Intyg över civilstånd 

Med intyg över civilstånd kan du intyga ditt civilstånd. Av intyget framgår det om du är gift, i ett registrerat partnerskap, ogift, frånskild eller änka/änkling.

Beställningssätt för intyg

Du kan beställa ett intyg över civilstånd till dig själv. Intyg som beställts och inlämnats via självbetjäningen är förmånligare och du får intyget snabbt. Prisuppgifterna finns i slutet av sidan.

Beställ via självbetjäningen

Följande uppgifter anges i intyget när du beställer ett standardintyg via självbetjäningen. Ett standardintyg innebär att intyget alltid innehåller samma uppgifter och valfria uppgifter: 

  • Ditt namn
  • Födelsedatum
  • Civilstånd
  • Hemkommun 

Om du behöver annan information, beställ intyget per e-post eller telefon. 

Kom ihåg att först kontrollera med utländska myndigheter om du behöver ett intyg över att enligt finsk lag ingå äktenskap inför utländsk myndighet. Mer information om intyget: Hindersprövning vid äktenskap.

 

Självbetjäning

  • För beställningen behöver du nätbankskoder eller mobilcertifikat. Intyget betalas som nätbetalning. Observera att du endast kan beställa utdrag till dig själv eller till de som du är vårdnadshavare för.
  • Ett intyg som beställts från självbetjäningen för användning i hemlandet är förmånligare och du erhåller det genast elektroniskt. Du kan ladda ner intyget i PDF-format direkt efter betalningen eller så skickas det till Suomi.fi-meddelanden, vilket kräver att du har tagit i bruk tjänsten Suomi.fi-meddelanden. Av dataskyddsskäl skickas intyget inte direkt till din e-post.
  • Om du behöver ett intyg till en utländsk myndighet skickas intyget per post. Din beställning hanteras inom 2-5 vardagar, varefter Posten förmedlar det till mottagaren.

 

Andra beställningsmetoder

Kontroll av egna uppgifter!

Du kan kontrollera dina uppgifter i befolkningsdatasystemet i tjänsten Personuppgifter. I tjänsten hittar du dina gällande personuppgifter, namnhistoriska uppgifter samt fastighets- och byggnadsinnehav. Du kan också kontrollera de uppgifter om din boendehistoria som sparats i befolkningsdatasystemet.

Personuppgifter

Om dina uppgifter innehåller fel kan du själv korrigera ditt tilltalsnamn, yrke, e-post, modersmål och kontaktspråk. I övriga fall kan du kontakta vår kundtjänst på numret 0295 536 220 eller besöka vårt serviceställe

Handläggningstid

  • 1 vecka (+ postgången)
  • Från självbetjäningen får du genast ett elektroniskt intyg för inhemskt bruk.

Pris

Självbetjäning
Du betalar intyget i samband med beställningen.

• Elektroniskt intyg via självbetjäning 12 € / dokument
• Intyg per post via självbetjäning 20 € / dokument
• Intyg och EU:s flerspråkiga standardblankett per post via självbetjäning 34 € / dokument
• Intyg och Apostille-intyg per post via självbetjäning 56 € / dokument

E-post, telefonsamtal och besök 
Vi skickar fakturan separat. Om beställaren har hemkommun i utlandet, fakturerar vi på förhand. Vid besök betalar du i samband med besöket.

• Intyg 23 € / dokument
• Manuellt uppgjort intyg 70 € / dokument
• EU:s flerspråkiga standardblankett (blankett för översättningshjälp) som bifogas intyget 14 € / dokument
• Apostille-intyg 36 € / dokument

Leverans av intyg

Självbetjäning:

När du beställer intyg från självbetjäningen för en finländsk aktör

  • skickas det som ett elektroniskt PDF-dokument. Du kan ladda ner intyget från självbetjäningens flik Egna intyg direkt efter betalningen. Intyget kan laddas ner från självbetjäningen i 24 timmar.
  • Intyget skickas också till dina Suomi.fi-meddelanden om du har tagit tjänsten i bruk före beställningen.
  • Dokumentet undertecknas inte och det går inte att senare lägga till en översättningsblankett eller ett Apostille-intyg.
  • Intyg som beställts från självbetjäningen skickas inte per post eller krypterad e-post.

 

När du beställer intyg från självbetjäningen för en utländsk aktör

  • skickas det per post till din hemadress. Intyget har då stämpel och underskrift. Beroende på användningsområdet kan du dessutom beställa en EU-översättningsblankett eller ett Apostille-intyg. Din beställning behandlas inom 2–5 vardagar, varefter Posten förmedlar det till mottagaren.
  • Om du bor utomlands får du de övriga intygen som ett elektroniskt PDF-dokument eller som post till din hemadress, beroende på om du behöver intyget för en finländsk aktör eller till utlandet.

 

Beställningen har gjorts per e-post eller telefon:

Intyget skickas till dina Suomi.fi-meddelanden, som krypterad e-post till din e-postadress eller per post. Du kan själv välja leveranssätt när du gör beställningen.

Kontakta oss

Telefon

Telefonnummer 0295 537 340

Servicetider:

  • mån-fre 9-15

E-post

Du kan också kontakta oss per e-post. Använd krypterad e-post om ditt meddelande innehåller personuppgifter eller annat konfidentiellt. Skicka meddelandet till följande adress:

Skicka krypterad e-post

Ärenden:

  • intyg ur befolkningsdatasystemet
  • hemvistintyg
  • födelseintyg
  • levnadsintyg
  • äktenskapsintyg
  • civilståndsintyg
  • invånarförteckningar

Om du beställer en släktutredning, se anvisningarna för beställning på sidan för släktutredning.

Finlands invånarantal 5 646 464