OBS!
Den nya förordningen från Finansministeriet om avgifter år 2025 för prestationer som tillhandahålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har publicerats. Därmed ändrades prislistan för BDSförfrågans urvalstjänster från och med den 1 januari 2025. Prisändringarna finns tillgängliga i avsnittet "Prislista" på denna webbplats samt i Finansministeriets förordning.
Kommunernas urvalstjänst
Kommunernas urvalstjänst är en webbläsarbaserad tjänst som möjliggör urval av personuppgifter från befolkningsdatasystemet för att sköta kommunens lagstadgade uppgifter och för att kontakta kommuninvånare.
Tjänsten kan till exempel användas för att göra urval av:
- alla invånare som bor i kommunen
- personer i en viss ålder, till exempel de som fyller hundra år
- personer födda ett visst år i kommunen
- avlidna personer
- personer som flyttat till kommunen under en viss tidsperiod
De personer som tas ut via urvalstjänsten är alltid personer med stadigvarande adress i kommunen. Personer med tillfällig adress, såsom adress till fritidsboende, kan inte väljas via tjänsten.
Tillståndshavaren för urvalstjänsten kan vara en kommun, en samkommun eller en sammanslutning av kommuner. Ansvarskommuner för kommunala sammanslutningar kan göra urval av invånare från alla kommuner inom sammanslutningen.
Observera att tjänsten är avgiftsbelagd.
För mer information vtjkysely(a)dvv.fi
Gör så här
Användning av kommunernas urvalstjänst i BDSförfrågan kräver ett datatillstånd från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Bekanta dig med följande innan du ansöker om datatillstånd:
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Användarvillkor för webbapplikationen för BDSförfråganFilen öppnas i en ny flikyja-document-link-opens-in-a-new-tab
- Taktillstånd för kommunernas urvalstjänstFilen öppnas i en ny flikyja-document-link-opens-in-a-new-tab
Därefter kan du lämna in din tillståndsansökan enligt anvisningen nedan.
Ansökan om datatillstånd:
- Logga in i e-tjänstenLänk till en annan webbplatsyja-external-link-opens-in-a-new-tab
- a) Om du redan har registrerat dig som användare av ett kundkonto, logga in genom att identifiera dig eller med den e-postadress och det lösenord du angav när du registrerade dig eller med hjälp av Suomi.fi-identifikation. Om du inte kommer ihåg ditt lösenord, klicka på länken Har du glömt ditt lösenord.
b) Om du ännu inte har registrerat dig som användare av ett kundkonto, klicka på Registrera dig. - Länk till en annan webbplatsyja-external-link-opens-in-a-new-tabVälj Påbörja en ny ansökan i e-tjänsten.
- Välj Offentlig förvaltning som kundtyp.
- I menyn Jag vill hämta uppgifter från befolkningsdatasystemet väljer du Ansökan om datatillstånd - Webbapplikationen för BDSförfrågan.
- Öppna rullgardinsmenyn och välj Kommunernans urvalstjänst.
Fyll i uppgifterna i ansökan. Du kan skicka in blanketten för behandling först när du har fyllt i alla nödvändiga fält. Kontrollera att en grön symbol visas för alla fält, det visar att fältet är korrekt ifyllt.
Kontrollera till sist dina uppgifter och klicka på Skicka.
Logga in i e-tjänstenLänk till en annan webbplatsyja-external-link-opens-in-a-new-tab
a) Om du redan har registrerat dig, logga in genom att identifiera dig, eller med den e-postadress och det lösenord du angav när du registrerade dig. Om du har glömt ditt lösenord, klicka på länken Har du glömt ditt lösenord.
b) Om du inte har registrerat dig, klicka på Registrera dig.Kontrollera att du är på kundkontot för rätt organisation efter att du loggat in. Du ser organisationens namn i övre balken under ditt namn. Du kan vid behov byta kundkonto i menyn uppe till höger genom att välja Byt kundkonto.
När du säkerställt att rätt kundkonto används, välj Påbörja en ny ansökan.
Välj Offentlig förvaltningen bland flikarna.
Välj: Jag vill hämta uppgifter från befolkningsdatasystemet
Välj Ansökan om användarrättighet för ansvarig användare för BDSförfrågan och klicka på Börja.
För ansökan behöver du kundnumret till den BDSförfrågan som beviljats er organisation för BDSförfrågan. Punkten Tillståndets nummer är inte obligatorisk information.
Fyll i nödvändiga uppgifter, särskilt uppgifter om chefen. Till din chef skickas ett meddelande per e-post om att du ansöker om rättigheter för ansvarig användare. Chefen ska godkänna ansökan i sin e-post via länken innan ansökan kan behandlas.
Klicka på Skicka. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata behandlar ansökan och skickar dig ett användarnamn och ett lösenord.
PDF-anvisningFilen öppnas i en ny flikyja-document-link-opens-in-a-new-tab.
Prislista
- Avgiften för att ta tjänsten i bruk är 600 €
- Tjänstens minimidebitering per månad är 9 € per faktura
- Tjänstens pris per användare är 1 € per månad
- Tjänstens pris per urval är 22 € per urval
- Priset på de dataenheter som utlämnas i urvalet är 0,055 € per dataenhet
Se även
Om ditt informationsbehov gäller invånare som har flyttat från kommunen eller är tillfälligt bosatta, är den rätta tjänsten Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
Länkar till lagar som berör ärendet
DataskyddslagLänk till en annan webbplats, Öppnas i en ny flikyja-external-link-opens-in-a-new-tab 1050/2018