Dataskyddbeskrivning av e-tjänsten för intessebevakning
E-tjänsten för intressebevakning är en portal för medborgare som intressebevakarna och intressebevakningsfullmäktige kan använda för att uträtta ärenden hos förmyndarmyndigheten. Även andra klienter hos förmyndarmyndigheten kan börja uträtta sina ärenden i portalen i takt med att utvecklingen framskrider.
Vi håller på att utveckla tjänsten. Den nuvarande versionen innehåller uppgörandet av tillståndsansökan, egendomsförteckning och redovisning samt vissa gemensamma funktioner i tjänsten. I framtiden kommer även andra tjänster inom förmyndarverksamheten att anslutas till e-tjänstens konto.
Det är fråga om en e-tjänst som erbjuds privatpersoner och via vilken de kan skicka tillståndsansökan med bilagor till ärendehanteringssystemet ELSA. Klienten identifierar sig starkt, varefter hen kan fylla i tillståndsansökan och anhängiggöra sin tillståndsansökan. Inkomna ansökningar behandlas i ärendehanteringssystemet ELSA. Bilagorna förs också in i Toivo-systemet.
En privat intressebevakare eller intressebevakningsfullmäktig kan göra upp och skicka in en redovisning i Intressebevakningens e-tjänst. Klientens uppgifter sparas i e-tjänsten och där kan klienten senare se vilka uppgifter hen har skickat. Klienten identifierar sig starkt, varefter hen kan göra upp och skicka in redovisningen inklusive bilagor och anhängiggöra redovisningen. Inkomna redovisningar behandlas i ärendehanteringssyste-met ELSA. Bilagorna sparas också i Toivo-systemet.
En privat intressebevakare eller intressebevakningsfullmäktig kan göra upp och skicka in en egendomsförteckning i Intressebevakningens e-tjänst. Klientens uppgifter sparas i e-tjänsten och där kan klienten senare se vilka uppgifter hen har skickat. Klienten identifierar sig starkt, varefter hen kan göra upp och skicka in egendomsförteckningen inklusive bilagor till förmyndarmyndigheten. Inkomna egendomsförteckningar behandlas i ärendehanteringssystemet ELSA. Bilagorna sparas också i Toivo-systemet.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Fågelviksgränden 2, 00530 Helsingfors
PB 123, 00531 Helsingfors
Telefon (växel) 02 9553 6000
E-post kirjaamo(at)dvv.fi
Kontaktperson i ärenden som gäller registret
Häradsskrivare Nuutti Pennanen
Fågelviksgränden 2, 00530 Helsingfors
Telefon (växel) 02 9553 6000
E-post kirjaamo(at)dvv.fi
Telefon (växel) 02 9553 6000
E-post [email protected]
Personuppgifter behandlas för att förmyndarmyndigheten ska kunna sköta sina lagstadgade uppgifter och utöva offentlig makt. Bestämmelser om skötseln av förmyndarmyndighetens uppgifter finns i lagen om förmyndarverksamhet och i lagen om intressebevakningsfullmakt. Personuppgifterna behandlas enligt artikel 6 i EU:s allmänna dataskyddsförordning. Personuppgifterna behandlas som en del av de lagstadgade tjänsterna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Uppgifterna i redovisningarna förvaras i e-tjänsten i två år från redovisningsperiodens startdag.
Uppgifterna i egendomsförteckningarna förvaras i e-tjänsten i sex månader efter att man börjat fylla i egendomsförteckningen.
Uppgifterna i tillståndsansökan förvaras i tre månader efter att ansökan har börjat utarbetas.
Uppgifterna i våra ärendehanteringssystem förvaras i enlighet med våra interna föreskrifter, till vissa delar varaktigt.
I e-tjänsten behandlas:
Namn, personbeteckning och kontaktuppgifter för den som anhängiggjort ärendet och identifierat sig samt övriga personuppgifter som den som anhängiggjort ärendet uppgett på ansökan, egendomsförteckningen eller i redovisningen och i bilagorna till dem.
Uppgifter om den som anhängiggjort ärendet hämtas från befolkningsdatasystemet när denne identifierar sig med Suomi.fi-identifikation. Den som anhängiggör ärendet fyller i övriga personuppgifter i ansökan eller lägger till dem som bilagor. Brister i uppgifterna kan leda till att ansökan behöver kompletteras, förfaller, avvisas eller avslås.
I egendomsförteckningarna och redovisningarna i intressebevakningens e-tjänst söks också uppgifter om huvudmannen och mottagaren av delgivningen av slutredovisningen från befolkningsdatasystemet, om huvudmannens personbeteckning har angetts. Tillsynsuppgifter som gäller huvudmannen och den redovisningsskyldige hämtas också till e-tjänsten från förmyndarmyndighetens ärendehanteringssystem ELSA.
Uppgifterna används vid behandlingen av tillståndsärendet och i förmyndarmyndighetens tillsynsverksamhet i ärendehanteringssystemet ELSA. Uppgifter utlämnas inte regelmässigt till tredje parter.
Uppgifterna kan ändå lämnas ut till dem som begär dem i enlighet med lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet. Flera uppgifter som behandlas i förmyndarverksamheten, bland annat uppgifter om hälsa och vissa ekonomiska angelägenheter är sekretessbelagda. Man bör särskilt observera att en part i princip har rätt att få även annan än offentlig information som gäller hens ärende. Uppgifterna i registret över förmynderskapsärenden om gällande intressebevakningar och intressebevakningsfullmakter är offentliga.
Personuppgifter överförs inte till länder utanför EU eller EES eller till internationella organisationer.
Personuppgifterna används inte för automatiskt beslutsfattande.
Rätt till granskning
Du har rätt att få tillgång till dina personuppgifter och granska dem. Du kan sända en begäran om granskning till registratorskontoret vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Var beredd på att styrka din identitet.
Rätt att rätta uppgifter
Du har rätt att rätta felaktiga personuppgifter om dig själv. Gör en skriftlig begäran till registratorskontoret. Ange i begäran om rättelse den uppgift som ska korrigeras och den exakta ändringen eller kompletteringen av den. Var beredd på att styrka din identitet.
Begränsningar i den registrerades rättigheter
Behandlingen av personuppgifter grundar sig på att Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata iakttar sin lagstadgade skyldighet och utövar offentlig makt. I dessa fall kan du inte kräva att dina personuppgifter raderas eller överförs till ett annat system och du kan i regel inte heller motsätta dig behandlingen av dina personuppgifter.
Om du anser att dina personuppgifter behandlas lagstridigt kan du lämna in besvär till dataombudsmannens byrå.
Dataombudsmannens byrå
Besöksadress Fågelviksgränden 4, 00530 Helsingfors
Postadress PB 800, 00531 Helsingfors
E-post tietosuoja(at)om.fi
Telefonväxel 029 566 6700
Registratorskontoret 029 566 6768
Mer information om att anföra besvär finns på webbplatsen för dataombudsmannens byrå