Läs anvisningar för medborgare i EU-länder, Schweiz eller Liechtenstein samt för medborgare i andra länder på våra olika sidor.
Vad avses med hemkommun?
Finland är indelat i flera förvaltningsområden, d.v.s. kommuner. Hemkommunen är vanligtvis den kommun där du bor.
När du har en hemkommun
- har du i allmänhet rätt att använda de tjänster som din hemkommun erbjuder, till exempel offentlig hälsovård eller barndagvård
- kan du få ett finländskt identitetskort och körkort
- kan du använda tjänster som erbjuds av myndigheter eller få ekonomiska förmåner eller bidrag.
När kan en medborgare i ett nordiskt land få en hemkommun?
Du kan få en hemkommun om följande villkor uppfylls:
- Du har anlänt till Finland.
- Du har för avsikt att bo i Finland i minst ett år.
För att få en hemkommun måste du personligen besöka vårt serviceställe.
Gör så här
Jag har ännu ingen finländsk personbeteckning
Jag har redan en finländsk personbeteckning
1. Fyll i och skriv ut blanketten "Omvandling av tillfällig adress till stadigvarande" på förhand.
Omvandling av tillfällig adress till stadigvarande
2. Boka tid till tjänsten ”Registrering av en utlännings hemkommun och stadigvarande adress” via vår tidsbeställning.
3. Ta med dig ett giltigt pass eller ett identitetskort med bild. Ange samtidigt din personbeteckning eller ditt personnummer som används i ett annat nordiskt land så att vi kan meddela registermyndigheten i avsändningslandet att du har flyttat till Finland.
Vanliga frågor
Om uppgifterna om dina familjeförhållanden ännu inte har sparats och du samtidigt vill meddela dem, ta med dig det ursprungliga undertecknade och/eller stämplade utdraget av uppgifterna om familjeförhållandena som du har fått av en myndighet i ett annat nordiskt land (t.ex. Personbevis eller Utdrag ur folkeregister). Se närmare anvisningar och rätt blankett på sidan “Livsförändringar utomlands”.
Du kan begära hemkommun genom att fylla i en flyttanmälan om du redan har en finländsk personbeteckning.
Fyll i flyttanmälan på något av följande sätt:
- på nätet, om du har finska nätbankskoder eller mobilcertifikat
- personligen på Postis serviceställe eller på vårt serviceställe.
Observera att alla som flyttar från ett annat nordiskt land dessutom måste besöka vårt serviceställe personligen och bevisa sin identitet, även barn.
Hittade du inte svaret på vår webbplats?
Kontakta oss
Du hittar våra genomsnittliga handlaggingstider på vår webbplats.
E-post
Använd krypterad e-post om ditt meddelande innehåller personuppgifter eller annat konfidentiellt. Skicka meddelandet till [email protected]
Telefon
Telefontjänsten numret är 029 55 36300.
Servicetider:
- mån 9-15
- tis-fre 9-12