Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
När du har fått ett beslut om uppehållstillstånd från Migrationsverket kan du börja förbereda dig på att komma till Finland. Vissa ärenden lönar det sig att sköta redan på förhand i avreselandet så går det smidigare att uträtta ärenden hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Sådana ärenden är till exempel legalisering av handlingar som gäller familjeförhållanden och bokning av tid för registrering hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Kan jag uträtta ärenden i expressfilen?
I expressfilen kan endast personer som fått beslut om uppehållstillstånd i Migrationsverkets expressfil uträtta ärenden, nämligen
- specialsakkunniga
- tillväxtföretagare
- sakkunniga med EU-blåkort
- sakkunniga som ansökt på basis av företagsintern förflyttning
- personer i ledningsuppgifter på högsta nivå eller mellannivå
- och familjemedlemmar till alla ovan nämnda.
Om du inte har fått uppehållstillstånd på ovan nämnda grunder kan du inte uträtta ärenden i expressfilen hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. På vår webbplats hittar du då lämpliga anvisningar för registrering av utlänningar. Läs mer om Migrationsverkets expressfil.
Varför registrera sig hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata?
Du behöver registrera dig för att sköta många praktiska ärenden i Finland. I samband med registreringen får du en personbeteckning och dina uppgifter, såsom namn, födelsedatum, kön, medborgarskap, modersmål och adress, sparas i befolkningsdatasystemet. Dessutom kan man under vissa förutsättningar anteckna uppgifter om till exempel make/maka, barn och föräldrar.
Personbeteckningen är en beteckning som används för att identifiera personer i Finland och som består av din födelsetid och fyra individuella tecken. Personbeteckningen behövs till exempel för att uträtta ärenden hos myndigheter, öppna ett bankkonto och för utbetalning av lön. Vi beviljar dig en personbeteckning samtidigt som vi registrerar dina uppgifter i Finlands befolkningsdatasystem. Läs mer om personbeteckningen på vår webbplats.
I samband med registreringen av dina personuppgifter sparas också din adress. Adressen kan vara tillfällig, stadigvarande eller endast en postadress som används för att skicka post.
Postadress
Om en postadress registreras för dig, registreras du inte som invånare på adressen i fråga. Postadressen kan användas om du inte har en permanent bostadsadress eller om du vill hämta din post från postkontoret.
Tillfällig adress
Den tillfälliga adressen gäller tillfälligt och du är registrerad som invånare på denna adress för en viss tid. En tillfällig adress är i allmänhet i kraft ett år i sänder.
Stadigvarande adress och hemkommun
Om en stadigvarande adress registreras för dig, registreras du som invånare på adressen i fråga tills vidare. Adressen gäller tills du gör flyttningsanmälan till en annan adress. I samband med att en stadigvarande adress registreras för dig, registreras också din hemkommun i Finland. Du kan få en hemkommun och en stadigvarande adress i den endast om förutsättningarna för att få en hemkommun uppfylls.
Kommunerna erbjuder sina invånare olika tjänster, såsom den offentliga hälso- och sjukvården och barndagvården. Om du har en hemkommun har du i allmänhet rätt att använda de tjänster som din hemkommun erbjuder. Ibland behövs hemkommunen också för att du ska kunna använda de tjänster kommunen tillhandahåller eller få penningförmåner eller bidrag. En hemkommun behövs också till exempel för att få ett finländskt identitetskort och ett finländskt körkort.
Kan jag få en hemkommun och en stadigvarande adress?
Du kan få en hemkommun om du har anlänt till landet och tänker bo i Finland i över ett år.
Dessutom ska minst ett av följande villkor uppfyllas:
- Ditt uppehållstillstånd är ett kontinuerligt A-tillstånd.
- Om du har ett tillfälligt B-tillstånd ska det gälla i minst ett år och dessutom ska du ha ett arbetsavtal som gäller i minst 2 år.
- Om din familjemedlem har hemkommun i Finland kan du också själv få en hemkommun och en stadigvarande adress, så länge familjeförhållandena har registrerats i befolkningsdatasystemet.
- Man kan också få en hemkommun under andra förutsättningar. Mer information finns på vår webbsida om hemkommun.
Vi registrerar inte automatiskt ditt civilstånd och dina familjeförhållanden i befolkningsdatasystemet. För att vi ska registrera uppgifterna krävs att du visar upp legaliserade intyg i original över dina familjeförhållanden. Du kan också behöva en översättning av intyget. Registrering av familjeförhållanden behövs till exempel för att ansöka om vissa förmåner och för att föräldrarna ska kunna sköta sina barns ärenden i Finland.
Gör så här för att registrera ditt familjeförhållande
Kontrollera redan på förhand om du behöver legalisera handlingarna.
- Allmänna handlingar som beviljats av EU-länder eller utdrag som beviljats av de nordiska länderna behöver inte legaliseras.
- Handlingar från stater som anslutit sig till Apostille-konventionen legaliseras genom Apostille-legalisering.
- Handlingar som beviljats av andra stater legaliseras först av ursprungslandets utrikesministerium och därefter av Finlands eller ett annat nordiskt lands beskickning.
- Se närmare anvisningar i vår legaliseringsanvisning.
Ta reda på om du behöver en översättning av handlingarna.
- Vi kan godkänna handlingar på engelska, finska och svenska. Handlingar på andra språk måste översättas.
- För vissa språk kan man skaffa en översättning av en auktoriserad translator i Finland eller i en annan EU-stat, och i så fall duger översättningen giltig som sådan.
- Översättningar som gjorts av andra översättare måste legaliseras med Apostille eller i ett förfarande i två steg på samma sätt som själva familjerelationsdokumentet.
Till tidsbokningen ska du ta med dig
- ett legaliserat dokument i original som visar familjeförhållandet och en översättning av det
- ifylld bilaga A, om du vill att vi sparar uppgifterna om ditt äktenskap
- ifylld bilaga B, om du vill att vi sparar uppgifterna om ditt barn Fyll i en egen blankett för varje barn.
Hur lång tid tar handläggningen av mitt ärende?
Den allmänna handläggningstiden för arbetstagare är högst 2 veckor. Man strävar efter att handlägga dem som uträttar ärenden i expressfilen snabbare.
Boka tid till vårt serviceställe redan i förväg, eftersom vissa av våra serviceställen kan ha en längre kö till tidsbokningen. Bokningen kräver ingen identifiering, så du kan göra det bra även från utlandet. Hela familjen kan uträtta ärenden med samma bokade tid.
Observera att om ditt uppehållstillstånd ännu inte är i kraft när du besöker vår byrå kan vi inte registrera en hemkommun för dig förrän tidigast från och med den dag då ditt uppehållstillstånd är i kraft.
Kan handläggningen påskyndas?
Handläggningen av registreringen kan inte påskyndas annat än i mycket exceptionella fall och av mycket vägande skäl. Öppnande av bankkonto är till exempel inte en tillräcklig grund för påskyndande. Ärenden behandlas i den ordning de kommer in. Att boka tid på förhand påskyndar dock processen.
Gör så här
Registrering av personuppgifter i befolkningsdatasystemet förutsätter ett personligt besök hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Varje person som ska registreras ska vara närvarande, även barn.
1. Boka tid till tjänsten ”Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare” på adressen dvv.fi/tidsbokning. Alternativt kan du också boka tid till tjänsten "Registrering av utlänningars personuppgifter". Du kan boka tid redan på förhand i ditt avreseland.
- Hela familjen kan uträtta ärenden med samma bokade tid. Även barnen måste besöka vårt serviceställe.
2. Fyll helst i blanketten Anmälan om registrering av utlänning på förhand. Fyll vid behov i bilagorna. Skriv ut pappersblanketten i förväg och ta med den till besöket som du bokat tid till.
- Kryssa för "ja" på blankettens första fråga (under Bakgrundsuppgifter: Har ditt uppehållstillstånd beviljats på någon av följande grunder...).
Bilaga A: Äktenskap eller registrerat partnerskap
3. Ta med dig följande handlingar till tidsbokningen:
- Giltigt pass
- Uppehållstillståndskort eller beslut om uppehållstillstånd (på papper eller elektroniskt)
- Arbetsavtal.
- Om du vill att vi ska spara dina övriga personuppgifter i befolkningsdatasystemet, såsom dina familjeförhållanden, ska du ta med dig legaliserade intyg i original över dessa uppgifter, samt vid behov en översättning av dem. Kom ihåg att ta reda på om intygen ska legaliseras eller översättas.
4. Förfrågningar och e-postmeddelanden påskyndar inte handläggningen av anmälningen. Vi kontaktar dig om vi behöver ytterligare information.
Du får en bekräftelse av oss när dina uppgifter har registrerats. Kontrollera att uppgifterna är korrekta.
Om vi av någon anledning inte antecknar de uppgifter du anmält i befolkningsdatasystemet får du ett beslut om detta. Till beslutet bifogas en anvisning om hur man begär omprövning.
Nyttiga länkar
Guiden Jobba i Finland ger dig råd i olika skeden av ankomsten till Finland. Den erbjuder alla centrala anvisningar på ett enkelt sätt på ett och samma ställe, och hänvisar till rätt ställe vid rätt tidpunkt. Bekanta dig med guiden.
Hittade du inte svaret på vår webbplats?
Kontakta oss
Du hittar våra genomsnittliga handlaggingstider på vår webbplats.
E-post
Använd krypterad e-post om ditt meddelande innehåller personuppgifter eller annat konfidentiellt. Skicka meddelandet till [email protected].
Då du skickar e-post, uppge ordet ”expressfil” i ditt meddelande.
Telefon
Telefontjänsten numret är 029 55 36300.
Servicetider:
- mån 9-15
- tis-fre 9-12