Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
När du har fått ett beslut om uppehållstillstånd från Migrationsverket kan du börja förbereda dig på att komma till Finland. Vissa ärenden lönar det sig att sköta redan på förhand i avreselandet så går det smidigare att uträtta ärenden hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Sådana ärenden är till exempel legalisering av handlingar som gäller familjeförhållanden och bokning av tid för registrering hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Kan jag uträtta ärenden i expressfilen?
I expressfilen kan endast personer som fått beslut om uppehållstillstånd i Migrationsverkets expressfil uträtta ärenden, nämligen
- specialsakkunniga
- tillväxtföretagare
- sakkunniga med EU-blåkort
- sakkunniga som ansökt på basis av företagsintern förflyttning
- personer i ledningsuppgifter på högsta nivå eller mellannivå
- och familjemedlemmar till alla ovan nämnda.
Om du inte har fått uppehållstillstånd på ovan nämnda grunder kan du inte uträtta ärenden i expressfilen hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. På vår webbplats hittar du då lämpliga anvisningar för registrering av utlänningar. Läs mer om Migrationsverkets expressfil.
Varför registrera sig hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata?
Du behöver registrera dig för att sköta många praktiska ärenden i Finland. I samband med registreringen får du en personbeteckning och dina uppgifter, såsom namn, födelsedatum, kön, medborgarskap, modersmål och adress, sparas i befolkningsdatasystemet. Dessutom kan man under vissa förutsättningar anteckna uppgifter om till exempel make/maka, barn och föräldrar.
Personbeteckningen är en beteckning som används för att identifiera personer i Finland och som består av din födelsetid och fyra individuella tecken. Personbeteckningen behövs till exempel för att uträtta ärenden hos myndigheter, öppna ett bankkonto och för utbetalning av lön. Vi beviljar dig en personbeteckning samtidigt som vi registrerar dina uppgifter i Finlands befolkningsdatasystem. Läs mer om personbeteckningen på vår webbplats.
I samband med registreringen av dina personuppgifter sparas också din adress. Adressen kan vara tillfällig, stadigvarande eller endast en postadress som används för att skicka post.
Postadress
Om en postadress registreras för dig, registreras du inte som invånare på adressen i fråga. Postadressen kan användas om du inte har en permanent bostadsadress eller om du vill hämta din post från postkontoret.
Tillfällig adress
Den tillfälliga adressen gäller tillfälligt och du är registrerad som invånare på denna adress för en viss tid. En tillfällig adress är i allmänhet i kraft ett år i sänder.
Stadigvarande adress och hemkommun
Om en stadigvarande adress registreras för dig, registreras du som invånare på adressen i fråga tills vidare. Adressen gäller tills du gör flyttningsanmälan till en annan adress. I samband med att en stadigvarande adress registreras för dig, registreras också din hemkommun i Finland. Du kan få en hemkommun och en stadigvarande adress i den endast om förutsättningarna för att få en hemkommun uppfylls.
Kommunerna erbjuder sina invånare olika tjänster, såsom den offentliga hälso- och sjukvården och barndagvården. Om du har en hemkommun har du i allmänhet rätt att använda de tjänster som din hemkommun erbjuder. Ibland behövs hemkommunen också för att du ska kunna använda de tjänster kommunen tillhandahåller eller få penningförmåner eller bidrag. En hemkommun behövs också till exempel för att få ett finländskt identitetskort och ett finländskt körkort.
Kan jag få en hemkommun och en stadigvarande adress?
Du kan få en hemkommun om du har anlänt till landet och tänker bo i Finland i över ett år.
Dessutom ska minst ett av följande villkor uppfyllas:
- Ditt uppehållstillstånd är ett kontinuerligt A-tillstånd.
- Om du har ett tillfälligt B-tillstånd ska det gälla i minst ett år och dessutom ska du ha ett arbetsavtal som gäller i minst 2 år.
- Om din familjemedlem har hemkommun i Finland kan du också själv få en hemkommun och en stadigvarande adress, så länge familjeförhållandena har registrerats i befolkningsdatasystemet.
- Man kan också få en hemkommun under andra förutsättningar. Mer information finns på vår webbsida om hemkommun.
Vi registrerar inte automatiskt ditt civilstånd och dina familjeförhållanden i befolkningsdatasystemet. För att vi ska registrera uppgifterna krävs att du visar upp legaliserade intyg i original över dina familjeförhållanden. Du kan också behöva en översättning av intyget. Registrering av familjeförhållanden behövs till exempel för att ansöka om vissa förmåner och för att föräldrarna ska kunna sköta sina barns ärenden i Finland.
Gör så här för att registrera ditt familjeförhållande
Kontrollera redan på förhand om du behöver legalisera handlingarna.
- Allmänna handlingar som beviljats av EU-länder eller utdrag som beviljats av de nordiska länderna behöver inte legaliseras.
- Handlingar från stater som anslutit sig till Apostille-konventionen legaliseras genom Apostille-legalisering.
- Handlingar som beviljats av andra stater legaliseras först av ursprungslandets utrikesministerium och därefter av Finlands eller ett annat nordiskt lands beskickning.
- Se närmare anvisningar i vår legaliseringsanvisning.
Ta reda på om du behöver en översättning av handlingarna.
- Vi kan godkänna handlingar på engelska, finska och svenska. Handlingar på andra språk måste översättas.
- För vissa språk kan man skaffa en översättning av en auktoriserad translator i Finland eller i en annan EU-stat, och i så fall duger översättningen giltig som sådan.
- Översättningar som gjorts av andra översättare måste legaliseras med Apostille eller i ett förfarande i två steg på samma sätt som själva familjerelationsdokumentet.
Till tidsbokningen ska du ta med dig
- ett legaliserat dokument i original som visar familjeförhållandet och en översättning av det
- ifylld blankett "Anmälan om äktenskap som ingåtts utomlands", om du vill att vi sparar uppgifterna om ditt äktenskap
- ifylld blankett "Anmälan om barn som fötts utomlands", om du vill att vi sparar uppgifterna om ditt barn Fyll i en egen blankett för varje barn.
Kan handläggningen påskyndas?
Handläggningen av registreringen kan inte påskyndas annat än i mycket exceptionella fall och av mycket vägande skäl. Öppnande av bankkonto är till exempel inte en tillräcklig grund för påskyndande. Ärenden behandlas i den ordning de kommer in. Att boka tid på förhand påskyndar dock processen.
Gör så här:
Välj lämpliga anvisningar för din situation:
A) Du har en finländsk personbeteckning och vill ha en hemkommun.
Kontrollera först att villkoren för att få hemkommun uppfylls.
OBS. Efter att du har skickat blanketten måste du personligen besöka oss. Läs närmare anvisningar i bekräftelsemeddelandet som du får till din e-post efter att blanketten har skickats.
B) Du har en finsk personbeteckning och du vill ha en tillfällig adress.
Anmäl den tillfälliga adressen med flyttanmälan. Fyll i anmälan hos Posten eller ett postombud.
1. Fyll i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas andel av blanketten. Fyll i Postis andel om du också vill meddela en adress dit din post ska skickas.
- Välj alternativet ”Flyttar tillfälligt inom Finland eller till Finland”.
- Ange till exempel det datum då du fyller i blanketten som flyttdag. Vi kan inte registrera en flyttdag mer än en månad tillbaka.
- Ange också den dag då den tillfälliga flyttningen upphör, till exempel ett år framåt från flyttdagen. Vid behov kan du förlänga adressens giltighetstid senare.
- Lämna fältet "Hemkommun efter flytten" tomt.
- Ange din personbeteckning och ditt namn samt uppgifter på de personer som flyttat med dig.
- Skriv varifrån och vart du flyttade. Om din adress inte ändras, skriv in din nuvarande adress på båda punkterna.
- Ange din e-postadress och ditt telefonnummer så att du kan kontaktas.
- Kom ihåg att underteckna blanketten.
2. Vi skickar ingen bekräftelse när din adress har registrerats.
C) Du har inte en finsk personbeteckning
OBS. Efter att du har skickat blanketten måste du personligen besöka oss. Läs närmare anvisningar i bekräftelsemeddelandet som du får till din e-post efter att blanketten har skickats.
Fyll vid behov i blanketterna för dina familjeförhållanden.
Visa oss också ett officiellt intyg av vilket informationen framgår. För att vi ska registrera uppgifterna krävs att du visar upp legaliserade intyg i original över dina familjeförhållanden. Läs noggranna anvisningar om legalisering och översättning.
D) Du kan inte använda webblanketten
1. Fyll i och skriv ut formuläret.
2. Fyll vid behov i blanketterna för dina familjeförhållanden.
Visa oss också ett officiellt intyg av vilket informationen framgår. För att vi ska registrera uppgifterna krävs att du visar upp legaliserade intyg i original över dina familjeförhållanden. Läs noggranna anvisningar om legalisering och översättning.
3. För personligen blanketten till vårt serviceställe.
Boka tid till tjänsten ”Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare” på adressen dvv.fi/tidsbokning. Alternativt kan du också boka tid till tjänsten "Registrering av utlänningars personuppgifter". Du kan boka tid redan på förhand i ditt avreseland.
- Hela familjen kan uträtta ärenden med samma bokade tid. Även barnen måste besöka vårt serviceställe.
4. Ta med dig följande handlingar till tidsbokningen:
- Giltigt pass
- Uppehållstillståndskort eller beslut om uppehållstillstånd (på papper eller elektroniskt)
- Arbetsavtal.
- Om du vill att vi ska spara dina övriga personuppgifter i befolkningsdatasystemet, såsom dina familjeförhållanden, ska du ta med dig legaliserade intyg i original över dessa uppgifter, samt vid behov en översättning av dem. Kom ihåg att ta reda på om intygen ska legaliseras eller översättas.
5. Förfrågningar och e-postmeddelanden påskyndar inte handläggningen av anmälningen. Vi kontaktar dig om vi behöver ytterligare information.
- Du får en bekräftelse av oss när dina uppgifter har registrerats. Kontrollera att uppgifterna är korrekta.
- Om vi av någon anledning inte antecknar de uppgifter du anmält i befolkningsdatasystemet får du ett beslut om detta. Till beslutet bifogas en anvisning om hur man begär omprövning.
Nyttiga länkar
Guiden Jobba i Finland ger dig råd i olika skeden av ankomsten till Finland. Den erbjuder alla centrala anvisningar på ett enkelt sätt på ett och samma ställe, och hänvisar till rätt ställe vid rätt tidpunkt. Bekanta dig med guiden.
Hittade du inte svaret på vår webbplats?
Kontakta oss
Du hittar våra genomsnittliga handlaggingstider på vår webbplats.
E-post
Använd krypterad e-post om ditt meddelande innehåller personuppgifter eller annat konfidentiellt. Skicka meddelandet till [email protected].
Då du skickar e-post, uppge ordet ”expressfil” i ditt meddelande.
Telefon
Telefontjänsten numret är 029 55 36300.
Servicetider: mån–fre 9–15.