Bokningstjänst
Bokningstjänsten är en centraliserad webbaserad tjänst som tillhandahålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata i realtid (24/7/365, https://dvv.ajapa.fi/th/). Certifikatkunder som ansöker om aktivkort för social- och hälsovården kan boka servicehändelser i bokningskalendern för de registreringsställen som omfattas av tjänsten (besökstider för beställning av certifikatkort och koder, personidentifiering, hämtning av certifikatkort eller spärrning av ett certifikatkorts certifikat) samt även avboka servicehändelser som reserverats.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Fågelviksgränden 2, 00530 Helsingfors
PB 123, 00531 Helsingfors
Telefon (växel) 02 9553 6000, e-post kirjaamo(a)dvv.fi
Kontaktperson i ärenden som gäller registret
Specialsakkunnig Taija Malinen
Fågelviksgränden 2, 00530 Helsingfors
Telefon (växel) 02 9553 6000, e-post kirjaamo(a)dvv.fi
Telefon (växel) 02 9553 6000, [email protected]
Personuppgifterna behandlas i samband med den elektroniska tidsbokning som administreras i bokningstjänsten och i samband med upprätthållande av registreringsställena, hantering av användarrättigheter, administrering av kundrespons, genomgång och utveckling av tjänsten med stöd av kundresponsen samt i samband med statistikföring och rapportering av användningsgraden för kalendrar/servicehändelser. Statistiken/användarrapporterna innehåller inga personuppgifter. Kunden (den som ansöker om aktivkort) kan själv boka tid i bokningstjänsten på internet via användargränssnittet för dem som ansöker om aktivkort.
Personuppgifterna i bokningssystemet behandlas enligt artikel 6 i EU:s allmänna data-skyddsförordning. Personuppgifterna behandlas som en del av de lagstadgade tjänsterna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
De uppgifter som kunden/den som ansöker om aktivkort matar in sparas i systemet i en månad efter att tidsbokningen har upphört. Personuppgifter i anslutning till registreringsställen, registrerare och användarrättigheter som sparats i bokningstjänsten sparas i systemet tills personuppgifterna utan dröjsmål raderas ur systemet på grund av att registreringsställena stängs och användarrättigheterna upphävs. Kundrespons som sparats i bokningssystemet förvaras i sex månader.
I registret sparas uppgifter som kunden/den som ansöker om aktivkort har uppgett för tidsbokningen: efternamn, förnamn, organisation, organisationens enhet/avdelning, te-lefonnummer, e-postadress.
För registreringsställenas och registrerarnas del sparas följande uppgifter: registreringsställets namn, besöksadress, telefonnummer och e-postadress samt registrerarens för- och efternamn och e-postadress.
Obligatoriska uppgifter som anmälts av den som ger respons (den som ansöker om aktivkort, registrerare) och som sparas i registret är responsgivarens för- och efternamn, e-postadress, säkerhetsfrågan som visas på skärmen (kan vara standard) samt meddelandet/responsen. De frivilliga fälten är telefonnummer och organisation.
Dessutom sparas användarens IP-adress och tidsstämplarna för de operationer som uppdaterat databasen i registret.
Kunden (den som ansöker om aktivkort) matar själv in de uppgifter som behövs i registret i samband med tidsbokningen och ger de uppgifter som behövs i samband med att responsen ges. Registrerarna ger de uppgifter som behövs för underhållet av registreringsställena, användarrättigheterna samt i samband med att respons ges. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata skickar de uppgifter som behövs till huvudanvändaren för beviljande, ändring och radering av registrerarnas användarrättigheter eller så ändrar Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata uppgifterna själv i egenskap av huvudanvändare.
Uppgifterna utlämnas inte regelmässigt till andra aktörer.
Personuppgifter lämnas inte ut utanför EU/EES-området.
Inget automatiskt beslutsfattande och ingen automatisk profilering görs utifrån uppgifterna i personregistret.
Granskningsrätt
Du har rätt att be om tillgång till dina egna personuppgifter, det vill säga att granska de uppgifter som finns om dig i det här personregistret. Om du vill granska dina uppgifter, skicka din begäran om insyn till registratorskontoret vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Kontaktuppgifterna finns i punkten Personuppgiftsansvarig och kontaktuppgifter. Din identitet kan kontrolleras i samband med begäran.
Du får uppgifterna inom en månad. Om uppgifterna av motiverade skäl inte kan lämnas inom denna tid, kan Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata förlänga tidsfristen med högst två månader. I det här fallet får du ett meddelande om förseningen.
Rätt att yrka på ändring av uppgift
Du har rätt att yrka på att dina personuppgifter ska rättas. Lämna in ett skriftligt yrkande till kontaktpersonen för registret (punkten Personuppgiftsansvarig och kontaktperson). I yrkandet på rättelse ska du nämna vilken uppgift som ska korrigeras och exakt vilken ändring du vill göra eller ange vilka kompletterande uppgifter du vill ha införda i registret. Din identitet kontrolleras när du yrkar på rättelse.
Begränsningarna i den registrerades rättigheter gäller behandlingen av personuppgifterna
Merparten av tjänsterna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata grundar sig på iakttagande av myndighetens lagstadgade skyldighet eller på utövande av offentlig makt. I dessa fall har du inte rätt att kräva att dina uppgifter av tas bort eller överförs till ett annat system.
Du har rätt att besvära dig hos dataombudsmannen angående behandlingen av personuppgifter. Dataombudsmannens byrå, PB 800, 00521 Helsingfors.
Mera information finns i Dataombudsmannens anvisningar
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete