Välfärdsområdenas urvalstjänst
Välfärdsområdenas urvalstjänst är Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas webbläsarbaserade urvalstjänst i BDSförfrågan för välfärdsområdena, med vilken välfärdsområdet kan hämta nödvändiga personuppgifter ur befolkningsdatasystemet för skötsel av sina lagbaserade uppgifter samt för att kontakta invånare i välfärdsområdet.
I tjänsten kan man hämta urval till exempel med till välfärdsområdet inflyttade personer enligt viss tidpunkt, i välfärdsområdet födda personer enligt födelseår, eller invånare som i välfärdsområdet eller någon av dess kommuner fyller 100 år under pågående år. Personer som hämtas som urval är alltid personer som är stadigvarande boende i välfärdsområdet. Personer som är tillfälligt bosatta (t.ex. stugboende) kan inte hämtas som urval i tjänsten.
Urvalstjänstens datatillståndshavare kan vara välfärdsområde.
Tilläggsuppgifter vid behov vtjkysely(a)dvv.fi
Gör så här
Användning av BDSförfrågan förutsätter ett datatillstånd beviljat av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Välfärdsområdet kan ansöka om att ansluta sig till datatillståndet i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas e-tjänst, genom att ge en utredning om dataskyddet för de uppgifter som lämnas ut i befolkningsdatasystemet och förbinda sig vid villkoren i datatillståndet. Närmare anvisningar nedan. Observera att tjänsten är avgiftsbelagd.
Bekanta dig även med Användningsvillkoren för BDSförfrågan
Innan du registrerar dig i tjänsten ska du bekanta dig med Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas tjänster och användarvillkoren för e-tjänsten på MDB:s kundsida.
Bekanta dig med datatillståndet för välfärdsområdets innan du fyller i ansökan.
Ansökan om datatillstånd:
- Logga in i e-tjänsten
- a) Om du redan har registrerat dig som användare av ett kundkonto, logga in genom att identifiera dig eller med den e-postadress och det lösenord du angav när du registrerade dig eller med hjälp av Suomi.fi-identifikation. Om du inte kommer ihåg ditt lösenord, klicka på länken Har du glömt ditt lösenord.
b) Om du ännu inte har registrerat dig som användare av ett kundkonto, klicka på Registrera dig. - Välj Påbörja en ny ansökan i e-tjänsten.
- Välj Offentlig förvaltning som kundtyp.
- I menyn Jag vill hämta uppgifter från befolkningsdatasystemet väljer du Ansökan om datatillstånd till BDSförfrågan.
- Öppna rullgardinsmenyn och välj Välfärdsområdets urvalstjänst.
-
Fyll i uppgifterna i ansökan. Du kan skicka in blanketten för behandling först när du har fyllt i alla nödvändiga fält. Kontrollera att en grön symbol visas för alla fält, det visar att fältet är korrekt ifyllt.
-
Kontrollera till sist dina uppgifter och klicka på Skicka.
-
a) Om du redan har registrerat dig, logga in genom att identifiera dig, eller med den e-postadress och det lösenord du angav när du registrerade dig. Om du har glömt ditt lösenord, klicka på länken Har du glömt ditt lösenord.
b) Om du inte har registrerat dig, klicka på Registrera dig. -
Kontrollera att du är på kundkontot för rätt organisation efter att du loggat in. Du ser organisationens namn i övre balken under ditt namn. Du kan vid behov byta kundkonto i menyn uppe till höger genom att välja Byt kundkonto.
-
När du säkerställt att rätt kundkonto används, välj Påbörja en ny ansökan.
-
Välj Offentlig förvaltningen bland flikarna.
-
Välj: Jag vill hämta uppgifter från befolkningsdatasystemet
-
Välj Ansökan om användarrättighet för ansvarig användare för BDSförfrågan och klicka på Börja.
-
För ansökan behöver du kundnumret till den BDSförfrågan som beviljats er organisation för BDSförfrågan. Punkten Tillståndets nummer är inte obligatorisk information.
-
Fyll i nödvändiga uppgifter, särskilt uppgifter om chefen. Till din chef skickas ett meddelande per e-post om att du ansöker om rättigheter för ansvarig användare. Chefen ska godkänna ansökan i sin e-post via länken innan ansökan kan behandlas.
-
Klicka på Skicka. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata behandlar ansökan och skickar dig ett användarnamn och ett lösenord.
- Avgiften för att ta tjänsten i bruk är 300 €
- Tjänstens minimidebitering per månad är 7 €/faktura
- Tjänstens pris per användare on 1 €/månad
- Tjänstens pris per urval är 20 €/urval
- Priset på de dataenheter som utlämnas i urvalet är 0,05 €/ informationsenhet
Se även
Om ditt informationsbehov gäller invånare som har flyttat från kommunen eller är tillfälligt bosatta, är den rätta tjänsten Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst