användningen av tjänsten förutsätter stark identifiering. Observera också att handläggningsavgiften betalas i samband med ansökan.
I tjänsten kan du bifoga bilagor i PDF-format. Listan om nödvändiga bilagor finns i namnändringstjänst under punkten 'Gör så här'.
Vi avgör en del av namnändringsärendena automatiskt. Mera information om det automatiserat beslutsförfarandet finns här.
Webblankett
-
Gör ansökan med webblanketten om
- du ansöker om namnändring i samband med fastställande av könstillhörighet
- du av någon annan orsak inte kan göra ansökan i den elektroniska namnändringstjänsten.
Användningen av tjänsten förutsätter stark identifiering.
Vi skickar fakturan när vi har mottagit ansökan. Ansökan tas till behandling först när fakturan är betald. Vi hanterar i första hand alla fakturor elektroniskt. Mera information om fakturering finns här.
Om ansökan saknar nödvändiga underskrifter ber vi om dem separat. Handläggningen av ansökan framskrider snabbare om ansökan redan innehåller alla nödvändiga underskrifter. Samtycket till namnändringen kan också lämnas in separat med en särskild samtyckesblankett eller per e-post.
- Ansökan om ändring av eget namn
- Ansökan om namnädring för mindrerårigt barn
- Ansökan om ändring av eget och familjens namn
-
Nedladdningsbar blankett
Du kan också göra ansökan om namnändring på en utskrivbar blankett på webben.
- Ladda först ner den tomma blanketten på din enhet och spara den.
- Öppna blanketten i Adobe Reader. Du kan ladda ner programmet gratis på Adobes webbplats. Spara blanketten på din enhet då du fyllt i den.
- Om du fortsätter att fylla i blanketten senare, öppna den igen i Adobe Reader. När du sparar blanketten kan du välja att den nya versionen ersätter den föregående versionen. Om du inte vill ersätta den föregående versionen ska du spara blanketten med ett nytt namn.
Skicka den ifyllda blanketten med underskrifter till oss per post på adressen Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, PB 1003, 00531 Helsingfors eller per krypterad e-post.
Vi skickar fakturan när vi har mottagit ansökan. Ansökan tas till behandling först när fakturan är betald. Vi hanterar i första hand alla fakturor elektroniskt. Mera information om fakturering finns här.
Handläggningstiderna
Ändring av för- och efternamn
- Ifall du till dig själv ansöker om ett efternamn du tidigare haft eller ett allmänt förnamn, är det möjligt att namnändringstjänsten avgör din ansökan automatiskt. I sådant fall är behandlingstiden under ett dygn.
- Annars är handläggningstid 7–10 veckor. Handläggningstiden för ansökningar beror på hur snabbt du betalar handläggningsavgiften.
- Om vi ber dig om bilagor, en tilläggsutredning till din ansökan eller ett utlåtande av Nämnden för namnärenden kan handläggningstiden vara 2–6 månader.
Ändring av efternamn vid ingående av äktenskap
Läs om alternativen på sidan Efternamn vid ingående av äktenskap och fråga vid behov våra experter inom äktenskapsärenden om handläggingstiden.
Anmälan om barnets namn
Se under sidan Handläggningstider avsnittet Att få eller adoptera barn > Anmälan av barnets namn.
Vanliga frågor
Ändring av en minderårigs namn
Behovet av samtycke beror på vem som gör ansökan och hur gammalt barnet är.
- Om vårdnadshavaren ansöker om namnändring för sitt 10–17-åriga barn behöver vi samtycke av alla vårdnadshavare och barnet.
- Om vårdnadshavaren ansöker om namnändring för sitt under 10-åriga barn behöver vi samtycke av alla vårdnadshavare, men vi ber inte om samtycke av barnet.
- Om en 15–17-åring själv ansöker om namnändring hör vi alla hens vårdnadshavare i ärendet.
Vi behandlar ansökningarna i den ordning de inkommit. I frågor som gäller utlandsresor och anskaffning av pass kan du kontakta Gränsbevakningsväsendet och polisen.
Vi kan begära utlåtande av nämnden för namnärenden om du ansöker om ett sällsynt förnamn eller om det finns någon annan särskild orsak till begäran om utlåtande.
Om nämndens utlåtande inte är förordande har du möjlighet att ge ett genmäle till utlåtandet. Därefter avgör vi ärendet och fattar ett beslut som du ännu har rätt att överklaga hos förvaltningsdomstolen.
Vi ändrar ditt namn i befolkningsdatasystemet på beslutsdagen.
Efter namnändringen får du automatiskt ett nytt FPA-kort. Du måste dock själv förnya passet, identitetskortet och körkortet efter att ditt nya namn har antecknats i befolkningsdatasystemet. Du kan kontrollera ditt namn i systemet i vår tjänst Kontroll av egna uppgifter.
Ett namn som uppdaterats i befolkningsdatasystemet förmedlas automatiskt till flera myndigheter inom några dagar. Observera att en gällande spärrmarkering påverkar förmedlingen av uppgifter. Om du vill kan du också beställa ett avgiftsbelagt utdrag från befolkningsdatasystemet som intygar ditt nya namn.
Lista över myndigheter som får uppgifter via befolkningsdatasystemet
Kom ihåg att meddela ditt nya namn förutom till myndigheterna även till exempel till disponenten, telefonoperatören, biblioteket och andra företag samt till aktörer vars kunder eller medlemmar du är.
Meddela vid behov även utländska myndigheter om din namnändring. Vi förmedlar i regel inte uppgifter till utlandet.
Du kan återta din ansökan innan beslut har fattats. Återtagandet skickas per e-post till [email protected] eller per post Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, PB 1003, 00531 Helsingfors. Kom ihåg att i samband med återtagandet ange ditt namn, personbeteckning, vilket namn du har ansökt om och ärendets diarienummer ifall du har det. Observera att avgiften inte returneras fast ansökan återtas.
Ett förnamn kan vara etablerat som ett kvinno- eller mansnamn eller så kan det vara könsneutralt. Du kan byta ditt förnamn så att det motsvarar din könsidentitet.
Du har fyllt 15 år
Gör ansökan om namnändring enligt anvisningarna på denna sida och ange en fritt formulerad motivering till din ansökan.
Om du är 15–17 år hör vi dina vårdnadshavare i ärendet.
Du är under 15 år
Du kan inte göra ansökan om namnändring själv, utan dina vårdnadshavare kan göra det.
För ansökan behövs
- alla vårdnadshavares samtycke
- ett bifogat utlåtande om din könsidentitet av en expert, såsom en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården.
Kontakta oss
Du hittar de genomsnittliga handläggningstiderna på vår webbplats.
Du kan sköta ärenden som gäller för- och efternamn med oss på följande sätt:
E-post
Kontakta oss i första hand via e-post.
Använd krypterad e-post för att skicka e-post så att dina uppgifter rör sig krypterat. Välj [email protected] som mottagare för det krypterade e-postmeddelandet. Ange åtminstone dina personuppgifter och det ärende som ditt meddelande gäller.
Obs! När du anmäler barnets namn eller andra uppgifter om barnet, välj [email protected] som mottagare för det krypterade e-postmeddelandet.
Telefon
Telefontjänsten numret är 0295 539 004.
Servicetider: mån–fre 9–15
Du hittar de genomsnittliga handläggningstiderna på vår webbplats.
Postning av handlingar
Du kan också skicka de nödvändiga handlingarna till oss per post på adressen Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, PB 1003, 00531 Helsingfors.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete