Kassasystemet Ceepos
Kassasystemet Ceepos används för kontant- och kortbetalning vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställen för besökskunder. Kundservicen finns på 32 orter och de har sammanlagt cirka 75 kassapunkter. Det huvudsakliga användningsändamålet för kassasystemet är att ta emot betalningar (kontanter, betalkort, mobilbetalning) för Notarie- och juridiska bekräftelsetjänster, Befolkningsdatatjänster, olika utdrag och intyg (BDS-utdrag, släktutredningar) samt bokföring och statistikföring i anslutning till dessa.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Fågelviksgränden 2, 00530 Helsingfors
PB 123, 00531 Helsingfors
Telefon (växel) 02 9553 6000
E-post kirjaamo(at)dvv.fi
Kontaktperson i ärenden som gäller registret
Sanna Juntunen, sakkunnig
Fågelviksgränden 2, 00530 Helsingfors
Telefon (växel) 02 9553 6000
E-post kirjaamo(at)dvv.fi
Uppgifterna behandlas för skötseln av penningrörelsen och bokföringen vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Betalningarna beror på olika tjänster som MDB producerar och som hör till MDB:s lagstadgade uppgifter.
Personuppgifter i kassasystemet behandlas med kundens samtycke (artikel 6.1 a i den allmänna dataskyddsförordningen).
Lagringstiderna för personuppgifter i kundregistret grundar sig på lagstiftning som fastställer förvaringstiderna för bokföringsmaterial. Personuppgifter lagras beroende på uppgifterna i 6 år (t.ex. kvitton) eller 10 år (t.ex. journal eller huvudbok).
Namnet på privatpersonen eller företagets representant sparas i kassasystemet om kunden så önskar. Namnet antecknas endast på kvittot som sparas i arkivet. Det skapas inget separat kundregister över kunderna.
Uppgifter om kundens namn fås av kunden själv om kunden vill har sitt namn på kvittot.
Uppgifter utlämnas inte till tredje parter. Kvittona överförs till Palkeets (Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning) elektroniska arkiv Handi.
Personuppgifter överförs inte till länder utanför EU eller EES eller till internationella organisationer.
Personuppgifterna används inte för automatiskt beslutsfattande.
Granskningsrätt
Du har rätt att få tillgång till dina personuppgifter och granska dem. Du kan sända en begäran om granskning till registratorskontoret vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Förbered dig på att styrka din identitet.
Rätt att rätta uppgifter
Du har rätt att rätta felaktiga personuppgifter om dig själv. Lämna in en skriftlig begäran till kontaktpersonen för registret. Ange i begäran om rättelse den uppgift som ska korrigeras och den exakta ändringen eller kompletteringen av den. Var beredd på att styrka din identitet.
Rätt att radera uppgifter
Du har rätt att kräva att Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata raderar de personuppgifter om dig, som behandlas med ditt samtycke. Du kan skicka begäran om radering skriftligt till kontaktpersonen för registret. Var beredd på att styrka din identitet.
Om du anser att dina personuppgifter behandlas lagstridigt kan du lämna in besvär till dataombudsmannens byrå.
Dataombudsmannens byrå
Besöksadress Fågelviksgränden 4, 00530 Helsingfors
Postadress PB 800, 00531 Helsingfors
E-post tietosuoja(at)om.fi
Telefonväxel 029 566 6700
Registratorskontor 029 566 6768
Mer information om att anföra besvär finns på webbplatsen för dataombudsmannens byrå på adressen https://tietosuoja.fi/sv/.